۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰

تحجر و تنگ نظری البته پیشینه و تاریخی به قدمت عمر انسان دارد و به دلایلی در حوزه های علمیه و فضای دینی ظرفیت و خطر رشد تحجر و خودپسندی و تکفیر و تفسیق بیشتر است.

پيشتر چنين تفكراتي در محيط داخل حوزه ها محدود مي ماند و گاه در ناله هاي دردمندانه بزرگاني چون امام امت به زبان و قلم مي آمد و اندكي از آن درد و داغ به چشم و گوش ديگران مي رسيد.
امروزه اما گسترش رسانه ها و ظرفيت هاي جديد ارتباطي باعث شده تا نشانه ها و مظاهر اين تفكر خطرناك به سرعت در معرض ديد و قضاوت ديگران قرار گيرد و به نام كليت دين و همه دينداران ثبت شود.

سخنان و نوشته هاي برخي از روحانيان و حوزويان در باره شخصيت هاي ادبي و فرهنگي بزرگ ايران اسلامي مانند حضرت حافظ و جناب مولوي كه طي ماههاي گذشته در فضاي مجازي منتشر شد از اين دست است.
كساني كه با تنگ نظري و كج فهمي خود با عبارات ناپسند به شخصيت هاي بزرگ چنين توهين هايي مي كنند حتى اگر سوء نيت هم نداشته باشند از جامعه و مخاطبان خود هيچ خبر ندارند.
اينان نمي فهمند كه اگر مردم ديوان حافظ را نخوانند به جاي آن رساله توضيح المسايل در دست نخواهند گرفت! بلكه بايد آرزو كنند كه مردم متون ادبي بخوانند !

اينجا و امروز مرز بي ديني و جدايي از فرهنگ وطني است و اتفاقا ميراث گرانقدري كه در آثار نظامي و جامي و مولوي و صائب به جاي مانده آخرين ديوارهاي قلعه فرهنگ ملي و ديني و آخرين قلعه هاي لب مرز ماست.
نبايددتصور كرد كه اگر مخاطب ما امروز مثلا اشعار سعدي و مولوي را در موسيقي شجريان و ناظري مصرف نكند به سراغ آثار مطلوب ما خواهد رفت! ( كافي است به آمار مطالعه كتابهاي مربوط به شيطان در مدارس دخترانه تهران و ميزان مصرف موسيقي هاي شيطان پرستها و سريال ها و فيلمهايي با موضوع خودكشي بنگريم و گزارش هاي دقيق مشاوران تربيتي و روانشناسان از شيوع افسردگي و مشكلات حاد رواني بين نوجوانان را مرور كنيم)
گذشته از آن كه چكيده و عصاره معارف ديني قرآني و حديثي ما در آثار ادبي گرانقدري چون گلستان و بوستان سعدي عرضه شده و برخي بزرگان اين آثار را آيينه تمام نماي دستورات اخلاقي و معارف ديني مي دانند.
در اين زمينه بزرگترين خدمت را امثال مرحوم مهدي آذر يزدي كرده اند كه آن ميراث ارزشمند كهن را به زبان و دريافت نسل جديد نزديك ساختند و با سر وشكلي تازه عرضه نمودند.

نه تنها در آثار بزرگاني چون مولوي كه مثنوي اش را تفسير منظوم قرآن كريم مي خوانند و سعدي كه آثارش را نظم روايات اخلاقي مي شمارند و حافظ كه او را لسان الغيب مي نامند بلكه حتى در اشعار معاصرين مانند مرحومه پروين اعتصامي جلوه هايي درخشان از بازگردان روايات و احاديث پيامبر اكرم و خاندان مطهر ايشان ديده مي شود.
كساني كه به شخصيت هاي بزرگ فرهنگ ملي و ديني توهين مي كنند پيش از هر چيزي عدم آشنايي خود با اين ميراث گرانقدر را نشان مي دهند و ناآگاهي خود را فرياد مي زنند!

https://telegram.me/morzaeri

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    8 2
    خواجه شیرازهم درعصر خود بااین ها گرفتاری هاداشت وبا خودسانسوری وگوشه وکنایه وایهام حرف خودش رامی زده حالاپس ازقرنها کدام ماندگارشده مکتب عشق یا قشریگری وظاهرپرستی؟ حافظ میگوید: بامدعی مگویید اسرارعشق ومستی بگذارتابمیرد دردردخود پرستی ویا درغزلی دیگر : حدیث عشق زحافظ شنونه ازواعظ اگرچه صنعت بسیاردرعبارت کرد
  • بی نام CH ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    7 2
    سلام و احسنت.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    4 1
    اصولا ایشان اسناد بالادستی ایرانیان در فهم قرآن هستند چون زبان ما پارسی ست و به ریزه کاری های زبان عربی تسلط نداریم تا قرآن را کامل بفهمیم پس به آثار ادبی مراجعه می کنیم که بعضی مسائل را برایمان باز می کند.
  • رهگذر A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    9 1
    سلام امیدوارم جامعه و ملتم از زیر بار سنگین و کمر شکن افکار متحجر و خودشیفته عده ای ، در هر زمینه ای بیرون بیاد ، و به این باور برسیم که ممکن است دیگران هم حرف حقی داشته باشند ولو مخالف نظر ما باشه ، من کسانی رو دیدم که یک بیت از مولوی نوشته بودند و همون رو بدون در نظر گرفتن بقیه ابیات نقد کرده بودند که مثلا گفته ما مجبور به دنیا امدیم و جبر بر ما حاکمه در حالی که چند بیت جلوتر جوابش امده بوده اما اون رو ننوشته ، و صد البته اینها فقط افرادی هستند که لا اقل یک بار کامل کتاب های مثنوی و یا گلستان و یا حافظ و بسیاری از کتاب های ادبی دیگر رو نخوندند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    4 1
    درود به استاد الهی قمشه ای و خاندان ایشون
  • ایرانی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    7 1
    بسیار بیان شایسته وبجاودقیقیست احسنت
  • سيدحسام الدين يگانه A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    5 2
    حسد چه ميبري اي سست نظم بر حافظ قبول خاطر و لطف سخن خداداد است
  • محمد A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    2 9
    دوره آنکه به فرهنگ گذشته مرتبا ببالیم و آنرا به دیگران تحمیل کنیم گذشته آثار مثنوی اشتباهات زیادی دارد شما چرا مخالفان مثنوی را متحجر خواندید؟علامه جعفری بیش از صد اشکال اساسی در شرح خود به مثنوی کرده شما یا آنها را پاسخ بفرمایید یا اینقدر روی یعضی اشخاص کلیشه ای تکیه نکنید
    • سیدمهدی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      2 0
      دلبندم اشاره ایشون به نفی این انسان های بزرگ هستش نه نقد آثارشون.
  • بی نام GB ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    9 1
    اکثر مردم توهین به بزرگانی مانند حافظ و مولانا را توسط برخی از روحانیون و حوزویان ناشی از کم دانشی آنها در مسائل دینی می دانند.
  • محمد A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    4 1
    خدایا پناه بر تو از دست خرس خاله ها به قول حضرت مولانا از زبان پیامبر می شنیدم فحش خر می راندم رب یسر زیر لب می خواندم هردمی می گفتم از سوز درون اهدی قومی انهم لا یعلمون
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    3 1
    احسنت بسیار زیبا