اسفند، ماه تاریخ سازی در روابط قوای مجریه و مقننه است. نه تنها به خاطر بررسی لوایح بودجه سنواتی که حتی به دلیل تذکرات سالانه رئیس​مجلس به رئیس​جمهور.

نسرین وزیری: سال گذشته در همین روزها بود که 38 تذکر قانونی رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره عدم تطابق مقررات داخلی دولت با قوانین موضوعه کشور، حسن ختام روابط دو قوه در واپسین ماه از سال شد و امسال بار دیگر 36 نامه تذکر آمیز لاریجانی به آدرس دفتر احمدی​نژاد رفته است.

ابلاغ نشدن قوانین مصوب مجلس به دستگاه​های اجرایی و عدم تطبیق برخی مصوبات دولت با قوانین جاری کشور، منجر به 60 تذکر امسال رئیس قوه مقننه به رئیس قوه مجریه شد. البته همه نامه​های روسای دو قوه به همین 60 مورد محدود نمی​شد. کما اینکه اولین نامه امسال، نامه احمدی​نژاد به لاریجانی برای بازبینی در قانون هدفمندکردن یارانه​ها بود که در 15 فروردین ماه ارسال شد و پاسخش را 15 روز دیگر دریافت کرد که در ان آمده بود مجلس درآمد 20 هزارمیلیاردی از اجرای هدفمند کردن یارانه​ها را برای کل سال تصویب کرده است.

در دوماهه اول سال، 16 تذکر از سوی مجلس به دولت داده شد تا اینکه نامه خردادماه احمدی​نژاد به دبیرشورای نگهبان برای اجرایی ندانستن 3 مصوبه مجلس، تلنگر دیگری به بدنه رابطه دو قوه زد و اینبار تذکر شفاهی رئیس​مجلس را به بار آورد که «عدم ابلاغ قانون مصوب مجلس تخلف است».

نامه بازپس گیری قانون برنامه پنجم هم موجی طاقدیسی در روابط دو قوه آفرید اما پاسخی از مجلس نگرفت تا با مصلحت اندیشی و تدبیر رهبری، این قانون در نوبت بررسی مجلس قرار گیرد. نامه دوباره احمدی نژاد به نمایدگان پس از بررسی قانون برنامه نیز باز با عدم پاسخ رئیس​مجلس همراه شد. چرا که لاریجانی به استناد فرمان رهبری مبنی بر عدم رسانه​ای شدن اختلافات قوا، طرح این مسائل را غیر شرعی می​دانست.

با گذشت قریب به یک ماه از آن زمان او به استناد اصل 138 قانون اساسی که به اختیارات رئیس مجلس برای تطبیق مصوبات دولت با قوانین جاری کشور اشاره دارد، 36 تذکر به دولت را در روزنامه رسمی به چاپ رسانید. تذکراتی که متوجه غیرقانونی بودن مصوبات دولت است و باید حداکثر ظرف 15 روزلغو گردد و گرنه قانونا ملغی الاثر خواهد شد.

جالب آنکه از 36 تذکر اخیر رئیس​مجلس، سه مورد به مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به کرمان، خراسان جنوبی و همدان مربوط بود. مابقی تذکرات را هم در چند قالب می​توان دسته بندی کرد: نخست تذکراتی که مصوبات اجتماعی دولت بود. از جمله «طرح تامین آتیه مهر امام رضا»، «مصوبه شاخص‌های تعیین مشاغل حاکمیّتی دولت»، «اصلاح مصوبه ضوابط ارائه تسهیلات مسکن به جانبازان»، «مغایریت بخشی از اساسنامه صندوق تامین اجتماعی مغایر با اصل 85 و 135 قانون اساسی»، «چگونگی تشکیل و نحوه عملکرد انجمن‌های صنفی»، «ساعات آغاز به کار اداره‌ها و مشاغل در تهران» و «ورود خودروهای سواری بدون پرداخت سود بازرگانی»

مغایرت​های مصوبات اقتصادی دولت با قوانین جاری کشور نیز عبارت بودند از: بدهی شرکت‌های چرخاب و باران‌سازان، مغایرت ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری با مواد 85 و 138 قانون اساسی، تمدید بازپرداخت بدهی شرکت خدمات کشاورزی، آئین‌نامه معاملات شرکت عمران و بهسازی شهری، اصلاح در آیین‌نامه مالی شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور، قرارداد اجرای قطعه دوم آزادراه اصفهان - شیراز، آیین​نامه اجرایی قانون کار، انتشار اوراق مشارکت طرح مسکن مهر، آئین‌نامه تشویق اعضای شورای رقابت و اعطای تسهیلات، استمهال و تقسیط بدهی شرکت‌های تجاری

در حوزه آموزش نیز «تعیین تعرفه ثبت‌نام داوطلبان شرکت در آزمون سنجش آموزش سال 90» با ایراد قانونی مجلس روبرو شده بود. 

جدول نامه‏نگاری‏های رئیس مجلس با رئیس جمهور در سال 89

زمان ارسال نامه

موضوع 

23 فروردین

پنج تذکر درباره اجرای درست قانون مدیریت خدمات کشوری

20 اردیبهشت

اعلام مغایرات 11 مصوبه دولت با قوانین موضوعه کشور 

28 تیر 

اعلام مغایرت مصوبه شورای مناطق آزاد با قانون مدیریت خدمات کشوری 

29 تیر

ابلاغ قانون اختصاص 2 میلیارد دلار از حساب ذخبره ارزی برای توسعه حمل و نقل شهری

6 مرداد

ابلاغ دو قانون « الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی از سوی دولت‏های خارجی» و « قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی» 

10 مرداد 

ابلاغ قانون حضور بانک‎های خارجی در ایران

7 مهر

اعلام مغایرت‎های قانون صندوق سرمایه‏گذای تعاون 

26 ابان

اعلام مغایرت‎های قانونی ضرایب حقوق 1389

15 اسفند

اعلام مغایرت‎های 36 مصوبه دولت با قوانین اجرایی کشور

 /30111

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    این که هنوز یک ذره هم نشده!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    حالا این همه نامه دادن چی شده کاری توانستند انجان بدن مجلسی که نمی تونه کاری انجام بده بدرد ملت نمیخوره
  • بدون نام AE ۱۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    کیه که این نامه هارو بخونه!
  • حسن IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    بابا چرا نظر مارو نمینویسید؟؟؟؟ چرا رییس مجلس فقط تذکر میده؟؟؟؟ پس استیضاح چیه؟؟؟؟؟