کاهش ۲۵درصدی خطر مرگ زودرس در ایرانیان از اهداف حوزه سلامت است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در تشریح اهداف کلان حوزه سلامت برای کاهش و کنترل بیماری های غیر واگیر در جمعیت ایران گفت: کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان- دیابت و بیماری های مزمن ریوی از جمله این اهداف است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر ارسلان خالدی فردر مصاحبه برنامه تلویزیونی زنده "سلامت باشید" افزود: کاهش مصرف الکل، کاهش نسبی در متوسط مصرف نمک در جامعه به میزان ۳۰ درصد، كاهش نسبی در شیوع مصرف دخانيات در افراد بالاتر از ۱۵ سال تا ميزان ۳۰ درصد، كاهش ۲۵ درصدي شيوع فشار خون بالا و ثابت نگهداشتن ميزان بيماري ديابت و چاقي از ديگر اهداف اين حوزه است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس سیاست های اتخاذ شده، برآن هستيم تا دسترسي به تکنولوژي ها و داروهاي اساسي قابل فراهمي شامل: داروهاي ژنريک مورد نياز براي درمان بيماري هاي غير واگير در بخش هاي دولتي و خصوصي را به ۸۰درصد برسانيم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: از ۳۸۰ هزار مرگ ثبت شده در سال ۱۳۹۰، ۹۲ هزار نفر در اثر سکته قلبی ،‌۴۳ هزار نفر بر اثر سکته مغزی، ۳۱هزار نفر بر اثر وقوع حوادث و سوانح و ۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی، حوادث ترافیکی اولین علت مرگ گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال بشمار مي رود.

دکتر خالدی فر در ادامه به هزینه های سنگین درمان و تامین داروي بيماران در کشور اشاره داشت و افزود: بعنوان نمونه سالانه ۲ هزار ميليارد تومان هزينه مستقيم درمان سرطان در کشور است و هزينه غير مستقيم درمان برخي از سرطان ها ۶ هزار ميليارد در سال است در صورتي که ۴۰ درصد سرطان ها قابل پيشگيري است.

وی، وضعیت موجود عوامل خطر بیماری های غير واگير را شامل: ۲۷ درصد فشار خون بالا، ۲۳ درصد چاقي، ۹.۸ درصد ديابت، ۲۷ درصد کلسترول بالا، ۱۴درصد سيگار روزانه، ۹۰.۲ عدم فعاليت فيزيکي و ۴۸.۵ درصد رژيم غذايي ناسالم مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =