«حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران»، «حمله شیمیایی عراق به سردشت» و «پذیرش قطعنامه 598» سه رخداد مهم تاریخی در تیرماه 1367 بودند.

نسرین وزیری: در حالی که صفحه نخست روزنامه​ها در 20 روز اول تیرماه آن سال به اعلام تعداد کشته شدگان دو حادثه اول اختصاص داشت و هر روز خبری دال بر اعلام شکایت ایران از آمریکا در سازمان ملل، همراهی امارات با ایران در معرفی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسئول مستقیم حمله به هواپیمای ایرانی، بی​قیدی آمریکا و تهدید به وتو تصمیم شورای امنیت و ... می​گذشت؛ یکباره تیتر نخست رسانه​ها در 27 تیرماه به موضوع پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران اختصاص یافت.
روزنامه جمهوری اسلامی در شماره 2650 که روز 28 تیر سال 67 منتشر شد، هم نامه ایران به خاویر پرزدکوئیار دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اعلام موافقت با قطعنامه 598 را منتشر کرد و هم بیانیه ستاد فرماندهی کل قوا خطاب به ملت ایران در این خصوص را. قطعنامه شورای امنیت پیرامون جنگ عراق با ایران و اظهارات دبیرکل سازمان ملل نیز در صفحه دوم این روزنامه منتشر شده بود.
خبر پذیرش قطعنامه از سوی ایران در یک خط لاصه شده بود و آن اینکه «خاویر پرزدکوئیار اعلام کرده بود که نامه​ای از سیدعلی خامنه​ای رئیس​جمهور ایران دریافت کرده که طی آن اعلام شده جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 598 را می​پذیرد.»
در بیانیه ستاد فرماندهی کل قوا نیز آمده بود: امروز شرایط تازه​ای پدید آمده است که ادامه دفاع مقدس و تلاش برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی اتخاذ موضع تازه​ای را می​طلبد....بکارگیری وسیع و بی سابقه سلاح​های شیمیایی نشانه دیگری از توطئه خطرناک بین​المللی علیه ایران است. امروز تمام دنیای استکبار و ارتجاع می​کوشند تا بر چهره دشمن متجاوز ما که جنایاتش در تاریخ بی سابقه است نقاب دروغین صلح خواهی بزنند و ملت مظلوم و مقاوم ما را که جز دفع تجاوز هدفی نداشته و ندارد در افکار عمومی جهانیان و حتی مسامانان جنگ افروز نشان دهند و از طرف دیگر با فشار همه جانبه کشور و ملت را مورد تهدید قرار دهند. طبیعی است که در چنین شرایطی بکوشیم تا نقاب دروغ را از چهره متجاوز برداریم و ابتکار عمل را در صحنه بین المللی از دست دشمنان اسلام و استقلال ملت​ها بگیریم. اعلام موضع تازه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد در جهت اعمال این سیاست تازه است.
در این اطلاعیه به تداوم حضور رزمندگان در جبهه​ها تاکید شده بود تا دشمنان از ادامه تجاوز به خک میهن، مایوس شوند.
در قطعنامه شورای امنیت نیز آمده بود که سازمان ملل خواستار آتش بس فوری و بازگشت بدون تاخیر کلیه نیروها به مرزهای بین المللی است و اسرای جنگی نیز بلافاصله پس از آتش بس، باید تبادل شوند. لزوم همکاری ایران و عراق با دبیرکل سازمان ملل برای یافتن راه حل قابل قبول، تشکیل کمیته​ای زیر نظر دبیرکل برای تشخیص آغاز کننده جنگ و برآورد میزان خسارات و کمک بین المللی برای بازسازی دو کشور، خودداری دیگر کشورها از اقداماتی که باعث گسترش جنگ می​شود و... نیز از دیگر بندهای آن بود.
فردای آن روز دکوئیار اعلام کرد که مذاکرات فوری با طرفین جنگ خواهد داشت تا ظرف یک هفته تا ده روز دیگر، آتش بس میان آنها برقرار شود.
 
این در حالی است که عراق به تجاوزات خود ادامه داده و بار دیگر چند مرکز غیرنظامی و اقتصادی ایران را بمباران کرد. در این حمله، هواپیماهای عراقی به تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر و پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن در بندر امام خمینی، خساراتی وارد آورده و جنگنده​های ایرانی نیز دو فروند هواپیمای عراقی را منهدم کردند. مهندس امراللهی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در نامه​ای به دبیرکل سازمان ملل، اعتراض ایران را از هفت بار حمله عراق به نیروگاه بوشهر در چهار سال اخیر ابلاغ کرد.
 
24 سال از آن روز می​گذرد. شورای امنیت سازمان ملل، عراق را به عنوان آغازگر جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران معرفی و این کشور را ملزم به پرداخت غرامت نمود. غرامتی که صدام حاضر به پرداختش نشد و دولت کنونی عراق نیز در قبال آن سکوت اختیار کرده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228691

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    49 0
    فكر كنم هزار ميليارد دلار بود . واقعا اگه اين مبلغ رو ما بايد ميداديم تا حالا صد بار ازمون گرفته بودن . چرا مسولين براي احقاق حق مردم كاري نمي كنن ؟
  • محمد US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    45 0
    به خون شهدا و وجدان تک تک ایرانی ها قسمتان میدهم از حق غرامت به خاطر چند رای بی ارزش در مجامع بین المللی و به بهانه مصلحت نگذرید. این پول باید صرف آبادانی مناطق جنگ زده و اصلاح امور کشور گردد. این حق مسلم ماست.
    • شهرام US ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      16 0
      حقیقتا حق مسلم واقعی این است.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    33 0
    اگر غرامت پرداخت بشود به چه کسی پرداخت میشه؟ به ابادنی ها؟ کهبعد از یان همه سال که از جنگ گذشته هنوز اب ندارند؟ به کی می خواد پرداخته بشه چرا خودمون رو گول بزنیم؟
  • بدون نام US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    22 0
    بهتر نیست بجای این عنوان می نوشتین غرامتی که دریافت نشد... !!!!!!!!!! واقعا که چطور از حق این مردم می گذرید.....
  • قاصدک IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    16 0
    و آنگاه لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بازنشستگی جانبازان با 20 سال سابقه کار بعت نبود اعتبار بیش از 12 سال است که تصویب شده و به تأئید شورای نگهبان رسیده ولی همچنان بلاتکلیف مانده است تا مرگ به سراغ تک تک بچه های رزمنده بیاید و عزرائیل آنها را بازنشست کند
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    15 0
    متأسفانه بنا به گفته مسئولین چون دولت نوری مالکی سرکار آمده مااین خسارت پیگیری نمی کنیم(بیانات یکی از نمایندگان مجلس)!!!! این نموه ای از کیسه ملت بخشیدن است !!! ولی پیگیر خسارت جنگ اوّل ودوّم جهانی هستیم(بیانات رئیس جمهور )