خط لوله هفتم سراسری گاز وارد سیستان و بلوچستان شده و مردم این استان را از گاز طبیعی برخوردار کرد.

فاز اول خط لوله هفتم سراسری با سرمایه گذاری 1.7 میلیارد دلاری صبح دیروز با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت به طور رسمی به بهره برداری رسید.

این پروژه از جمله طرح هایی محسوب می شود که در دوراول سفرهای استانی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان مورد تاکید قرار گرفت .تامین منابع مالی اجرای این پروژه در شرایطی صورت گرفت که اکثر پروژه های نفتی به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده بودند و همین امر نیز مورد سوال بسیاری از نمیندگان مجلس از وزیر نفت قرار گرفت .

بسیاری از بهارستانی ها و کارشناسان تاکید داشتند در شرایطی که بسیاری از طرح های توسعه ای نفت به دلیل کمبود منابع مالی خوابیده اند چه توجیهی برای صرف بیش از یک میلیارد دلار در این پروژه بوده است.این در حالی است که این خط لوله با هدف انتقال گاز به پاکستان احداث شده است که البته در گذر از شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان قرار است مناطق محروم را نیز گازدار کند.

این در حالی است که همزان با مراسم افتتاحیه این پروژه که قرار است گاز ایران به پاکستان برساند بنگلادش نیز برای چهار جانبه شدن خط لوله صلح ابراز تمایل کرد.

براساس پیشنهاد ایران به بنگلادش، قرار است گاز ایران به ایالت کلکته هند انتقال داده شود که هم‏مرز با بنگلادش است و بنابراین بنگلادش با امتداد این خط لوله به راحتی می تواند از گاز ایران بهره مند شود.

این در حالی است که مشارکت بنگلادش در این پروژه منوط به مشارکت هند در این پروژه است چرا که گاز صادراتی ایران باید از هند عبور کند تا وارد این کشور شود. در حالی که مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز نهایی شده است هند به دلیل ملاحظات اقتصادی و سیاسی تاکنون نتوانسته است قراردادی نهایی در این زمینه را با ایران به امضا برساند.

اگرچه هند در چند ماه اخیر در تلاش بوده تا مذاکرات خط لوله صلح را از سر بگیرد اما به نظر می رسد نظر مساعد هندی ها بر احداث خط لوله دریایی برای انتقال گاز ایران به کشور خود هستند که در صورت اجرایی شدن این روش که البته از نظر هزینه احداث اصلا به صرفه نخواهد بود انتقال گاز به بنگلادش غیر ممکن خواهد بود.

این در حالی است که مذاکرات با مهاراجه ها برای احداث خط لوله از طریق پاکستان به هند همچنان ادامه دارد اما کارشناسان امیدواری چندانی به موافقت هندی ها با این طرح ندارند مگر اینکه ایران امنیت انتقال گاز به هند را بر عهده بگیرد که این امر نیز مورد موافقت ایران قرار نگرفته است.

در این بین وزیر نفت ایران بر مراسم افتتاح فاز اول خط لوله صلح برای انتقال گاز به پاکستان و هند اعلام آمادگی کرد و تصریح کرد : در شرایط کنونی نه تنها توان مقابله با تحریم های بین المللی را داریم بلکه می توانیم کشورهای دیگر را نیز در زمینه صنایع نفت و گاز یاری دهیم.

در عین حال در مراسم بهره برداری از فاز اول خط لوله صلح که ایران را به پاکستان متصل می کند که قرار بود توسط احمدی نژاد افتتاح شود با عدم حضور وی ، معاون اول رئیس جمهور در این مراسم حضور یافت و بر ضرورت اتحاد میان فرقه شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و اطمینان داد دولت اجازه وارد آمدن کوچکترین فشار بر مردم را از سوی دشمنان به دلیل تحریم نخواهد داد.

محمدرضا رحیمی افزود: خط لوله هفتم سراسری گاز پس از گذر از استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان وارد سیستان و بلوچستان شده و مردم این استان را از گاز طبیعی برخوردار کرد.

معاون اول رئیس‌ جمهوری یادآور شد: عملیات اجرایی خط هفتم از سال 84 با لوله گذاری به قطر 56 اینچ در راستای نگاه عدالت محورانه دولت نهم آغاز شد.

وی افزود: با آغاز این عملیات 42 کیلومتر لوله گذاری در بوشهر، فارس 72 کیلومتر، کرمان 153 کیلومتر، هرمزگان 431 کیلومتر و سیستان و بلوچستان 209 کیلومتر انجام شد.

رحیمی با بیان این که در طول این مسیر خط لوله هفتم سراسری 33 دستگاه ایستگاه شیرآلات و 11 ایستگاه ارسال و دریافت توپک احداث شده است، گفت: همزمان با بهره‌برداری از این طرح، کار عملیات لوله‌گذاری از ایرانشهر به زاهدان و پاکستان آغاز شده است.

براساس اظهارات رحیمی، دولت در تلاش است با عملیاتی کردن انتقال لوله گاز به چابهار در بازه زمانی کوتاه، تمام شهرهای سیستان و بلوچستان را از نعمت گاز شهری برخوردار کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =