چند تن از مدیران و پیشکسوتان مطبوعات کشور با انتشار یادداشت‌هایی در خبرگزاری‌ها و صفحات مجازی، ارزیابی خود از عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی را بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی که به مدت پنج سال معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به تازگی جای خود را به محمد سلطانی‌‌فر داد.

جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات در یادداشت‌هایی، نظرات خود را درباره عملکرد انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده‌‌اند که عمده ارزیابی‌شان از دوران حضور او مثبت بوده است.

دوره تحول و پویایی عملکرد

غلامرضا  فدایی از اساتید دانشگاه تهران، در یادداشتی کوتاه درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی که در تسنیم منتشر شده است، نوشت: «دوره معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد در پنج ساله اخیر را باید مورد تحلیل علمی قرار داد. بسیاری از مدیران می‌آیند و می‌روند. مدیریت‌های ایستا نیاز به هیچ تحلیلی ندارند. اما به واقع این دوره معاونت مطبوعاتی را باید دوره تحول و پویایی عملکردی دانست.

این تحول موجبات تحقق شفافیت بود. چراکه شفاف سازی شعار اصلی دولت روحانی بود و یکی از عرصه‌هایی که در این سیاست موفق شد، عرصه مدیریت رسانه‌ها و سیاست‌گذاری برای مطبوعات بود.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «علت موفقیت انتظامی در مدیریت خود این است که او درک درستی از نقش اطلاعات در مدیریت  دارد. اساسا مدیران دانش محور که ارزش اطلاعات و داده‌ها را به خوبی می‌دانند، می‌توانند تحول‌گرا باشند. در مقاله‌ای علمی با عنوان نقش اطلاعات در مدیریت این موضوع را تشریح کرده‌ام. ارائه اطلاعات درست به رسانه‌ها، موجب مدیریت درست می‌شود. این اصل در دوره معاونت مطبوعاتی به خوبی محقق شد. اعلام اطلاعات یارانه‌های مطبوعات و قاعده نویسی برای آن، نمونه مدیریت بر اساس فهم درست از اطلاعات است. تنها مدیرانی می‌توانند به این موفقیت دست یابند که ساختارهای مدیریت استراتژیک را بشناسند.»

توجه مدیریت معاونت مطبوعاتی به پیشکسوتان

همچنین پرویز خرسند از مدیران و پیشکسوتان رسانه‌ای در یادداشتی در تسنیم نوشت: «آنچه در نگاه من ارزشمند است، توجه در دوره مدیریتی این معاون مطبوعاتی به پیشکسوتان مطبوعات بود. او در چند و چون مدیریتی خود، پیران و پیشکسوتان گوشه‌نشین را به فراموشی نسپرد. سراغ بسیاری رفت و در هر زمانی که توانست به شیوه‌هایی غیرمنتظره به یادکرد پیشکسوتان مطبوعات پرداخت.

برای من که سالیان درازی خانه‌نشین بوده‌ام و ناگاه به شکلی ناگهانی دیدم که به یاد این گوشه‌نشین و فراموش‌شده افتاده‌اند، بسیار دلپذیر و شگفت بود. حسین انتظامی، نه فقط به دلیل اینکه از پیشکسوتان خانه‌نشین یادکرده است، بلکه به دلیل اینکه مدیریتی پیشرو و رو به جلو داشته است باید از سوی همه نخبگان مطبوعاتی مورد سپاس و قدردانی قرار بگیرد.»

تبحر در ایجاد تحول در ارتقای سطح سازمانی

سید محمدمهدی طباطبایی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز ماهنامه نسیم بیداری هم با اشاره به آشنایی‌اش با حسین انتظامی در اینستاگرام نوشت: «سابقة آشنایی من با دکتر حسین انتظامی به حدود هجده سال قبل برمی‌گردد، زمانی که جام جم را راه اندازی کرد؛ و الحق و انصاف بسیار حرفه‌ای و خوش...

بزرگ‌ترین خصیصه دکتر انتظامی همین تبحر فوق‌العاده و استثنایی او در ایجاد تحول و ارتقای سطح سازمانی است که مسئولیتش را می‌پذیرد. در همشهری هم چنین اتفاقی را رقم زد و از مجموعه خبر هم یک برند قدرتمند رسانه‌ای ساخت و در دوره نزدیک پنج ساله مسئولیتش در معاونت مطبوعاتی با وجود مشکلات بی‌سابقه و نفس‌گیری که در حوزه رسانه و مطبوعات به طور خاص در این دوره وجود داشت، کاری کرد کارستان. قبلا بارها گفته‌ام و اینجا تکرار می‌کنم، اگر در دولت اول اعتدال، برخی حوزه‌ها مزه اصلاحات نسبی ساختاری و عملکردی را چشیده‌اند، بی‌اغراق معاونت مطبوعاتی ارشاد با مدیریت جسورانه و تحول‌گرای انتظامی، انقلاب را تجربه کرده است. برقراری ضابطه به جای رابطه، حاکمیت قانون و شفاف سازی، توجه به رسانه‌های محلی و استانی و ضعیف‌تر که پشتوانه رسمی سیاسی نداشتند و اجرای طرح‌های جسورانه‌ای که برای پدرخوانده‌های رسانه‌ای نامطلوب و تحمل ناپذیر بود، فقط از عهده مدیر شجاعی چون او برمی‌آمد.

هیچ مدیری تا ابد بر مسند خود نمی‌ماند، مهم یادگارهای برجای مانده مدیریتی است. بی‌تردید پس از انقلاب در حوزه معاونت مطبوعات و رسانه در کنار یاد خوش مرحوم احمد بورقانی، این نام نیک حسین انتظامی است که باقی خواهد ماند. 

البته از دو نکته مهم نباید غفلت ورزید، اوّل دشواری فراوانی که فراروی معاون جدید مطبوعات کشور است که باید پا جای پای مدیر توانمندی چون انتظامی بگذارد و انتظارات فراوانی که از نوع نحوه سلوک و روابط و مدیریت هوشمندانه او آفریده شده را پاسخ‌گو باشد و دوّم مراقبت مجموعه فرهنگ و ارشاد و وزارتخانه متولی آن از یک سرمایة ارزشمند مدیریتی چون انتظامی است.
حتما وزیر محترم ارشاد به این مهم واقف است که از انباشت تجربة درخشان کسی که توانسته است شش دورة متوالی اعتماد مدیران مسئول مطبوعات را متوجه خود ساخته و عنوان نمایندگی آنان را در طی این مدت اخذ نماید، همچنان باید در حوزه فرهنگ و رسانه، در سطحی گسترده و مؤثرتر به نقش آفرینی و مدیریت سازنده و تحول گرایانه، اشتغال شایسته داشته باشد و زمینه‌های بهره‌مندی از استعداد و توانایی قابل تحسینش به نحو مطلوب مهیّا بماند.»

نگاه توسعه محور و گسترده به مطبوعات

حبيب يزدان‌پناه، مدير خانه مطبوعات استان خراسان شمالي نيز خطاب به انتظامی در توییتر نوشت: «اقتدار ايران اسلامی قبل از تحقق توانمدی‌های نظامی، مديون بلوغ فکری و شعور اجتماعی است که بی‌شک رسيدن به آن بسيار جز با تدبير ميسر نبود. جنابعالی در دوران حضور ارزشمندتان در معاونت مطبوعاتی نقشه راهی تدوين نموديد که مسير آن فرازمندی بينش و دانش و غايت آن داشتن ايرانی آگاه، ملتی شعورمند و صنفی متحد و حرفه‌ای بود و صد البته می‌بايست در کنار همه اين توفيقات، نگاه توسعه محور و گستردگی مطبوعات را نيز به آن افزود .

اينحانب به نمايندگی از مطبوعات استان خراسان شمالي از زحمات جنابعالي در دوران حضورتان در معاونت مطبوعاتي وزارت متبوع تقدير و تشکر نموده برای آن برادر بزرگوار در طول زندگي بهترين‌ها را آرزومندم.»

در دوران انتظامی معاونت مطبوعاتی خانه تکانی شد

کیارش زندی، مدیر مسئول ماهنامه طنز و کارتون خط خطی هم در یادداشتی برای انتظامی که در ایسنا منتشر شده است، نوشت: «معمولا عادت نداریم و ندارم؛ از زندگان تعریف کنیم ولی برای آنهایی‌که از میان ما رفته‌اند، سنگ تمام می‌گذاریم در حد سنگ قبر!

دلیلش هم این است که اگر از زندگان تعریف کنیم یا پررو می‌شوند یا چاپلوس می‌شویم. ولی! رفته؛ رفته است... حالا هم دکتر انتظامی از میان ما رفته‌ است. گرچه آنچنان که فکر می‌کنید و آنچنان که آرزو می‌کردند نرفته‌ است و قول داده‌اند خیلی دور نروند و همین دور و اطراف خانه بازی کنند.

خانه‌ای که اسمش معاونت مطبوعاتی است و در سال‌های مستاجری دکتر انتظامی حسابی بازسازی شد و برای نوروز خانه‌ تکانی شد و پنجره‌هایش باز شد تا که احساس هوایی بخورد. پنجره که باز شد خانه شیشه‌ای شد و شفافیت بالا رفت.

البته بعضی‌ها که در خانه سر و وضع مناسبی نداشتند از این بازشدن و هواخوری خوش‌شان نیامد. اما طرح‌هایی داد که به ذائقه همه اهل منزل خوش آمد و بوی خوش از این دست‌ پخت بلند شد (بماند که سرو غذا توسط گارسون‌ها کاستی‌هایی داشت، ولی دست سرآشپز درد نکند که حسابی خوش نمک است)

در مدتی که خانه‌ای داشتیم؛ کمتر به مهانخانه‌های میدان پانزدهم خرداد هم نیازی بود. اهل منزل را در شب‌نشینی به تشکل‌های صنفی عادت داد و بیمه‌ها را سر و سامان داد که نگران فصل سرد و سرما نباشیم.

چون گنجایش خانه درویشی هم کم بود چند تا مهمانی مفصل هم در مصلا و شهرستان‌ها برگزار کرد که هر کس نیامد جایش سبز
آمممممما گلچین روزگار عجب خوش‌سلیقه است.

از همین‌جا سلامی می‌کنیم به وزیر ارشاد؛ سلام گلچین!

این‌ها را که گفتم نه برای معاون تازه گذشته مطبوعات؛ بلکه برای معاون نوشکفته است که بداند؛ اگر هوای اهل خانه را داشته‌باشد؛ چندسال بعد از ایشان هم یادی خواهیم‌کرد. همین.»

تعلق نداشتن به گروه‌های سیاسی و حزبی

عباس یاری، منتقد و دبیر هیئت تحریریه مجله «فیلم» ازجمله پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری است که بیش از 35 سال از عمر خود را در مطبوعات گذرانده است. او درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، به هنرآنلاین، گفت: «مهم‌ترین‌ ویژگی‌ حسین انتظامی این است که از جنس مطبوعات است. او به‌عنوان فردی وارد این عرصه شد که به کار مطبوعات اشراف کامل داشت. او جزو افرادی است که هیچ‌کس تا زمانی که در این پست کار می‌کرد متوجه نشد متعلق به کدام گروه سیاسی و یا حزب است و این در سیستم عملکردی او مشخص نشد.»

یاری ادامه داد: «او درست به همین دلیل مورد قبول همه آدم‌هایی است که با هر اعتقادی در مطبوعات کار می‌کنند و این یک ویژگی درجه یک است و برای فردی که در عرصه کاری به‌عنوان مدیر کار می‌کند یک شاخصه مثبت است.»

یاری افزود: «انتظامی بسیار خوش‌برخورد و خوش‌چهره است و از هر نظر انسان نازنینی است. شما جایی می‌توانید موفق باشید که مجموعه افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید نسبت به شما دافعه نداشته باشند. در واقع انتظامی را در تمام زمان‌هایی که با او برخورد داشتم این‌گونه دیدم. در تمام این سال‌ها حس یک مدیر را به او نداشتم و همواره احساس کردم که او همکار مطبوعاتی ماست. او با توجه به شرایطی که هر کس در این پست دارد و با در نظر گرفتن گروه‌های سیاسی و فشار جناح‌های مختلف، کارش را خیلی خوب انجام داد.»

این منتقد سینما در عین حال با اشاره به مشکلاتی که در پی گرانی کاغذ برای اهالی مطبوعات به وجود آمده است، گفت: «ما نمی‌دانیم که انتظامی برای مشکل کاغذ که امروز مطبوعات را تهدید می‌کند چقدر چکش زده و جلسه داشته است ولی قطعاً گرانی کاغذ در دوره کاری او اتفاق خوبی نبود چرا که بخشی از مطبوعات ما مثل بیماران روبه‌قبله شده‌اند و شرایط سخت شده است.»

حمایت و پیشبرد مطبوعات کشور

محمدصالح مفتاح، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی فردا هم درباره انتظامی توییت کرد: «حالا که آقاي انتظامي مدير نيست، راحت‌تر می‌توان از او تعريف کرد که علي رغم اختلافات سليقه‌ای از بهترين مديران اين دولت بودند و شايد او را بهترين معاون مطبوعاتي دانست که در امور صنفی، کار را چندين گام جلو برد.»

علی‌اصغر شفيعيان هم در توییتی نوشت: «حسين انتظامي در چهار سال سخت، در حوزه رسانه خيلی زحمت کشيد. ايستادگی‌هايش در حمايت از رسانه‌ها را فراموش نخواهم کرد.»

مهدی خرم‌دل هم در توئیتر نوشت: «خداحافظی حسين انتظامی با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ايشون جزو معدود مسئولينی هستند که خودشون جانشين شون رو اعلام می‌کنند و محترمانه درباره جانشين شون صحبت می‌کنه.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =