وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبوده، اما از سال ۸۴ تا ۹۱ حدود ۵ میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم که این افراد با تاخیر ودر دوره بنده وارد بازار کار شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی در برنامه نگاه یک به بررسی موضوعات مرتبط با وزارتخانه متبوعش پرداخت. وی اظهار داشت: امسال 7 هزار شغل برای معتادان ایجاد کردیم و بیش از 200 میلیون تومان برای تجهیزات فنی و حرفه‌ای هزینه شده است.

ربیعی عنوان کرد: بر روی کودکان بازمانده از تحصیل کار کرده‌ایم و نسبت به درمان آنها اقدامات لازم صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که برای دو سال متوالی در بودجه برای درمان معتادان پول گذاشته شده است، ادامه داد: مساله خدمات درمانی این عده رایگان است.

ربیعی با اشاره به این‌که 9 میلیون بیمه شده داریم، افزود: منابع و مصارفمان دچار اختلاف است؛ به‌طوری که بر بیمه فشار وارد شده است.

وی با اشاره به این‌که مصارف بالا و منابع پایین است، تصریح کرد: دولت با مشکل مالی مواجه شده، بنابراین از محل هدفمندی یارانه‌ها با وجود افزایش چیزی به دستمان نرسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: 63 درصد از 9 میلیون بیمه شده درآمد صفر تا 700 هزار و 37 درصد درآمد زیر یک میلیون داشتند.

ربیعی با اشاره به کسری سازمان تامین اجتماعی در سال‌های مختلف افزود: بیش از آنچه منابع کسب کنیم سفره باز کرده‌ایم.

قصد داریم از بنگاه داری پراکنده خارج شویم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که همه جای دنیا، صندوق‌ها کار اقتصادی می‌کنند، منتها شیوه فعالیت آن‌ها متفاوت است، گفت: قصد ما این است که از بنگاه‌داری پراکنده خارج شویم و سیاست‌های انقباضی‌مان را به سمت سهامداری و حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز ببریم.

ربیعی با تاکید بر این‌که اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌ها را واگذار می‌کنیم و به سمت سهامداری خواهیم رفت، اعلام کرد: هم‌اکنون استراتژی‌ها و سیاست‌های انقباضی و انبساطی خود را تدوین کرده‌ایم؛ ضمن آن‌که با وجود فشار‌هایی که می‌آورند، به سمت بنگاه‌داری نخواهیم رفت، بلکه به سمت پروژه‌هایی می‌رویم که کشور نیازمند آن است.

وی در حوزه درمان نیز با بیان اینکه بخش درمان ما تبدیل به هلدینگ اقتصادی خواهد شد، درباره اظهاراتی مبنی بر پرداخت به موقع مطالبات بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: به هیچ‌وجه این‌طور نیست که مطالبات بیمارستان‌های دولتی با تاخیر یک‌ساله و مطالبات بیمارستان‌های تامین اجتماعی به موقع پرداخت شود.

با یک بیکاری از قبل به جا مانده دولت را تحویل گرفتیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص موضوع اشتغال نیز عنوان کرد: ما با یک بیکاری از قبل به جا مانده دولت را تحویل گرفتیم.

ربیعی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی یکی از عوامل ایجاد اشتغال است، ادامه داد: خوشبختانه امسال رشد هفت درصدی را در اقتصاد تجربه کردیم، اما این‌که چرا این میزان رشد در ایجاد اشتغال ملموس نیست، باید عنوان کنم که رشد یک خصلت دارد که آن تاثیر میان‌مدت است، در میان‌مدت و درازمدت یک درصد رشد 100 هزار شغل ایجاد می‌کند که البته این رشد باید پایدار باشد.

وی افزود: اگر بتوانیم این رشد را سال آینده هم حتی تا میزان ۵ تا ۶ درصد ادامه دهیم، به طور قطع رشد اقتصادی سال آینده به سمت اشتغال خواهد رفت، ولی رشد کوتاه مدت همراه خود شغل نمی‌آورد.

با پدیده رشد اقتصادی بدون اشتغال روبه‌رو هستیم

ربیعی با اعلام این‌که با پدیده رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم، گفت: وقتی رشد ما در بخش نفت و گاز رخ می‌دهد، در بخش پالایشگاه نفتی با ۱۲ هزار میلیارد تومان، هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شاهد افزایش نیروی کار هستیم، یادآور شد: در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر بوده و این رقم در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر رسیده است. به این صورت شاهد هستیم که اشتغال اصلا تکان نخورده است، اما در سال ۹۵ این رقم یه حدود ۲۳ میلیون نفر رسید؛ ضمن آن که در سه سال گذشته توانسته‌ایم به طور متوسط بیش از ۶۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال هر دقیقه ۱۴ نفر به متقاضیان بازار کار اضافه شدند، اظهار داشت: دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبوده، اما از سال ۸۴ تا ۹۱ حدود ۵ میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم که این افراد با تاخیر و در دوره بنده وارد بازار کار شدند.

ربیعی با بیان اینکه در شش ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند، ادامه داد: تمایل به پیدا کردن کار نیز افزایش پیدا کرده و نرخ مشارکت از ۳۷ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده است، بنابراین در حوزه عرضه نیروی کار شاهد افزایش نیروی کار فارغ‌التحصیل و هم چنین افزایش نرخ مشارکت هستیم و در حوزه عرضه نیروی کار نیز به نوعی یا تغییر نگرش نیروی کار هستیم که هر کاری را نمی‌پذیرد و به این دلایل است که در حوزه اشتغال به نوعی عقب می‌مانیم.

یک عقب‌ماندگی تلمبار شده بیکاری داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: بنای دولت است که سالی یک میلیون شغل ایجاد کند، اما با وجود این عزم، یک عقب ماندگی تلمبار شده بیکاری داریم.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: البته در حوزه اشتغال یک سری ظرفیت‌های خالی در بخش‌های خدمات مثل بسته‌بندی گردشگری و... داریم که می‌توانیم در این بخش‌ها منهای شغل ناشی از رشد، اشتغال ایجاد کنیم.

ربیعی همچنین اعلام کرد: دینامیک اشتغال استان‌ها را تحت عنوان طرح تکاپو شناسایی کردیم که براساس این طرح، مزیت استان‌ها شناسایی خواهد شد و در این راستا افراد آموزش خواهند دید و کار آفرینان موجود نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: این طرح مورد توجه ریاست جمهور قرار گرفته و ستاد اقتصاد مقاومتی نیز آن را تصویب کرده که البته باید تاکید شود این طرح مبتنی بر مطالعات منطقه‌ای است.

وزیر کار در خصوص پیش بینی میزان ایجاد اشتغال در سال آینده نیز عنوان کرد: منهای شغلی که از رشد پایدار به وجود می‌آید، گمان می‌کنم ۶۰۰ هزار شغل از ناحیه طرح تکاپو ایجاد شود.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =