لاله افتخاری

هرچند در چند ماه گذشته در مورد حجاب و عفاف در کشور، بحثهای زیادی صورت گرفته است، اما به هر حال نمی توان اجازه داد که این بحث مسکوت بشود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ظرفیت های آموزشی مناسبی برای فرهنگسازی در امورعفاف و حجاب وجود دارد گفت: از ظرفیت ها نتوانستیم خوب استفاده کنیم در نتیجه در آموزش فرهنگ عفاف و حجاب موفق نبوده ایم.

شاید اولین نکته ای که باید در مورد حجاب و فرهنگ آن در کشور، به آن اشاره کرد ین است که خانواده تاثیرگذارترین نهاد در امر فرهنگ و حجاب محسوب می شود و بنابریان به طور قطع، سرمایه گذاری در آموزش نهاد خانواده یکی از مهمترین راهکارهای اساسی به شمار می رود که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

از سوی دیگر و علاوه بر این نکته، باید گفت که مسئله بد پوششی قبل از آنکه یک موضوع اجتماعی و حتی انتظامی و قضایی باشد کاملا فرهنگی است و نهادهای فرهنگی با استفاده از قابلیت های مختلف در این راستا می توانند تاثیر بسزایی را داشته باشند.

نکته دیگر، بحث قانون در مورد حجاب و عفاف است. می دانیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را در مورد حجاب تصویب کرد و در آن 26 نهاد را موظف کرد که وظایف مشخص شده در مورد حجاب را رعایت کنند، اما به هرحال برخی از این دستگاهها وظیفه شان را درست اجرا نکردند و به همین دلبل هم ما هفته پیش از وزیر کشور که متولی این امر است سوال کردیم و با جدیت این بحث را دنبال می کنیم، هرچند طبق گفته های وزیر کشور، اقدامات زیادی در این مورد در حال صورت گرفتن است؛ به خاطر کوتاهی‌هایی که در اجرای این طرح طی 5 سال گذشته صورت گرفته تا کنون چندین بار در مجالس هفتم و هشتم نمایندگان پیگیر اجرای این طرح شده‌اند. باید اشاره کنم که در این مصوبه جایگاه خاصی برای مجلس در نظر گرفته شده. چه در تصویب قوانین در مورد تسهیل ازدواج جوانان، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و اجرای مصوبات فرهنگی که مجلس باید نظارت خاص داشته باشد در حقیقت این قانون است که هم حقوق را می‌آورد در جامعه امنیت ایجاد می‌کند.

به هرحال ما اعتقاد داریم که اگر اجرای این قانون اگر میسر شود می تواند بخش اعظمی از معضلاتی را که در جامعه شاهد آن هستیم حل کند. به هر حال نمایندگان مجلس پس از گزارش وزیر کشور به این نتیجه رسیدند که به رغم تلاش‌های صورت گرفته، این اقدامات پاسخگو نبوده است. بر این اساس تصمیم گرفته شد یک کمیته‌ای در وزارت کشور که دو عضو ناظر هم از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته باشد تشکیل شده و تا یکماه بعد گزارشی از روند اجرای طرح عفاف و حجاب تهیه کرده و به مجلس ارائه کنند.

این نکته قابل چشم پوشی نیست که در کشور ما ظرفیت های آموزشی مناسبی برای فرهنگسازی در امورعفاف وحجاب وجود دارد اما به هرحال ما از ظرفیت ها نتوانستیم خوب استفاده کنیم در نتیجه در آموزش فرهنگ عفاف و حجاب موفق نبوده ایم. محیط مدرسه و دانشگاه پایگاه مناسبی برای ترویج هوشمندانه فرهنگ عفاف و حجاب است و تبیین درست و علمی فرهنگ عفاف و حجاب تمام شبهات موجود را ازبین می برد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع.رضایی IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۲
    0 0
    واقعا باید با این مشکل بسیار قاطع برخورد کرد و با کسانی که این موضوع رو جدی پیگیری نمیکنند هم قاطع تر