۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳

یک روزنامه انگلیسی با نام بردن از یک شیخ مسلمان یمنی از او به عنوان بن لادن تازه یاد کرده و همگان را نسبت به او زنهار داده است.

رضارضایی:

یک روزنامه انگلیسی با نام بردن از یک شیخ مسلمان یمنی از او به عنوان بن لادن تازه یاد کرده و همگان را نسبت به او زنهار داده است. این شیخ که همان انور الاولاکی روحانی ۳۹ ساله آمریکایی الاصل است این روزها سوژه خوبی برای رسانه ها شده است تا هر از چندگاهی به بهانه او به جهانیان یادآوری کنند که اسامه بن لادن را فراموش نکنند.

انور الاولاکی که در ایالت نیومکزیکو در جنوب آمریکا به دنیا آمده و در دانشگاه کلرادو و در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته است هم اکنون به شدت مظنون به همکاری با القاعده و بازماندگان بن لادن است.

 این موضوع البته پیشتر توسط سازمان سیا به اطلاع جهانیان رسیده بود و حتی زمانی که سیا اعلام کرد خود را مجاز می داند تا این شهروند آمریکایی را در هرکجا یافت به قتل برساند یا دستگیر کند موجی از اعتراضات آمریکا را فراگرفت.
مدافعان حقوق بشر در آمریکا معتقدند که سازمان های امنیتی حق ندارند بدون توجه به قانون و حق شهروندی یک آمریکایی و بدون تشکیل دادگاه و داشتن وکیل کسی را به قتل برسانند.


روز یکشنبه روزنامه دیلی تلگراف بار دیگر در یادداشتی به قلم فلیپ جانستون از انورالاولاکی با عنوان اسامه بن لادن جدید یاد کرد. جانستون در مقاله خود نوشته است که اولاکی برخلاف بن لادن که سال ها است در انظار ظاهر نشده ،بسیار شناخته شده، اشکار و بسیار خطرناک است و اگر به زودی هر گونه حمله ای در لندن یا دیگر پایتخت های اروپایی وجود داشته باشد، احتمال اینکه اولاکی در ان دخالت داشته باشد، زیاد است.


سیا او را در فهرست اهداف ترور خود قرار داده است و جاناتان ایوانس رئیس ام ای پنج (سرویس جاسوسی داخلی انگلیس) روز پنج شنبه در سخنرانی علاوی را دشمن شماره یک غرب معرفی کرد. ایوانس گفت: "همکاری این واعظ یمنی تبار با القاعده با توجه به حلقه گسترده پیروانش در غرب و از جمله انگلیس، موجب نگرانی است". علاوی کیست وچرا سازمان های اطلاعاتی این اندازه از او نگران هستند؟ او تا حدودی محصول عدم موفقیت غرب در مهار فعالیت های القاعده در افغانستان و نواحی مرزی شمال غرب پاکستان است.


شبکه تروریستی بن لادن دقیقا مهار نشده بلکه پراکنده شده است. به همین علت است که بسیاری از جنگجویان خارجی القاعده به ویژه عرب ها به سومالی یا یمن تغییر مکان داده اند؛ یمن جایی است که علاوی از انجا امده است. اما الاولاکی سی و نه ساله جنگ سالار تفنگ به دوشی نظیر بن لادن نیست.


جانستون در تحلیل خود در تلگراف رسما از او به عنوان یک واعظ نام می برد که ایدئولوژی اسلامی خود را در اینترنت منتشر می کند. اینترنت به او امکان دسترسی جهانی به جوانان مسلمانی می دهد که ممکن است پیش از ان تحت تاثیر یک امام یا دوست افکار بنیادگرایانه در انها شکل گرفته باشد.
از نظر سرویس های اطلاعاتی این روندی خطرناک است زیرا به سختی می توان بر ان نظارت کرد.


توطئه چینان را می توان تحت نظر گرفت یا تعقیب کرد اما اگر این دسیسه اینترنتی باشد، این امکان به شدت کاهش می یابد. اولین بار که مردم نام الاولاکی را شنیدند، ابتدای امسال بود؛ زمانی که گفته شد یک مرید افریقایی او با نام عمر عبدالمطلب سعی داشت در روز کریسمس هواپیمایی با صد مسافر را منفجر کند.


با این حال الاولاکی و ارتباطات او با توطئه چینان تروریست از جمله هواپیماربایان یازده سپتامبر و بمب گذاران هفتم ژوئیه در لندن، سال ها است که تحت نظر رادارهای اطلاعاتی غربی قرار دارد. الاولاکی شهروند امریکا است.


برخی هواپیماربایان یازده سپتامبر ظاهرا از الاولاکی به عنوان فردی مذهبی با احترام یاد می کردند و دو تن از هواپیماربایانی که به پنتاگون حمله کردند، در جلسات وعظ او حاضر می شدند. او ممکن است همچون اسامه بن لادن اهداف بلندپروازانه ای برای تخریب گسترده نداشته باشد اما او نیز همچون رهبر القاعده خطری روشن وعینی است.


چندی پیش محافل خبری اعلام کردند که دو گروه آمریکایی فعال درباره حقوق شهروندی ازدستگاه امنیتی آمریکا به دادگاه فدرال شکایت کرده اند و مدعی شده اند که اقدام سازمان سیا در اخذ مجوز کشتن این آمریکایی صرفا به بهانه داشتن ارتباط با القاعده، خود یک حرکت تروریستی است و آنها حق ندارند تا زمان برگزاری دادگاهی عادلانه برای کسی دستور قتل صادر کنند یا از مقامات قضایی چنین دستوری بگیرند.


در همین حال گفته می شود که این دو گروه مجوز وکالت پدر آمریکایی این شیخ را برعهده گرفته اند تا بتواند از حقوق شهروندی پسرش در آمریکا که اکنون مرد شماره یک مورد تعقیب سازمان های امنیتی است دفاع کند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    0 0
    حالا این زنهار که گفتی یعنی چی؟؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    0 0
    اين هم دموكراسي ازنوع مدرن