بررسی تصاویر مغز آلبرت اینشتین توسط عصب‌شناسان نشان می‌دهد قشر مخ او با انسان‌های عادی تفاوت چشمگیری دارد و مغز او در بخش‌هایی که مسئول تفکر انتزاعی و محاسبات هستند، پیچیده‌تر از دیگر انسان‌هاست.

محبوبه عمیدی: آلبرت اینشتین یکی از باهوش‌ترین انسان‌های روی زمین بود، به همین دلیل کنجکاوی محققان در بررسی ساختار مغز او طبیعی به نظر می‌رسد. البته همگی این محققان شانس بررسی مغز این دانشمند بزرگ را مدیون توماس هاروی هستند که تصمیم گرفت عیلرغم خواست اینشتین، مغز او را در فرمالدئید نگهداری کند، از آن عکس بگیرد و سپس این مغز استثنایی را به 240 قسمت برش داده، از این برش‌ها اسلایدهای میکروسکوپی تهیه و آنها را برای محققان بسیاری ارسال کند. بررسی دقیق‌تر این تصاویر و برش‌ها نشان می‌دهد مغز اینشتین بیشتر از آنچه تاکنون گمان می‌کرده‌ایم با مغز انسان‌های عادی متفاوت است.  

به گزارش نیچر، این تصاویر که اندکی پس از مرگ اینشتین تهیه شده و به تازگی با دقت و تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهند مغز او دارای چندین ویژگی غیرمعمول است که مسیر را برای توانایی‌های ذهنی فوق‌العاده اینشتین هموار کرده‌اند.

توماس هاروی، آسیب‌شناس بیمارستان پرینستون هنگام کالبدشکافی این فیزیکدان بزرگ مغز او را عیلرغم درخواست اینشتین پیش از مرگ از بدن او جدا و در فرمالدئید نگهداری کرد. او تعدادی عکس‌ سیاه‌وسفید از این مغز گرفت و سپس آنرا به 240 قطعه برش داد. از هر یک از این قطعه‌ها برش‌هایی میکروسکوپی تهیه و آنها را برای بهترین آسیب‌شناسان عصبی جهان ارسال کرد. این کار به قیمت اخراج شدن از کار برای هاروی تمام شد.  

اما کالبدشکافی مغز اینشتین در ابتدا چندان امیدوارکننده نبود. بررسی‌ها نشان می‌دادند مغز او کوچکتر از یک مغز متوسط است و از تغییراتی که با افزایش سن در هر مغزی رخ می‌دهد، در امان نمانده است. با این وجود هاروی این قطعات را در یک شیشه دهان‌گشاد حاوی فرمالدئید در دفتر خود نگهداری کرد و سال‌ها بعد آنها را در اختیار محققان دیگری قرار داد که به بررسی مغز اینشتین علاقمند بودند و موفق شدند با بررسی مجدد این نمونه‌ها به ویژگی‌های غیرمعمول متعددی پی ببرند.

تحقیقی که در سال 1985/1364 انجام شد، نشان می‌داد در دو بخش از مغز اینشتین تعداد سلول‌های غیرعصبی موجود در مغز (که گلیا نام دارند) به ازای هر نورون به شکل چشمگیری بیشتر از دیگر افراد است. پژوهش دیگری که یک دهه بعد منتشر شد نشان می‌داد لوب آهیانه او فاقد یک شیار و ساختار دیگری است که سرپوش آهیانه نامیده می‌شود. شاید عدم وجود این شیار باعث شده اتصالات عصبی در این ناحیه که وظیفه درک بهتر فضایی و مهارت‌های ریاضی متعددی مانند محاسبات را به عهده دارد، افزایش پیدا کند.

 

بررسی‌های تازه

در حال حاضر دین فالک، انسان‌شناس دانشگاه ایالتی فلوریدا در تالاهاسی و همکارانش 12 عدد از عکس‌هایی را که توسط هاروی تهیه شده از موزه ملی سلامت در سیلور اسپرینگ، مریلند به امانت گرفته و طرح چین‌ها وشیارهای مغز اینشین را با 85 مغز دیگر که متعلق به تحقیق دیگری بود، مقایسه کرده‌اند.

بسیاری از این تصاویر از زوایای غیرمتعارفی گرفته شده‌اند و ساختارهایی را نشان می‌دهند که در تصاویر پیشین قابل‌رؤیت نبوده‌اند.

اینشتین یک ویولن‌نواز فوق‌العاده بود. شاید توسعه بیش از حد بخشی از مغز او که با دست چپ در ارتباط بوده (قشر حسی‌پیکری نیمکره راست مغز) این مهارت خیره‌کننده را باعث شده است.

فالک می‌گوید: «برجسته‌ترین بخش مشاهدات ما به پیچیدگی و الگوی چین‌ها در بخش‌های خاصی از قشر مخ اینشتین برمی‌گردد، این پیچیدگی‌ها مخصوصا در قشر پیش‌پیشانی، لوب آهیانه و قشر بینایی بسیارمتفاوتند. قشر پیش‌پیشانی او برای تفکر انتزاعی که اینشتین برای رسیدن به تئوری نسبیت به آن تکیه کرده، به اندازه کافی پیچیده بوده است. احتمالا این پیچیدگی فضا و گسترش عصبی کافی را در اختیار این ناحیه از مغز او قرار داده تا بتواند به این توانایی استثنایی دست پیدا کند».

فالک و همکارانش علاوه بر این متوجه یک ویژگی غیرمعمول در قشر حسی‌پیکری راست مغز اینشتین شدند که اطلاعات حسی را از بدن دریافت می‌کند. در این بخش از مغز، ناحیه‌ای که با دست چپ در ارتباط بود گسترش قابل‌ملاحظه‌ای داشت و می‌توانست عامل موفقیت چشمگیر اینشتین در نواختن ویولن باشد.

ساندرا ویترسون، عصب‌شناس رفتاری دانشگاه مک‌مستر در همیلتون، کانادا که کشف کرد مغز اینشتین فاقد سرپوش آهیانه است و باعث شد بررسی‌های دیگر آغاز شود، می‌گوید: «این مطالعه می‌تواند جایگاه و امکان دستیابی به عکس‌ها و برش‌های متعدد مغز اینشتین را فراهم کند و در نهایت باعث شود محققان دیگری به تفاوت‌های دیگر آناتومیک مغز او با انسان‌های دیگر پی ببرند».

53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میهمان IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    راز موفقیتش در این بوده که همان اول تکلیفش رو با زنش روشن کرده بوده.
    • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      56 27
      کاملا درست گفتی
    • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      41 27
      دمت گرم
    • فرزانه IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      شما ها هم تکلیفتونو با زناتون معلوم کنید ببینیم یه اینشتین از تون بیرون میاد یا نه ما منتظر خبرش هستیم
    • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      59 10
      فرزانه خانم، این کار گرچه کافی نیست، ولی لازم هست.
    • ایران IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      83 56
      واقعا شرم اوره تو این مقاله علمی شما خاله زنکا از روابط زن و شوهر و از این نوع مهملات صحبت میکنید.همینه که ایران عقب مونده.یکم شماهام از اکبند درش بیارید شاید مثل مغز انیشتین برای نسلهایه بعدی جالب باشید.
    • من US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      56 12
      رازی در کار نیس ... رازش اینه که مثل ما نسبت به دور و برش بی خیال نبوده ....
    • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      87 12
      خاله زنک که همه جای دنیا وجود داره. دلیل عقب موندگی ایران هم بیشتر به این مربوط میشه که هر کسی سر جای خودش نیست.
    • شایان IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      11 40
      بنظرم من از انیشتین باهوش ترم/حالا 20 سال دیگ همیبینی!!!!!
    • گل IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      6 11
      چه فر قی داره مثلا انا مغزشون چار گوش تو مستطیل
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    بیچاره اینشتن فکرشو بکن زدند کلشو پکودند تا مغزشو در بیارن چه انسان! های خود خواهی وی..........
    • پرند IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      85 29
      عه...زنده زنده که مغزشو در نیاوردن... یه حرفایی میزنیاااااااااااااااااااااا به نظر من کار خوبی کردن... تا ما بدونیم انیشتین یه نبوغ ذاتی داشته... یعنی به قول معروف دانشمند به دنیا اومده...
    • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      59 9
      بهتر از پوسیدن زیر خاک بود
  • هومن-نوجوان- IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    پس پدرمادرهااینقدرسرکوفتمون نزنن که فلانی رونگابچه ی مردمونگا انیشتن رونگا... بابااونامغزشون فرق داره به قرآن
  • بدون نام US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    56 36
    واقعا چرا انیشتین راضی نشده بود که بعد از مرگش روی مغزش نحقیق بشه؟!دانشمندی که اینهمه به بشریت خدمت کرده خوب چه اشکالی داشت که اجازه میداد حتی بعد از مردنش دانشمندان روی مغزش تحقیق کنند و به راز نبوغ اون پی ببرند شاید اینجوری حتی بعد از مرگش هم بتونه به بشریت خدمت کنه؟!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      21 53
      دوست عزیز قبل از مرگ زدن مغزشو پوکوندن، دوست داری یکی هم مغز شما رو قبل از مرگ در بیاره؟
    • انیشتین ورژن جدید : RO ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      7 29
      سلام من انیشتین ورژن جدید هستم باید خدمتتون عرض کنم .. اشک هایی که امروز میریزید عرق هایی است که دیروز نریخته اید . وا باید بگم که انیشتین ورژن قدیمیش همش فکر زمان حالش و زمان اینده بوده در ضمن انیشتین یک تصویر ایندرو تو خوابش دیده بوده ..... منم دیدم .... اینو بدوننین که اگه هر سوالی بخواید بپرسید درمورد زندگی من یا در مورد ریاضیات و علوم تجربی دقیقا جواب درستو بهتون میدم فقط یک بار امتحان کنید: :
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    وای خدای من. یادم باشه نبوغمو نشون ندم وگرنه مغزمو با ساتور درمیارن
    • Meek IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      20 7
      دیگه کار از کار گذشت و نفهمیده نبوغت را نشون دادی، و آنهم اینکه گفتی مغزت را با ساتور درمیارن، با ساتور میشه مغز در بیاری؟ باید جمجمه ات را با اره ظریف و تیز ببرند و بعد............. نترس مواظب خواهم بود.
  • nn IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    35 4
    جالب بود
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    49 6
    نمی دونستم انیشتنم ویلون زن بوده ،ای بابا امان از ... !!!!
  • محسن IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    44 8
    اونجایی که داره مغز انیشتین رو برش می ده شبیه قصابی نیست؟
  • محمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    17 97
    در مورد انیشتین مگین مذهب شیعه اختیار کرده بود،حقیقت دارد؟
    • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      45 7
      در همین سایت (خبر آنلاین ) کلی در این مورد توسط آقای جعفریان بحث شد اما این موضوعی که شما اشاره فرمودید دروغی بیش نبوده
    • amir IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      19 69
      در این که رسما مسلمان شد یا نه اطلاعی ندارم ولی نامه ای در تایید تشیع برای ایت الله بروجردی نوشته بود
    • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      28 4
      خودت چی فکر میکنی؟!!
    • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      37 8
      قابل توجه محمد آقا: اینیشتین یهودی بوده دوست عزیز!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      15 8
      حتی یهودی هم نبوده!!!
    • shima IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      12 15
      انیشتین اصلا به خدا اعتقاد نداشته. به طور کلی دین نداشته.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    58 9
    به قول ادیسون: نبوغ، یک درصدش الهام است و نود و نه درصدش عرق جبین. شاید هزاران هزار نفر مغزی مانند صدرای شیراز و ابوریحان بیرونی و بوعلی سینا داشته باشند ولی تعداد کمی فرصت می کنند یا می خواهند که با فکر کردن و علم آموزی از آن بهره ببرند. انیشتین هم نابغه بود ولی متمایز از بقیه نوع بشر نبود. نباید گذاشت افسانه سرایی و اسطوره سازی به تاریخ علم راه پیدا کند. تاریخ علم یعنی تاریخ اندیشیدن و شناخت... به همین سادگی
    • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      40 31
      شيوه تفكر، عمل و تجربيات و دانش هر فردي باعث تغييراتي در فرم مغز مي شود. شايد چيزي كه ديده اند نتيجه همين تغييرات باشد و مادر زاد نباشد.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    52 24
    کاش زنده بود بهش می گفتیم یک کارمند با 700-800 تومن حقوق و اجاره خونه 500 تومن خرج خونه 500 تومن خرج بیماری و غیرو X تومن چطور یک ماه زنده می مونه احتمالا" می گفته اگه اگه M رو جرم یک کارمند حساب کنیم و هزینه هایش را C حساب کنیم حقوقش باید از فرمول E = MC2 حساب بشه.
    • Nader GB ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      30 14
      همه چیز رو به هم ربط نده ، بو علی سینا نشدن ما ربط زیادی به حقوق پایین و خرج بالا نداه. اگه یه زحمت بکشی زندگینامه دانشمندا رو بخونی میفهمی که همشون تو بدبختی به اینجاها رسیدن. مشکل ما اینه که تنبل هستیم و نمیخایم قبول کنیم.
  • محمد2 IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    75 8
    خوبی آقا محمد؟! حالا وسط این همه موضوع دیگه، خیلی مهمه که دین و مذهب انشتین چی بوده! دین یه موضوع شخصیه و به کسی ربطی نداره! مهم آدم بودن و اینکه توی زندگیت چیکار کردی!
    • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      25 4
      حرف شما متین ،اخه فرصت خوبی بود که این ابهام برام روشن بشه،ممنون شما.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    29 2
    بعضی از کاربران گویی دارن با هم چت می کنن پس چرا ما هر وقت نظر می ذاریم ، قبول نمیشه چطوریاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پارتی بازیه ؟ یا دوستان از خودن ......
  • پدرام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    15 21
    راسته میگن تو عروسی ها ویولن می زده؟ آقا مطرب بوده
    • علی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      9 6
      تو چی هستی ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    15 14
    به به چه ساندویچ مغزی بشه:)))
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    9 7
    واقعا جالبه چه مغزي داشته
  • بدون نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    7 63
    چه فایده ؟ مستکبر بوده
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    18 1
    تو تایید کردن نظرات پارتی بازی میکنه خبر آنلاین
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      4 2
      ممممم
  • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    4 22
    من برای خودم یک نابغه تمام عیار بودم .در هر زمینه ای اطلاعات داشتم و الان هم دارم .قابلیتم خیلی بیشتر از هر ادمیه ولی متاسفانه هیچ کس نمی تونه منو کشف کنه .من دارم هرز میرم فقط برای اینکه کسی هنوز نتونسته من را کشف کنه..... مردم بیایید که یک نابغه دارید و قدرش را ندارید
    • Meek IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      18 5
      ..... حالا چقدرمیدی من بیام و خودم کشفت کنم؟
  • گشنه IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    6 17
    مزنه ساندویچ مغز وزبون چنده؟!؟!؟!؟
  • بدون نام IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    17 3
    امیدوارم نظرم را انعکاس بدی خبرآنلاین اولا" این کاری که آقای هاروی کرده بی اخلاقی و به نوعی بی احترامی است ثانیا" گیرم مغز انیشتین با بقیه آدما متفاوت باشه نکته این جاست که آیا این تفاوت مادرزادیه یا در طول زمان و با مطالعات زیاد پیچیده تر شده اما یه چیز دیگه اینکه هر انسان واقعا" با بقیه متفاوت است نکته اینجاست که انیشتین از اول میدونست چی میخواد و برای هدفش تلاش کرد اینا خودش گفته در کتاب فیزیک و واقعیت نوشته آلبرت انیشتین
  • مهدی72 IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    14 2
    اگه کسی توی حرفه و زمینه خودش غرق بشه و با علاقه کاراشو انجام بده میشه انیشتین توی اون حرفه! انیشتین توزمینه فیزیک و ریاضی مخ بود شما هم میتونید توی زمینه خودتون نابغه بشید.مثل تجارت،علم ،نوازندگی.........
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    6 2
    کار هاروی بی اخلاقی بی احترامی بزرگی بود نبوغ یک نفر با مشاهده ی مستقیم مغز یه نفر دیگه دیده نمیشه
  • محمدرضا US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    12 2
    مغز انسان مانند هر عضو دیگه ای از بدن با ورزش کردن ورزیده میشه، انیشتین هم که با تمام وجود از مغزش استفاده کرده شاید این تغییرات ناشی از این باشه و ذاتی نباشه.
  • مهدي IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 4
    عاليه هميشه از اين كارا كنين
  • مهراد IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    1 5
    مهمش به گفته دوستان این بود که مغزش از اول اینگونه بوده یا تربیت باعث شده این طور بشه که معلوم نشد بعدش هم یه جور گفتند راز که انگار راه رسیدن به نبوغش کشف شده در حالی که خلاصه کلام اون بود که ایشون با دیگران فرق دارند حالا ذاتی یا غیر ذاتی مشخص نشد.
  • سینا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    9 3
    فکر نمیکنم ظاهر مغز اینقدا مهم وموثربوده باشه واینکه ظاهر مغزا هم از تئوری نسبیت پیروی میکنه ونسبی هست.مهمتر از همه اطلاعات داخلش هست که متاسفانه مال بعضیها تهی هست.پس باید باسعی وتلاش داخل مغز رو پر کرد.مگه ما تاحالا از تمام ظرفیت مغزمون استفاده کردیم که دنبال ظرفیت اون اختلاف ناچیز با اینشتین میگردیم تا پرش کنیم.خانه مغز ازپایبست ویران هست.
  • رضا 23 A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    20 1
    والا ما ک ااگه انیشتین هم باشیم انقد پدر مادرامون میگن تو هیچی نمیشی همش درجا میزنیم الگوی من الان تو خونه همیشه پسر همسایه بوده :|
  • علیرضا A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    9 2
    تمام انسان ها در افرینش با هم یکسانند ....... تلاش و اراده ی اهنین عده ای از انسان ها است که ان هارا به انیشتین .. نیلز بور . شرودینگر و غیره .. تبدیل میکنه ...
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    5 3
    من از همین الان بگم بعد مرگم کله منو عمل نکنید تا مغزمو در بیارید. خوب هوش من خدادایه و به هیچ کس هم مربوط نیست.
  • سالار IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    4 3
    خب ادمای بزرگ همیشه پشتوانه مالی و مشوق و البته استعداد ذاتی داشته اند و جوانهای ایرانی هم یقینا" استعدادشو دارن اگه پشتوانه خوب داشته باشن از آلبرت و امثالش هم بهترند و در راه بهتر از آن هم قدم بر میدارن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 5
    واقا دم هاروی گم.
  • بدون نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    5 3
    خوب اقای امیر اولا انیشتین اتم رو کشف نکرد فقط قانون هم ارزی رو که خودش به دست اورده بود در مورد اتم به کار برد و خبر از انرژی بسیار بالایی در اتم داد دوما انیشتین از احتمال ساخت بمب به دست نازی ها هراس داشت به همین دلیل ان را به رئیس جمهور وقت امریکا خبر داد نکته مورد توجه اینه که انیشتین قانون هم ارزی رو منتشر کرده بو و احتمال پی بردن نازی ها به رابطه اتم و همارزی خیلی خیلی زیاد بود این مسئله عین اینه که قضیه ای مثل فیثاغوث رو به دست اوردیم و فقط کافیه با یه استعاره ساده اون رو در مسائل استفاده کرداین رو هم بدونید که اگه این بمب به دست نازی ها می افتاد عده کشته ها خیلی بیشتر از این ها بود.
    • بی نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
      4 8
      یعنی الان شما راضی هستید که هیروشیما و ناکازاکی بمباران اتمی شده؟؟؟ اینشتین به خاطر بشریت نبود که خبر ساخت این بمب را به امریکا داد بلکه به خاطر تنفرش از آلمان نازی این کار را کرد اینشتین یهودی بوده و آلمان ها با یهودی ها مشکل داشتند. از اینشتین امام معصوم نسازید لطفا
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 2
    هیچ چیز اتفاقی نیس علم ژنتیک این رو ثابت کرده خدا عالمه که در مغزانشتین چه واکنش های مختلف شیمیایی و چه پالس های الکتریکی و از کنار هم نشستن چه کروموزومها و دی ان ایی مغز نابغه بشر تشکیل شده
  • پ.م.ت IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    6 2
    کسی که زورش میاد .....حرف های خاله زنکی رو وسط میکشه ....به جایی که به نکات مثبت بیندیشید به نکات منفی نگاه میکنید همینه که یه جهان سومی به حساب میاین
  • شیمیدان قرن 21 A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    5 8
    من هم روزی همانند انیشتین خواهم شد . قبل از مرگ این اجازه را خواهم داد تا مغز من را هم مورد مطالعه قرار دهند .
  • یونس A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    0 10
    سلام به همگی انیشتین یه آدم خبیث بود. اولین کسی بود که پیشنهاد ساخت و ساخت بمب اتم رو به ترمون رئیس جمهور وقت آمریکا داد و کل دنیا رو به اینی که الان هست می بینید تبدیل کرد. 30 هزار کلاهک هسته ای در دنیا