۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، انسان‌ها با افزایش سن شادتر می‌شوند.

ابوالفضل کریمی: دانشمندان معتقدند هرچه قدر ما پیرتر می‌شویم احساس شادی نیز در ما بیش‌تر می‌شود. به این ترتیب شادترین دوران انسان‌ نه تنها طی سال‌های جوانی نیست، بلکه بعد از رسیدن به 70 یا 80 سالگی میزان رضایت از زندگی به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

تحقیقات نشان می‌دهد میزان رضایت از زندگی و خوش‌بینی بعد از میان ‌سالی روند صعودی به خود می‌گیرد و در اواخر دوره بین 80 تا 90 سالگی به اوج می‌رسد.

آسودگی پیدا کردن از مسوولیت‌های گوناگون در دوره میانسالی‌، همراه با بلوغ فکری بیش‌تر و توانایی برای تمرکز بر فاکتورهایی که باعث شادی می‌شود، می‌تواند دوره پیری را بسیار شادتر از آن‌ چیزی کند که بسیاری از مردم تصور می‌کنند.

دانشمندان متوجه شدند این شادی در صورتی که همراه با وضعیت سلامت مناسب، درآمد پایدار و رابطه خوب با خانواده و دوستان باشد، به بیش‌ترین حد ممکن خواهد رسید.

لوئیس ولپورت استاد بازنشسته بیولوژی از دانشگاه کالج لندن در مورد این یافته‌ها اعلام کرد: اکثر مردم در دوره نوجوانی و فاصله سنی بین 20 تا 30 سال شاد هستند. اما میزان شادی از این دوره تا اوایل میانسالی به تدریج کاهش پیدا می‌کند. دلیل اصلی این موضوع آن است که آن‌ها باید از خانواده خود پشتیبانی کرده و بسیار به فکر مسائل کاری باشند.

او در ادامه گفت: اما از اواسط دوره بین 40 تا 50 سالگی، شادی انسان‌ها همراه با نگاه مثبت به زندگی شروع به افزایش پیدا می‌کند تا این که در فاصله بین 70 تا 90 سالگی به اوج خود می‌رسد.

در یک تحقیق که توسط آکادمی ملی علوم و روی 341 هزار نفر انجام شده بود، دانشمندان متوجه شدند لذت از زندگی در طول دوره بزرگسالی کاهش پیدا می‌کند، اما بعد 40 سالگی این روند رو به افزایش می‌گذارد تا این که در 85 سالگی به بالاترین میزان می‌رسد.
اندرو استپتو استاد روانشناسی دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: افراد مسن در این دوره نسبت به 30 سال گذشته از سلامت و وضعیت بهتری برخوردار هستند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد داشتن سلامت و درآمد مطمئن در سالمندی اهمیت بسیار بالایی دارد.

محققان هم‌چنین اشاره کردند، با وجود آن‌که سالمندی می‌تواند بسیاری توانایی‌های انسان مانند ریاضیات را ضعیف کند، اما همراه با تکامل مغز، انسان‌ها در بسیاری از زمینه‌های دیگر مانند تصمیم‌گیری و مهارت‌های زبانی وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. علاوه بر آن روانشناسان معتقدند در دوران سالمندی ما تصمیم‌های بهتری برای استفاده از زمان می‌گیریم، تمرکز بیش‌تری بر کارهایی می‌کنیم که ما را شاد می‌کند و با احتمال بیش‌تری از فاکتورهایی فاصله می‌گیریم که زندگی ما را از شادی دور می‌کنند.

انسان‌ها در این دوره انتخاب‌های معقول‌تری دارند و تحقیقات نشان می‌دهد همین انتخاب‌ها، بسیار بیش‌تر از عوامل ژنتیکی می‌توانند میزان شادی و رضایت از زندگی را تعیین کنند.

یک گروه از محققان چندی پیش مطالعاتی را روی 60 هزار آلمانی به پایان رساندند که بیش از 25 سال به طول انجامیده بود. این مطالعات نشان داد داشتن انتخاب‌های درست بسیار بیش‌تر از پول می‌تواند برای انسان‌ها شادی به همراه بیاورد. به عبارت دیگر داشتن اهدافی مرتبط با خانواده، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش کردن، دین و مذهب و کار کردن ، بهترین روش برای تضمین شادی انسان‌هاست.

این بدان معناست که اولویت‌هایی که مردم در زندگی خود تعیین می‌کند کلید موفقیت و شادی در زندگی است. این در حالی است که اهداف اجتماعی بسیار تاثیرگذارتر از تصمیم‌های فردی و مادی‌گرایانه است. اما برای شاد شدن لازم نیست حتما تصمیم‌های بزرگی گرفته شود، بلکه می‌توان با کارهای بسیار ساده نیز به شادی رسید. برای مثال برای برخی ورزش کردن می‌تواند شادی‌آور باشد، برخی دیگر صحبت کردن با دوستان، رفتن به دیدار اعضای خانواده و حتی خوردن شکلات می‌تواند باعث شاد شدن شود.

تلگراف، 28 مارس

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =