۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸
راه حل مشکل ترافیک کرج چیست؟

مهدی حاجی‌قاسمی، جوان‌ترین منتخب شورای شهر کرج و متخصص ترافیک این چنین پاسخ می دهد.

به گزارش خبر آنلاین، اولويت اول توسعه حمل و نقل عمومي از جمله سامانه تندرو اتوبوس (BRT) و مترو مي‌باشد. اجراي متروي كرج از سال 82 همزمان با شهرهاي شيراز و مشهد شروع شده است ولي هنوز به در شهر ما به بهره‌برداري نرسيده است. در حالي كه در دو شهر ديگر به بهره برداري رسيده است. علت اين تأخير چيست؟ چه كسي پاسخگوي تأخير بوجود آمده است؟ علت تعطيلي مترو در دو سال گذشته چه بوده است؟
علاوه بر اين سيستم‌ها، عدم كارايي سيستم اتوبوسراني و تاكسيراني مزيد بر علت شده است كه مردم از سيستم حمل و نقل عمومي ناراضي باشند. در حال حاضر تنها در حدود كمتر از 10 درصد سفرها توسط سيستم اتوبوسراني انجام مي‌گيرد كه اين عدد در شهرهاي با سيستم اتوبوسراني كارآمد حدود 30 تا 40 درصد مي‌باشد. توقف بيش از حد تاكسي‌ها در ايستگاه كه خود موجبات اختلال جريان ترافيك را بوجود مي‌آورد از يكسو و عدم دسترسي به تاكسي در ساعات اوج ترافيك از سوي ديگر، عملكرد سيستم تاكسيراني را ناكارآمد نموده است. بنده معتقدم با مديريت انعطاف پذير و منسجم تر، مي‌توان سيستم فعلي اتوبوسراني و تاكسيراني را پوياتر و كارآمدتر کرد.
به طور كلي، ترافیک یک جریان زنده است كه بايد به صورت شبكه‌اي مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد در غير اينصورت با بازگشايي يك گره ترافيكي، جريان ترافيك و انسداد ترافيكي در نقطه‌اي دیگر ایجاد خواهد شد. به عنوان نمونه، اجراي پروژه زيرگذر آيت اله هاشمي رفسنجاني (ره)، باعث ايجاد محدوديت در شبکه ارتباطی چهار محله شده است كه با بررسي بيشتر و طراحي دقيق‌تر امكان ايجاد بسياري از دسترسي‌ها فراهم مي‌شود
از جمله موارد ديگر كه در كوتاه مدت قابل بهره‌برداري است، مرکز کنترل ترافیک شهر کرج است كه بيش از یکسال از تشكيل آن سپري شده است ولي عملاً استفاده‌اي از آن نمي‌شود. يكي از برنامه‌هايي كه مي‌بايست در اولويت كاري قرار گيرد، توسعه سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند (ITS) در كلانشهر كرج است. ديگر دوره مديريت ترافيك به صورت سنتي به سر آمده است و ناچار به استفاده از سيستم‌هاي نوين مديريت جريان ترافيك هستیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =