۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

سالها پیش، کارتونی محصول شرق آسیا پخش می‌شد که صحنه‌های هیجان انگیزی داشت؛ مثلا نوجوانی از آپارتمان خانه‌شان در طبقه ۲۴-۲۵ برجی خارج شده بود، یادش آمد چراغ را خاموش نکرده است، با تلفنی که هنوز باسیم بود و موبایلی هم ظاهرا درکار نبود، شماره تلفن خانه را گرفت و با چند کد، چراغ را خاموش کرد!

حالا این رویای کارتونی چند سالی است به واقعیت نزدیک‌تر شده است؛ خانه‌های هوشمند با سرعتی بسیار فراگیر می‌شوند؛ لوازم خانگی به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی و هوش مصنوعی با یکدیگر مرتبط می‌شوند و گجت‌هایی مثل موبایل در مدیریت خانه‌ها نقش‌های پررنگتری پیدا می‌کنند. پس طبیعی است که وقتی پای یک برند لوازم خانگی وسط می‌آید، انتظار توسعه لوازم خانگی هوشمند هم داشت. ال‌جی، به عنوان یکی از موثرترین برندهای لوازم خانگی در دنیا، برنامه‌های تحقیق و توسعه‌اش را بر خانه‌های هوشمند متمرکز کند.

ال‌جی الکترونیکس چندی پیش تیمی از خبرنگاران ایرانی را به کره‌جنوبی دعوت کرد تا پیشرفت‌هایش در لوازم خانگی و مخصوصا لوازم خانگی هوشمند را به نمایش بگذارد. اما در خانه هوشمند ال‌جی چه می‌گذرد؟

تجهیز تمام لوازم خانگی به وای‌فای نخستین قدم برای وارد شدن به دنیای هوشمند است. دنیایی که البته باید هوش مصنوعی را هم در ادامه داشته باشد.

اما لوازم خانگی هوشمند با وای فای و به کمک گوگل هوم و یا آمازون الکسا به یکدیگر متصل می‌شوند و با استفاده اپلیکیشن Smart ThinQ دنیای تازه‌ای را خلق می‌کنند.

خانه هوشمند ال جی

هرچند که ال‌جی می‌گوید به زودی می‌تواند با استفاده از تکنولوژی OCF که در آینده عرضه می‌شود، همه لوازم خانگی هوشمند را بدون کمک گوگل و امازون به‌یکدیگر مرتبط می‌کند.

با این حال در یک خانه هوشمند چه توقعاتی باید داشته باشید؟ عیب‌یابی لوازم خانگی یکی از آنهاست؛ پیش از اینکه تعمیرکار بالای سر یخچال و ماشین لباس‌شویی خراب خانه‌تان بیاید، با اپلیکیشن می‌توانید و یا می‌تواند عیب ان را بدانید و یا تعمیرکار متوجه شود. ظاهرا موضوع جذاب و روزمره‌ای نیست. هرچند که آنهایی که یک‌بار سروکله‌شان به تعمیرکار لوازم خانگی افتاده، می‌دانند چنین امکانی، چه موهبتی است!

اما موضوع وقتی جذابتر می‌شود که بعد از یک روز کاری فشرده، در ترافیک برگشت به خانه تازه یادتان می‌اید شام ندارید! پس سراغ گوشی می‌روید و با دستیار صوتی می‌پرسید: «از یخچال چه خبر؟» او پس از یک انالیز مختصر و مفید می‌گوید «سیب و خیار و گوجه دارید، مرغ ندارید، جای کاهو هم خالی‌است. شاید سوسیس هم لازم داشته باشید. شیر و سس باربیکیو هم فراموش نشود!»

بعد می‌پرسید: «شام چی بخورم؟» دستیار صوتی و هوش مصنوعی باز هم یخچال را آنالیز می‌کنند و می گویند: «با سالاد سزار موافقی؟» و شما هم احتمالا پیشنهادش را رد نمی‌کنید. و در ادامه به ادامه چت در فضای مجازی می رسید!

موضوع زیادی فانتزی به نظر می‌رسد، اما اصل ماجرا واقعا همین است. وقتی انواع لوازم خانگی هوشمند می‌شوند و با گوگل هوم و آمازون با هم ارتباط می گیرند و سینک می‌شوند، اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد؛ دوربین پانوراما در یخچال نظارت می کند چه چیزی کم است و نیست. بعد یخچال با اپلیکیشن می‌گوید چه چیزی نیاز دارید. البته با توجه به نیازهایی که از قبل برایش تعریف کرده‌اید، این آنالیزها را انجام می‌دهد. و همه اینها با دستیار صوتی و هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد که عادات شمارا تحلیل کرده است.

این موضوع برای یک چیز دیگر هم همین سال‌ها و البته در سال‌های آینده، خیلی بیشتر، بکار می‌آید؛ کاهش مصرف انرژی.

طبق آخرین تحقیقات، هر بشر مدرن تا روزی ۶۰ بار در یخچال را باز می‌کند! عدد ظاهرا غیرقابل باور است. اما واقعیت سرسام‌آور است؛ همین تعداد حتی اگر نصف هم باشد، مصرف انرژی کم‌مصرف‌ترین یخچال ها را هم بالا می‌برد. اما یخچال‌های هوشمند جدید ال‌جی یا مانیتوری روی خود دارند و یا درهای شیشه‌ای که با دو بار در زدن، هرآنچه دارند و ندارند را نمایش می‌دهند. قاعدتا میزان مصرف برق لامپ ال‌ای‌دی در جداره شیشه‌ای یخچال و یا مانیتور ال‌ای‌دی که ذاتا کم‌مصرف است، از باز شدن در یخچال و از دست رفتن بخش بزرگی از برودت، بسیار کمتر است. جالب اینکه به گفته وزارت نیرو، حدود هشت درصد از مصرف برق در ایران و ۲۸ درصد از کل مصرف انرژی برقی در بخش خانگی مربوط به یخچال فریزرها است! این یعنی در این روزهای بی‌برقی، داشتن لوازم خانگی‌ که کمتر مصرف کند، لطف بزرگی به بشریت و کره زمین است!

اما ماجرا فقط در یخچال خلاصه نمی‌شود؛ سراغ ماشین لباس‌شویی برویم؛ ماشین‌های لباس‌شویی جدید انواع و اقسام برنامه‌های شستشو دارند. در برخی مواقع تا ۲۴-۲۵ برنامه. اما به تعداد آدم‌های روی زمین، راه برای کثیف شدن لباس وجود دارد! ال‌جی می‌گوید توانسته در اپلیکیشن Smart ThinQ ماشین لباس‌شویی را هم بیش از پیش تحت کنترل خانم خانه دربیاورد؛ برنامه شستشوی مورد نیاز خانم خانه دانلود می‌شود و به ماشین لباس‌شویی دستور داده می‌شود لباس سفید طرح‌دار میهمانی شب گذشته را که با سس باربیکیو لک افتاده است، بشوید. تازه بعد هم سراغ کفش بچه ۸ ساله خانه می‌رود که در گل و لای زمین فوتبال، از ریخت افتاده!

این شرایط برای سیستم تهویه خانگی هم وجود دارد و دستور می‌دهید گرم کن، بعد ولرم کن، بعد سرد کن و حالا فقط من را سرد کن! اماده برای هر گونه دستور!

و جذابترین بخش در تلویزیون ها خلاصه شده است؛ نشسته‌اید و راز بقا می‌بینید و یا صحنه‌ای از یک فیلم که خیابانی‌است زیبا در یکی از ایالت‌های دورافتاده آمریکا یا اروپا یا اصلا همین اصفهان خودمان! دکمه دستیار صوتی کنترل تلویزیون را می‌فشارید و می پرسید: «اینجا کجاست؟» پاسخ می‌شنوید: «خیابان جلفا در اصفهان!» بعد هوس می‌کنید خودتان هم ببینید. پس می‌گویید «می‌خواهم انجا بروم!» خب اگر ایران باشید، مپ موبایلتان روشن می‌شود و با نویگیشین می‌گوید چطور بروید، ایران هم نباشید، تلویزیون انواع راه‌های رسیدن به اصفهان (هوایی-زمینی-دریایی و ریلی و ...)، اقامت در هتل، رستوران‌ها و ... را با انواع مختلف قیمتی برایتان ردیف می‌کند. حتی کار رزرو هم انجام می‌دهد.

و بازهم هوش مصنوعی همه این‌کارها را با تجزیه و تحلیل رفتارها و عادت‌های شما انجام می‌دهد.

ال‌جی می‌گوید برای شیوه کار خانه‌های هوشمندش از پلت‌فرم صوتی اختصاصی خود با عنوان Deep ThinQ به همراه آمازون الکسا و دستیار گوگل بهره می‌برد. دستگاه کنترل مرکزی SmartThinQ Hub ال‌جی نقش اصلی در پلت‌فرم خانه هوشمند ال‌جی بازی می‌کند و اطلاعات را از لوازم خانگی هوشمند و همین طور دستگاه‌های معمولی که به حسگرهای SmartThinQ متصل هستند به واسطه وای-فای، زیگ‌بی و بلوتوث گردآوری می‌کند. اطلاعات به شکل اعلان در نمایشگر LCD نمایش داده می‌شود یا از طریق بلندگوهای تعبیه شده در هاب اعلام می‌شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794067