همایش بررسی نحوه همکاری ایران با سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای

ایسنا نوشت: همایش بررسی نحوه همکاری با سرن (سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای)، با حضور دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر Martin Gastal معاون سرن در امور کشورهای خاورمیانه، روز پنجشنبه اول آذرماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

دکتر نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم در این خصوص اظهار کرد: در این همایش یک روزه به بررسی نتایج همکاری‌های گذشته و حال بین ایران و سرن، چشم‌انداز همکاری‌های آینده و همچنین نحوه مشارکت دانشگاه‌های کشور پرداخته خواهد شد.
وی درخصوص مشارکت کشور ایران با سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای گفت: پس از حدود ۱۰ سال تلاش و مذاکره وزارت علوم، سرانجام در سال ۲۰۰۰ میلادی مشارکت کشور ایران در سرن میسر شد و تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سرن به امضاء رسید و اجرای آن نیز به عهده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گذاشته شد.
دکتر نیسی تصریح کرد: این همکاری به دو صورت مشارکت در طراحی، ساخت قسمت‌هایی از آشکارساز بزرگ CMS و شتابگرهای فعلی و آینده سرن و همچنین همکاری‌های علمی صورت گرفته که تحقیقات آن منجر به رساله‌های دکتری توسط ده‌ها دانشجو با همکاری اساتید راهنمای ایرانی و دانشمندان مستقر در سرن شده است.
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به تاریخچه این سازمان گفت: سرن آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای اروپا است که در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد و وظیفه اصلی آن یافتن و مطالعه ساختار ماده در کوچکترین ابعاد قابل دسترس است.
وی فعالیت اصلی سرن را این‌گونه توصیف کرد: درحال حاضر آزمایشگاه سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا از نظر انرژی و تکنولوژی‌های طراحی و ابداع شده در آن، قادر به بررسی ماده در ابعاد بسیار ریز و اجزای سازنده هسته‌ها، دستیابی به شرایط اولیه تکوین جهان هستی در مقیاس قابل کنترل آزمایشگاه و بخصوص نوع جدیدی از ماده هسته‌ای است که امید می‌رود در آینده منجر به فناوری‌های بسیار بدیع شود.
نیسی با بیان اینکه سرن از حالت فقط اروپایی خارج شده و به یک آزمایشگاه جهانی که حدود ۱۰ هزار نفر از تقریباً ۴۰ کشور جهان در آن کار می‌کنند، در آمده است، خاطرنشان کرد: به دلیل نیاز فنی فوق پیشرفته سرن که در مرز توان تکنولوژی بشر است، این آزمایشگاه مبدأ بسیاری از فناوری‌های نوین است که سال‌ها بعد به بازار مصرف و زندگی متعارف راه پیدا می‌کند.
به گفته وی شتابگرهای تصویربرداری پزشکی و صنعتی و اینترنت از فناوری‌های ابداع شده در سرن هستند و در سال‌های اخیر این سازمان در توسعه تکنولوژی‌های جدیدی همچون ابر رساناها، سیستم‌های محاسباتی برای محاسبات بسیار سنگین، آشکارسازها و حسگرهای فوق سریع و سیستم‌های خلاء بسیار قوی، تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام داده است.
نیسی افزود: با توجه به اهمیت و سابقه سرن، این سازمان به محلی برای تجمع دانشمندان و مطرح کردن آخرین پیشرفت‌های علمی در زمینه هسته‌ای و ذرات و تکنولوژی‌های اطراف آن تبدیل شده است.
بر اساس اعلام وزارت علوم، خانم Archana Sharma از آشکار ساز CMS سرن، دکتر مجتبی محمدی و دکتر محسن خاکزاد از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دکتر مجید هاشمی از دانشگاه شیراز، از سخنرانان این همایش یک روزه هستند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =