یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم پرسیده است چطور می‌شود با کسری از سابقه بیمه، بازنشسته شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همواره موضوع بازنشستگی و شرایط آن مورد سئوال مخاطبان سرویس مشکلات مردم بوده است. در این رابطه یکی از مخاطبان که خود را سعید سلطانی معرفی کرده، سئوال پرسیده: با عرض سلام چه راهی هست که بشود با بیست و پنج سال سابقه بیمه و پنجاه سال سن با بیست وپنج روز حقوق بازنشسته شد؟ آیا راهی هست؟ با تشکر
از سئوال این مخاطبان می توان پی برد، او بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و دارای پوشش بیمه خاص این سازمان اعم از کارگری یا خویش فرمااست.

برای احراز بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی به دو معیار مهم توجه می شود:
۱- رسیدن به سن مقرر در قانون
۲- داشتن سنوات پرداخت حق بیمه به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی
بر مبنای دو عامل فوق احراز شرایط بازنشستگی بر اساس شرایط زیر صورت می گیرد:
الف: سن بازنشستگی، بر اساس بند ۱ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این حالت فرد بیمه شده با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته شود.
در صورتی که مستمری استحقاقی فرد بر اساس این بند کمتر از حداقل حقوق سال مربوطه باشد تا حداقل حقوق ارتقا خواهد یافت.

بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن
بر اساس اصلاحات اخیر، همچنین افرادی که دارای ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای خانم ها باشند بدون رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه می توانند بازنشسته شوند.
به موجب همین اصلاحات چنانچه بیمه شده متقاضی کمتر از ۱۰ سال سابقه داشته باشد با پرداخت یکجای حق بیمه سنوات کسری تا ۱۰ سال، می تواند از مزایای این قانون بهره مند شود.
در مورد بیمه شده ای که بر اساس ۱۰ سال سابقه بازنشسته شود ماده ۱۱۱ قانون اجرا نمی شود و بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه مستمری تعیین می شود که ممکن است انتظارات فرد متقاضی را از نظر دریافت مستمری کافی برای تامین معاش برآورده نسازد.
بنابراین توصیه می شود حتی الامکان فرد بیمه شده شرایط مندرج در شکل یک (حداقل ۲۰ سال سابقه) را احراز کند، سپس بازنشسته شود.
ب: کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و حق بیمه مربوطه را به سازمان پرداخت کرده باشند، در صورتی که سن مردان به ۵۰ سال و سن زنان به ۴۵ سال تمام برسد، می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند.
مستمری این گونه از بیمه شدگان بر اساس ۳۰ سال سابقه محاسبه و پرداخت خواهد شد.در این حالت به طور کلی درخواست بازنشستگی تنها از طریق فرد بیمه شده و احراز شرایط بازنشستگی از طرف سازمان قابل پذیرش خواهد بود.
ج: کارفرما می تواند بازنشستگی بیمه شدگانی را که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون تامین اجتماعی به کار خود ادامه داده اند از سازمان تامین اجتماعی تقاضا نماید.
بر این اساس کارفرما می تواند بازنشستگی بیمه شده مرد را با ۶۵ سال سن و بیمه شده زن را با ۶۰ سال سن از سازمان تامین اجتماعی تقاضا کند. (به شرط داشتن سابقه موردنظر)

با توجه به موارد بالا در پاسخ به این مخاطب باید گفت در صورتی که بیمه شده، مرد باشد، در صورت داشتن حداقل 10 سال سابقه پرداخت بیمه، باید حداقل 60 سال سن داشته باشد تا بازنشسته تلقی شود. همچنین در صورتی که 30 سال حق بیمه پرداخته و سن او 50 سال شده باشد، می تواند درخواست بازنشستگی کند. با این حساب، وقتی سن فرد کمتر از 60 سال است و سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 30 سال دارد، باید همچنان به کار و پرداخت حق بیمه ادامه دهد که یا زودتر به 60 سال سن برسد، یا 30 سال پرداخت حق بیمه را تکمیل کند. در شرایط عنوان شده در سئوال، منطقی است این بیمه شده 5 سال باقیمانده تا رسیدن به 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه، به کار ادامه دهد و با سن 55 سال و پرداخت 30 سال سن، بازنشسته شود.
46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =