باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در حالیکه کاهش تولید اوپک و متحدانش توانسته مازاد عرضه را که از سال ۲۰۱۴ به این طرف سبب افت قیمت ها شده بود مهار کند، ۳ تولیدکننده بزرگ اوپک با بحران هایی مواجه اند.

به گزارش بلومبرگ، برای اولین بار در طی سه سال گذشته دیگر عرضه بیش از حد نفت نگرانی اصلی بازار نیست. در حالیکه کاهش تولید اوپک و متحدانش توانسته مازاد عرضه را که از سال 2014 به این طرف سبب افت قیمت ها شده بود مهار کند، 3 تولید کننده بزرگ عضو اوپک با بحران هایی سیاسی مواجه شده اند.

اولین چالش به اختلافات داخلی در عراق بر سر جدایی کردستان از دولت مرکزی مربوط می شود که موجب کاهش صادرات نفت این کشور شده است. موضوع بعدی به افزایش تنش ها بین ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر می گردد که تجارت انرژی این کشور را تهدید می کند.

اما بزرگترین نگرانی از دو شوک عمده ای ناشی می شود که به بزرگترین صادر کننده نفت جهان یعنی عربستان مربوط است. عربستان در داخل با تصفیه حساب های سیاسی مواجه است و در بیرون در حال تشدید تنش ها با رقیب منطقه ای خود ایران است. هرچند تحلیلگران انتظار ندارند این تحولات اختلالی آنی در عرضه نفت عربستان به وجود بیاورد، اما این تحولات به حدی مهم بوده که موجب شده قیمت نفت به بالاترین رقم در طی بیش از دو سال گذشته برسد.

پائولو اسکارونی، تحلیلگر بازار نفت و مدیر سابق شرکت انی ایتالیا در این باره گفت: از هر 9 بشکه نفتی که در جهان تولید می شود، یک بشکه از عربستان می آید، بنابراین هر اتفاقی که در این کشور رخ دهد، واقعا یک انقلاب یا آشفتگی برای دنیای نفت خواهد بود.

بعد از آنکه گسترش نفوذ داعش در عراق در تابستان 2014 قیمت نفت را به بالای 120 دلار در هر بشکه رساند، آشفتگی در خاورمیانه موجب افزایش قیمت ها نشده بود. آن افزایش قیمت ها با افزایش عرضه نفت شیل آمریکا به سرعت فروکش کرد.

این آشفتگی ها در 3 عضو از 5 عضو موسس اوپک در حالی اتفاق می افتد که تلاش های این سازمان و متحدانش برای مهار مازدا عرضه در بازار در حال به نتیجه رسیدن است و تقریبا نیمی از ذخایر نفتی جهان مصرف شده است و بازار در مقابل ریسک های اختلال در عرضه آسیب پذیرتر از گذشته است.

جف کوری، رییس بخش تحقیقات کالاییی در گروه گلدمن ساکس در گزارشی با اشاره به بازداشت مقامات و سرمایه داران شناخته شده سعودی به بهانه مبارزه با فساد نوشت: از نقطه نظر بازار نفت، ممکن است چنین تغییری موجب ایجاد بی ثباتی سیاسی میان مدت در درون عربستان شود و این تولید نفت را تهدید کند.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =