۱ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸

رئیس سازمان زندانها قول داده در زندان جدید تهران موسوم به "زندان بزرگ" 15 هزار زندانی نگهداری کند تا مشکلات ندامتگاهی استان البرز کم شود.

امیدسلیمی بنی: رئیس سازمان زندانهای کشور اعلام کرد در آینده نزدیک، 15 هزار زندانی استان تهران در زندان بزرگ تهران، اسکان خواهند یافت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اسماعیلی در جلسه شورای عالی قضایی استان البرز گفت: "در آینده نزدیک 15 هزار زندانی که مربوط به حوزه قضایی استان تهران هستند به زندان تهران بزرگ منتقل می شوند."

این در حالی است که این مقام قضایی در سال گذشته از شورای شهر تهران درخواست کرده بود به وضعیت زندان اوین به عنوان یک شهرک 6 هزار نفری، رسیدگی شود و بودجه ای به عنوان "سرانه شهروندی" در اختیار سازمان زندانها قرار گیرد.

اسماعیلی در نامه ای خطاب به شورای شهر تهران خواسته بود سرانه شهروندی زندانیان زندان اوین و سایر بازداشتگاه های تهران را به این سازمان بپردازند، تا بخشی از مشکلات 22 هزار زندانی این استان، رفع شود.

در آن نامه، وی به وجود زندان اوین، بازداشتگاه خیابان وزرا و یک بازداشتگاه کوچک دیگر با ظرفیت 150 زندانی اشاره کرده بود و نامی از "زندان بزرگ تهران" نبرده بود.

اکنون، رئیس سازمان زندانها در جلسه ای با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان کرج، دادستان نیروهای مسلح و رؤسای بخشهای مختلف دادگستری این استان می گوید: "یکی از دغدغه‌های ستاد سازمان زندانها رشد جمعیت کیفری در سطح زندانهای استان البرز است از این رو یکی از اهداف ساخت زندان تهران بزرگ انتقال زندانیان این استان به این مرکز است. این خواست تمامی مسئولان کلانشهر کرج است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده انشاءالله در آینده نزدیک 15 هزار زندانی که مربوط به حوزه قضایی استان تهران به زندان تهران بزرگ منتقل شوند."

وی دلیل این کار را "قدم بزرگ برای رفع مشکلات زندانیان استان البرز" عنوان کرده و گفته "به قوه الهی مقدمات آن آماده شده است و به زودی انجام خواهد شد."

زندانها همچنان کلونی ایدز و اعتیاد

این برنامه ریزیها در حالی صورت می گیرد آخرین گزارشهای از وضعیت زندانهای کشور نشان می دهد ندامتگاه ها همچنان کلونی اعتیاد و ایدز است. طبق گزارشی که اخیرا توسط مدیرکل بهداشت و درمان سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور منتشر شده، 57 درصد از جمعیت ورودی به زندانهای کشور، معتاد هستند و بیش از 900 زن زن ویروس HIV را به صورت فعال در بدن خود، این سو و آن سو می برند.

مرضیه فرنیا که در آئین گشایش دوره دوم کارگاه آموزشی «ارتقاءی برنامه‌های پیشگیری و مراقبت از اچ‌آی‌وی (ایدز) برای زنان مصرف‌کننده تزریقی مواد»، سخن می گفته، اعلام کرده که در حال حاضر نزدیک به 40 هزار زندانی مرد و ‌٦٩٩ نفر از زندانیان زن تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند.  این روشی است که طی آن، بدن فرد معتاد با مصرف داروی مخدر جایگزین، در زمان مشخصی، سم زدایی می شود و پس از آن، سایر درمانهای کنترلگر برای کاهش آسیب زایی اعتیاد در فرد بیمار، آغاز می شود.

از دورنمای بهداشتی زندانهای ایران در ماه های گذشته، وضعیت بسیار ناگواری ترسیم شده است. پیش از این نیز یکی از مقامات وزارت بهداشت در بازدید از زندان گفته بود اگر مشکلات ناشی از تراکم بالای زندانها حل نشود، جامعه هزینه های هنگفت خواهد پرداخت.

محمود سروش ، مدیر مبارزه با بیماری عفونی وزارت بهداشت و درمان در بازدید از زندان مرکزی اصفهان، اظهار کرده بود: "تراکم جمعیت در اندرزگاهها باعث بروز بیماری های خطرناک و مخصوصاً واگیردار می شود که درمان آن هزینه و تاوان هنگفتی را برای زندان ها و جامعه به همراه خواهد داشت."

آمارها نشان می دهد زندانهای ایران، فرسوده و بسیار شلوغ هستند به صورتی که در برخی استانها، سرانه زندانی شدن شهروندان به 4 برابر استاندارد جهانی رسیده، با این حال، قوه قضائیه و سازمان زندانها می گوید برنامه هایی را در دست دارد تا تراکم زندانیان را کاهش دهد.

زنان، زندانیان بی صدا

مسئولان سازمان زندانها می گویند حدود هفت هزار و ‌٥٠٠ نفر از زندانیان کل کشور زنان هستند که این رقم چهار درصد از زندانیان کل کشور را تشکیل می‌دهد و بیشترین تراکم این جمعیت نیز بین ‌١٩ تا ‌٤٠ سالگی است.

به گفته آنها، ‌٧٦ درصد از زنان زندانی متاهل هستند و از نظر سطح تحصیلات، ‌٣١ درصد این زنان بی‌سوادند. مسئولان سازمان زندانها تاکید می کنند این بی‌سوادی یکی از عواملی است که فرد را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد و وی را به سمت جرم و بزهکاری می‌کشاند.

با این وجود مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها می گوید اقدامات زیادی برای کاهش آسیبهای ناشی از حضور این افراد در زندان، انجام می شود. فرنیا توضیح می دهد: "در حال حاضر ‌١٣٣ کلینیک در زندان‌های کشور و مراکز مراقبت بعد از خروج وجود دارند و هدف ما گسترش این کلینیک‌ها به کلیه زندان‌های با جمعیت بالای ‌٣٠٠ نفر و ادغام فعالیت آنها در برنامه مراکز بهداشتی و درمانی زندان‌های زیر ‌٣٠٠ نفر جمعیت است."

وزارت بهداشت البته این اقدامات را کافی نمی داند. امیری، مدیر مبارزه با بیماریهای عفونی این وزارتخانه در بازدید از یک زندان شلوغ بااشاره به تراکم موجود در زندانها و اردوگاه کاردرمانی گفته بود: "کادر پزشکی و بهداشت و درمان زندان های استان در طول شبانه روز درمراکز بهداشت و درمان زندانها بصورت یکپارچه و مستعد آماده مقابله با شیوع هرگونه بیماری در زندان ها هستند اما با وجود تراکم آمار فعلی ونیروی انسانی و امکانات و فضا این امرجوابگو نیست."

اکنون وضعیت ایدز و اعتیاد در زندانهای کشور و کمبود بودجه و اعتبار برای رفع مشکلات متعدد زندانیان، به حدی فضا را برای زندانبانان تنگ کرده که مسئولان سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی می گویند با وجود هشدارهای مکرر درباره وضعیت بهداشتی و رفاهی زندانیان، به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات نمی توانند در آینده ای نزدیک تغییرات عمده ای در این زمینه انجام دهند، ولی در صورتی که برای هشدار وزارت بهداشت فکری نشود، جامعه هزینه ای که "هنگفت" توصیف شده را برای تراکم بالای زندانیان، خواهد پرداخت.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    بازم کمه
  • بدون نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
    1 1
    بابا زندان كه براش از واژه پذيرا استفاده نمي كنند مثلا طرف مي ره تو حبس ها
  • بدون نام CH ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    1 4
    بنظرشما چرا بایستی این زندان در استان تهران ساخته میشد؟وببینید چه دسته زندانیانی از کرج به تهران منتقل میشوند بعد منظور آقایان را از انتقال متوجه خواهیدشد؟حتما کتاب مافیای قدرت وثروت درندانهای ایران را بخوانید