دنیای‌اقتصادنوشت: «سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت غیرفعال خواهد ماند.»

رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در حالی به اعلام این خبر پرداخت که بیش از یک‌ماه از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو می‌گذرد.مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت صبح روز گذشته در حاشیه مراسم اتاق بازرگانی تهران که به‌منظور اعلام برنامه‌های وزرای پیشنهادی وزارت صنعت و اقتصاد برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد مدت زمات توقف سایت ثبت‌سفارش خودرو عنوان کرد که تا زمان ابلاغ «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف خواهد ماند.

وی در ادامه عنوان کرد که سازمان توسعه و تجارت به‌عنوان متولی سیستم ثبت‌سفارش واردات خودرو در حال حاضر منتظر ابلاغ چارچوب‌های جدید واردات خودرو است؛ چراکه این دستورالعمل جدید مشخص می‌کند، چه کسانی امکان واردات خودرو را خواهند داشت. طرح پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر پاییز سال گذشته به هیات دولت ارسال شد؛ این طرح که واردات خودرو را منوط به تولید خودروسازان خارجی در ایران می‌کند، به‌دلیل برخی ابهامات از سوی هیات دولت به بخش‌های تخصصی چون شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار و کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شد تا مراحل تصویب آن براساس نظرات کارشناسی صورت بگیرد.

کمیسیون زیربنایی دولت به‌عنوان آخرین مرجع بررسی این طرح با حذف بند صادراتی ( که وارد‌کنندگان را ملزم به صادرات خودروهای داخلی می‌کرد) در تاریخ 19 تیرماه سال‌جاری آن را به هیات دولت ارسال کرد که از آن تاریخ هنوز اخباری مبنی‌بر تصویب یا رد آن منتشر نشده است. در شرایطی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم فعال‌سازی سایت ثبت‌سفارش را با طرح یاد شده در هیات دولت گره زده‌اند که افزایش واردات خودرو در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری بی‌سابقه بوده است.

در همین زمینه حدود یک‌ماه پیش علی علی‌آبادی، رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات علت بسته شدن ثبت‌سفارش را انتقال داده‌ها و به روزرسانی سایت عنوان کرده بود این در شرایطی است که مجتبی خسروتاج با تاکید بر اینکه مشكل ثبت‌سفارش واردات خودرو ربطي به انتقال داده‌ها ندارد، می‌گوید: از آنجا كه قصد داریم طبق دستورالعمل جديد واردات خودرو در راستای شفاف شدن ورود خودروهای خارجی به کشور حركت كنيم، ثبت‌سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است، براین اساس هر زمان بخشنامه در دولت تصويب شد اجازه واردات خودرو را خواهيم داد.

اظهارات خسروتاج در شرایطی است که روز گذشته آخرین جلسه هیات دولت برگزار شد و مشخص نیست که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم چه سیاستی در روند واردات خودرو به کشور در پیش گیرد. آنگونه که مجتبی خسروتاج می‌گوید: در دستورالعمل جديد بحث نمايندگي رسمي شركت‌ها، استفاده از ظرفيت توليد داخل، مشخص بودن واردكنندگان خودرو و تعهداتي كه واردكنندگان دارند، قيد شده است.

طرح پیشنهادی وزارت صنعت با عنوان «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» دارای چهار بند بود که ضمن منوط کردن واردات به تولید، صادرات را نیز در دستور کار واردکنندگان قرار می‌داد؛ با وجود این در اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون امور زیربنایی بند صادراتی از دستورالعمل حذف شد.

در بند اول این دستورالعمل آمده است که «کلیه واردکنندگان خودرو سواری ضمن رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب 1382 و اصلاحات بعدی، موظف به داشتن امکانات و تاسیسات ارائه خدمات پس از فروش هستند.

همچنین کلیه واردکنندگان موظف به دریافت گواهی فعالیت نمایندگی رسمی از تولیدکنندگان اصلی یا نمایندگان منطقه‌ای و رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو (7415/ ت51681هـ مورخ 28/ 1/ 1395 مصوب هیات محترم وزیران) هستند.» اما در بند دوم این دستورالعمل آمده است که «شرکت‌های خارجی در هر گروه خودرویی فقط می‌توانند با یک شرکت داخلی قرارداد تجاری یا تولیدی داشته باشند.» در بند سوم نیز تاکید شده که «ثبت‌سفارش خودروهای سواری به‌صورت کامل (CBU) صرفا با رعایت یک دستورالعمل مجاز خواهد بود.

در این دستورالعمل آمده است؛ درصورتی‌که وارد‌کننده دارای امکانات و تاسیسات تولیدی در داخل کشور بوده یا از طریق انعقاد قرارداد با یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولید خودرو (با حداقل 20 درصد ساخت داخل از زمان شروع) اقدام کند، می‌تواند معادل 50 درصد ارزش تولیدات داخلی خود نسبت به واردات خودرو اقدام کند.» منوط شدن واردات به تولید موضوعی است که بارها از سوی مسوولان صنعتی بر آن تاکید شده؛ این در شرایطی است که بسیاری از واردکنندگان خودرو معتقدند این بند با نفس واردات خودرو در تضاد است.

اما واکنش وارد‌کنندگان به اظهارات خسرو تاج چه بود؟ در اولین واکنش فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو  با بیان اینکه تعیین تکلیف سایت ثبت‌سفارش را از مراجع قانونی دنبال می‌کنیم، گفت: در‌صورتی‌که وزارت صنعت تصمیم بر تغییر آیین‌نامه‌های خود دارد، نباید سایت ثبت‌سفارش را غیرفعال کند.

وی معتقد است: وزارت خانه باید براساس مراحل قانونی برنامه‌های خود را دنبال کند چرا که واردات خودرو بنابر قانون جزو کالاهای ممنوعه نیست. با وجود این اما رئیس سازمان توسعه و تجارت، محدودیت‌های ایجاد شده از سوی وزارت صنعت را در راستای هدفمندی واردات دانسته و می‌گوید: وزارتخانه واردات خودرو را با توجه به منابع ارزی و ترجیحاتی که این موضوع برای تولید داخلی دارد، تنظیم می‌کند.

به همین دلیل قرار نیست هر خودرویی وارد کشور شود؛ بلکه خودرو هم باید همانند سایر کالاها چارچوب داشته باشد و در شرایط کنونی نیز تاکید بر تولیدات داخلی است. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم، عنوان می‌کند: اینکه واردات بدون ضابطه به کشور صورت بگیرد، معنی ندارد.

وی به صراحت می‌گوید: بسته شدن سایت ثبت‌سفارش برای واردات خودرو به‌دلیل انتقال داده‌ها نیست؛ بلکه بعد از برجام با توجه به استقبالی که خودروسازان برای حضور در کشورمان داشتند وزارت صنعت قصد دارد واردات را در چارچوب خاصی پیش ببرد. وی خاطرنشان می‌کند: در یک دوره واردات خودرو تنها از طریق شرکت‌های واسطه‌ای صورت می‌گرفت، بعد از برجام وزارت صنعت، واردات را منوط به دارا بودن نمایندگی از شرکت مادر کرد؛ حالا که نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی در ایران حضور دارند؛ بنابراین در مرحله بعدی شرکت‌های خارجی برای ورود کالایشان به کشورمان باید چارچوب‌های دولت ایران را بپذیرند و به آن عمل کنند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    13 0
    با این کار فقط پول به جیب دلالها می ریزید.و ماشین 100میلیونی میشود 140ملیون.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 2
    شایدم دلار قرار است دلار زیر قیمت 3800 تک نرخی شود واردات رامتوقف کردن که با دلار 3700 و 3800 ماشین وارد نکنند که بعد به ضرر واردکندده و مردم باشهالبته اگر واردات ماشین با دلار آزاد باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    5 0
    یکی از کارهای خوبی که میتواند نظر مردم را جلب نماید و رفاه مردم را در پی داشته باشد کاهش تعرفه است
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    5 0
    چرا متوقف؟ تعرفه رو بیارید پایین
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    6 0
    باز باید شاهد خودروهای آشغال داخلی باشیم
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
      0 5
      بنز مي خواي يا پورشه عزيزم؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    4 0
    اگر می خواهیم صنعت خودروسازیمان پیشرفت کنه باید فضا را رقابتی کنیم و تنها راهش کاهش تعرفه واردات هست وگرنه با شرایط فعلی خودروسازان علاقه ای به ارتقا محصولاتشان ندارند و همون خودروهایی با تکنولوژی 25 سال پیش را ارائه می دهند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    کاش همین تعرفه تنها بود وقتی یه ماشین وارد می کنی حداقل 2 برابر قیمت اولیه قیمت می خوره ترفه 40و 55 درصدی فقط تو کشور کره شمالی هست عراق همسایه ما تعرفه واردات خودرو صفره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    4 0
    اخه چرا از اين ماشين هاي اشغال ميارين تو خط توليد بابا لاقل ماشينهايي مثل رنوهاي جديد يا ماشين هاي كره اي و الماني بيارين قرارداد ببندين برا توليد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    3 0
    و باز هم حمایت گلخانه ای
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 4
    بهتر،فاصله طبقاتی کمتر به چشم میاد
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      0 0
      اینکه باید فاصله طبقاتی کم بشه درش شکی نیست ولی از راه کاهش سود مفت خورها ازجمله بنجل سازها و لگن سازها و حمایت عملی و نه شعاری از کارگران و سایر اقشار آسیب پذیر
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    اونوقت کیفیت خودرو تولیدی در داخل با خودروهای خارج، یکی هست ؟؟؟ چرا فقط قیمت ها را مقایسه میکنن؟؟کیفیت و خدمات پس از فروش چی پس؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    قیمت خودرو که واقعی نیست ولی مهمتر از اون اینه که ببینیم معادل همین خودروها که در داخل تولید میشن، در خارج از ایران چه قیمتی دارن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    3 0
    همین که قیمت خودرو ایرانی در کشور های همسایه خیلی از داخل ارزان تره نشون میده که قیمت ها کاملا ظالمانه و عمدا گران است
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    ماشینهای خارجی انقدر هم که در ایران گرون میفروشن گرون نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    تعرفه واقعی زمانی معنی دارد که رقابت و حق انتخاب برای مشتری وجود داشته باشد در بازار خودرو وقتی نه رقابتی وجود دارد نه حق انتخابی قیمت هم دستوری تعیین میشود از طرف افراد ذینفع از جمله دولت، قیمت واقعی لطیفه ای بیش نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 0
    بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون . اخه این خودروها برای ۲۰ سال پیش اروپا هستند.ضمنا یا توجه به کمتر شدن تورم که ۵ برایر کمتر شده خودرو های خارجی هم باید یک پنجم شود.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    گروووووووووووونه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    یه ماشینی مثل پراید 10میلیون ازسرش هم زیاده 405 12 میلیون 206 15میلیون درکل همه ماشینهای داخلی زیر بیست میلیون به درد نمي خورن بايد وارد بشه فقط
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    قیمت خودرو چه تولیدات داخلی وچه خودروهای خارجی که وارد میشوند بین 40 تا 100 درصد گران تر از قیمت واقعی هستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    به عقیده من باید تعرفه واردات رو کم کرد بازار خودرو در ایران رو رقابتی کرد تا وقتی بازار رقابتی نباشه کیفیت و همینطور قیمتها واقعی نمی شه ... بن نظر من به جای اینکه نیروی کار رو در صنعت بی بازده ای مثل خودروسازی معطل بکنیم بهتره اونها رو در بخش خدمات پس از فروش برندهای معروف و ایمن و با کیفیت فعال کنیم مثل بسیاری از کشورهای جهان ...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    قیمت خودرو در ایران بر اساس چند مولفه تعیین می گردد. یکی اون عوارضی چند میلیونی است که از طرف دولت بر روی هر خودرو اخذ میشه، یکی دیگر بازار انحصاری است که بر اساس مدیریت ضعیف دولتی شاید بتوان گفت بی مدیریتی و ولنگوباز و با استفاده از روشهای سنتی و قطعات بی کیفیت شکل می گیره. لذا این ها باعث شده که قیمت اکثرخودروها اصلا متناسب با قیمت واقعی نیست. اگه این خودروهای در یک محیط تجارت عادلانه با سایرخودروهای خارجی قرار بگیرن فروش آنها فوق العاده کاهش خواهد یافت.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    واقعيت اينه كه ارزونترين خودرو تو اروپا و امريكا الان حدود ١٥٠٠٠ دلار قيمت داره و با تبديل اون به تومان مبلغي حدود ٥٧ ميليون تومان بايد پرداخت و در عوض خودروئي مانند مزدا ٣ مدل ٢٠١٧ و يا الانترا ٢٠١٧ ميشه سوار شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    اگر واردات خودرو به طور کامل آزاد شود، قیمت دسته دوم خودرویی هم چون تویوتا کمری حوالی بیست میلیون تومان خواهد بود. باورش سخت است ولی می توانید به راحتی در کشور های حاشیه خلیج فارس ببینید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 0
    بنظر می رسد بعد از کارشناسی همه جانبه قیمت تمام شده خودرو .قیمت واقعی بنرخ امروز باید 20درصد ارزانتر باشد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    قیمت واقعی خودرو همانی است که به دیگر کشور ها فروخته میشود نه به مصرف کننده داخلی
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    ساکن کیش اگر خودرو سازهای داخلی می توانستند تنها «یک دستگاه» خودروی ساخت داخل را در جزیره کیش بفروشند، آنگاه می توانستیم در مورد عادلانه بودن قیمت گذاری خودرو در داخل کشور صحبت کنیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    یک ماشین ۲۰۱۷ معمولی ۲۰۰۰۰ دلار هست مثلا اوپتیما یا مزدا، با دلار ۴۰۰۰ تومنی هم میشه ۸۰ میلیون تومان الان چرا اوپتیما رو میدن ۲۰۰ میلیون و مزدا ۲ نسل قبل رو که اصلا در دنیا تولید نمیشه اینجا میدن ۱۵۰ میلیون تومن؟ چون رانت هست، چون اسما تعرفه ۵۵٪ هست، برای شماره گذاری باید پول بدی مالیات بدی عوارض بدی از همه مسخره تر مالیات ارزش افزوده است که باید بدی، جمع همه اینها میشه تقریبا ۳ برابر شدن قیمت اصلی تا فرغون سازی های دولتی ورشکست نشن خدای نکرده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 0
    بنظر می رسد بعد از کارشناسی همه جانبه قیمت تمام شده خودرو .قیمت واقعی بنرخ امروز باید 20درصد ارزانتر باشد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    قیمت واقعی خودرو همانی است که به دیگر کشور ها فروخته میشود نه به مصرف کننده داخلی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    اخه ماشینی که تو کره جنوبی تولید شده چرا تو کشور ما باید مالیات ارزش افزوده روش ببندن مسخره است
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    0 0
    خواستم از شما درخواست کنم که دسترسی به مسلولین دارید به ان ها در باره کشاورزان که امروزه بدون وانت و نبود وانت که بتواند جوابگو باشد از تولید حمایت میشود یک بار هم به خاطر خدا از تولید کننده هم حمایت کنند حتی نامی هم برده نمیشود درخواست من و مردم منطقه که کشاورزند به علت نبود وانت دارای کیفیت در امر کشاورزی اجازه وارد کردن وانت دسته دوم به ای منطقه باغ داری را بدهند هم خدا راضی هم بنده خدا خود را بازی ندهیم پراید وانت میتواند به صحرا برود شما خواهش میکنم بعنوان یک رسانه که دسترسی به مسلولین دارید این مشکل کم بود وانت را به گوش آنها برسانید خداوند پاداش کار یرا که برای رضای خلق خدا میکنید را میدهد چون اصلا یک ذره فکر این قشر زحمت کش نیستند فکر میکنند با حرف همه چیز درست میشود اجازه بدهید خودر