ایسنا نوشت:رییس سازمان راهداری که در طول روزهای گذشته اظهارنظرش درباره کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها سروصدای زیادی به پا کرده بود، این بار در اظهاراتی جدید اعلام کرده که باید شرایط ورود خودروهای خارجی به کشور تسهیل شود.

 یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در طول سال‌های گذشته سازمان راهداری با آن دست و پنجه نرم کرده است فاصله قابل توجه میان قیمت تمام شده خودروهای بین شهری جدید با نرخ خریداری خودروهای فرسوده بوده است.

مشکلی که در طول پنج سالی که از مدیریت کشاورزان در این سازمان می‌گذرد هرگز راه‌حل جدی برای آن مطرح نشده و همچنان بسیاری از راننده‌ها برای نوسازی خودروهای خود با اما و اگرهای جدی مواجه هستند.

در شرایطی که این سازمان هنوز نتوانسته راه‌حلی برای فاصله قابل توجه قیمتی پیدا کند، این بار رییس سازمان راهداری به حوزه خودروهای شخصی ورود کرده و در رابطه با آن اظهاراتی عجیب داشتند.

کشاورزیان اعلام کرده که در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می‌کند کمترین ایمنی را بین خودروهای جدید دارند و نمی‌دانیم باید چه فکری به حال خودروهای غیرایمن کنیم.

این مقام مسئول تصمیم گرفته در پاسخ‌ به این مساله صورت را به طور کامل پاک کند و تمام آنچه در صنعت خودروی کشور هزینه شده را به راحتی کنار بگذارد. کشاورزیان به وزیر اقتصاد پیشنهاد داده که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم بتوانند خودروهای ایمن سوار شده و به این ترتیب خسارت شرکت‌های بیمه را کاهش دهیم.

هرچند باید این صحبت رییس سازمان راهداری را از این منظر بررسی کرد که نگرانی او درباره ایمنی خودروها نه‌تنها به سلامت مردم که به کاهش هزینه شرکت‌های بیمه نیز اختصاص پیدا می‌کند، این سوال اصلی را نیز باید بیان کرد که صنعت خودروی ایران که برای چند دهه در ایران هزینه‌های زیادی را به خود دیده و شرکت‌های گسترده‌ای در آن فعال هستند باید کنار رفته و جای خود را به رقبای قدرتمند خارجی بدهد.

هرچند افزایش کیفیت خودروهای داخلی یکی از دغدغه‌های اصلی تمام دارندگان و مسافران خودروهای ایرانی بوده است، اما قطعا صرف کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور نمی‌تواند راه‌حلی بلندمدت و قابل اتکاء برای این معضل باشد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    33 1
    مگه این خودروسازهای داخلی می ذارن؟ هم قدرت دارن و هم کلی کارگر را گروگان گرفته اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    22 1
    افزایش کیفیت چقدر زمان نیاز دارد؟ تا ابد که نمی شود صبر کرد، باید نهایتا یک مهلت معقولی تعیین شود و بعد از آن واردات با کمترین تعرفه مجاز شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
      4 3
      اونا خودرو بی کیفیت تحویل مردم میدن از اون طرف هم خود مردم با این رانندگیاشون بهترین ماشینم زیر پاشون باشه بازم همو میکشن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    30 1
    فعلا که جلویه واردات خودرو و ثبتش رو گرفتن تا دزدان وارد کننده و برادران قاچاقچی لعنتی به چند برابر سود به مردم بندازن ماشینار و جون مردم ذره ای براشون اهمیت نداره لعنت بر ظالمین................................
    • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      12 1
      دقیقا
    • بی نام DE ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
      2 0
      بعلاوه قاچاق. اینکه دلار هم ندارن از اینکه دلار یه دفعه بشه شش هفت هزار تومن میترسن
  • سعید IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    20 0
    چشم خیال شما راحت امضا: مافیای خودرو
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    6 10
    به نظر منم کلا غیر از نفت بقیه مملکت رو تعطیل کنیم جنس خوب خارجی مصرف کنیم و افغانستانیها هم کارای خدماتی رو انجام بدن، دکتر هم از هند بیاریم، کلا بخوریم و بخوابیم و از زندگی لذت ببریم
    • بی نام DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      7 0
      آره، بعد از اینکه کشورهای پیشرفته همه انرژی شون رو از خورشید تامین کردند و نفت مثل آب شد، یا اینکه وقتی که نفت تموم شد با گاری می ریم این ور و اون ور، می دیم ثابت پاسال لباس دست دو وارد کنه که لخت نمونیم، خاک می دیم که یک گونی گندم بگیریم که از گرسنگی نمی ریم، دارو هم نداریم چون تا چند سال پیش که نفت بود همه داروها رو وارد کردیم و داروسازی ها ورشکست شدند و کارخونه هاشون رو فروختند، کلا اون موقع است که باید بگیم آتیش به قبر اونهایی که واسه عکس اینستاگرام پول نفت رو به جای توسعه به کالای وارداتی دادند. اون موقع است که می شیم مثل نخاله های 100 سال پیش ایران که کشور رو به فنا دادند و فقیر بودند و هیچی نداشتند و کشورشون هم اشغال خارجی ها بود و مریض و گرسنه و بی بخار بودند...
  • بوئین زهرا IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    20 0
    بهترین کار برای کاهش هزینه های تولید و اداره این کارخانه ها و ک نمودن هزینه های بیمه و جانی و مالی مردم و تعمیرات و .... هزار تا مورد دیگه که ارتباط مستقیم با کیفیت نا مطلوب این خودروها دارد ، بستن درب کارخانه این سازندگان و واگذاری اون به صنعت گران خارجی با حفظ همین نیروها و کارگران مفید اون بوده و همچنین با عادلانه کردن تعرفه واردات ، خودروهای روز و ایمن هم وارد تا فضا رقابتی و انحصاری نباشد و دولت هم از کنارش درآمد خودشو داشته باشه ، بازی با کلمات نرخ سوخت و .... عوام فریبی بیش نیست ، به امید جمع شدن مافیای دولتی در این حوزه
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      1 0
      هيچ وقت اين راهكارها درست نيست. پول در برابر كيفيت ولاغير
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      17 0
      خروج از انحصار دولتی تنها راهکار برون رفت از وضع موجود
  • روحیه IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    19 0
    اگه برکنار و اخراجش نکند خوبه ، شاید هم مجبور به عذرخواهی بشه و یا اینکه آخرش میاد میگه که خبرنگاران حرفهای اونو تحریف کردند و کی چنین چیزی گفتم
  • رضا A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    23 0
    اتفاقا خیلی خوب گفته تا کی ما اشغال سوار شیم با این قیمتا نجومی فرغون سازی ایران
  • بدون نام ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    8 0
    يعني كسي به فكر جان مردم هست?
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    16 3
    آقا ما خودروی داخلی نخوایم باید کیو ببینیم؟وقتی با همین پولا میشه ماشینای استاندارد و روز دنیا خرید. کی این انحصار تموم میشه واقعا؟
    • بی نام DE ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      5 0
      تا حالا کفش اصل به دستت رسیده که واردات اش حالا به هر نحوی ممکنه، که بخوای خودروی روز دنیا به دستت برسه؟
    • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      3 17
      اگه تونستی هم قیمت پراید و سمند یک ماشین صفر و استاندارد و روز دنیا معرفی کنی جایزه داری.تا کی حرف کیلویی.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 6
    صحبت اقای کشاورزیان به صنقضربه میزند البته منظور این نیست که خودرو ساز با هر کیفیتی خودرو تولید کند ولی پایین اوردن تعرفه نیز یعنی بیکاری کارگران ومشکلات اجتماعی بعد بد نیست ببینند بقیه کشورها چطور از بازارشان دفاع میکنند مثلا تعرفه واردات پسته در آمریکا سیصد درصد است صرفا برای حمایت از صنعت پسته داخلی شان.
  • بی نام DE ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 3
    ایران تنها کشوری نیست که مردم اش خودرو لازم اند ولی تعرفه واردات خودرو زیاده. همین کشور که گفته می شه کشور پیشرفته ی خاورمیانه است، یعنی اسرائیل، به شدت مردم اش خودرو واجب اند و تولید خودرو ندارند و تعرفه ی واردات خودرو بالاست، طوری که ارزانترین و قدیمی ترین خودرویی که می شه خرید حدود 100 میلیون تومان قیمتشه. تو ایران نمی شه که بدون تعرفه کلی خودرو وارد کرد و نمی شه که مردم بی ماشین بمونند پس چاره ای نیست جز اصلاح فرهنگ رانندگی و تولید خودروی داخلی... یا اینکه مثل آلمان و فرانسه وسایل حمل و نقل عمومی رو گسترش بدیم که خودرو واجب نباشیم.
  • بی نام DE ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    خودروسازی های آلمانی بیشتر از ربات در خط تولید استفاده می کنند. وقتی خودرویی بی کیفیت یا با ایراد تولید بشه برگردوندن اش به خط تولید و تعمیرش بعیده و به صرفه نیست. این خودروها رو به امارات و ترکیه می فروشند و بعدش به ایران میاد. تازه اینها خودروهای آلمانی اند و یک ایراد اشکال آنچنانی نداره. اما اگر واردات آزاد بشه این جماعت دلال و بازاری همین چند تا خودروی معیوب پرسود آلمانی رو هم اینقدر وارد نمی کنند و خیابون ها رو پر ماشین چینی می کنند که سودش بالا باشه. مشکل بازار رو درست کنید بعد مقدمات واردات رو بچینید. وگرنه این مصرف کننده ی ایرانی که حق اش پایمال می شه هم با خودروی ایرانی و هم با خودروی خارجی دست اش به هیچ جا بند نیست.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    خودروی خارجی میخواستم بگیرم ، خوب نمیگیرم الان بجاش میرم ترکیه تی شرت میارم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 2
    روحانی نجاتمون بده. گمرک و واردکننده ها از خود تولید کننده ها بیشتر سود میکنن. خودروساز ما هم که شده وارد کننده.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    تجربه ثابت کرده در کشور عزیزمون ایران چیزی گرون بشه ارزون شدن تو کارش نیست این وسط هم فقط مردم متضرر میشن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    وقتي خودروي در ايران مونتاژ ميشود نسبت به هزينه ها ي آن مثل كارگر و غيره خودروي بايد ارزون تر به دست مشتري برسه و بعد هم كيفيت پايين مونتاژ كاري خودروهاي خارجي در اين دو خودروساز و همچنين نقص فراون در خودروهاي به اصلاح ملي دادن تهسيلات براي اين خودروها مثل دادن آب به علف هرز ميمونه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 12
    میدونم ماشین بی کیفیت رو با قیمت گرون میخرم اما بازم تولید داخل رو ترجیح میدم چون میدونم با این کار کمک کردم یک جوان بیکار نشه وکمک ناچیزی به گردش چرخ اقتصاد کردم. والبته میدونم منفی بارون میشم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    11 1
    اگر ایران خودرو و سایپا تعطیل بشن؛ چند هزار نفر به سیل میلیونی بیکارهای ایران اضافه میشه؟ میدونی چند نفر به خاطر ماشین های بی کیفیت تو تصادف میمیرن؟ میدونی چندنفر به خاطر آلودگی هوا، نامحسوس میمیرن؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 1
    در تمامی کشورها ماشین با کیفیت و ارزان دست مشتری میرسه و بعد ۵سال مشتری میده به اوراقی و صفرشو میخره ولی اینجا همه دیگه ماشین دارند و به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین ترجیح میدن تا ۲۰سال سوار بشوند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 0
    نه فقط داخلی خارجی هم همینطور باید کلا بازار تحریم شه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    تا كي قراره سود تضمين شده بانكها براي تسهيلات و خريد خودروهاي بي كيفيت با سود بالا براي توليد كننده هاشون از جيب مردم هزينه بشه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    چرا هیچ کس متوجه نمیشه که با توجه به میزان درامد متوسط جامعه و هزینه های سرسام اور زندگی ته جیب ادم هیچ پولی نمیمونه که به خرید خودرو فکر کنیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    از یه طرف همش تشویق میکنند خودرو بخرید تا صنایع راه بیفته از یه طرف یکی دیگه میگه خودرو بیرون نیارید تا اسمون تمیز بمونه و یا هزینه استفاده از خودرو انقدر بالا بره تا کسی نتونه بیرون بیاره از یه طرف وضع حمل و نقل عمومی هم که افتضاح هست.مسولین با خودشون چند چند هستند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 1
    باید بخصوص ارزش پول ملی تقویت شود
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    واقعا نباید خودروهای داخلی بخریم میمیریم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    خیری از خودروسازها به ما نرسیده
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    واقعا خطرناکه این خودروها
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    من به شخصه میترسم با این سودهای بالا قسطی خرید خودرو داشته باشم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    ارابه مرگ یا ارابه شادی بستگی به پولت داره هرچقدر پول میدی همون قدر اش میخوری مگه نمی دونی تجملی زندگی کردن حرامه دنبال ماشین لوکس نباش