نزدیکی ظهر یازده فروردین با انجام تاکتیک های مختلف، هفت نفر از کلاه سبزهای نداجا خود را به داخل کشتی رسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی بر روی عرشه کشتی انجام شود.

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال جدید، از اسارت 12 نفر از دزدان دریایی توسط کماندوهای دریایی ارتش در خارج از محدوده ماموریتی نداجا در آبهای آزاد خبر داد.

رئزهای اول امسال یک فروند کشتی فله‌بر برزیلی با نام "اگلانتاین" با ظرفیت حمل 63 هزار تن بار، 9 روز قبل در حین انتقال محموله شکر به جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی های جزیره مالدیو (محدوده مدار 7 درجه شمالی) توسط دزدان دریایی ربوده شد.

هفتم فروردین ماه سال جاری بود که به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد یک فروند کشتی تجاری در نزدیکی مالدیو توسط دزدان دریایی ربوده و در حال انتقال به سواحل کشور سومالی است. بنا بر آنچه اعلام شد، فاصله محل ربایش این کشتی تا سریلانکا هزار کیلومتر، تا سواحل هندوستان 800 کیلومتر وتا سومالی 2100 کیلومتربوده است.

با وصول این خبر و در اولین ساعات روز هشتم فرودین ماه، تیم های عملیات ویژه نیروی دریایی از بندر چابهار به سمت محل مورد نظر اعزام می شوند که در کمترین زمان ممکن یعنی، اولین ساعات روز یازدهم فروردین ماه خود را به کشتی ربوده شده می رسانند. این درحالیست که دزدان دریایی توانسته بودند، فاصله 452 مایل (838 کیلومتر) را به سمت سواحل سومالی طی کنند.

در این مدت، دزدان دریایی، خدمه کشتی را که از ملیت های مختلف از جمله ملیت ایرانی بودند، مجبور به حرکت به سمت سواحل سومالی کردند که در پی مقاومت خدمه، دو نفر از آنها (با ملیت های غیر ایرانی) کشته و چند نفر دیگر از جمله کاپیتان کشتی و یک نفر تبعه ایرانی بر اثر اصابت گلوله مجروح می شوند.

کماندوهای ارتش در ابتدا قصد انجام عملیات غافلگیرانه علیه دزدان دریایی را داشتند اما به دلیل تسلط آنها بر کشتی ربوده شده، این امکان مقدور نمی شود. دزدان دریایی با استقرار بر محل های بالادستی کشتی، اولین درگیری را با کماندوهای ایرانی آغاز می کنند.

نزدیکی ظهر با انجام تاکتیک های مختلف، هفت نفر از کلاه سبزهای نداجا می توانند خود را به داخل کشتی برسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی بر روی عرشه کشتی انجام شود.

36 ساعت از 48 ساعت درگیری تکاوران با دزدان دریایی، بر روی عرشه کشتی صورت می گیرد تا نهایتا، دریادلان ارتش در حالی که بدون پناهگاه با دزدان دریایی مسلح می جنگیدند، می توانند تمامی 12 نفر آنها را به اسارت درآورده و کشتی را با کمترین خسارت از دست آنها آزاد کنند. همینک، کشتی فله‌بر آزاد شده با حضور تکاوران دریایی ارتش در آبهای دریای عمان در حال عزیمت به بندرعباس است تا دزدان دریایی پس از انتقال به خاک جمهوری اسلامی ایران، برای محاکمه به دستگاه قضایی سپرده شوند.

عکس ها: فارس

45282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    85 4
    درود بر این دلاور مردان ایرانی
  • بدون نام US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    51 7
    ،تشکر،فقط ایتن دزد ها رو اعدام کنید،تحویلشان ندهید،چون دوباره بر میگردند به دزدی و آدم کشی
  • احمدی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    32 5
    بنظر بنده اول ببنیدی ریشه اینها از کجاست مصاحبه پس از بازجویی را از صدا و سیما پخش نمایید بازتاب خبری بدهید تا دنیا بداند که ملت ما فقط بدنبال آرامش و صلح می باشد
  • ایراندوست IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    42 1
    ♥درود و سلام بر دلیرمردان دریادل ارتش ایران ♥ این عزیزان به خاطر این جان برکفی که کار هرکسی نیست باید تحت یک تشویق با ارزش نه فقط با لوح تقدیر قرار بگیرند و کمبودهای زندگی این عزیزان برطرف شود
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    28 1
    درود بر تکاوران ایرانی و جان برکف. امیدوارم قوه قضائیه درس عبرت خوبی به این ارازل و اوباش دریایی بده
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    42 1
    تکاوران نیروی دریائی تنها گروه تکاوران هستند که همزمان در چهار رسته زیر سطحی(غواصی), دریائی و آبی خاکی , عملیات خشکی و زمینی , و بالاخره هوائی و هلی برد (چتر بازی) تخصص فوق العاده و بی نظیری دارند . گفته شده که در شروع جنگ تحمیلی گروهی از آنان در خرمشهر جوانمردانه با دشمن متجاوز , خانه به خانه جنگیدند و تا یک ماه از سقوط خرمشهر جلوگیری کردند و متاسفانه تعدادی از آنان نیز به شهادت رسیده و یا مجروح شدند . . . . ( آزاده مردان چون زجان پیمان سپردند --- ماندند بر پیمان خود تا جان سپردند ) . این هفت نفر بی شک از شاگردان همان دلیر مردانند . " یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد "
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    8 13
    با توجه به سخن امیر ، گویا دزدان خیلی کماندو بودن که 36 ساعت با کماندوهای ارتش درگیر شدن .
    • حسين IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      4 1
      دوست عزيز اولا اولويت اول كماندوها دستگيري دزدان درياييه نه كشتنشون!چون تمام تقصيرا براي اين دزدي ها به گردن اونا نيست گردن كسايي هستش كه اونها رو از ماهي گيري به دزدي كشوندن.دوما وقتي 12 نفر آدم مسلح از 23 نفر اسير به عنوان سپر استفاده ميكنن دلتافورس آمريكا هم نميتونه زودتر از اين گروگان ها رو آزاد كنه!(با وجود زنده موندن گروگان ها)
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    23 1
    درود بر دريا دلان ارتش
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    28 8
    بار كشتي شكر بوده !؟ مگه ايران شكر وارد ميكنه!؟ مگه كارخونه شكر هفت تپه به خاطر عدم فروشش تعطيل نشده!؟ اونوقت ما شكر از برزيل وارد مي كنيم.......
    • سید محمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      0 1
      نه عزیز دلم ابوی بنده در این عملیات بود.عملیات رعد. این یه کشتی فله بره، حتی برای تهاتر میشه باهاش سیمان برد و بجاش ذرت آورد، چه برسه به شکر!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    34 1
    چرا این دلاورمردان تجهیزات مناسب ندارند؟ توی دنیای امروزی فقط دلاور بودن کافی نیست .سلاح این بچه ها اون طور که توی عکس دیدم کلاشینکف بوده درصورتیکه الان توی کشور سلاح های پیشرفته ای وجود داره کلاه و جلیقه ضد گلوله و کلی تجهیزات دیگه که باید این سربازان داشته باشند تا از جانشون محافظت کنه دیده نمیشه. سربازانی هم که توی مناطق مرزی با قاچاقچی ها درگیر میشن همین وضع رو دارند خواهشا مسئولین به فکر باشند
    • حسين IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      4 1
      دوست عزيز سلاح تكاوران دريايي كلاشنيكف نيست!ژ-3 هست!البته بعضي اوقات يوزي و سلاح هاي سبك ديگه هم براي افزايش سرعت عمل به جاي ژ-3 حمل ميكنن.بعضي هاشون حتي تيربار و سيمينف هم دارن.قبول دارم كه بدون جليقه اينجور عملياتها خطرناكه اما جليقه ضد گلوله يه وسيله سنگينه كه در اين مدل ماموريت ها كه سرعت عمل نيروها اهميت زيادي داره چابكي سرباز رو ازش ميگيره.فراموش نكن كه اينا كماندوهاي كلاه سبز محسوب ميشن و هزار و يك جور آموزش بسيار سخت و شايد بي ربط از نظر ما رو با موفقيت گذروندن تا كلاه سبز رو سرشون بذارن.به اين سادگي ها اتفاقي براشون نمي افته!انشاءالله!
  • یک دریانورد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    19 2
    درود بر دریانوردان ایرانی جان بر کف که همواره در عین گمنامی در هر شرایطی خصوصا در این شرایط سخت تحریمها همواره در خط مقدم نبرد برای دفاع از حقوق و ارزشهای ایرانی خود از هیچ کوششی فروگذاری نمیکنند و افسوس از اینکه هرگز قدرشان آنطور که بایسته است دانسته نمیشود. درود بر کاپیتان و خدمه کشتی که برای جلوگیری از ربوده شدن کشتی نهایت تلاش خود را نمودند. تقدیر و تشکر از دریادلان نیروی دریایی که ثابت کردند حتی با نثار جانشان دریانوردان هموطن خود را هرگز تنها نمیگذارند.
  • دریا نورد 2 IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    6 0
    خبر ان لاین یک درخواست لطفا با این همه خبر از دزدای دریایی لطفا یک گزارش هم از زندگی دریا نئردان در این شرایط تهیه کنید
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    6 0
    لطفا از کشتی گزارش تهیه کنید همه کشتی ها به مقصد ایران باید گارد داشته باشن
  • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    7 0
    لطفا از دولت تامین اجتماعی بخواهید قانئن مشاغل سخت جدید را سریع تر اجرا کنند. شرایط زندگی دریانوردان بسیار سخت است لطفا همکاری کنید دوستان عزیز هم لطفا بدهید
  • بدون نام IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    9 0
    شیر مادرتون حلالتون باشه آفرین به این غیرت
  • داریوش IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    9 1
    با درود و سلام به دریادلان همیشه سرافراز ارتش جمهوری اسلامی بعنوان یک ایرانی وظیفه خود می دانم از زحمات امیر دریادار سیاری فرمانده شجاع و بادرایت نیروی دریایی ارتش و پرسنل تحت فرماندهی ایشان که با تلاش های شبانه روزی و بی دریغ خود مرزهای آبی و آبهای آزاد را از گزند بدخواهان ایمن کرده اند تقدیر و تشکر نمایم. در پایان برای نیروی دریایی و کلیه نیروهای مسلح کشور آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون از خداوند متعال دارم.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    10 1
    با سلام وقتش رسیده که ارتش جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژ ه ای داده شودو از حد تعارفات معمولی خارج شود.
  • بهروز IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    5 0
    ملوانی ودریانوردی جزو سختترین مشاغل دنیا محسوب میشه ودرتمام کشورهای پیشرفته بیشترین اهمیت وارزش را براش قایلن.دیگه چه برسه به اینکه طرف ناوی (نیروی دریایی)هم باشه.اصولا تو اکثر کشورها بیشترین حقوق ومزایا مربوط به نیروهای نظامی اون کشوره.ولی تو مملکت ما برعکسه.نیروهای مسلح ما عاشق مملکتشونن و جان بر کفن که با سختترین شرایط دارن زندگی میکنن و دم نمیزنن.بعضیها فکر میکنن سپاهی و ارتشی حقوق میگیرن در حد تیم ملی.ولی بخدا اینطور نیست.شما اگه یک دقیقه جای اونا بودید میفهمیدید چی میگم.ولی بااین حال خداوند به تمام مدافعان جان ومال وناموس این مملکت اجر بدهد انشاا...
  • علی IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    7 0
    درود بر این دلاور مردان آریایی . حقا در دلاوری از رهروان مولا علی (ع ) و امثال رستم دستان و  سام نریمان هستید ...
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 0
    لطفا از کشتی گزارش تهیه گنید