چاوز که از سال ۱۹۹۹ قدرت را در ونزوئلا در اختیار داشته حدود دو ماه قبل برای چهارمین بار به کوبا سفر کرد تا نبرد با بیماری سرطان خود را ادامه دهد که این سفر پایان خوشی برای دوستداران فرمانده نداشت.

به گزارش خبرآنلاین هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا که برای 4 دوره متوالی زمام قدرت را دست گرفته بود در پی بیماری سرطان در تاریخ 6 مارس 2013 درگذشت. رئیس جمهور 58 ساله ونزوئلا در 14 سال گذشته، قدرت را در یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان در اختیار داشت. چاوز توانست در بیش از یک دهه گذشته با افزایش قیمت‌های جهانی نفت بخش‌های درمانی، آموزشی و خدمات اجتماعی ونزوئلا را ارتقاء دهد،و در‌واقع پول نفت را به سفره‌های مردم آورد. بر اساس آمار سازمان ملل نابرابری در ونزوئلا در 14 سال گذشته کمتر شد و شمار فقیرهای ونزوئلا از 49 درصد به 28 درصد کاهش پیدا کرد. خدمات پزشکی و آموزشی حالا در دسترس مردمی قرار گرفته است که همیشه در گذشته از آن محروم بودند. بسیاری از خانواده‌های فقیر در دوره ریاست‌جمهوری چاوز صاحب خانه‌‌های هر چند محقر شدند.صدها هزار شغل هم بر اساس آمارها در بخش عمومی ایجاد شد. عرضه مواد غذایی ارزان در محلات فقیرنشین از دیگر سیاست‌های دولت چاوز بود که در محبوبیت او بی‌تاثیر نبود. چاوز در سیاست‌های خود اصطلاحی به نام «سوسیالیسم قرن 21» داشت. برنامه‌های او بیشتر از همه به نفع طبقه کم‌درآمد بود.و به همین خاطر در میان این طبقه بسیار محبوب بود و یک قهرمان شناخته شده بود.
همین مسئله اما باعث انتقاد شدید مخالفانش از او شد. پول نفت پشتوانه همه برنامه‌های چاوز بود و مخالفان مدتها بود که او را متهم به پوپولیسم یا عوام‌گرایی در ونزوئلا می کردند. وابستگی بودجه دولت به درآمد نفت در سال‌های گذشته به شدت افزایش یافت و همین مسئله خیلی‌ها را درباره آینده این کشور با این وابستگی شدید نگران کرد. از 800 میلیارد دلاری که بر اساس آمارهای بانک مرکزی ونزوئلا در 14 سال گذشته از راه درآمد نفت به دست آمده، 300 میلیارد آن صرف پروژه‌های اجتماعی شده بود؛همان پروژه‌هایی که محبوبیت چاوز را به دنبال داشته. در کنار به دست آمدن این محبوبیت تزریق درآمدهای نفتی، به عنوان یکی از دلایل اصلی باعث نرخ تورم بالای ونزوئلا شد.
دولت چاوز برای مقابله با این مسئله توزیع کالاهای ارزان قیمت دولتی را در دستور کار داشت. یارانه گسترده‌ای که برای بهای بنزین و برق و آب داده می‌شود پیامدهای منفی جدی برای اقتصاد ونزوئلا داشت. در ونزوئلا قیمت هر لیتر بنزین تقریبا یک بولیوار یا حدوداً هشت‌هزارم دلار است که در مقیاس جهانی حتی ارزان‌تر از آب به حساب می‌آید.
علاوه بر وابستگی به فروش نفت در داخل ونزوئلا، چاوز برای داشتن متحد در منطقه هم از کمک‌های مالی و فروش نفت ارزان‌قیمت به کشورهای مختلف از جمله نیکاراگوئه، بولیوی و کوبا استفاده کرد.کوبا یکی از مهمترین کشورهای دریافت‌کننده نفت ارزان است؛چون در گسترش سیستم آموزشی و بهداشتی ونزوئلا برای طبقه فقیر نقش مهمی داشت.

منبع: رویترز
52261

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    49 10
    چه سربازائي دارن..... هيچكس نميتونه جلوشون مقاومت كنه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    62 47
    در جایی که سران شکم باره عرب هر روز برای بقای بیشتر بر حکومتهای پوشالی خود پولهای نفتی را بنفع کشورهای توانمند غربی هزینه می کنند چاوز این پولها را برای مردمش و مردم فقیر منطقه هزینه می کرد پس درود بر شرفش روحش شاد