۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۰

کریگ موندی، مدیر ارشد پژوهش و استراتژی مایکروسافت در سخنرانی خود در ام.آی.تی از استراتژی جدید مایکروسافت و چگونگی تعمیم نگرش این شرکت در بازی‌های 3بعدی به تمام فعل و انفعالات کامپیوتری سخن گفت.

مجید جویا: مایکروسافت هم به موجی از شرکت‌ها پیوسته که آینده کامپیوتر را در فناوری‌های 3بعدی می‌بینند. کریگ موندی، مدیر ارشد پژوهش و استراتژی مایکروسافت، در سخنرانی اخیر خود در ام‌آی‌تی (انستیتو فناوری ماساچوست) اعلام کرد که این فناوری را نوآوری‌ای می‌بیند که «مردم را از کار با کامپیوتر به عنوان یک ابزار بازخواهد داشت و کار با آن را به بسط طبیعی نحوه تعامل مردم با جهان پیرامون تبدیل خواهد کرد».

به گزارش تکنولوژی ریویو، مایکروسافت در نظر دارد تا این تغییر را از طریق محصولات بازی خود به مصرف‌کنندگان معرفی کند، ولی موندی نگرشی را مطرح می‌کند که باور دارد در نهایت، مردم خرید و جستجوی خود را نیز از طریق واسط‌های 3بعدی انجام خواهند داد.

به گفته موندی ترکیب پردازنده‌ها، نمایشگرها و حسگرهای بهتر در نهایت، حرکت از واسط‌های کاربری گرافیکی امروزی را به «واسط‌های کاربری طبیعی» امکان‌پذیر می‌سازد و این امکان با فراهم کردن امکان تعامل مردم با محتوی 3بعدی از طریق حرکات عادی بدن آنها را فراهم می‌شود. واسط‌های کاربری امروزی نیاز به این دارند که کاربران با نوار ابزارها و دابل‌کلیک آشنا باشند، ولی موندی باور دارد که کار با واسط‌های کاربری طبیعی که از طریق حرکات و صدا کار می‌کنند، سریع‌تر و یاد گرفتن آن‌ها هم ساده‌تر خواهد بود، ضمن آن‌که در دراز مدت هم انعطاف‌پذیرترند.

موندی همچنین ادعا کرده که واسط‌های کاربری طبیعی کار ذهنی مورد نیاز برای کار با نرم‌افزارها را کاهش می‌دهند. به گفته وی، حتی افرادی که در کار با کنترل‌کننده‌ها، صفحه‌کلید و ماوس تبحر دارند هم درخواهند یافت که یک واسط کاربری طبیعی نیاز به تمرکز و توجه کمتری دارد و در نتیجه آنها می‌توانند بهتر بر روی کاری که می‌خواهند انجام دهند، تمرکز کنند. او باور دارد که واسط‌های طبیعی، معرفی نرم‌افزارها را به افرادی که با کامپیوتر آشنایی ندارند ساده‌تر می‌سازد، و همچنین با ساده‌تر ساختن کار با نرم‌افزار، آن را برای مصرف کننده جذاب‌تر می‌کند.

وی همچنین افزود که امروزه خیلی از برنامه‌ها با چیزی می‌آیند که ضرورتا «یک بخش مصنوعی مخصوص آن کاربری» است؛ برای مثال، برای اجزای برخی از بازی‌های اتومبیل، باید از یک فرمان متصل به کامپیوتر استفاده کرد. واسط‌های کاربری طبیعی هم احتمالا نیاز به برخی ابزارهای جانبی دارند، مانند دوربین‌های با عمق میدان بالا که بتوانند حرکات کاربر را حس کنند. ولی به تصور موندی این ابزارها در نهایت کاربرد گسترده‌تری به نسبت اکثر ابزارهای امروزی خواهند داشت.

گامی بلند به نام کینکت
به گفته موندی، اولین گام در این استراتژی، حسگر کینکت برای کنسول‌های بازی Xbox 360 است که مایکروسافت در ماه آینده آن را به بازار عرضه خواهد کرد؛ کینکت از یک دوربین حسگر عمق و سیستم‌های تشخیص صدا استفاده خواهد کرد و قیمت آن 150 دلار است. این ابزار کاربر را قادر می‌سازد تا با حرکات بدن خود بازی را انجام دهدپ و نیازی به استفاده از دسته‌های بازی یا ابزارهای اضافی نداشته باشد. این گام راه را به سوی تعامل 3بعدی با بازی‌ها باز خواهد کرد و موندی امیدوار است که در نهایت به طیف وسیع‌تری از کاربردها منجر شود.

موندی نشان داد که چگونه کینکت به کاربر این امکان را می‌دهد که با یک محتوای بازی 3بعدی از طریق حرکات دست ارتباط برقرار کند، به طور مجازی اشیا را بردارد تا آنها را بیازماید و یا به دوستانش نشان دهد. موندی می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم تا گونه جدیدی از بازی‌ها را بیافرینیم که لازم باشد فکر کنید کاری را که به طور طبیعی انجام می‌دهید، چطور باید با دسته بازی انجام داد».

او همچنین ویدیوی مفهومی یک بازی 3بعدی آنلاین چند نفره با نام «جاسوسی از دهه 2080» را نشان داد که در آن، بازیکنان می‌توانند با استفاده از چندین ابزار متفاوت با هم تعامل داشته باشند. برای مثال، آنها می‌توانند یک اپیزود را به صورت 3بعدی بر روی تلویزیون ببینند، سپس از طریق یک کنسول بازی وارد بازی شوند تا با دوستانشان برای حل معماهای برنامه همکاری کنند. ابزارهای موبایل می‌توانند امکان به‌روزرسانی‌های اضافی را فراهم کنند. در این ویدیو، خروجی ویدیو حتی بر روی جریان برنامه تلویزیونی هم تاثیر گذاشته بود.

ولی در حالی که شرکت در نظر دارد این کار را با بازی‌ها شروع کند، موندی در رویای روزی است که در نهایت فناوری‌های 3بعدی به بخشی کلیدی از بسیاری از واسط‌های کامپیوتری و محتوای آنلاین تبدیل شوند. در یک مثال، او خرید با استفاده از واسط‌های کاربری طبیعی 3بعدی را به نمایش گذاشت، حرکات دست او تصویر 3بعدی یک محصول را چرخاندند، آن را از زوایای مختلف نشان دادند، و آن را باز کردند تا به اجزای داخل آن نگاهی بیندازد.

با این حال، او می‌داند که چالش‌هایی هم وجود دارند که باید تا پیش از همه‌گیر شدن فناوری‌های 3بعدی برطرف شوند. او می‌گوید: «ما به تعداد کامپیوترهای بسیار بیشتری نسبت به امروز نیاز داریم»، و همچنین اشاره می‌کند که پردازش تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا و 3بعدی به طور آنی، کاری فراتر از ظرفیت پردازشی اکثر کامپیوترهای خانگی است که امروزه وجود دارند. او همچنین اذعان می‌کند که شرکت‌ها هنوز باید برای خود مشخص کنند که کاربران چگونه از طریق حرکات بدن و صدا با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کنند؛ برای مثال کامپیوتر باید بتواند تشخیص دهد که در چه زمانی بازیکن در حال دستور دادن به کامپیوتر است و در چه زمانی در حال صحبت با یک بازیکن دیگر در اتاق است.

بازی، نقطه شروع خوبی است
به گفته نوربرت هیلدبراند، مدیر توسعه تجارت Insight Media؛ (شرکتی پژوهشی که فناوری‌های نوظهور نمایش را پوشش می‌دهد) تمرکز اولیه مایکروسافت بر روی بازی‌ها اقدامی عاقلانه است. به گفته او با فناوری‌های 3بعدی، امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها فراهم کردن محتوای کافی است. در حال حاضر بازی‌ها به صورت 3بعدی ایجاد می‌شوند و سپس با تغییراتی روی نمایشگر دوبعدی به نمایش در می‌آیند، امری که تبدیل آنها را به صورت محتوای قابل نمایش روی نمایشگر 3بعدی و دیگر انواع واسط‌های کاربری ساده می‌سازد.

برای دیگر انواع تعامل 3بعدی، مانند خرید و یا تبلیغات، هیلدبراند می‌گوید که پدید آورندگان محتوا باید واداشته شوند تا پول و منابع لازم را بر روی این مقوله سرمایه‌گذاری کنند. تا جایی که به نگرش موندی در رابطه با خرید 3بعدی مربوط است، هیلدبراند می‌گوید که «در حال حاضر، این فقط بحث بازاریابی است». او اشاره می‌کند که نمایشگرهای 3بعدی امروزی نمی‌توانند متن را به خوبی نمایش دهند، و در نتیجه بازاریاب‌ها مجبور خواهند بود که به رویکردی دوگانه روی آورند تا هم تصاویر و هم داده‌های مربوط به یک محصول را نمایش دهند.

هیلدبراند بر این باور است که از دید یک فرد معمولی در زمان حال، فناوری 3بعدی نه برای کاربردهای روزمره، که برای مقاصد خاص به کار گرفته می‌شود. وی می‌افزاید که از دید برخی افراد، تصاویر تبلیغاتی برای تلویزیون‌های دارای قابلیت نمایش 3بعدی نشانه‌ای از این است که افراد معمولی هم این فناوری را می‌پذیرند، ولی این‌ها می‌توانند گمراه کننده باشند چرا که بیشتر تلویزیون‌های پیشرفته امروزی از قابلیت‌های 3بعدی برخوردارند. به گفته او خیلی سخت‌تر خواهد بود اگر بخواهیم تعیین کنیم که آیا مردم واقعا از فناوری 3بعدی استفاده می‌کنند و این که این افراد تا چه حد از آن استفاده می‌کنند.

به گفته هیلدبراند فناوری 3بعدی در راه است، ولی پیش از این که رویای موندی از کاربرد روزمره آن به واقعیت بپیوندد، «خیلی چیزها هستند که باید انجام شوند». به باور او این شامل محتوای 3بعدی بیشتر، پهنای باند بهتر برای رساندن آن به کاربران، و پردازنده‌های سریع‌تر برای پردازش آن، و به ویژه، نسل بعدی فناوری‌های نمایشگر می‌شود که نیاز به عینک مخصوص نداشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =