دانشمندان برای اولین بار در ژنوم باکتری عامل بیماری سوزاک،‌ قسمتی از ژنوم انسانی را کشف کردند. سوزاک تنها در انسان دیده شده و شاید به همین دلیل،‌ این باکتری به این خوبی با بدن انسان‌ها سازگار شده است.

بهنوش خرم‌روز:‌ برای اولین بار دانشمندان موفق شده‌اند شواهدی از تکه‌هایی از ژنوم انسانی را در ژنوم یک باکتری کشف کنند. آن‌ها در مطالعه توالی ژنوم تعداد زیادی از باکتری‌های عامل یک بیماری خاص،‌ ناگهان به این نتیجه رسیدند که قسمتی از ژنوم آن‌ها با ژنوم انسانی مطابقت دارد.

به نظر می‌رسد به همین دلیل این گونه باکتری خیلی خوب برای زندگی در بدن انسان سازگار شده و بدن انسان میزبان ایده‌آلی برایش محسوب می‌شود. به گزارش پاپ‌ساینس، این باکتری نیسریا گونورهوئرا نامیده می‌شود که عامل بیماری سوزاک است.

سوزاک از معدود بیماری‌هایی است که به طور انحصاری در انسان دیده شده و یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌هایی است که در طول حیات انسان به ثبت رسیده است. حتی به گفته هنک سیفرت،‌ محققی که روی این باکتری مطالعه می‌کند،‌ در کتاب مقدس هم به نوعی بیماری اشاره شده که علائمی مشابه به بیماری سوزاک داشته و در زمان بسیارقدیم،‌ انسان‌ها را مبتلا می‌کرده است.

سیفرت که استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ است،‌ در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که این باکتری،‌ مشخصا قسمتی از توالی ژنتیکی بدن میزبان خود را برمی‌دارد، ‌یک ویژگی بسیار استثنایی که باعث می‌شود با بدن میزبان سازگار شود. به گفته سیفرت، باکتری با این توانایی می‌تواند گونه‌های متفاوتی از خود بسازد.

در حقیقت ژنوم انسان تکه‌های فراوانی از ژن‌های مهمانان ناخانوده خود، ‌مثل ویروس‌ها را در خود دارد که به بیماری‌های قبلی مربوط می‌شوند. در واقع این نوع تبادل ژنتیکی بین باکتری‌ها و موجودات چندین‌سلولی، ‌اصلا عجیب نیست و خیلی هم عادی است. اما این اولین بار است که باکتری از ژن‌های میزبان  برمی‌دارد.

با ابن که این یک ویژگی منحصر به فرد برای باکتری سوزاک است،‌ اما سیفرت هنوز مطمئن نیست که یک امتیاز هم باشد.

هر ساله 700هزار نفر در آمریکا و در کل 50 میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری سوزاک مبتلا می‌شوند. البته این بیماری با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان است،‌ اما در طی 40 سال گذشته،‌ باکتری سوزاک نسبت به درمان‌های دارویی بسیار مقاوم شده است. دانشمندان امیدوارند این کشف تازه و بررسی توالی ژنوم انسانی که به ژنوم این باکتری راه پیدا کرده،‌ کلیدی برای درمان‌های بهتر و موثرتر باشد. مرحله بعدی این مطالعه این است که دانشمندان بفهمند این قسمت از ژنوم در بدن باکتری چه کاری انجام می‌دهد.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =