فیلم آخرالزمانی «ملانکولیا» ساخته لارس فون تریر، کارگردان دانمارکی در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن 64 به نمایش درآمد.

به گزارش خبرآنلاین، این درام افسانه علمی در حالی روز چهارشنبه در کن روی پرده رفت که لارس فون تریر امیدوار است با آن برای دومین بار جایزه نخل طلای کن را به خانه ببرد.

«ملانکولیا» یک فیلم فلسفی در سینمای فاجعه است. عنوان فیلم به سیاره‌ای بزرگ به نام ملانکولیا - یا مالیخولیا - اشاره دارد که به زودی با زمین برخورد خواهد کرد. کرستن دانست و شارلوت گنزبورگ در فیلم نقش دو خواهر با خلق و خوی کاملا متفاوت را بازی می‌کنند که با دو شیوه مختلف به این فاجعه قریب‌الوقوع واکنش نشان می‌دهند.

کارگردان 55 ساله پس از نمایش مطبوعاتی «ملانکولیا» که با استقبال گسترده رسانه‌ها همراه بود، گفت: «از نگاه من، این فیلم چندان درباره پایان دنیا نیست.»

فون تریر با تایید این نکته که مدت‌ها دچار افسردگی بوده، گفت: «این فیلم درباره شرایط ذهنی است. من خودم در مراحلی از زندگی مالیخولیایی بودم.»

او افزود: «خوشحالم که این‌ جا هستم و همه ما باید خوشحال باشیم که ملانکولیا هنوز نیامده است. قرار بود کی بیاید؟ بیست و سوم؟!»

حرف‌های او به سخنان هارولد کمپینگ مبلغ مسیحی اشاره داشت که با استفاده از یک فرمول ریاضی که قبلا نادرستی آن ثابت شده، پیش‌بینی کرده شنبه 21 مه (31 اردیبهشت) - یک روز قبل از پایان شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن و اعلام برنده جایزه نخل طلا - دنیا به پایان می‌رسد.

فون تریر که به جنجالی بودن شهرت دارد، در پاسخ به یک گزارشگر که درمورد اصلیت آلمانی او صحبت کرده بود، گفت‌ با آدولف هیتلر دیکتاتور نازی «کمی» ابراز همدری می‌کند. در آن لحظه کرستن دانست که از این پاسخ شوکه شده بود زیر لب به گنزبورگ گفت: «خدای من، هولناک است.»

فون تریر در گفت: «اما، توجه کنید، من به جنگ جهانی دوم تعلق ندارم و ضد یهود هم نیستم، اما نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است.»

اظهار نظر فون تریر درمورد هیتلر به قدری جنجال به پا کرد که او پس از نشست مطبوعاتی ناچار شد با صدور بیانیه‌ای به خاطر حرف‌های خود عذرخواهی کند.

لارس فون تریر

لارس فون تریر کارگردان فیلم «ملانکولیا»

کارگردان دانمارکی در بخش دیگری از نشست فیلم خود در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کند «ملانکولیا» مانند «رقصنده در تاریکی» که 11 سال پیش برنده نخل طلایی شد، جایزه اصلی کن را به خانه ببرد، با قاطعیت پاسخ داد: «بله، همین طور است.»

«ملانکولیا» در یک قصر در سوئد و یک زمین گلف فیلمبرداری شده است. فیلم با عروسی عجیب و غریب شخصیت مالیخولیایی جاستین با بازی دانست شروع می‌شود.

همین‌که مهمانی به پایان می‌رسد، کابوس سیاره ملانکولیا که در حال نزدیک شدن به زمین است، روابط بین جاستین، خواهر بزرگش کلر و دیگر اعضای خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

«ملانکولیا» بیش از آن‌که داستانی درمورد پایان دنیا باشد، مکاشفه‌ای درمورد شیوه‌های متفاوت آدم‌ها در کنار آمدن با ترس از مرگ است.

کرستن دانست درمورد شخصیت جاستین که ابتدا قرار بود پنه‌لوپه کروز آن را بازی کند، گفت: «او همزمان با پایان دنیا و هولناک‌ترین تراژدی که می‌توان تصورش را کرد، قوی‌تر و قوی‌تر می‌شود.»

در همین حال، کلر از هم می‌پاشد و  همسرش با بازی کیفر ساترلند هم به تدریج ایمان کور خود به علم از دست می‌دهد و متقاعد می‌شود ملانکولیا با زمین برخورد خواهد کرد.

فون تریر یکی از چهره‌های آشنا در کن است و «ملانکولیا» دهمین فیلم اوست که در بخش رسمی مهمترین جشنواره سینمایی دنیا نمایش داده می‌شود.

او سال 1991 برای فیلم «اروپا» سه جایزه از جمله جایزه هیئت داوران جشنواره کن را برد و سال 1996 با «شکستن امواج» برنده جایزه بزرگ هیئت داوران این جشنواره شد. «داگ‌ویل»، «مندرلی» و «ضد مسیح» از دیگر ساخته‌های اوست.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه / 18 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =