ایسنا نوشت: حزب اتحادیه میهنی کردستان، متعلق به جلال طالبانی، رئیس جمهور پیشین عراق خواهان بررسی جدی طرح جایگزین کشورهای غربی برای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان شد.

به گزارش سومریه نیوز، در سایه آمادگی‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال و پافشاری مردم کردستان برای برگزاری آن، ملابختیار، رئیس هیات اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار بررسی طرح جایگزین کشورهای غربی شد.

اتحادیه میهنی که رهبری آن را جلال طالبانی بر عهده دارد و فواد معصوم، رئیس جمهور کنونی عراق هم از این حزب است، در کنار حزب دموکرات دو قدرت اصلی در اقلیم کردستان هستند که به شکل سنتی این منطقه را اداره می‌کنند.

ملابختیار در ادامه افزود: ما انتظار داریم که جزئیات دقیقی را درباره این طرح جایگزین دریافت کنیم و نشست‌های مهمی طی دو روز آینده جهت ارزیابی جایگزینی که مشکلات را حل کند، تشکیل خواهیم داد.

او تاکید کرد: ما ضمانت‌هایی برای اجرای این طرح می‌خواهیم.

در این راستا خلف احمد، از نمایندگان اقلیم کردستان گفت، هیچ اختلافی در تصمیم سیاسی در اقلیم کردستان درباره همه پرسی وجود ندارد. موضع اصلی احزاب سیاسی کردستان در این موضوع یکسان است و اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان موضع یکسانی درخصوص همه پرسی استقلال دارند.

محمد سعدالدین، عضو شورای عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان و رئیس حزب "توسعه ترکمانی" نیز درباره این همه‌پرسی گفت: بعد از تایید پارلمان برای برگزاری همه پرسی، شورای عالی همه پرسی نمی‌تواند آن را لغو کند یا به تعویق بیندازد زیرا پارلمان تصمیم نهایی را صادر می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که همه پرسی در زمان مشخص خود یعنی در 25 سپتامبر برگزار می‌شود و درخواست‌هایی که اقلیم طی دوره آینده به خاطر مذاکره با بغداد و پیشنهادات و جایگزین‌ها دریافت می‌کند، همگی در مرحله ما بعد همه پرسی بررسی خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =