مکاشفات یک مهندس‌زلزله از ایمنی پل‌صدر؛ آب‌روان زیر پایه‌های پل مخرب‌تر از زلزله/ برج‌های روی آب!

ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

به گزارش خبرآنلاین، پل صدر به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تهران همواره محلی از انتقاد‌ها علیه مدیریت شهری پایتخت بوده‌است.

فارغ از عملکرد مالی غیرشفاف شهرداری تهران در احداث پل صدر و نا مشخص نبودن هزینه‌های ساخت آن و هزینه فرصت ساخت این پل که چقدر با این هزینه شهرداری می‌توانست حمل و نقل شهری را توسعه دهد، ایمنی این پل نیز یکی از جمله مهم‌ترین انتقاد‌هاست.

ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

پیش از این بحث‌های زیادی درباره ایمنی پل صدر مطرح شده و همواره شهرداری تهران بر رعایت اصول ایمنی در ساخت این پل تاکید کرده و همزمان گروهی از کارشناسان می‌گویند وقوع زلزله در تهران می‌تواند باعث تخریب این پل شود. یکی از کارشناسانی که در این مورد پژوهش‌های میدانی داشته است، دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، معاون پیشین پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله و رییس پژوهشکده مهندسی سازه و رییس پيشين انجمن مهندسي زلزله ایران است. او اما پیش از این با حضور در کافه خبر خبرآنلاین به تفصیل درباره وضعیت نا ایمن پل صدر صحبت کرده بود. (اینجا)

قبل از این نیز در گزارشی عنوان کرد با وقوع زلزله در تهران تخریب طبقه دوم اتوبان صدر قطعی‌ است. ( اینجا)

او به تازگی پژوهشی میدانی از محیط کارگاهی تونل صدر داشته است و تصاویر آن را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است. بر اساس تصاویر ارائه شده از سوی ناطق‌الهی در پایه‌های پل صدر تخلیه آب صورت می‌گیرد و او ادله‌هایی برای پایه‌های لرزان این پل ارائه می‌دهد.

دکتر ناطقی‌الهی در این زمینه می‌گوید: چندی پیش مسايل عمده و خطر انهدام پل در زمان زلزله با توجه به گسلها و قنات های منطقه و نحوه طراحی را با دليل و عكس بيان كردم. بسياري از اين مطالب قدردانی كردند و چند نفری هم بدليل مصادف بودن بحث‌های من با انتخابات آن‌را يك حركت جهت دار قلمداد كردند، از انجایی كه بين بنده معلم و سياست هزاران سال نوری فاصله است باز برخي شك كردند! او با اشاره به اینکه پیش از این در يكي از بررسی‌های میدانی‌‌م به گسل‌ها و قنوات محدوده پل صدر اشاره كرده بودم و احتمال شکسته شدن زير فونداسيون پايه های پل را با مدارك ارائه دادم گفت: به تازگی اما در یکی از بررسی‌های میدانی خود به موردی برخوردم که در نوع خود بسیار عجیب بود. به طوریکه تصاوير زير نشانگر این است که پل صدر و پايه‌های در معرض تخليه آب و در حال جريان آب زير پل در تونل در حال احداث فاضلاب منطقه است.

رییس پيشين انجمن مهندسي زلزله ایران در ادامه تاکید کرد:حتي اگر قنوات منتهي به پايه‌ها مسدود شده باشند كه بعيد ميدانم، آب در حال جريان، ساكت و ساكن كه نمي ماند راهي براي ادامه حركت خود پيدا ميكند! حالا سوال مهم و بسيار حياتي كه مطمئن هستم اصلا به آن فكر نشده و يا براي جلوگيري از خودپسندي شايد چند نفري به ان فكر كرده باشند، اين آب كجا می‌رود ؟ مسلما آب راهی را از زير ساختمان‌های منطقه پيدا كرده و ادامه حركت مي دهد و بسترهاي زير املاك مردم در منطقه را شسته و با توجه به متوسط و بلند مرتبه بودن ساختمان‌های حاشيه پل يك خطر بسيار بسيار جدی را براي مردم منطقه و خود پل ايجاد می‌کند و يا در آینده نزديك در اثر استمرار خواهد كرد.

ناطقی الهی در جمع‌بندی اظهارات خود تاکید می‌کند؛ با این وضعیت ديگر نيازي به زلزله براي انهدام پل نیست! او با اشاره به اینکه امور مهندسی و فنی بسيار جدي است و يك محاسبه غلط يك عدم دقت، كافيست كه فاجعه اي بپا شود، می‌گوید: امروز مي‌بينيم تمام ورودی و خروجی های پل بسته مي‌شوند چون در طرح اوليه به‌درستی ديده نشده اند و گفته می‌شود اين‌ها خروجي های اضطراري است، ما هم بايد باور كنيم !!!!! پس اين هزينه هنگفت براي چه صرف شده ! در ضمن دلسوزی با مسايل حاشيه‌ای یکی نشود، ما بايد بگويم و بنويسيم ! پمپهاي محلی اين تونل فاضلاب، سه روز است كه آب را از بستر زير پل دارند تخليه می‌كند و معلوم نيست عاقبت‌ش چه شود. در حفره ورودي با ٨ متر عمق ٤ متر آن با وجود پمپاژ ٢٤ ساعته در چند متري پل با اب پر است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    23 6
    اونهایی که این پل را ساخته اند گمان نکنم اندازه یک مدرک کارشناسی هم از پل سازی بلد باشند. فکر می کنند چهارتا پایه و یک کفی پل درست می کنه.
  • الکس A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    19 9
    مترو رو بگو که زیر تهران شده همش تونل...وای به حال روزی که زلزله بیاد
  • نواب زاده IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    12 3
    سلام میگن کار از محکم کاری عیب نمیکنه اینم نمونه بارز محکم کاری یاد حرف سعدی افتادم که گفته بود " جهان برآب نهادست و زندگی برباد برآب و باد کجا باشد اعتبار نشست"
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    21 6
    احسنت به نگاه کارشناسانه شما.متاسفانه مدیران شهرداری تهران فقط خودشان را عالم و کاردان می پندارند و ادبیاتی تهاجمی و سیاسی هرگز جایی برای بحث و نقد کارشناسی عملکردشان نگذارده اند
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    7 2
    مگر متروی تهران در کنار ده ها رشته قنات فعال ساخته نشده است؟ این هم مثل همان. ما در کنار آب زندگی می کنیم .
  • فتاح DE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    6 1
    احسنت به شما وقتی مدیران معاونت حمل ونقل ترافیک ازافراد دارای کهولت سن ونزدیک به بازنشسته باشد وضعیت همین است.. مثلا مدیرکل مهندسی وایمنی ترافیک.... شهرداری تهران فکری بکند....
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    3 4
    به نظر شما آیا هنر نیست اگر این پل با این عظمت در کنار این آب دوام بیاورد؟ از کارگاه های متروی تهران که اصلا خودش هم زیر زمین استبر خلاف این پل که روی زمین است صد برابر این این شلنگ باریک آب بیرون می کشند و قنات ها را جابجا می کنند بعد عکس یک شلنگ باریک را گذاشته اید می گویید چنان می شود و چنین می شود؟ آقای استاد شما که همه چیز از جمله علم را ظاهرا در اختیار دارید چرا با دانشجویانتان نمی روید در کارگاه ها و آزمایشگاه ها و برای اثبات نظریه خود مثل کاری که همه دانشمندان واقعی می کنند، با مدل سازی و ارائه دیتا شیت معتبر و مستند، نظریه تان را اثبات نمی کنید تا دهان منتقدین نیز بسته شود؟
    • اكبر احساني A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
      2 1
      سلام خدمت دانشمند واقعي يتا شيت به ورقه جمع اوري اطلاعات پايه گفته ميشود نه نتيجيه گيري من يك دانشجوي دكتر غير واقعي و مجازي هستم، شما تفاوت منحني هاي شكنندگي و دينا شيت را هنوز نميدانيد انوقت .... در ضمن مترو يك بستر ممتد شل را مانند پايه يك پل با فونداسيون منفرد يكي ميدانيد ؟ ثالثا كور كردن قنات يعني ادامه مسير زير منازل مردم بي گناه ؟ انوقت از اول مرد مهندسي مقاوم سازي مي خواهيد برود ازمايشگاه با احترام دانشجوي غير واقعي ديتا شيتي
  • مهرتاش A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    3 2
    ابرا رويت كرده ايد ؟ پل را ميبينيد ؟ پايه پل را در چند متري اب مشاهده ميكنيد و ،،، انوقت ديتا شيت ميخواهيد ديتا شيت يعني چي فكر كنم منظورتان نتيجه گيري و تحليل باشد كه با دينا شيت به فرمايش شما زمين تا اسمان هفتم تفاوت دارد حتما تازه ياد گرفتيد نكند شما هم در اين شاهكار سهم قابل تقديري داشته ايد ؟ پايه پل در اثر شسته شدن پي انفرادي ار بين مي رود و تخريب ميشود جناب دانشمند واقعي حداقل قبل از نوشتن با يك سيكل اولي مشورت بفرماييد