روزنامه شرق در گزارشی که گفتگو با چند پسر مجرد و دختر متاهل را در خود دارد، به گزارش چند روز پیش روزنامه لس‌انجلس تایمز که در خبرآنلاین منتشر شد، پاسخ داده است؛

«روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی درباره تجرد زنان ایرانی، براساس مصاحبه‌هایی با زنان نوشته تنها علتی که بیشتر دختران ایرانی ازدواج نمی‌کنند این است که مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند».

خوب‌نبودن پسران ایرانی چقدر می‌تواند دلیل موجهی برای کم‌شدن آمار ازدواج در ایران باشد؟ آیا نمی‌شود در صحبت‌کردن با مردان ایرانی هم به نتیجه برعکس رسید و آنها ادعا کنند زنان ایرانی به اندازه کافی برای ازدواج خوب نیستند؟ مطابق گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، بیش از سه میلیون نفر از زنان تحصیل‌کرده بالای ٣٠ سال ایرانی‌ها مجرد هستند و تعداد آنها هم روبه افزایش است، چون طلاق عادی‌تر شده است، زنان به دانشگاه می‌روند و کار می‌کنند. این باعث شده است آنها از لحاظ مادی مستقل شوند و دیگر محتاج به مردانی که در فرهنگ ایران قرار بود نگهبان آنها باشند، نشوند. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که عوامل بسیاری اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... برای بالارفتن سن ازدواج یا ازدواج‌نكردن دختران و پسران اعلام می‌شود.

در سال‌های گذشته آمار تجرد دختران بیش از پسران بود، چندی پیش سازمان ثبت احوال کشور هم درباره افزایش تجرد قطعی دختران ایرانی هشدار داد. سال گذشته هم زنگ خطر برای تجرد قطعی نزدیک به یک‌ میلیون دختر ایرانی به صدا در آمد. اما دراین‌میان آمارها نشان می‌دهند شمار پسران ایرانی مجرد در سن ازدواج هم رو به افزایش است.

مهرداد یکی از مردان مجردی است که در آستانه ٣٧سالگی با وجود موقعیت خوب مالی و تحصیلی ازدواج نکرده. او فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی ایران است. او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش و همچنین خوب یا بدبودن دختران و پسران  می‌گوید: «به نظرم، نه دختران و نه پسران دیگر خوب نیستند، مهم‌ترین مشکل هم شاید این است که از مسئولیت قبول‌کردن فرار می‌کنند، حتی آنهایی هم که قبول می‌کنند ازدواج کنند، از مسئولیت‌هایشان در برابر طرف مقابل فرار می‌کنند، این مسئله هم درباره دختران و هم پسران صدق می‌کند و پس در هر دو سمت پیداکردن گزینه مناسب برای ازدواج کار سختی به نظر می‌رسد».

او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش نیز می‌گوید: «در همه این سال‌ها توقعم بالا رفته، ضمن اینکه حوصله‌ام هم کم شده و برای خودم پیله تنهایی درست کرده‌ام».

عرشیا ٣٦ساله است و مهندس عمران و سال‌هاست در عسلویه کار می‌کند، او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش و خوب یا بدبودن افراد برای ازدواج، می‌گوید: «پارامتر خوب‌بودن چیست؟ چه چیزی باعث مي‌شود یک آدم بد باشد؟ از نظر من، مردی خوب است که به رابطه‌اش پایبند باشد و علاوه بر تأهل، تعهد هم داشته باشد. بی‌اخلاقی و بی‌انضباطی اجتماعی و فردی در مملکت ما زیاد است و این فقط مختص مردان جامعه نیست. من خودم با دخترهای زیادی در ارتباط نبودم. ولی از همان دخترهای کمی هم که در زندگی‌ام بودند ضربه‌های شدیدی خوردم. یکی از دلایلی که نمی‌توانم با يك دختر وارد یک رابطه جدی شوم همین اتفاقاتی است که برایم افتاده. شرایط جامعه ما خیلی مناسب نیست. من خودم ندیدم ولی درباره نحوه ارتباطات دخترها و پسرها زیاد شنیدم. بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما دچارش شده به نظر من بی‌تعهدبودن دخترها و پسرها به یکدیگر است. اما این را کاملا قبول دارم که اکثر مردهای ایرانی اخلاق‌مدار نیستند، ولی آیا واقعا زن‌های ایرانی آن‌طور که می‌گویند، خوب هستند؟»

او درباره نگرانی خودش برای مجردماندن می‌گوید: «با توجه به اینکه سنم بالا رفته نگران هستم. به‌هرحال به نظر من تا ازدواج نکنم، نمی‌توانم به زندگی سروسامان دهم. ولی یکی از چیزهای مهمی که دارم از دست می‌دهم حس اجتماعی‌بودن است. ارتباط من با دوستان متأهلم سخت است. ارتباطم با خیلی از دوستانم بعد از ازدواجشان قطع یا خیلی محدود شده. شاید اگر من هم متأهل بودم این اتفاق نمی‌افتاد ولی به‌عنوان آدم مجرد سخت است بخواهم با دوستان متأهلم ارتباط خانوادگی داشته باشم».

دکتر محمدامین قانعی‌راد، جامعه‌شناس، درباره این ادعا که دلیل ازدواج‌نکردن ایرانی‌ها به خوب‌نبودن کافی مردان برمی‌گردد، می‌گوید: «نمی‌شود یک‌طرفه به این مسئله نگاه کرد، اگر با مردان هم درباره ازدواج‌نکردن آنها صحبت کنید، ممکن است این نظر را داشته باشند که دختران هم برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند. درواقع وضعیت متناقض دوطرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند این ادعا را از طرف هرکسی ایجاد کند. مسئله‌ای که وجود دارد این است ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مسئله مردسالاری دیگر در آن از بین رفته و خانواده‌ها از سمت سنت به مدرنیسم در حال‌ گذار هستند و همین باعث می‌شود جامعه در تقابل بین سنت و مدرنیسم‌ گیر کند. من چندی پیش در یک مراسم خواستگاری حضور داشتم که دخترخانم خواسته عجیبی داشت. او هم حق طلاق را می‌خواست و هم هزار سکه به عنوان مهریه. به او گفتم تو در حال معامله‌کردن هستی و اگر بعد از ازدواج مهرت را اجرا بگذاری و طلاق بخواهی، این پسر جوان هم زندگی‌اش را از دست می‌دهد و هم هزار سکه ضرر می‌کند».

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران درادامه گفت: «کسی که حق طلاق می‌خواهد درواقع به اصل برابری در ازدواج معتقد است و می‌خواهد از فضای سنتی دور شود. پس چطور ممکن است چنین کسی در کنار حق طلاقش هزار سکه هم به عنوان مهریه طلب کند؟ از طرفی من با چندین جوان که درباره دلیل ازدواج‌نکردنشان صحبت کردم، همه‌شان متفق‌القول می‌گفتند همه ازدواج‌های دوستانشان در سنین مختلف به جدایی منجر شده و آنها از این ریسک بالا در ازدواج می‌ترسند».

قانعی‌راد گفت: «نگاه‌ها به مقوله ازدواج بسیار کاسب‌کارانه شده، از طرفی دخترها و پسرها معیارهایی را که برای ازدواج دارند دیگر در چارچوب سنتی قالب فرهنگ ایرانی نمی‌گنجد، شاید این دلیل بهتری برای ازدواج‌نکردن جوانان باشد تا اینکه ما نتیجه بگیریم که دخترها یا پسرهای ایرانی به اندازه کافی برای ازدواج خوب نیستند».

صحبت‌های دختران هم شبیه پسران مجرد است. نسرین یکی از آنهاست. ٣٧ساله، خانه‌دار و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی. او در رابطه با اینکه چقدر پسران ایرانی را برای ازدواج کردن خوب می‌داند می‌گوید: «به نظرم نمی‌شود صددرصد گفت؛ چون مردان ایرانی خوب نیستند، زنان به سمت ازدواج نمی‌روند. من خودم آدم خیلی احساساتی هستم و در انتخاب سخت‌گیرم و دلیل اینکه ازدواج نکردم فکر می‌کنم همین باشد. به نظرم پسرهای خیلی خوبی هم هستند که حتی ممکن است بعضی‌هایشان از خیلی دخترها بهتر باشند. شاید خود پسرها هم دیگر به هر کسی اعتماد نمی‌کنند برای همین آمار ازدواج در سن و سال من پایین آمده...»

سیما، ٣٥ساله و روزنامه‌نگار هم هنوز مجرد است، او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش می‌گوید: «اینکه پسرهای ایرانی خوب یا بد هستند را نمی‌دانم؛ اما چیزی که می‌دانم این است که چه دختر چه پسر در ایران برای مسئولیت‌پذیری آماده نمی‌شوند و این تقصیر خانواده است. آنها به‌شدت انسان‌های وابسته‌ای هستند و این وابستگی در مسائل مادی و دیگر پارامترها مصداق دارد. البته این خصوصیت در پسرها به نظر من بیشتر شده و عجیب است که چرا؟ چون با توجه به نگاه سنتی ایرانی‌ها، پسرها همواره از آزادی نسبی بیشتری برای حضور در اجتماع برخوردار بوده‌اند، اما با این داستان باز هم چیزی از مسئولیت‌پذیری نمی‌دانند. اینکه هم آنها و هم همسر یا کسی که با آنها زندگی می‌کند مسئول زندگی نیستند، معنی‌اش با حکمرانی یک‌نفره خیلی فرق دارد. وقتی می‌بینم کمتر پسری در ایران به زندگی مشترک با این ویژگی قائل است، چرا ازدواج کنم؟»

سمیه، ٣٥ساله و حسابدار است. او از نظر مالی کاملا مستقل است و البته با این مسئله هم موافق نیست که دلیل ازدواج‌نکردنش بدی مردان است. او می‌گوید: «اگر منصف باشیم ازدواج‌نکردن من ربطی به خوب‌نبودن مردان ندارد، من خودم ازدواج را دوست داشتم؛ به‌خصوص زمانی که کم‌سن بودم و دوست داشتم مادر شوم، خیلی ازدواج برایم مهم بود. الان هم اگر آدمی را پیدا کنم که دوستش داشته باشم حتما این کار را می‌کنم. من اگر ازدواج نکردم به خاطر مشکلات پسران نبوده، خیلی در این وادی نبودم. دل‌مشغولی الان من پول درآوردن و سفر‌کردن و رفتن به جاهایی است که تا به حال ندیده‌ام. الان دلم می‌خواهد مستقل زندگی کنم. از نظر من مستقل‌بودن از ازدواج‌کردن مهم‌تر است. از نظر مالی می‌توانم مستقل شوم، اما نوع بافت زندگی خانوادگی و اجتماعی من این نوع زندگی را برایم مقدور نمی‌کند». سمیه نگران ازدواج‌نکردن نیست، اما می‌گوید گاهی تنها‌ماندن در آینده نگرانش می‌کند او می‌گوید: «ممکن است اگر تنها باشی آینده سختی داشته باشی. ولی اینکه خیلی نگران شوم که به خاطرش با هرکسی تن به ازدواج بدهم ممکن نیست. درواقع آن قدر نگرانی‌ام عمیق نیست که شرایطم را تغییر بدهم».

تا سال‌های قبل از سال ۹۰، تعداد دختران مجرد در سن ازدواج بیشتر از پسران بود، اما در سال‌های اخیر این موضوع در حال معکوس‌شدن است و تعداد پسران مجرد در سن ازدواج در حال افزایش است.

آبان ‌ماه سال گذشته، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در مجموع ۱۱‌میلیون‌و ۲۴۰‌ هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد، افزود: «پنج‌میلیون‌و ۵۷۰هزار نفر از آنها پسر و پنج‌‌میلیون‌و ۶۷۰هزار نفر نیز دختران در سن ازدواج هستند که این افراد هرگز ازدواج نکرده‌اند. الگوی سنی ازدواج در کشور به این صورت است که بخش عمده‌ای از ازدواج آقایان یعنی معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد در ۲۰ تا ۳۴سالگی و ازدواج بانوان نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال صورت می‌گیرد». او با اشاره به اینکه آمار دختران و پسران ازدواج نکرده و در سن متعارف یا همان قبل از تجرد قطعی، نشان‌دهنده آن است که در این آمار دختران از پسران پیشی گرفته‌اند، تأکید کرد: «در مجموع یک‌‌میلیون‌و ۳۰۰‌ هزار دختر و پسر قبل از تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۹۸۰‌ هزار نفر آن را خانم‌ها و ۳۲۰‌ هزار نفر را آقایان تشکیل می‌دهند. آمار دختران و پسران قبل از تجرد قطعی نشان می‌دهد شمار دختران در این زمینه سه برابر بیشتر از مردان است». به گفته محزون تا آبان‌ ماه سال گذشته در مجموع ۱۵۲‌ هزار خانم و آقا در سن تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۶۲‌ هزار نفر آقا و ۹۰‌ هزار خانم هستند که در این زمینه نیز خانم‌ها ١،٥ برابر آقایان هستند.

هادی هم در آستانه ٣٦سالگی قرار دارد، او مونیتورینگ یکی از خبرگزاری‌ها را بر عهده دارد. هادی درباره خوب‌بودن یا نبودن دختران و پسران ایرانی می‌گوید: «درحال‌حاضر هیچ‌کس مسئولیت‌پذیر نیست. خود من هم دلیل ازدواج‌نکردنم شاید مسئولیت‌ناپذیر بودنم باشد. از طرفی شرایط ازدواج هم سخت شده».

رضا ٣٧‌ساله و طلافروش است، او می‌گوید دختران ایرانی دندان‌گرد شده‌اند. رضا می‌گوید: «تا وارد مغازه‌ام می‌شوند و می‌فهمند مجردم، گل از گلشان می‌شکفد. تماس می‌گیرند و ابراز علاقه می‌کنند تا پای ازدواج هم رفته‌ایم، اما در مهریه‌شان یک دفعه ١٠ کیلو طلا طلب می‌کنند. من در عمرم ١٠ کیلو طلا با هم ندیدم، اما آنها از من ١٠ کیلو طلا و حق طلاق می‌خواهند. این ماجرا حالم را بد می‌کند».

چه کسی می‌تواند نظر قطعی بدهد که آدم‌ها بسته به جنسیتی که دارند خوب یا بد هستند. در شرایط زندگی کنونی، وقتی حتی بدون برگزاری یک مراسم کوچک جشن ازدواج، شروع‌کردن یک زندگی و تهیه مسکن و وسایل اولیه حداقل ٥٠‌ میلیون تومان هزینه دارد، در شرایطی که ما در قاره آسیا زندگی می‌کنیم و سبک زندگی اروپایی را مد نظر داریم و وقتی می‌خواهیم به سنت‌ها پایبند باشیم، اما در مدرن‌ترین باغ‌ها ازدواج کنیم و شبیه اروپایی‌ها زندگی کنیم، چقدر می‌توان تقصیر را گردن یک گروه انداخت؟ محاسبات صورت‌گرفته مشخص می‌کند در سال ٨٥ جمعیت زنان مجرد هرگز ازدواج‌نکرده ٣٥ سال به بالا، ٣٠٨‌ هزار نفر بوده که شاید از ‌این جمعیت فقط ١٠ درصد از آنها تمایلی به ازدواج نداشته و بقيه فرصت ازدواج را به دست نیاورده و در تجرد باقی مانده‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    بچه ها قدر مجردی رو بدونید ازدواج نکنید پشیمون میشید بدبخت میشید بیچاره میشید اخرش میشید مث من . نوکر همتونم ازدواج نکنیدددددد.چاپ میشه/
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      161 7
      الان مردا از چن سالگی دیگه به ازدواج فک نمیکنن؟؟ از 38 سالگی؟ 37 ؟ 36 ؟ 35 ؟ 34 ؟ خسته شدن از مجردی؟؟ خسته نشدن؟؟ کی خسته شده؟ سوال کلیدی ای هست هاااا...
    • مصطفی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      چاکرم داداش...حلله...مرسی از راهنماییت
    • امیر A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      دختر های این دوره فقط دنبال پول هستن استثنا هم نداره حالا شاید یکی خیلی پول دوست باشه یکی یکم کمتر ولی تو پول دوست بودنشون شک نکنید جوونی و پولتون رو صرف چنین افرادی نکنید...
    • مازیار A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      دختر ها می خواند با پول،ماشین و خانه مان ازدواج کنند نه خودمان بعدش هم بعد از مدتی مهریه شان را بگیرند و طلاق بگیرند
    • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      حالا نیس خیلی توی پول و ماشین و خونه غلت میزنید
    • حمید A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      برادر جان ، من پنج سال ازدواج کردم خیلی هم راضی ام ، خانومم هم مثل خودم کارمنده هر دو از زندگیمون راضی هستیم و متعهد .نه من نه همسرم دنبال پول و قیافه و مدرک نرفتیم همین الان یک دخترم دارم خداروشکر .
    • سعید A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      اشتباه ترین اتفاق در زندگی ازدواجههههه ، فقط زندگی به سبک اروپایی ها و امریکایی ها خوبه
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
      12 31
      آقا کوروش باید بگم که لکه دار کردی نام کوروش بزرگ رو با این پیام بی ارزشی که برای مجردها فرستادی واقعا متاسفم برات.چطور میتونی یه همچین نسخه ای برای جوونها بپیچی؟عزیزم تو خودت شکست خوردی و تو زندگیت درست انتخاب نکردی دلیل نمیشه که همه جوونها مثل تو اشتباه انتخاب کنن. من هم این دوران مجردی و همه سوالهایی که جوونها تو سرشونه رو گذروندم و از مجردیم هم واقعا لذت بردم و بسیار تردید داشتم برای ازدواج ولی با کمک خدای بزرگ و پشتکار بسیار زیاد خودم همسر ایده آلم رو پیدا کردم و بعد از شیش سال هر روز که میگذره خدا رو برای این انتخاب شکر میکنم.این هم بهتون بگم که فرق خوشبختی مجردی در مقابل خوشبختی زندگی مشترک مثل فرق بازی فیفا و فوتبال واقعی میمونه درسته که زندگی مجردی راحتتره ولی زندگی واقعی یه چیزدیگس
    • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
      17 37
      به عنوان یک زن متاهل به دختران مجرد بگم که قدر عافیت رو بدونید. یک زن متاهل هیچ ارزش و حقی در قوانین خانواده نداره به جز مهریه و نفقه که به تازگی قوانین جدیدی تنظیم کرده اند تا مردهایی که میخوان زنشون رو زجر بدهند دستشون باز باشه و به راحتی همون رو هم دور بزنند. زن حق طلاق ندارد و هیچ راهی برای جبران اشتباه در ازدواج نداره و باید تا آخر عمر تاوان بده درحالیکه شوهر به راحتی دنبال صیغه و هوسبازی است. ازدواج با این قوانین بزرگترین حماقت زندگی یک زن است
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    411 9
    شما با چهارتا جون بیکار آرزو به دل ازدواج مصاحبه کنی عمق فاجعه رو میفهمی.. نه با حرفای ریس بانک و طلا فروش....برو با کارگر روز مزد مصاحبه کن با فارغ التحصیل فوق لیسانس یا دکتری بیکار صحبت کن کسایی که پشتوانه مالی ندارن ببین نظر اونا چیه چهارتا مرفه بیدرد چی داره که بگه......
    • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      208 6
      فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      124 3
      کاملا موافق هستم با نظر شما ، افرادی که وضع مالی خوبی دارن ، موقعیت خوبی دارن از هر لحاظ و از هر طریقی نیاز های خودشون رو تامین میکنن . نیازی به ازدواج کردن ندارن چون نیاز اصلی شون رو تامین میکنن ولی در واقع اگر بیاید با جوانانی که موقعیت خوبی ندارن و یا شانس باهاشون یاری نکرده صحبت بکنید میبینید هزار تا دلیل واقعی و منطقی دارن برای ازدواج و مثل آقای رئیس هم از مسولیت پذیری طرف مقابل فرار نمیکنن و با سینه سپر میکنن برای مشکلات زندگی شون .
    • مهرنوش A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      تو وقتی که نه خانه مناسب در جای خوب شهر داری و نه ماشین شیک داری و نه حقوق مناسب داری برای طرف خرج کنی و هر سال مسافرت خارج ببریش برای چی عروسی می کنی مگر ما دختر ها بیکاریم خب خانه پدرمون میمونیم تا کیس مناسب پیدا بشه در ضمن مهریه هم حقمونه و اگر پایین باشه میگند از حول شوهر مهریه پایین قبول کرده
    • مهدی EE ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      51 1
      از این مقاله معلومه آدم بیکار اصلا آدم حساب نمیشه
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      88 7
      وای مهرنوش داشت باورم میشد پسرا یه تنه به قاضی میرن تو که خراب کردی . حالا حالاها فکر کنم باید منتظر کیس مناسبت باشی چون پسرها هم زرنگ شدن . من وقتی ازدواج کردم یه موتور گازی داشتم و شبا یواشکی با خانومم سوارش میشدیم و میرفتیم مهمونی تو راه کلی میخندیدیم . اولین ماشینی که خریدیم یه پراید قراضه بود اونم وقتی خراب میشد کلی میخندیدیم . الان لکسوس دارم و دیگه خراب نمیشه اما بازم توش کلی میخندیم و از زندگیمون با دو تا دخترمون لذت میبریم . ازدواج زیادم بد نیست منتهی هر کی توقعش رو اورد پایین برده و مطمین باشه ده سال دیگه به دخترایی که کسی سراغشون نمیره کلی میخنده . باور کنین . حالا هی منتظر کیس مناسب با اسب سفیدش باشید .
    • محمد A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      76 6
      در جواب مهرنوش ...پس واقعا دخترها پول پرستن نمونش همین مهرنوش...
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      26 1
      مهرنوش جان کی بدش میاد خونه بالا شهر داشته باشه پولش از پارو بالا بره زارت و زورت بره سفر خارج؟ بحث اینه که آقایون کار ندارن شغل وجود نداره که بخاد پولی ازش در بیاد..... اینا رفتن با چهارتا آدم خیالی یا آقازاده پولدار و صاحب پارتی کلفت مصاحبه کردن. شما هم بمون خونه ی پدرت کسی مجبورت نکرده جانم. مهریه هم بله حق ما خانوماست که بعد از طلاق سرمایه ای باشه برامون که گذران زندگی بشه کرد تو این مملکتی که زنان حقی ندارن و فرصت شغلی براشون نیست... ولی چرا باید به عنوان ابزار فشار یا نشوندن حرف به کرسی استفاده بشه؟ قرار نیست با ازدواج عقده گشایی نداشته های خونه پدرمادر رو کنیم که جانم. کمی هم منطقی باشی بد نیست.
  • حمید IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    خلاصه مجردی هم درسته خوبه ولی تا کی من خودم خیلی دوست دارم ازدواج کنم ولی شرایطش فراهم نشده ولی یک مونس وهمدم رفیق انسان نیاز داره وخیلی خوبه که اون همسر باشه ازدواج درسته سخته ولی بهتر از مجردیه
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      خوبه.. با همین فرمون برو داداش ... موووونس .... عالیه فقط ممکنه بعد از دو سه سال موهات سفید بشه ... شکسته بشی.... همین . دیگه مونس هیچ مشکلی نداره
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      69 3
      حمید جان ، مرحوم خانم مهستی یه ترانه داره به اسم : مونس . توصیه می کنم هر روز گوش کنید لطفا
    • م.ط A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      49 1
      مهمترین دلیل اجتماعی افزایش طلاق و کاهش ازدواج فاصله طبقاتی شکل گرفته در 1015 سال اخیر، مهاجرت بی رویه به شهرها که در نتیجه اش ناهمگون شدن بافت اون شهر یا کلان شهر میشه تضاد فرهنگی و آدابی
    • ادریس IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      55 8
      وقتی مونست حالا چه از طرف خانوم یا آقا ... بیا بصورت مخفیانه مونس یکی دیگه بشه اونوقت بازم میگی مونس ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    پسرها هم بی مسولیت و تنوع طلب شدند.
    • بی نام RO ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      187 9
      به نظر شما پسری که یه حقوق 2 تومنی داره، و حداقل هایی برای زندگی فراهم کرده و میره خواستگاری بهش میگن 1500 تا سکه مهریه کن، خونه باید بالا شهر باشه، ماشین زیر 40 میلیونی به دردمون نمیخوره، برای ازدواج با یه دختر دانشجو چه امیدی به آینده میتونه داشته باشه، فراهم کردن بعضی چیزایی که خواسته میشه به عمر 20 30 سال یه جوون که بیشترش رو هم تو دانشگاه بوده قد نمیده، از نظر بعضی دخترا پسری که میاد خواستگاریشون قول چراغ جادوه، اومده که آرزوهاشو برآورده کنه، باباجان زندگی دوطرفس
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    233 2
    به نظرم تقریباً به نقطه‌ای داریم می‌رسیم که دختران و پسران جامعه ما به احساس تنفر غیرقابل ترمیم نسبت به هم می‌رسند. از نگاه پسرها، دخترها موجوداتی هستند که دنبال مهریه و خوشگذرانی در خانه خانه‌دار یا بیرون شاغل هستند و همسر با فراهم‌کردن پول به این لذت آن‌ها کمک می‌کند و از نگاه دخترها، پسرها فقط نگاه جنسی به خانم‌ها داشته و در حال فرار از تقبل مسئولیت زندگی مشترک هستند و ازدواج با دختران به آن‌ها کمک می‌کند که سروسامان بگیرند. این در حالی است که فاکتور علاقه روز به روز تصنعی‌تر می‌شود و به همین خاطر وقتی اسم طلاق پیش می‌آید احتمالاً تلاشی از طرف زوجین برای ترمیم رابطه نباشد.
  • پسر مجرد IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    184 7
    بهترین حرفو رضا زد. منم تجربه شو دارم. حق طلاق میخواست و مهریه به سال تولدشاین ازدواج نیست معامله هست
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      45 55
      شما انتخابت غلط بوده ... برو ببین معیارت چی بوده که طرفو انتخاب کردی؟ قیافه؟ هیکل؟ تعمیم نده لطفا
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      10 22
      همه چیز بستگی به فکر انسان داره. هر جوری فکر کنی همون برات فراهم می شه.
  • امیر A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    149 8
    ای بابا چه دل پری داره این آقا کوروش منم یه کوچولو ته دلم میخواستم ازدواج کنم ولی الان به احترام آقا کوروش، شیفت و دلیت کردم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    83 22
    خداوند انسان را موجودی اجتماعی خلق کرده است وازدواج عامل تکامل انسان است .مشکل اساسی در زندگی ها عدم شناخت وپایبندی به نقش متفاوت زن ومرد در زندگی است .ما نقشمان راگم کرده ایم .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    خودتونو به اون راه نزنید دخترهای ایت دوره زمونه نه مونس هستن نه همدم بلکه شما رو یه غول چراغ جادو تصور میکنن که قراره ارزوهاشونو براورده کنید پس خودتونو بدبخت نکنید پولهاتون خرج خودتون بکنید
  • بهمن A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    دختر خوب وجود ندارد همشون خودخواه و مغرورن تا موقع ای که خونه پدرشونن با چهارتا قربونت برم بابایی و ... کاراشونو پیش میبرن موقع ازدواجم که یه پسر رو از خانوادش جدا میکنن و ...
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    116 4
    باید جمعیت را نصف کنیم تا مشکل شغل و دؤامد خوب...حل بشه
  • علی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    سلام دوستان چه بخواییم چه نخواییم شرایط فعلی ما همینه اکثرا مشکل اقتصادی داریم ولی وقتی ازدواج کنیم وضعیتمون از اینی که هست بدتر نمیشه . توکل به خدا داشته باشیم که خودش گفته در ازدواج از فقر نترسید. من دوماهه عقد کردم خداروشکر داره خوب پیش میره البته همراهم خیلی مهمه خیلی یعنی ی دختری باشه که بفهمه و درکش بالا باشه اینم برمیگرده به سن و سال طرف اگر سن بین 26 تا 30 داشته باشه منطقی تره. ما مگه چندبار بدنیا میاییم. اونایی که میترسین از مشکلات مالی ازدواج ، یک یاعلی بگید و ازدواج کنید خدا هواتونو داره از اونایی که ازدواج کردن بپرسید.
    • روین IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      114 9
      داداشم یزار یکی دو سال از ازدواجت بگذره، اونوقت بهت میگم همراه یعنی چی؟
    • مسعود A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      94 7
      داداش بهترین کار رو کردی همینجور پر قدرت به راهت ادامه بده . یکی دو سال دیگه بیا اینجا کامنت بزار بگو چقدر زندگی داره بهت حال میده ....
    • مهراد A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      100 6
      شما انگار برنامه سمت خدا و حجت الاسلام ماندگاری رو زیاد نگاه میکنی... تازه دو ماه گذشته پسر جان یکم صبر کن بذار خجالتش آب بشه نشونت میده خانووومت کت تنه کیه
    • سعید A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      88 4
      دوست عزیز هنوز اول راهی ، جا برای غلط کردم هم بزار
  • آرش IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    دوستان ؛ من 35 سال سن دارم و کمتر از یک سال پیش ازدواج کردم . شاید دهها دوست یا همکار متاهل از اقشارمختلف بهم گفته بودن که زنها وقتی عقد نامه رو امضا می کنند تبدیل به آدم دیگری می شوند و خیلی خیلی حواسم رو جمع کنم ؛ من ساده هم میگفتم شما حتما ضد زن هستید و این اتفاق نمیفته ، اما دقیقا همین بلا سر خودم اومد و یکساله مثل چی پشیمون شدم. به هیچ وجه روی حرفها و رفتار های خانم ها در دوران نامزدی یا دوستی حساب نکنید اونها فقط دنبال رسیدن به شرایط و اموال شما هستند و بعد بیچارتون میکنند
    • فرهاد IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      آقا دمت گرم عین حقیقته
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      23 57
      روی حرف آقایون هم نمیشه حساب کرد اتفاقا.....تو دوران نامزدی خیلی وعده و وعید میدن.....همش الکی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    41 54
    مشکل شهر های بزرگ همینه من تو یک شهر کوچیکم همه از حال هم خبر دارن اگر دختر و پسری هم بی اخلاق با شه کل شهر باخبر میشه. زندگی اینجاست با اینکه میتونستم به شهر های بزرگتر برم و ترقی کنم ولی اینجا ماندم و تاسف هم نمیخورم
  • آرش IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    70 74
    با سلام . ازدواج خیلی خوبه و آدم با ازدواج به آرامش میرسه و خداوند هم در قرآن فرمودند که ما انسانها را زوج آفریدیم تا در کنار هم به تکامل و آرامش برسند . دقیقا هم همینطور است . دخترها باید توقع خود را کم کنند اگر واقعا کسی را دوست دارند با نداری و بی پولی او بسازند . من و همسرم . وقتی زندگی را شروع کردیم . هیچی نداشتیم . خونه اجاره ای بدون ماشین ، حتی برای شام عروسی هم پول نداشتم . ولی الان خدا رو شکر در کنار هم زندگی مان را ساختیم . هم خانه خودمان را داریم و هم بهترین ماشین را . لطف خداوند هم شامل حال ماشد و دو تا فرزند به ما عطا کرد . من همیشه شاکر هستم و امیدوارم همه خانوم ها با شوهر های خود همراه باشند و زندگی را با هم بسازند . اگر اصول زندگی بر صداقت و پاکدامنی باشد زندگی پایدار خواهد ب
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      51 5
      آقا و خانم هاشمی؟
    • سارا A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      19 53
      منم با شما موافقم ، شرایظ من هم مثل شما بود الان هم ماشین داریم هم خونه هم یک دختر ناز نازی ..سخت بود ولی شد . اگه دوستان صبور باشن همه چی درست میشه
  • آرش RO ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    118 2
    این بحثهای دختر پسری را ول کنید مشکلات اینقدر عمیق هست که با کل کل های بیهوده حل نمیشه
  • حسین A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    168 5
    ای کسانی که تصمیم دارید ازدواج کنید یا در شرف ازدواج هستید، بدانید و آگاه باشید، تمام عمرتان را صرف قسط و بدبختی خواهید کرد. جامعه امروز ما جامعه ای نیست که دیگه بشه توش "عاشق واقعی" پیدا کرد. همه چی تصنعی و ریا. یه سلامی هم بکنم به مسئولین که واقعا جامعه خوبی ساختند. داریم به نقطه ای میرسیم که دخترها و پسرها دارن از هم متنفر میشند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    41 12
    ازدواج به عنوان یک نیاز مقدم بر خانه و ماشین و....بوده ،کی در زمان ما از گزسنگی مرده؟ همه مسائل چشم وهم چشمی است که انسان را در گیر خود کرده و محدودیت ایجاد میکند.کدام زوج هستند که سالم و تحصیل کرده بوده در زندگی مانده اند؟ به جز افراد معتاد و بی اخلاق که دنبال هوسهای توهم زای خود بوده اند؟فوق لیسانسی که توانایی ایجاد کار لا اقل برای خودش نباشد چه سوادی دارد
  • a.a IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    مردا یا زن دارن یا عقل، ما که زن داریم
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    همه دخترها بد نیستن من خودم یه دخترم 35 سالمه شاغلم تا الان با هیچ پسری هم دوست نبودم تنها دلیل ازدواج نکردنم اینه که شاید زیاد قشنگ نبودم پس اقایون الکی نگید دختر خوب نیست وقتی یه دختری یه قدم باهاتون راه میاد فورا فکر میکنید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      49 2
      ناراحت نباش. جامعه رو نگاه کن پسرا و دخترایی که تنها ملاکشون زیبایی بوده الان چه وضعی دارن. یه زندگی از هم پاشیده و طلاق خیلی بدتره
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      34 3
      آفرین
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    112 8
    من ده سال پیش ازدواج کردم و زود هم پشیمون شدم قبل از ازدواج درآمد خوب بنز صفر احترام داشتم چند نفری هم دورم نون می خوردند بعد از ازدواج زود پشیمون شدم به خاطر بچم تحمل کردم لطمه نخوره الان کار درستی ندارم ماشین و پولامو زنم گرفت چیزی تو دستم نمونده الان دیگه تحملشو ندارم خونمو میفروشم مهرشو بدم طلاقش بدم همشون مثل همند چیزایی که یه عمر و خونه باباش نمیدید یه شبه صاحب شد چه حرفهایی میزد الان همه زندگیم شده مالش و ... نکنید جوونا زیر بار مهر سنگین نرین شرط کنید اموالتون مال مرد ه پشتوانه مرده اگه اومد قبول کرد میخواد زندگی کنه خودتو میخواد اگه نه که میخواد بکنه ازت و سواری بگیره و پشیمون میشی
    • من IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      80 8
      واقعا حرفات رو با طلا باید نوشت من 29 ساله هر جا میرفتم خواستگاری با درآمد 2 میلیون به زور می خواستن قبول کنن بعد که رد میکردن خدا شاهده وقتی فهمیدن من 5 میلیون در آمد دارم مادر دختره زنگ میزد اره شما دختره مارو هوایی کردین بیاین ازدواج کنین پول مهم نیست اره جون عمتون
  • حسین IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    69 1
    اول از همه تشکر از خبر آنلاین که خبری رو کار کرده که جدای از فضای کثیف سیاسی الان، دغدغه ش جامعه امروز ایران و خطر وحشتناکیه که داره تهدیدش میکنه. مرسی . دوم اینکه این موضوع دهن خود من رو هم خیلی درگیر کرده. جامعه "جوان" ما 18 تا 35 سال اصلا و ابدا شرایط نرمالی نداره این اتفاق رو خیلی چیزا دامن زدن: اقتصاد، خانواده ها و... اما به نظر من مهمترین علت اینه که این مشکل الان که خیلی بزرگ شده و به متاستاز رسیده داریم بهش میرسیم علت این فقط یه چیز میتونه باشه؛ جامعه و سلامتش اصلا و ابدا جزو مسئله های مسئولین ما نیست، جزو مسئله های دانشگاه ها و مراکز علمی مون نیست. نتیجه این میشه که ما می مونیم و جامعه ای که روز به روز سریع تر داره به سمت دره انحطاط خودش حرکت میکنه...
  • مهران . ت... A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    23 57
    ازدواج صددرصد کار درست و خوبیهآقایونی که برخی ایرادات الکی می گیرین،خوب یکی رو بگیر هم پایه خودتو خانوادتزیر بار مهریه بالا هم نرید لطفاحالا طرف هر کی میخواد باشه.منطقی فکر کنید لطفا نه احساسی.
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    51 9
    دخترها یک توقعات و تخیلات فضایی از شوهر در افکار خودشون دارن و وقتی به پسری برمیخورن که شباهت هایی با تصوراتشون داره میخوان به هر قیمتی به دستش بیارن. غافل از این که اون پسر با اون شرایط مورد توجه خیلی از دخترهای دیگه هم هست و خیلی سخت بتونه در همچین شرایطی به ارتباط و یا حتی ازدواجش پایبند بمونه. البته ریشه این موضوع برمیگیرده به نابسامانی های متعدد اجتماعی و اقتصادی. فارغ از این ها گاهی افراد انقد نمونه های ناموفق زندگی متاهلی رو در اطراف خودشون دیدن که تصور این که قراره عاشقانه با یک نفر زندگی کنن براشون نامفهومه.
  • حمید IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    79 10
    درود بر دوستان آقایون مجرد ، تا زمانی که مطمئن نشدید که از پس مخارج زن داری و ... بر میاید ، تن به ازدواج ندید چون اون دختری که الان توی خونه پدرجانش هست ، اینقدر راحت هست که خودشو بخاطر شما بدبخت نکنه . داداش اگه تنهایی ، کسی رو نداری و ... فعلا تا زمان فراهم شدن امکانات ، باهم دوست باشید، اینجوی هم بیشتر همدیگر رو میشناسید و هم بیشتر تلاش میکنید برای فراهم شدن مقدمات . مرسی
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    65 3
    فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    72 2
    بنظر من قوانین مربوط به ازدواج باید تغییر کنه وگرنه این کینه و ترس تا ابد ادامه پیدا می کنه.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    60 1
    یک توصیه دوستانه برای دختر و پسرهایی که قصد ازدواج دارن: موقعیت اقتصادی ، شغلی یا اجتماعی فرد مقابلتون اگر چه ممکنه حسادت اطرافیانتون رو در ابتدای امر تحریک کنه و تصور کنید که خیلی عالی عمل کردین و دهن هر چی حسود و بدخواه رو بستین. اما یادتون باشه زیر یه سقف و در زندگی خصوصی هیچ کدوم از این ها تضمین کننده خوشبختی شما نخواهد بود. البته نداشتن حداقل های لازم برای تشکیل زندگی مشکل ساز میشه ولی داشتن اون موارد در حد عالی لزوما کمک خاصی نمیکنه. ممکنه بتونید با عنوان شغلی همسرتون اصطلاحا پز بدین، ولی زندگی ای که خالی از عاطفه و مهر و محبت و عشق باشه از دید من اقلا هیچ ارزشی نداره.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    25 68
    دخترا خیلی و با هوش شدن و این باعث میشه که اولا از مردایی که واقعا از زندگی چیزی نمیفهمند خوششون نیاد دوما مردا هم از خانمهای باهوش خوششون نمیاد چون دوست دارن یک آدمی گیرشون بیاد که هرچی براش خالی ببندن و چاخان کنن چیزی نفهمه
    • آرش IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      61 6
      "دخترا خیلی و با هوش شدن ..." شما از همین جمله بندیت معلومه چقدر باهوشی
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      2 0
      چی میگی عامو
  • mojtaba IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    47 30
    من يك سئوالي دارم؟؟؟ انسان اگه يه راهي رو بخواد بره از كي ميپرسه ؟ از كسي كه گم شده يا كسي كه راه رو درست رفته؟// چرا براي ازدواج از كسايي سئوال مي كنيد كه زندگيشون به بن بست رسيده ؟// آنها اگه ميدونستن برا خودشان خرج مي كردن... از كسايي سئوال كنين كه چه جوري از هيچ به همه چيز رسيده اند.... البته نكته اينه اگه كسي بخواد راهو درست بره؟// چاپ كن اگه هدف ديگه اي از اين خبراتون نداري؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      13 22
      حرف جالبی بود من پنج سال پیش ازدواج کردم. همه صراحتا بهم می گفتن حماقت می کنی. ولی خداییش به معیارهام و انتخابم و روش زندگیم مطمئن بودم. حالا پنج سال می گذره، از هر لحاظ فکر می کنم کیفیت زندگی و روح و روانم خیلی بهتر از رفیقای مجردم. ازدواج که می کنی مشکلات زیادتر می شه ولی آدم خیلی قوی تر می شه. البته همو طور که گفتم باید تو زندگی معیارها و روش درستی انتخاب کنی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    59 6
    آقا مهرداد مجرد، با فوق لیسانس زبان، مدیر یکی از شعب بانکهای دولتی؟ آخه فوق لیسانس زبان چه ربطی به بانک داره؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      56 0
      بانک دولتی گفت برادر در سیستم دولتی هیچ چیز به هیچ چیز ربط نداره.
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
      24 2
      بعد بانک مرکزی میگه نظارت میکنه بر بانک ها عجیبه ها ریس بانک باید رشته مدیریت یا حسابداری خونده باشه
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    60 6
    خواهر من پسری داره که چندین سال با دختری دوسته و حالا با شرایط آس و پاس میخواد با این دختر ازدواج کنه هرچی هم توی گوشش میخونن بابا تو که خونه زندگی نداری توی باغ عروسی گرفتنت و این همه مهر کردنت چیه .... اصلا حالیش نیست ... حتما کلی هم برای دختر بیچاره خالی بسته .... معلومه بعد از ازدواج هم دختر بیچاره به شرایط واقعیش پی میبره و از کرده خود پشیمون میشه و در صدد این بر میاد که انتقامش رو از این آدم دروغگو بگیره .....
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    15 15
    ملتی که تاریخ ازدواج خود را نداند ند ند ند محکوم به ازدواج نکردن هست هست هست
  • امیر IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    11 0
    با شرایط اقتصادی فرهنگی حاکم بر جامعه امروزه بالاخص قشر شهر نشین ازدواج از یک امر ساده دارای چهارچوب وسنتی به یک مسئله پیچیده از لحاظ مالی فرهنگی برای خانواده ها تبدیل شده و باید حتما قبل ازدواج همه جوانب رو سنجید وگرنه به جدایی ختم خواهد شد
  • حسین IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    8 61
    مشکل فقط یه چیزه اونم غرب زدگی به خصوص در تهران که آمار طلاق کاملا اثباتش میکنه . برید ببینید چند درصد دختر و پسران مومن و خدا دوست طلاق میگیرند یا دنبال پول هستند . متاسفانه تا اسم اسلام و دین میاد همه فرار میکنند اما چیزی که واقعیت دارد همینی هست که هست ، تا دین نداشته باشی زندگی هم نخواهی داشت . یا علی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    33 5
    قانون باید بهبود پیدا کنه و بهتر بشه. مهریه برچیده بشه و حق طلاق برای خانمها هم وجود داشته باشه.
  • محبوبه IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    39 2
    مسئله اینه که هم مردا ودهم زنهای ما عادت دارن خصوصیت های بد رو به همه تعمیم میدن و توی علم روانشناسی به این میگن بر اساس والد رفتار کردن. یعنی اینکه همه هر چی شنیدن رو تکرار میکنن و کسی تحلیلی از خودش ارائه نمیده. شماهایی که این همه غر میزنین کدومتون معیار درستی برای ازدواج داشتین؟ بیشتر پسر ها خیلی به ظاهر و تیپ و قیافه خانوم اهمیت میدن. ولی انتظار دارن همچین دختری تو خونه کاهگلی و بدون عروسی بیاد زنشون بشه. دخترها گاهی انقد به مسایل مادی و چشم و هم چشمی نگاه میکنن که یا یه مرد بی اخلاق گیرشون میاد یا ازش یه ءدم بی اخلاق میسازن. و در. اخر این قد غر نزنین که دخترا بدن یا پسرا نامردن. امکان نداره به مملکتی زناش خوب باشن و مرداش بد یا برعکس.مردا پسرای همون زنها . زنها هم دخترای همین مردا
  • مجید گل A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    12 0
    در امر ازدواج چهار تا اصل وجود داره که مثل 4 تا چرخ ماشین میمونه که اگه یکیش پنچر باشه ماشین قادر به حرکت نیست و متاسفانه هر 4 چرخ ماشین ازدواج پنچره 1شرایط اقتصادی و اجتماعی که مستقیم به دولت مربوطه و متاسفانه با بیکلری فراوان و هزینه های سنگین ازدواج و مسکن عملا از این نظر جوانان بدون حامی هستند 2خواسته ها و توقعات زیاد دختر خانمها که به ازدواج به عنوان پلی برای رسیدن به ارزوها و رویاهاشون و رسیدن به نداشته های زندگیشون نگاه میکنن در حالیکه زندگی برای رسیدن به ارامش هست نه رویاها 3 توقعات زیاد پسرها که همه چیز را حاضر و اماده میخواهند و فکر میکنند ازادی و اسایشی که در دوران مجردی را داشته اند را باید در دوران متاهلی هم داشته باشند و از زیر بار مسوولیت شانه خالی میکنند 4خانواده
  • محمد A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    7 10
    با سلام همه ی نظرات دوستان رو خوندم اما به نظر من همین دوستی های قبل ازدواج باعث شک و شبهه و اختلاف و طلاق در اینده میشن ماشالله این دوستی های نامتعارف هم رو به افزایشه و فکر کنم کم کم نود درصد دختر و پسرا این رابطه غیرمتعارف رو تجربه کردن گاه با یک نفر و گاه با چندین نفر مشخصه که این اقا یا خانوم با این دوستی ها تنوع طلب شده و دیگر به یک نفر دل نمی بندد و دلیل دیگرش هم اینه ک ما لقمه بزرگتر از دهانمون میخوایم برداریم معلوم گیر میکنه تو گلومون از قدیم گفتن کبوتر با کبوتر باز با باز .مهمترین مسئله الان روابط نامتعارف و دوستی های دختر پسراست ک سن ازدواج رفته بالا.بیایم خودمونو گول نزنیم ما پسرا به دخترا اعتماد نداریم اونا هم به ما
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    29 1
    به عنوان پسری که مجرده عرض میکنم با این سطح درامد و توقعات عجیب بعضی دخترا فکر کردن به ازدواج مثل یه رویای شیرینه که خیلی زود به کابوس تلخ تبدیل میشه متاسفانه سطح شور در بین هم نسلان ما چه دختر چه پسر خیلی پایینه و این شرایطو سخت میکنه
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    3 42
    این چه خبریه این چه تیتریه فقط تشویق به اختلاف و فحشا اشاره داره در صورتی که باید ازدواج رواج پیدا کنه تا جامعه سلامت خودش رو باز بیند
  • مریم A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    29 32
    دوباره منبر رفتن پسرا شروع شد ... باشه بابا فهمیدیم ما دخترا دیو سه سر هستیم ... ایشالا نصیب هیچ کدوم تون هم نشیم ... من نمی فهمم اگر ما بدیم و ازدواج مزخرفه و ما کلا نابودکننده زندگی سراسر معنا و موفق و رو به رشد شما هستیم و چون شیطانی دور فرشتگانی چون شما می گردیم ... خب چرا پست های مربوط به ازدواج و دیوهای سه سر همش بحث می کنید که تقصیر ماهاست؟ خب فقط دوری کن از شیطان و اونوقت از زندگیت نهایت لذت رو ببر و به قول خودتون اون پول زیادت رو هم برای خودت خرج کن ... ایشالا نسل ما دخترا هم کلا از زمین خدا برداشته بشه و شما آقایون کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید..
  • جمیل IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    54 18
    من اگه مولتی میلیاردرم بودم با دختر ایرانی ازدواج نمیکردم...دختر ایرانی به همه چی فکر میکنه به غیر از زندگی
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    5 17
    ارتباطات راحته. علت اصلی ازدواج نکردن اینه. اگه ازدواج تنها راه دفع نیازهای جنسی و احساسی و ارتباطی بود همه سمتش میرفتن اما الان وقتی دو نفر براحتی از طریق شبکه و گوشی آشنا میشن و علاوه بر رفع نیازها تنوع هم توش هست دیگه کی میره سمت یک نفر و ازدواج؟ این بهانه هائی که آورده میشه کشکه و علت اصلیش همینه که گفتم... ای دختر خوب و پسر خوب نیست و ای خونه نداریم و ای وام نمیدن و ای مسئولیت پذیری نیست و ای و ای و ای همش بهانه س.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    43 3
    با این اوضاع خراب اقتصادی و فاجعه آب و هوا و خشکسالی ازدواج کاملا غلطه حتی اگر ازدواج هم کسی کرد با این اوضاع نباید بچه دار بشه
  • سلام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    ماشین ها و موتور های داخلی این مشکل رو برای ده های بعدی حل میکنند. فعلا برنامه فقیر زدایی بر پا هست
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    20 28
    من خودم با مهریه پایین و توقعات کم ازدواج کردم و الان پشیمونم....ولی مردها اصلا قدرشناس نیستن..... درحالی که خونه پدرم شرایط بسیار خوبی داشتم.....خانم ها اشتباه نکنید....
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    20 0
    پيشنهاد من به جوانان به عنوان كسي كه هشت سال است ازدواج گرده اين است كه پول بسيار مهم است بايد يك طرف قضيه پول داشته باشه با اينكه بسيار با همسرم تفاهم دارم ولي وقتي نه جرات بچه دار شدن دارم نه آينده روشني مي بينم كم كم دارم به اين نتيجه مي رسم كه يك جاي كار اشتباه كردم با ماهي سه چهار ميليون تومان به جايي نمي رسم پس كي بايد از زندگي لذت ببرم...شايد خيليها بگويند همين كه زير يك سقف بدون تنش زندگي مي كني خوشبختي ولي در جواب مي گويم خوب است ولي كافي نيست در يك كلام حداقل يك خانه و ماشين داشته باشيد بعد ازدواج كنيد بخدا دارم زير چرخ زندگي له مي شوم با فكر ازدواج كنيد نه با عشق
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    12 12
    سال 90 ازدواج کردم هیچی بجز چند دفترچه قسط نداشتم. خیلی مواقع قسط ها عقب می افتاد و از اطرافیان قرض می کردم. ماشین نداشتیم. پول تاکسی هم نداشتیم با اتوبوس همه جا می رفتیم. یه جایی تو پایین شهر شیراز خونه اجاره کردیم خدا رو شکر آروم آروم کارم رونق گرفت و دو سال پیش فسطام تموم شد. سه ماه پیش که پراید کارکرده نسبتا تمیز خریدم. با همسرم الان احساس خیلی خوبی داریم خدا رو شکر می کنم
  • پیام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    23 0
    تمام آموزه های ما دو جنس مخالف را روبروی هم قرار میدهند فرقی نمیکند قبل از ازدواج یا بعد از آن در صورتیکه باید یاد بگیریم کنار هم و با اخلاق کار کنیم و زندگی کنیم و از این با هم بودن شاد باشیم به جای آنکه مقابل هم قرار بگیریم و دنبال ضعفهای طرف مقابلمان بگردیم و یکدیگر را محاکمه کنیم. بدانیم هیچکدام کامل نیستیم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    27 6
    با شرایط امروز جامعه و خانم ها تنها میشه گفت اجتماع بیشتر از یــــــک نــــفــــر مــمــــنـــوع.
  • محمد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    23 3
    جالبه از نگاه بعضی دخترا پسرها شبیه غول چراغ باید باشن..اونا را بدون اینکه زحمتی بکشن باید به خواستهاشون برسونن...
  • بی نام RO ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    24 1
    به نظر مشکل اصلی در ملاک اشتباه 2 طرف برای ازدواج هستش. دخترها فقط چمشون دنبال کلاس و طبقه اجتماعی و پول پسر هستش و تنها چیزی که ملاک نیست شخصیت و اخلاق اونه. پسرها هم ملاک اصلیشان تیپ و قیافه ظاهریه دختره
  • امیر A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    40 11
    یکی از موانع اصلی ازدواج، خدمت سربازیه ... لامصب آدم بعد خدمت، یه جورایی انگار بی انگیزه و پنچر می شه؟ نه فقط نسبت به ازدواج، بلکه نسبت به چیزای دیگه ... قبول دارید؟ خدمت اجباری رو بردارید که نه خیر دنیا توشه نه خیر آخرت ...
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    39 9
    من که زن گرفتم خیلی هم خوشبختم اسمشم پلی استیشنه هر سه چهار سال یکبار هم با مدل جدیدتر عوضش میکنم
  • سعید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    1 0
    جدا از همه این مسائل اون آقایونی که بیشتر از توانشون مهریه میزنن یا به زبان ساده تر چک میکشن یا زیر بار تعهدات سنگین میرن بایدم زنشون مال و اموالشون رو بالا بکشه چون مگه عقل ندارن که طرف هر چی گفت شمام بگی چشم .