ایسنا نوشت:

رییس شاخه محیط زیست فرهنگستان علوم اظهار کرد: ادامه روند موجود باعث خشکی کامل دریاچه ارومیه می‌شود و کویر بزرگی به وجود می‌آید که میلیاردها تومان خسارت برای ایران به همراه دارد. دکتر جلال شایگان - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف - در جلسه شورای همگانی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم افزود: دریاچه ارومیه حدود چند میلیارد متر مکعب حق‌آبه از زرینه رود و سیمینه رود دارد اما این میزان آب برای مصارف دیگری به کار گرفته می‌شود.

در ادامه این مراسم دکتر مجید مخدوم - عضو هیات علمی رشته محیط زیست دانشگاه تهران- گفت: خشکسالی به هیچ وجه عامل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه نیست چون اگر خشکسالی عامل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه بود آب دریاچه‌هایی مانند وان نیز باید خشک می‌شد.

وی سدسازی بی رویه را عامل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه برشمرد و اظهار کرد: از دهه 60 به بعد این سدها روی رودخانه‌ها ساخته شده است. از سوی دیگر متاسفانه 70 درصد آب کشاورزی به هدر می‌رود این در حالیست که روش‌های نوین آبیاری در ایران ارائه شده است ولی کشاورزان آنها را به کار نمی‌برند و از کانال روباز برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند.

این عضو فرهنگستان علوم تاکید کرد: کانال‌های روباز در مناطقی که میزان تبخیر آب در آن‌ها بسیار بالاست روش مناسبی برای آبیاری نیست بنابراین لازم است آبیاری کشتزارهای آذربایجان غربی و شرقی ساماندهی شود تا آب کمتری به هدر برود.

مخدوم در پایان گفت: سازمانهای استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی لازم است برای رفع مشکل دریاچه ارومیه همکاری بیشتری کنند. علاوه بر آن ضروری است دیوارهایی که برای میان‌گذر این دریاچه ساخته شده‌اند با پل‌های معلق جایگزین شود و حق‌آبه دریاچه ارومیه از رودهای زرینه رود و سیمینه رود ادا شود.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sirdash IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    1 0
    سلام آ- مخدوم شما فرمودید و ما هم قبول کردیم آنکه باید بشنود و قبول کند نیست
  • پرویز آقایی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    با سلام علت هرچه باشد قبول ، ولی در حال حاضر باید هرچه سریع تر جلوی موانع را باز کرد زیرا اگر روند خشک شدن با این سرعت باشد ، در اینده نچندان دور باید شاهد باران های نمکی و غبار نمک در مناطق مختلف از جمله شهر های ناحیه شرقی این دریاچه باشیم (شورشدن خاک) در این نواحی امری اجتناب ناپذیر می شود همانطور که قبلا هم متذکر می شدند که سد سازی در ترکیه در اینده مشکلاتی را به همراه دارد و امروز شاهد غبار در کشورمان هستیم بنابراین با همین روند بحث ومذاکره در اینده باید منتظر نمک باشیم و در ان زمان فاتحه
  • ایران IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    1 0
    آب پشت سدها هر روز زیاد میشود این چه خشکسالی است؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    1 0
    اینو مردم 10 ساله می گن متاسفانه ما ایرانی ها یه چیزیرو (سد سازی)که بلد شدیم دیگه ولش نمی کنیم