تایلند با نرخ تورم ۲.۱ درصدی آخرین مقصد سفر اخیر رییس جمهور و هیات همراه او بود؛کشوری که در گذشته«سیام» نامیده می شده و در شبه جزیره هندوچین واقع است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و تایلند در بانکوک، گفته بود که ایران برای اجرای قراردادهای جدید اقتصادی، گام های نخست را برداشته و تجارت ترجیحی را در اولویت قرار می دهد.

«پرایوت چان اوچا»  نخست وزیر تایلند هم دراین دیدار تاکید کرد که تایلند می‌تواند پلی برای ارتباطات اقتصادی ایران در منطقه شرق آسیا باشد.تایلندی ها ایران را کشوری با زیرساختهای مناسب در حوزه بنادر و کریدورهای حمل و نقل ریلی میان جنوب و شمال، همچنین به عنوان با ثبات ترین و امن ترین کشور منطقه می شناسند که در قلب بازاری 400 میلیون نفری بهترین دروازه برای توسعه روابط تجاری شرق اسیا و تایلند با منطقه، آسیای میانه، قفقاز و اروپا است.

بازاری که اگرچه بکر است اما به گفته حسن روحانی رییس جمهور، هیچ مانعی  برای توسعه روابط در این مسیر وجود ندارد.

روحانی در این سفر وعده داد که بزودی و با اجرای توافق ها و پیشبرد طرح ها و برنامه های مشترک،  میزان مبادلات اقتصادی میان تهران و بانکوک را به دو برابر سطح کنونی خواهد رسید،اتفاقی که نوید بخش فصل تازه ای از روابط ایران با جنوب شرق آسیاست.

بی تردید نقش بخش های خصوصی دو کشور  در توسعه و ارتقاء سطح همکاریهای مشترک بسیاراثرگذار خواهد بود،زیرا دو کشور می توانند در بخش های مرتبط با  نفت، گاز و پتروشیمی، شیلات، راه سازی، تولید قطعات خودرو، کشاورزی و مبادلات محصولات باغی و زراعی همکاری و سرمایه گذاری کنند.از همین رو تاکید کرده که دولت ایران از توسعه همکاریهای بخش خصوصی دو کشور حمایت می کند.

 برقراری مجدد پرواز بین دو کشور اتفاق تازه خوبی است که می تواند به توسعه این فضا کمک کند.چه آنکه هر رابطه اقتصادی نیازمند توسعه ارتباطات ناوگان هوایی است.

شش دهه روابط دیپلماتیک تهران - بانکوک، لزوم همکاری بین دو کشور را تاکید می کند.از همین روست که «پرایوت چان او چا» نخست وزیر تایلند می گوید:«باید ظرفیت های همکاری را هر چه سریعتر فعال کنیم،.» او برای برای ارتقاء سطح روابط در همه حوزه ها اعلام آمادگی کرده و گفته است:« از مشارکت شرکتهای ایرانی در پیشبرد پروژه ها در تایلند استقبال و همزمان شرکتهای تایلندی را به مشارکت در پروژه های ایران تشویق می کنیم.»

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ ( اینـــــجا) کلیک کنید

22335

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =