تامین مالی پروژه های نفتی کشور با مشکل مواجه است، بحثی که مسوولان دولتی از طرح آن می گریزند و در نهایت به برداشت از حساب ذخیره ارزی تکیه می کنند.


گروه اقتصاد: دولت برای ساخت 7 پالایشگاه به 27 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. این گفته سید نورالدین شهنازی زاده سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگوی روز گذشته با خبرنگاران رسانه های گروهی بود.
به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، با اجرای این طرح ظرفیت پالایش کشور از 1/6 میلیون بشکه نفت خام به 3/2 میلیون بشکه تا سال 92 خواهد رسید.
همچنین در تولید فرآورده های نفتی نیز 25 میلیون لیتر افزایش ظرفیت را شاهد خواهیم بود.
همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی قصد دارد تا برای جذب سرمایه لازم از بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کند و بر این اساس
80 درصد سرمایه باید از طریق فاینانس و 8 میلیارد دلار آن نیز باید سرمایه گذار هزینه کند که در این سرمایه گذاری دولت حداکثر 20 درصد سهام پالایشگاه ها را به خود اختصاص می دهد .
پالایشگاه هرمز برای پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین با هزینه 7 میلیارد دلار طراحی شده است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز برای پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی با هزینه 3 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که روزانه بالغ بر 36 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد.
وی همچنین از پالایشگاه خوزستان با هزینه 5/8 میلیارد دلار برای پالایش
روزانه 180 هزار بشکه نفت خام در 40 کیلومتری آبادان یاد کرد که در این طرح قرار دارد.
پالایشگاه کاسپین با هزینه 4/4 میلیارد دلار برای پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت خام و پالایشگاه شهریار در تبریز برای پالایش روزانه 150 هزار بشکه نفت حام با سرمایه ای بالغ ببر 2/5 میلیارد دلار از دیگر پالایشگاه های مورد نظر برای تاسیس است.
پالایشگاه های آناهیتا با سرمایه 2/9 میلیارد دلار با ظرفیت 150هزار بشکه و پارس در شیراز با ظرفیت 120 هزار بشکه میعانات گازی و سرمایه 1/3 میلیارد دلار نیز در این طرح جای گرفته اند.
دولت مدعی است که در صورت تحقق این طرح ، تولید بنزین در ایران به روزانه190 میلیون لیترمی رسد که در آن صورت ایران به صادر کننده بنزین بدل می شود.
در بعد فعالیت های برون مرزی نیز شرکت پالایش و پخش فرآورده های به تازگی در ساخت 2 پالایشگاه در مالزی با ظرفیت های 150 و 250 هزار بشکه مشارکت کرده است.
همچنین دولت جمهوری اسلامی علاوه بر این که قصد دارد در ساخت پالایشگاهی در ویتنام مشارکت جوید ، اکنون در اندونزی و سوریه نیز اقدام به سرمایه گذاری در این بخش کرده است .
اما علاوه بر این 27 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه های جدید، نیاز 1/5 میلیارد دلاری دولت برای بازسازی و اجرای طرح های جدید پالایشی وجود دارد.
این طرح های جدید در پالایشگاه های تهران ، آبادان ، اصفهان ، تبریز و بندر عباس به منظور افزایش 13 میلیون لیتری تولید بنزین در صورت تامین سرمایه مورد نیاز به اجرا درخواهد آمد.
با این همه در طرحی دیگر دولت قصد دارد با هزینه 12 میلیارد دلاری تا سال 91 خورشیدی تولید بنزین کشور را به 82 میلیون لیتر برساند. این در حالی است که مشکل تامین اعتبار در برابر طرح های وزارت نفت وجود دارد و مسوولان به تدابیر روشنی در قبال این مشکلات اشاره نمی کنند.
شهنازی زاده در پاسخ به خبرنگاران در این باره گفت که بخشی از این هزینه ها از طریق فروش سهام و نیز استفاده از حساب ذخیره ارزی تامین می شود. این در حالی است که اکنون بسیاری از طرح های دولت با چشم داشت به حساب ذخیره ارزی به اجرا گذاشته می شود. در حال حاضر با توجه به آمار موجود وزارتخانه های نفت و نیرو در جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی ناکام مانده و در ارتباط با وارد کردن سرمایه های خارجی نیز به دلیل شرایط دیپلماتیک موفق نبوده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =