خانه ملت نوشت:رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تلاش کمیسیون عمران برای اصلاح قانون نظام مهندسی خبرداد.

محمدرضا رضایی کوچی در خصوص وضعیت سازمان نظام مهندسی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر 400 هزار مهندس ساختمان در کشور داریم که عمده ارتزاق آن‌ها از طریق پروانه ساختمانی و نظارت بوده است که به جرات می‌توان گفت تنها 10 درصد از این 400 هزار مهندس ساختمان با کار تخصصی خود ارتزاق می‌کنند و مابقی مجبور هستند که شغل‌های دیگری را داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی که رکود مسکن را شاهد هستیم، سالیانه و در بهترین شرایط 150 هزار واحد مسکن تولید می‌کنیم، بیان کرد: این در حالی است که باید سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کنیم و اگر تولید سالیانه مسکن کمتر از یک میلیون واحد باشد، بار آن را باید در سال‌های بعد جبران کنیم.

وی افزود: هر چند وزیر اعلام کرده، 2 و نیم میلیون واحد مسکن خالی داریم، اما این خانه‌ها لوکس، ییلاقی، خانه دوم و سوم بخشی مردم هستند و خانواده‌های هدف که طبقه متوسط به پایین هستند، خانه خالی ندارند.

رضایی کوچی متذکر شد: رکود مسکن تاثیرات منفی بر درآمد شهرداری‌ها، مهندسین، کارگران ساختمانی و واحد های تولیدی و صنعتی داشته و عوارض زیادی دارد.

90 درصد از مهندسین ساختمانی درآمدی از شغل خود کسب نمی‌کنند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جهان، یک سوم پویایی اقتصاد هر کشور به تولید مسکن مربوط است، ادامه داد: این رکود سبب شده تا 90 درصد از مهندسین ساختمانی کشور نتوانند درآمد لازم را داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی، مهندسین داخلی را فراهم کنیم، گفت: تاکنون اقدامی در این زمینه نشده و نتوانسته‌ایم بستری فراهم کنیم تا مهندسین ایرانی به کشورهای فعال حوزه تولید مسکن در اطراف‌مان اعزام شوند.

وی با بیان اینکه ریل گذاری‌های لازم را دستگاه سیاسی کشور ایجاد نکرده و با توجه به شرایط در کارگروه کمیسیون عمران بر این موضوع تمرکز داریم، افزود: اگر رایزن‌های سیاسی کشور به ما کمک کنند می‌توانیم زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم کنیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه رقابت برای گرفتن یک پروانه ساختمانی زیاد است، اظهار داشت: انتظاری که ما از شهردای و وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم نسبت به مهندسین وجود ندارد و از 2 جهت مهندسین ساختمان تحت فشار هستند و این دستگاه‌ها اعمال سلیقه می‌کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه کیفیت ساختمان کیفیت مناسبی نیست، بیان کرد: عمر متوسط ساختمان‌های ایرانی بسیار کمتر از متوسط جهانی است و باید بپذیریم که استحکام و دوام بناهای ما ضعیف هستند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که قانون نظام مهندسی را به گونه‌ای تقویت کنیم که مهندس، استقلال داشته باشد و زیر فشار دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و نظام مهندسی نباشد، ادامه داد: بر استقلال داشتن مهندس تاکید داریم که در مقابل این استقلال مهندس باید در خصوص ساختمان مسئولیت داشته باشد و در قانون این موضوع پیگیری می‌شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهندسین قوی داریم ولی کیفیت ساختمان‌ها خوب نیستند و متوسط عمر ساختمانی پایین هستند و به لحاظ پدافند غیر عامل نیز استحکام بناها مناسب نیست، گفت: قانون نظام مهندسی باید به سمتی برود که مهندس استقلال و مسئولیت داشته باشد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک آقا A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    7 0
    و نکته مهمتر اینکه درب دانشگاه های مهندسی به جز دولتی ها به طور کلی بسته بشه تا وضعیت بیشتر از این خراب نشه. بابا سراسر مملکت اشباع شده از مهندس علی الخصوص از نوع عمران و معماری. همه میخان مهندس و دکتر بشن. ایران کشور صنعتی نیست و اینکه انقد مهندس داریم که تا 3040سال آینده هیچ نیازی به مهندسای جدید که دارن فارغ التحصیل میشن نیست. جمع کنین کاسه کوزه دانشگاه آزاد و غیر انتفاعیو.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 0
    توروخدا ی قکری به حال مهندسا کنید. اخه با درامد سالی دو میلیون تومن یعنی ماهی کمتر از ۲۰۰ هزار تومن و بدون هیچ پشتوانه بیمه ای اخه تا کی میشه اینجوری گذرونید. توروخدا خبرانلاین شما ی بار وضعیت معیشتی مهندسای نظام مهندسیو پیگیری کنید
  • حميدرضا A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 0
    با سلام مجري ذيصلاح كه ساختمون هامون ندارن. طراحي هم شهرداري مالك رو ميفرسته دفترآشناي خودش. نظارت هم كه با اين همه مهندس وحق الزحمه كم جوابگوي زندگي نيس. پس مهندس بايد ازكجا درامدداشته باشه؟مهندسي كه حقوقش كمترازكارگر ساختمونه وكمتراين مزايا حتي بيمه تامين اجتماعي نداره. من ازكجا بايد درامدداشته باشم كه ماهي300تومان بدم بيمه. آخه مگه مهندس ساختمون شهروندايراني نيس؟؟نه كار ،نه پول .نه بيمه. نه امنيت .شغلي نه......
  • رویا سعیدی A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    4 0
    با سلام و ارادت خدمت جناب رضایی ارجمند ممنون از اینکه با شناخت صحیح از نظام مهندسی و قشر مهندسین نظر می دهید و و در انجام رسالت خود جانب حق را نگه می دارید من بعنوان عضوی از جامعه مهندسین و همچنین مدرسی با بیش از ۳۵سال تدریس در رشته مهندسی از شما کمال تشکر را داریم