نمایندگان در ایام محرم به کدام هیات‌ها رفتند؟

هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری محرم نمایندگان مجلس نیزحضوری فعال در هیات‌های عزاداری دارند تا از این طریق هم دیداری رو در رو با مردم داشته باشند و هم وفاداری خود را به سالار شهیدان اثبات کنند؛ امسال نیز وکلای ملت به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین، سالهاست محرم برای مردم این مرز و بوم معنای دیگری دارد چرا که عقاید مذهبی در زندگی آنها نقش محوري دارد. عموم مردم از هر قشر و قومي که باشند، در اين ايام عزادارند و به تکايا و هيات‎‎هاي مذهبي و مساجد مي‎روند، نمايندگان اين مردم در خانه ملت نيز از اين قاعده مستثني نيستند. از رئيس مجلس گرفته تا تک تک نمايندگان در صحن علني، يا خودشان باني يک مراسم مذهبي هستند يا اينکه در مراسم‎هايي حضور يافته و بعضا سخنراني، روضه خواني يا حتي مداحي مي کنند.

عزاداری هیات رئیسه مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس دهم  یکی از پرکارترین نمایندگان مجلس در ایام سوگواری سالار شهیدان بود او برخلاف دیگر همکارانش که معمولا تنها در هیات های مذهبی حوزه انتخابیه حاضر می شدند، شرکت در مراسم های عزاداری در پایتخت را نیز از اولویت های خود قرار داده بود. از حضور در مراسم سوگورای مراجع تقلید قم گرفته تا مراسم خیمه سوزی روز عاشورا در چهار راه گلوبندک تهران، همه شاهد حضور رئیس قوه مقننه بودند. البته عکس های او در فضای مجازی به ویژه در کنار رئیس دولت اصلاحات در حسینیه جماران حواشی و گمانه زنی هایی برای آینده سیاسی او رقم زد. 

 

 


مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس دهم و نماینده مردم تبریز که عموما در سخنانش به نهج البلاغه و توصیه های امیر المومنین اشاراتي دارد، با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان پایبندی به مسلک شیعی را حفظ و در ده روز محرم به هیات های مختلف در تبریز سرکشی کرد. او روز عاشورا نیز در مراسم سینه زنی حاضر شد.

علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس نیز که نشانه هایی از منش شهید مطهری را می توان در او دید، به شیوه و طریقت پدرش که خالق «حماسه حسيني» است، سخنرانی در وصف ماهیت عاشورا را برگزید و در این ایام در مراسم های سخنرانی شرکت کرد و از تریبون های که در اختیار او قرار داده بودند، برای بیان و توصیف عاشورا استفاده کرد. در این راستا سخنرانی مطهری در شب تاسوعای حسینی در انجمن اندیشه و قلم قابل توجه بود. (اينجا

 

عزاداری نمایندگان در کنار مردم

 احمد مازنی از نمایندگانی است که در لباس روحانیت به نمایندگی از مردم تهران وارد خانه ملت شد. وقتی از او در مورد شرکت در مراسم های سوگواری محرم پرسیدیم گفت: من در این شبها در منزل یکی اساتید دانشگاه واقع در خیابان یوسف آباد سخنرانی می کردم. وقتی پای نذری دادن به میان آمد احمد مازنی گفت ما نذری به معنای پختن غذا نداریم.


فاطمه سعیدی از دیگر نمایندگان مردم تهران است که می گوید ما در این چند شب در مراسم های مختلف شرکت کردیم که برخی از اقوام و دوستان و برخی هم مراسم های عمومی بودند. از سعیدی نیز درمورد نذری پختن سوال کردیم که با خنده گفت: نذری نداریم اما اقوام معمولا شله زرد می پزند.

احد آزادی خواه نماینده اصولگرای مجلس دهم نیز به خبرآنلاین گفت در این چند روز در مراسم های مختلف شرکت کردم و در اغلب مراسم ها سخنرانی داشتم. او که م يگفت در این ایام حلیم نذري می پزیم، با خنده ادامه داد: حلیم خوشمزه ای هم هست!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز از نمایندگان مردم رشت است که در این 10 روز حضور فعالی در هیات های مذهبی داشت. او در گفت و گو با خبرآنلاین از شرکت در مراسم ورزشگاه عضدی گرفته تا مراسم های خصوصی‎تر گفت. جعفرزاده اظهار داشت: در بیشتر مراسم ها سخنرانی داشتم. نذری ندارم اما طبیعتا کسانی که نذری دارند را یاری می کنم.

محمدجواد جمالی نماینده مردم فسا نیز به خبرآنلاین گفت در این شبها در حوزه انتخابیه خودم در مراسم های مختلفی که برگزار می شد شرکت می کردم. او می گوید ما از قدیم در منزل پدری نذری هایی داشتیم و پخت و پز می کردیم و معمولا شله زرد می پختیم. امسال نیز نذری داشتیم اما به دلیل آنکه می ترسیدیم سوء برداشتی از این مسئله شود تلاش کردیم این موضوع مخفی باشد.

فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب از دیگر نمایندگانی بود که به خبرآنلاین گفت در این چند شب زمانی که در تهران بودیم در هیات میدان رسالت شرکت می کردیم و در حوزه انتخابیه نیز تلاش کردیم تا در اکثر هیات ها حاضر شویم و از نزدیک در کنار مردم به سوگ سید سالار شهیدان بنشینیم. او در مورد نذری نیز گفت: ما معمولا در این ایام چند گوسفند قربانی می کنیم و این قربانی هم در روز تاسوعا هست و هم در روز عاشورا صورت می گیرد.

زهرا ساعی از دیگر نمایندگان مردم تبریز است که می گوید در ایام سوگواری مراسم های مختلفی را شرکت کردم. او با بیان این که این ایام از قداست خاصی برخوردار است و باید این سنت ها حفظ شود، گفت: معمولا در این ایام گاهی مراسم های اقوام و آشنایان را شرکت کردم و گاهی نیز در مراسم های مذهبی عمومی حاضر شدم. او در مورد نذری نیز گفت من خودم نذری ندارم اما فامیل در این شب‎ها از قدیم شله زرد می پختند و امسال نیز مستثنی نبود.

علیرضا رحیمی نیز از دیگر نمایندگان مردم تهران بود که گفت" این ایام، برای ما شیعیان اهمیت بسیاری دارد از این رو به همراه همکاران در مراسم های مختلف مذهبی شرکت کردیم و به همراه مردم این ایام را به سوگ نشستیم. او گفت نذری به معنای پخت و پز در این ایام نداشتیم.

امیرخجسته نیز نماینده مردم همدان است که گفت هیات خاصی نیست که فقط در آن هيات شرکت کنم، بلکه با حضور در مراسم های مختلف با مردم همراهی کردم و این ایام را به سوگ نشستم.

محمود صادقی نیز از جمله نمایندگان مردم تهران است که در این ایام در هیات های عزاداری حضور پیدا کرد و در کنار مردم به سوگ نشست. او از هزینه های غیر ضروری در این ایام نیز لب به شکایت باز می کند و منظورش هزینه های میلیونی است که گاه صرف تزئین الم‎ها می شود؛ هزینه هایی که می تواند به نوعی دیگر دادرس مردم نیازمند باشد. وقتی صحبت از هیات ها به میان آمد، صادقی به حضور در هیات عزاداری خاتم النبیین(ص) -ازنایی‌ها مقیم باقر شهر- اشاره کرد. 

*عکس‎ها در اين گزارش از صفحات اينستاگرامي نمايندگان گردآوري شده است.
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =