یک کارشناس اقتصادی گفت: ««ما اگر بخواهیم اقتصادمان بهبود پیدا کند، باید به سمت خصوصی‌سازی واقعی برویم.»

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «ساختار اقتصادی کشور یک ساختار منحصربه‌فرد شده است. خصوصی‌سازی نه‌تنها در جهت بهبود اقتصاد ایران قدمی برنداشت، برعکس با این شیوه عملکرد لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد کرد. در حالی که اهدافی که دنبال می‌شد، این نبود.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «هدف از خصوصی‌سازی این بود که اقتصاد شفاف شود. سهام عدالت، سهام دولت است. دولت تضمین کرده و سود این‌ها را می‌دهد. در عمل، کنترل آن دست دولت است. یا در رابطه با سهامی که به شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی فروخته شد، سرنخ آن باز هم دست دولت است.»

سلامی متذکر شد: «ما اگر بخواهیم اقتصادمان بهبود پیدا کند، باید به سمت خصوصی‌سازی واقعی برویم. تا زمانی هم که این اتفاق نیفتد، هیچ‌کدام از این صحبت‌ها اتفاق نخواهد افتاد.»

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که شرکت‌ها به خصولتی‌ها واگذار شدند، امکان پس‌گیری شرکت‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان خصوصی‌سازی واقعی داشت؟ عنوان کرد: «امکان آن وجود دارد. ما یک‌سری زیرساخت‌ها را نیاز داریم. به فرض، روی توسعه صادرات در تمام دولت‌ها کاری نشده است.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «اگر بازار راه بیفتد، تولید نیز راه می‌افتد. تولید جدید را می‌شود دست بخش خصوصی واقعی سپرد. در عین حال، بخش خصوصی را باید تقویت کرد.»

سلامی خاطرنشان کرد: «متاسفانه خیلی سخت است که هم سهام عدالت و هم سهام خصولتی‌ها را برگرداند، اما این‌که بگوییم غیرممکن است، این طور نیست. غیرممکن نیست و امکان‌پذیر است؛ منتها راهکار دارد. اما نکته این‌جاست که عزم جدی برای این کار دیده نمی‌شود.»

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =