۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱

جنرال الکتریک از نسل جدید دیسک‌های نوری به ابعاد دی‌وی‌دی و با ظرفیت 500 گیگابایت رونمایی کرد.

شرکت بزرگ جنرال الکتریک در آخرین دستاورد فناوری خود، دیسک نوری جدیدی را تولید کرده که می‌تواند 500 گیگابایت اطلاعات را در خود جای دهد. این مقدار تقریبا معادل 100 دی‌وی‌دی است.

دیسک میکروهولوگرافی که اندازه‌ای برابر دی‌وی‌دی‌های رایج دارد، صنعت بایگانی اطلاعات را هدف خود قرار داده است. ولی جنرال الکتریک اعتقاد دارد که این محصول خواهد توانست در بازار مصرف‌کنندگان و هم‌چنین دستگاه‌های پخش خانگی نیز جایی برای خود پیدا کند.

دیسک‌های بلو-ری که در حال حاضر برای ضبط بازی‌ها و فیلم‌های با کیفیت بالا استفاده می‌شود، می‌توانند 25 یا 50 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره کنند. ولی دیسک‌های میکروهولوگرافیک می‌توانند اطلاعاتی بیش از دی‌وی‌دی‌ها و یا دیسک‌های بلوری را ذخیره کنند، چون آنها به جای این‌که فقط از بخش‌هایی از سطح دیسک استفاده کنند، اطلاعات را در سه بعد روی دیسک ذخیره می‌کنند.

در این سطح از فناوری، چالش اصلی افزایش قابلیت بازتاب هولوگرام‌ها است: آنها باید به‌شکلی روی دیسک ذخیره شوند که دستگاه‌های پخش‌کننده آنها بتوانند هم اطلاعات را از روی آنها بخوانند و هم روی آنها بنویسند.

برایان لاورنس، که پروژه ذخیره‌سازی هولوگرافی را در جنرال الکتریک هدایت می‌کند، در وبلاگ پژوهشی جنرال الکتریک گفته است: «به تازگی، گروه پژوهشی جنرال الکتریک توانسته به پیشرفت‌های بزرگی در مواد دست یابد که افزایش قابل توجهی را در مقدار نور بازتاب‌شده توسط هولوگرام، ممکن ساخته است».

ظرفیت بیشتر
هر چه قابلیت بازتاب بیشتری به دست بیاید، دیسک ظرفیت بیشتری خواهد داشت. به رغم این امر که این فناوری هنوز در مرحله کار آزمایشگاهی است، جنرال الکتریک اعتقاد دارد که این فناوری در بازار موفق خواهد بود؛ زیرا دستگاه‌های پخشی که برای آن به بازار ارائه خواهند شد، هم با دی‌وی‌دی‌های موجود و هم با فناوری بلو-ری سازگار خواهند بود.

جنرال الکتریک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «سخت افزار و اندازه‌ها تا حدی شبیه به دیسک‌های فعلی ذخیره‌سازی اطلاعات است؛ بنابراین دستگاه‌های پخش‌کننده دیسک میکروهولوگرافی، به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا محتوای دیسک‌های سی‌دی‌، دی‌وی‌دی و بلو-‌ری خود را با آن ببینند».

آقای لاورنس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:« «این پیشرفت جی.ایریال گام بسیار بلند و رو به جلویی است که فناوری ذخیره‌سازی هولوگرافی نسل آینده ما را در اختیار مصرف‌کنندگان روزمره قرار خواهد داد. روزی که شما بتوانید کل مجموعه فیلم‌های با کیفیت عالی خود را روی یک دیسک ذخیره کنید و بتوانید از فرمت‌های با کیفیت بالاتر مانند تلویزیون‌های سه بعدی هم پشتیبانی کنید، خیلی نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید».

چندین دهه است که فناوری میکروهولوگرافی، یکی از حوزه‌های پیشروی پژوهش برای متخصصان ذخیره‌سازی اطلاعات است. دیسک‌ها، روش ذخیره‌سازی قابل اعتماد و موثری هستند و هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای فروشندگان، کار با آنها راحت است.

با این وجود اگر جنرال الکتریک قصد داشته باشد که این فناوری را به بازار مصرف ارائه کند، مجبور خواهد بود تا با سازندگان سخت‌افزارهای مرتبط همکاری کند. استقبال به نسبت سرد از دیسک‌های بلو-ری و فروش نه چندان خوب آن در سطح جهان می‌تواند مسئله‌ای برای بعضی از شرکت‌ها باشد که فکر می‌کنند در دراز مدت، توزیع دیجیتال و محاسبه ابری است که آینده بازار ذخیره‌سازی و جابجایی محتوی را رقم خواهد زد.

به گفته آقای لاورنس: «این پیشرفتی بزرگ در تولید موادی است که تا این حد برای آوردن ذخیره‌سازی هولوگرافی به بازار مصرف، مهم هستند».

بی‌بی‌سی، 27 آوریل- ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
    0 1
    چرت است
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
    0 1
    واقعیت ندارد و خالی بندی است
  • Ehsan IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۰
    1 0
    من شنیده بودم و اصلاً چرت نیست .امیدوارم سریعتر تولید و به بازار بیاد.
  • a.b IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
    1 0
    سلام - مطلب خوبي هستش اميدوارم تكنولوژي هاي روز بيشتر پيشرفت كنه.
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
    1 0
    فناوری ذخیره سازی 3بعدی خیلی غیرمتعارفه، ولی حقیقت داره و انقلاب گسترده ای در صنایع الکترونیکی به راه خواهد انداخت