پاسخ بنیاد مسکن به مشکلات روستاییان درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم روستا، انباشت زباله و...

در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن درباره مشکلات روستاییان گفتگو کرد و به سئوالات سرویس مشکلات مردم پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن رضایی، مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن در نمایشگاه مطبوعات حاضر شد و در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین درباره مشکلاتی که این روزها، روستاییان به صورت عمومی با آن درگیر هستند، گفتگویی داشت که در ادامه می خوانید:

بعضا می شنویم در برخی ساختمانهای بنیاد مسکن که در شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر و روستاها ساخته می شود، ایمنی و نکات فنی به صورت دقیق اجرا نمی شود. در زلزله ورزقان، برخی سازه های اجرا شده توسط بنیاد مسکن ترک خورده بود. نظارت با ساختمان سازی بنیاد مسکن در روستاها و شهرهای کوچک با کیست؟
به طور کلی تمامی سازه هایی که توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها اجرا می شود، دارای نکات استاندارد فنی است و مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، نظارت بر آن را بر عهده دارند. اینطور نیست که بنیاد مسکن، کار اجرا و نظارت را با همدیگر بر عهده داشته باشد، بلکه سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی نظارتی در کل کشور، روند ساخت و ساز و اجرای سازه ها را زیر نظر می گیرد تا نکات فنی در این سازه ها رعایت شود.

چطور می شود از نظارت دقیق، مطمئن شد؟
مسئله ای که شما به عنوان ترک خوردگی در سازه های ورزقان مشاهده کردید، اتفاقا نشان می دهد در زلزله ای که خانه های روستایی به صورت 100 درصد تخریب و ویران شد، سازه های ایمن بنیاد مسکن، تنها آسیب جزئی در حد ترک خوردن دیده است و این یعنی ساختمانها به صورت دقیق نظارت شده اند. البته طبیعی است در زلزله های بزرگ و شدید که منجر به کشته شدن انسانها در مسکن غیرایمن می شود، برخی ساختمانها آسیبهای جزئی ببیند. در لحظات اولیه زلزله، اصل بر این است که آسیب به سازه باعث نشود که صدمات به انسانهای ساکن در آن، در حد مرگ برسد. همین که جان انسانها، در زلزله های شدید حفظ می شود، نتیجه اجرای دقیق و درست نکات ایمنی در اجرای سازه هاست. خانه هایی که بنیاد مسکن در روستاها و شهرهای کوچک می سازد از مطمئن ترین سازه های انبوه در کشور است.

مشکل دیگر روستاییان این است که بنیاد مسکن طرح هادی روستا را به درستی و دقت تنظیم می کند ولی پس از تحویل به مراجع محلی، کسی نظارتی بر این طرح هادی ندارد. چرا روستاها دچار مشکلاتی مانند ساخت و ساز خارج از محدوده شهری می شوند؟
ما هم این مشکل را قبول داریم. بنیاد مسکن، وظیفه مطالعه و تهیه طرح هادی روستاها را بر عهده دارد که در این طرح، حریم، توسعه و آینده روستاییان مدنظر قرار می گیرد. عموما، طرحها پس از تهیه و تصویب، به مقامات محلی مانند بخشداران و دهیاران ابلاغ می شود تا آنها طبق این طرح ها، امور روستا را مدیریت کنند، متاسفانه ما هم شاهدیم که نظارت دقیقی روی طرح های هادی روستایی به عمل نمی آید و ممکن است توسعه روستاها به خصوص در ابعاد مسکونی از آنچه در طرح هادی روستایی آمده است، متفاوت باشد. این مشکلی است که قاعدتا مسئولان اجرایی روستا باید به آن توجه بیشتری کنند.

مشکل دیگر در روستاها، مسایل محیط زیستی به خصوص تجمع زباله است. چرا در طرح های هادی روستایی به این مسئله توجه چندانی نشده که تقریبا در سراسر کشور باعث ایجاد مشکل برای روستاییان شده است؟
اتفاقا در طرح های هادی روستایی به تمام موارد توجه می شود. مثلا ما در روستاهای متعددی وارد شدیم و طرح های میراث فرهنگی را درباره آن اجرا کردیم. همه مسایل از جمله بافت سنتی، عبور و مرور اهالی، وضعیت کوچه ها و معابر، انباشت و دفع زباله، عبور آبهای سطحی و نظایر آن را پیش بینی می کنیم. کارشناسان مرمت و بافت تاریخی هم نهایت تلاش خود را می کنند و مجموعه ای زیبا تحویل دهیاری می دهند که می تواند برای اشتغال روستاییان و رونق صنعت گردشگری هم بسیار مفید باشد. متاسفانه پس از چندی که خودمان مراجعه می کنیم با وضعیت نابسامانی مواجه می شویم که نشان می دهد توجه چندانی برای نگاه داشت این ثروت و ظرفیت انجام نشده است. طبیعی است وقتی ما این وضع را می بینیم ناراحت می شویم ولی باید توجه داشت نگاه داشت روستا با ما نیست. با کسانی است که مدیریت اجرایی روستا را در دست دارند و باید اول از همه از دهیاران و بخشداران خواست تا درباره مشکلاتی از این دست، راه چاره بیندیشند.
46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =