بطحایی گزینه‌ وزارت‌آموزش‌وپرورش؛ دست‌ راست ‌فانی بود/ چالش‌های وزارت بر فرهنگیان

بطحایی ۵۴ ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و تخصص او در مدیریت مربوط به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود. دو زمینه‌ای که چالش‌های وزارت آموزش و پرورش از آنجا نشات می‌گیرد.

محمد‌حسین نجاتی: وزارت‌آموزش و پرورش گزینه‌ای پیشنهادی خود را شناخت. سید محمد بطحایی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش و دست راست علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش بود. او پس از برکناری فانی مدتی سرپرست این وزارت‌خانه شد و همان زمان نام‌او به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی فانی مطرح شد اما قرعه به نام او نیفتاد و فخرالدین دانش‌آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.

پس از رای اعتماد دانش آشتیانی بطحایی به دلیل مشکلاتی که با ستاد مدیریتی آموزش و پرورش داشت، از معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت به عنوان یکی از مهم‌ترین معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش کنار رفت و به واسطه حمایت نوبخت از او به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه رفت و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور شد. انتخاب او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اما در شرایطی است که گفته‌ می‌شود بسیاری از گزینه‌ها بدلیل شرایط نابسامانی که وزارت آموزش و پرورش در شرایطی کنونی دارد، خیال وزارت را از سر خارج کرده‌اند و او به همراه زرافشان معاون کنونی آموزش متوسطه وزارت‌‌آموزش و پرورش تنها گزینه‌های موجود شدند.

بطحایی ۵۴ ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و تخصص او در مدیریت مربوط به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود. دو زمینه‌ای که چالش‌های وزارت آموزش و پرورش از آنجا نشات می‌گیرد. با این حال حضور او در وزارت‌ آموزش و پرورش در شرایطی است که این وزارت‌خانه شرایط به سامانی ندارد.


وزارت‌خانه‌ای بی‌ثبات
بررسی‌ها نشان از آن دارد که از 13 وزير آموزش وپرورش پس از انقلاب اسلامي، تنها پنج وزير توانسته اند دوره چهارساله خود را بدون استيضاح و برکناري تمام کنند.

اين مسئله نشان از صندلي لرزان وزارت در آموزش وپرورش دارد. صندلي اي که پس از ثبات هشت ساله آن در دولت سازندگي و در زمان وزارت محمدعلي نجفي، از دولت اصلاحات در سال ١٣٧٦ تابه امروز، رنگي از ثبات به خود نديده است. وزيران آن يا از سوي مجلس شوراي اسلامي در معرض استيضاح قرار مي گيرند، يا مانند اولين وزير آموزش وپرورش دولت احمدي نژاد، يعني محمود فرشيدي در اوايل راه از کار برکنار مي شوند.

دراين ميان، اما سهم استيضاح شده ها بيشتر است. مسئله اي که گريبان وزير آموزش وپرورش در دولت روحاني را هم گرفت. اینطور که علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش گزینه ترمیم کابینه شد و از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد فخرالدین دانش آشتیانی وزیر کنونی آموزش و پرورش نیز در دولت بعدی حضور ندارد.

علاوه بر این رفتن دانش آشتیانی از وزارت آموزش و پرورش نیز بر این بی‌ثباتی می‌افزاید. چرا که او پس از سیاسی‌کاری‌ها در مناظره‌های ریاست‌جمهوری به مهره‌ای سوخته در آموزش و پرورش تبدیل شد و این در حالی بود که کارشناسان حضور او در صدر مدیریت آموزش و پرورش را منشا تحولاتی در آموزش و پرورش می‌دانستند که محقق نشد.

در واقع حجم بالای چالش‌ها در آموزش و پرورش نیز باعث شده حضور در این وزارت‌خانه نیز خواهان زیادی نداشته باشد. چالش مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، کسری بودجه‌های شکننده در این وزارت‌خانه، تخصیص بالای 90 درصد بودجه آموزش و پرورش به حقوق پرسنل و گره کور دغدغه‌های معیشتی باعث شده هر مدیر استراتژیک با شک به حضور در این وزارت‌خانه نگاه کند.

در رابطه با چرايي در معرض استيضاح قرار گرفتن وزراي آموزش وپرورش در ٢٠ سال اخير، بحث هاي متناقضي مطرح مي شود؛ برخي تمرکز بالاي وزارت آموزش وپرورش در مسائل اجرائي تعليم و تربيت و برخورد سليقه اي نمايندگان مجلس با اين تمرکزگرايي را دليلي بر حجم بالاي استيضاح در آموزش وپرورش مي دانند، اما طيفي ديگر دليل اين مسئله را ضعف وزراي آموزش وپرورش پس از علي اکبر پرورش (١٣٦٠-١٣٦٤) و محمدعلي نجفي (١٣٧٦ - ١٣٦٨) مي دانند، به طوري که نحوه انتخاب تمامي وزراي آموزش وپرورش از سال ١٣٧٦ تاکنون، با انتقاد فرهنگيان و کارشناسان آموزش وپرورش همراه بوده است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    23 2
    پس بگو چرا در چند ماه گذشته درباره هر چيز كه به آموزش و پرورش مربوط مي شد با اين آقا مصاحبه مي شد.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    مهمترین فاکتور پیروزی دکتر روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بدون شک و تردید جامعه فرهنگیان بودند اما با انتخاب بطحایی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اموزش و پرورش همه امید ها به یاس تبدیل شد بطحایی دقیقا همان فانی است نمایندگان باید فرهنگیان را در یابند اکثریت فرهنگیان با انتخاب بطحایی موافق نیستند جناب رییس جمهور مردانگی کنید و اشتباه خود را در معرفی بطحایی تصحیح کنید اقای بطحایی برای یکبار هم شده شخصا استعفا دهید معلمین به حر فه ای شما اعتماد ندارند
  • يزدان پناه IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 1
    آدم ها نبايد قضاوتهاي عجولانه بكنند. با خواندن برنامه هاي بطحايي متوجه شدم كه بسيار به حوزه كاري خود مسلط هستند. واقعيت اين است كه بايد كليت دولت از وزير آموزش و پرورش حمايت كند تا موفق به ارتقاء كرامت معلمان و بهبود وضع آموزش و پرورش شود. اتفاقاً به دليل روابط خوبي كه آقاي بطحايي با دكتر نوبخت دارد و مدير زيرمجموعه ايشان است، اميد است كه بتواند حمايت كامل دولت را جلب كند
  • محمود A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 1
    به نظر من انتخاب بطحایی از یک جهت می تواند خوب باشد و انهم این است که بطحایی از بدنه اموزش و پرورش است و با چالشها و مسائل پیچیده اموزش و پرورش که عمدتا مالی نیز هست اطلاع و اشنایی دارد و ارتباط خوب او با سازمان برنامه ریزیجناب نوبخت وزیر خزانه میتواند از این جهت در اختصاص بودجه برای اموزش و پرورش موثر باشد و از این جهت بطحایی مناسبتر از افرادی چون اطاعت و اشتیانی که از خارج از بدنه اموزش و پرورش هستند و اطلاع اندکی از مسایل اموزش و پرورش دارند.ولی از جهت دیگر انتخاب بطحایی از طرف دولت نشانه این است که از طرف دولت اراده ای در جهت اصلاحات و تغییرات جدی در اموزش و پرورش وجود ندارد و انتخاب بطحایی نشانه ان است که دولت تنها خواهان حفظ وضع موجود در اموزش و پرورش است.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 0
    واقعا متاسفم ما امید داشتیم به آیندگان این مملکت توجه بیشتری میشد ما دوباره به عقب برگشتیم انتخاب مناسبی نیست
  • علی A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    به عنوان یک معلم در زمان انتخابات چقدر از آقای روحانی دفاع کردم ولی بااین انتخاب کلا سرخورده شدم بیخیال آموزش پرورش درست نمیشه چون در اولویت آقایون نیست بریم یه شغل دومی برای خودمون پیدا کنیم
  • علی A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    با سلام به نظر می رسد با انتخاب آقای بطحایی بر وزارت مهم و دشوار آموزش و پرورش باید دوباره به عقب برگردیم. قطعا هر شخص و فرد دیگری هم معرفی شود تا زمانی که نگاه مسولین به آموزش و پرورش عوض نشود و با نگاه مصرف کننده و هزینه بر دیده شوند و جایگاه و شان فرهنگیان احیاء نشود نمی شود به تعلیم و تربیت خوب و درست فرزندانمان امیدوار باشیم چرا گه تعلیم و تربیت باید متولی ثابت و صاحب نظر داشته باشد و مدام شاهد تغییرات در دروس و تصمیم گیری ها نباشیم. باتشکر ولی دانش آموز
  • A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 1
    آقای بطحایی در روز کسب رای اعتماد از مشکلات صنوق ذخیره که زیر مجموعه او در زمان مسولیتش بود توضیح دهد معاون پشتیبانی وقت در زمان چپاول صندوق ذخیره فرهنگیان
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر من مشکلات اموزش پرورش فقط با اعتراض صنفی خود معلمین حل خواهد شد چون هیچ
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    نارضایتی ما در این انتخاب به گوش فراکسیون امید مستقلین برسانید تا با رای منفی به بطحایی دکتر روحانی فردی قوی برا ا.پ انتخاب کنند
  • حسن A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 0
    سیاست روحانی همون سیاست مرحوم هاشمیه که آموزش و پرورش را یک نهاد مصرف کننده می دانست. به هر حال فانی خودش فاجعه بود حالا که این وردستش بوده چه افتضاحی میشه؟؟؟
  • 111111 IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    متاسفانه اقای بطحایی از افرادی هستند که به هیچ عنوان به مشکلات فرهنگیان اهمیت نمی دهد و یار دیرین اقای نوبخت دروغگویی بزرگتر از پنیو کیو هست خداوند هر دورا هدایت نمایید جالب این است که اموزش و پرورش هزار و یک مشکل دارد باز اقایان با ظلم در حق نیروهای حق التدریسی و کم کردن ساعات اضافه کاری شاغلین دم از صرفه جویی می زنند نه پایمال کردن حق الناس خداوند بینش صحیح بدهد
  • فرهنگیان RO ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    1 0
    ما بشدت با انتخاب این آقا مخالفیم به هیچ عنوان در حد آموزش و پرورش نیستند
  • علیرضا A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    1 0
    اولین سوالی که ایشون باید پاسخ بده: چرا پس از گذشت بیش از 14 ماه هنوز حق الزحمه عوامل اجرایی امتحانات نهایی سال 95 پرداخت نشده؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    1 0
    آقای روحانی با انتخاب بطحایی نشان دادید که هنوز رانت جویان و مدیران فبلی و عقب مانده اموزش و پرورش تا چهار سال منافع خود را تضمین کردند اینها با رانت و تقسیم پست ها بطحابی را جلو انداختند تا پوششی برای منافع اتی در چهار سال داشته باشند این آقا صندوق ذخیره را هم نابود کردند این آقا هیچکونه پبشینه علمی ندارد مدرکش هم از مدارک ....است این ستادها که اطلاعیه در تایید ایشان صادر می کنند هیچگونه پایگاهی بین معلمان ندارند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    دانش آشتیانی وزارت آموزش و پرورش را نابود کرد.