فیلم‌های «خطه» از روسیه، «عسل» از ترکیه، «غیرقانونی» از بلژیک و «مرز» از اسلواکی برای حضور در بخش اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، کمیته اسکار روسیه فیلم «خطه» به کارگردانی الکسی اوچیتل را به اسکار معرفی کرد.

این فیلم در حالی به نمایندگی از روسیه به اسکار معرفی شد که دو رقیب قدرتمند پیش رو داشت: «چطور این تابستان را به پایان رساندم» به کارگردانی الکسی پوپوگربسکی - که فوریه امسال در جشنواره برلین برنده جوایز بهترین بازیگر مرد همین طور خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری شد - و « اکسدوس: آفتاب‌سوخته ۲» به کارگردانی نیکیتا میخالکوف که در بخش رسمی دوره اخیر جشنواره کن حضور داشت.

داستان «خطه» در پس‌کرانه سیبری کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره یک تغییر غریب است: جای برندگان و بازندگان جنگ عوض شده است. این فیلم اولین بار در دنیا اخیرا در جشنواره تورنتو نمایش داده شد.

درام «عسل» به کارگردانی سمیح کاپلان‌اوغلو نماینده ترکیه در اسکار 2011 است. این فیلم که تولید مشترک ترکیه و آلمان است فوریه پیش برنده جایزه خرس طلای شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین شد.

«عسل» آخرین فیلم از سه‌گانه خودزندگی‌نامه‌ای سمیح کاپلان‌اوغلو است که دو فیلم دیگر آن «تخم مرغ» (2007) و «شیر» (2008) هستند. این فیلم داستان پسری جوان در یکی از نواحی روستایی ترکیه را روایت می‌کند که کار پدرش پرورش عسل است.

بلژیک فیلم «غیرقانونی» به کارگردانی اولیویه ماسه- دوپاس را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده است. این فیلم درباره تجربیات تانیا زنی روسی با بازی آن کوئه‌سانس است که پس از سال‌ها زندگی غیرقانونی در بلژیک ناگهان دستگیر و به یک بازداشتگاه موقت منتقل می‌شود.

تانیا تصمیم می‌گیرد درباره ملیت خود چیزی نگوید تا او و پسر چهارده ساله‌اش را از کشور اخراج نکند. «غیرقانونی» که   تولید بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه است اولین بار در دنیا ماه مه در بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. این فیلم از ماه اکتبر در بلژیک و فرانسه اکران می‌شود.

فیلم مستند «مرز» ساخته یارو وویتک هم به نمایندگی از اسلواکی در اسکار حضور دارد. این فیلم را آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی انتخاب کرد.

مستند «مرز» متمرکز بر دهکده‌ای است که سال 1946 توسط ارتش سرخ به دو قسمت تقسیم شده و اکنون مرز حائل اسلواکی و اوکراین است. این فیلم درباره بی‌معنایی یک خط اجباری است که کشورها را از هم جدا می‌کند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان اسکار 2011 روز اول اکتبر (9 مهر) است.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار بهترین فیلم خارجی 25 ژانویه 2011 (پنجم بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام می‌شود. هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار 27 فوریه 2011 (هشتم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار خواهد شد.

ورایتی / 17 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =