برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند «در کنار برخورد با موسسسات قارچی و بدون نظارت و رانتی، قانون شفاف و هماهنگ بانکی لازم است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز از سال قبل با ادغام موسسه میزان در بانک صادرات آغاز و پس از آن با ساماندهی موسسات ثامن‌الحجج ادامه یافت، اما به موسسه کاسپین و زیرمجموعه‌های آن مثل موسسه فرشتگان که رسید، پربحث و پرحاشیه شد؛ تا جایی که پای بانک مرکزی را هم به قوه‌قضاییه باز کرد.

در این میان، نمایندگان مجلس هم میانه‌داری کرده و برای حل این موضوع در حال رایزنی هستند. آنچه مصوب شده، آغاز پرداخت اصل سود سپرده‌های زیر 100 میلیون تومان است و به‌تدریج با شناسایی اموال موسسه پرداخت‌ها ادامه خواهد یافت.

با این حال، گروهی اقدامات بانک مرکزی را کافی نمی‌دانند. سوالی که در حال حاضر مطرح است، این‌که آیا اقدامات بانک مرکزی کافی بوده است؟

«سیروس» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشته است: «پرواضح است که هرگونه موسسه پولی باید از بانک مرکزی مجوز بگیرد. نتیجه این‌که هر موسسه پولی رو که دایر بوده، مسولیتش با بانک مرکزی است. این پذیرفته نیست که در فلان سال یا بهمان سال تاسیس شده و از تعاونی مجوز گرفته و الی آخر. مردم رو بی‌اعتماد کردن کار درستی نیست. بانک مرکزی و دولت به‌عنوان سکاندار اقتصاد مملکت باید هرچه سریعتر این وضعیت نابسامان رو ساماندهی کنند.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین متذکر شده است: «خوب هست، کافی نیست. فقط در کنار برخورد با موسسسات قارچی و بدون نظارت و رانتی، قانون شفاف و هماهنگ بانکی لازم است.»

یکی از کاربران خبرآنلاین عنوان کرده است: «بانک مرکزی هشدارداده بود؟ همین؟ چرا این همه موسسه غیرمجاز میتونند آزادانه غیرقانونی فعالیت کنند، ولی اگه شما یه بستنی‌فروشی باز کنی، به صد جا باید پاسخگو باشی و آخرش هم پلمپ می‌کنند؟ آیا قانون تو این کشور فقط برای مردم عادی و ضعیفه؟ چطور می‌تونند این موسسات این‌قدر گسترده بشن و اموال مردم و چپاول کنند؟»

«ناشناس» نوشته است: «جالب‌ترینش اینه که طرف 5 سال قبل رفته موسسه غیرمجاز فرشتگان حساب باز کرده و 30 درصد سود گرفته با تغییر یک سال پیش نام موسسه به کاسپین الان مدعیه که کار اشتباهی نکرده و مجوز داره.»

«حسين امامى» نیز نوشته است: «مشكلات بانك‌ها تا اين تفاوت سود از ١٥ درصد سپرده مردم تا دادن وام تسهيلات با شگردهاى مختلف و غيرشفاف بانك‌ها كه ٣٠ تا ٤٠ درصد مي‌رسه و املاك و كارشناسى املاك مردم به ٥٠ درصد كه باز مال خود بانك خواهد شد، حل نخواهد شد. اين واقعيت رو از كساني كه معوقه دارن و گرفتار بانك يا اشخاص رباخوار شدن سوال كنيد. دم دادسرا افرادى كه دستبند به دست هستند و گرفتار شدن در اين اوضاع و احوال كه كاسبى و كسب‌وكار صفر هست، قوانين چك و قانون‌هاى اقتصادى هم در مورد چك و احكام در اين مورد بايد مورد بازنگرى قرار گيرد. فقط معاملات به صورت نقد و با پشتوانه انجام گيرد، چك‌ها تا وضعيت مطلوب از گردنه تجارت خارج شود و هر كسى خربزه مي‌خوره، پاى لرزش هم بشينه. وقتى اين سودها رو مي‌خورن، به بعدش هم فكر كنند.»

«محمدرضا» عنوان کرده است: «دراقتصادی رو که سودده‌ترین و پربازده‌ترین بخش اون، سپرده‌گذاری در بانک هست رو باید گل گرفت.»

کاربر دیگری تصریح کرده است: «بانک‌ها 400هزار میلیارد تومان بدهی دارن. دارایی اون‌ها یا تو بخش املاک منجمد شده یا تسهیلات بی‌بازگشته یا معوق شده است. وضعیت طوریه که اگه 10درصد این سپرده‌گذاران هم برای دریافت پولشون به بانک‌ها مراجعه کنند، بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگو باشند.»

 

39225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    1 3
    موسسه ثامن روزي ٢٠٠ هزار تومن ميده حالا مني كه ١٥٠م توي حسابم بوده بايد تا چند سال روزانه برداشت كنم؟ به بانك هم كه مراجعه ميكنم ميگه قراره به شتاب متصل بشيم الان ٢ماه شد قرار اين موسسه كي اعلام ورشكستگي كنه خدا ميداند
  • بي نام ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    1 8
    بخاطر سود بالا هر جا ميريد سپرده ميزاريد اينم عاقبتش بعد همرو باهم ميخواين
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    3 2
    چه‌خبر از ثامن ورشکسته؟ تمام عابر بانک هاشو خاموش کر ه چون یک ریال هم نداره برگردونه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    4 0
    با توجه به وضعیت بانک ها و سیاست های اشتباه چند سال گذشته که منجر به افزایش تعهدها و کاهش درآمدهای بانک ها شده‌است پیشبینی می شود به زودی با حجوم سپرده گزاران اوضاع بانک ها به هم خواهد خورد و بانک مرکزی چاره ای جز تملک دارایی ها و پرداخت تعهدات بانک ها نخواهد داشت متاسفانه فرصت برای مدیریت کردن اوضاع قبل از رسیدن به آن نقطه در حال اتمام است باید نشست و دید افزایش شدید نقدینگی در عین رکود از کجا چگونه و با چه کیفیتی بیرون می زند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    1 1
    ببله ساماندهی موسسات غیر مجاز شاه کلید کاهش سود بانکی هست وگرنه دوباره نرخ سود بانکی همین موسسات بی در و پیکر بهم می ریزند
  • محمد A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    1 1
    افضل توس هم ورشکسته شده؟ چرا کسی به داد سپرده گذاران افضل توس نمی رسه؟ الان یکماهه میریم جلو موسسه ولی یک ریال هم بهمون پرداخت نکردن. تکلیف سپرده گذاران افضل توس چی میشه؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    4 1
    واحد اعتباری ولیعصر شهر ستان رباط کریم و بهارستان میلیاردا تومان پول مردم رو بلوکه کرده تا که از دو روز پیش حتی شعبه هاش بسته هستن و هیچکس نیست که جوابگویی سپرده گزاران باشه لطفا پیگیری شود