مروری بر حوادث جهان در چهارشنبه 5 مرداد 1390

تلفات رانش زمین در کره جنوبی به 12 تن رسید

شمار تلفات رانش زمین در کره جنوبی به دوازده تن افزایش یافت. رسانه های محلی کره جنوبی گزارش دادند رانش زمین که از نیمه شب گذشته در نزدیکی سد رودخانه سویانگ در منطقه کوهستانی چونچئون آغاز شد همچنین سه خانه را ویران کرد و سبب مصدوم شدن بیست و شش تن شد. امدادگران تلاش می کنند فردی را بیابند که به نظر می رسد در زیر ساختمانی گرفتار شده باشد. بسیاری از قربانیان این حادثه دانشجویان دانشکده  اینها  بودند که برای کمک رسانی داوطلبانه در منطقه بسر می بردند. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از سئول، بیش از ششصد آتش نشان و پلیس برای انجام عملیات نجات به این منطقه اعزام شده اند.

 

مسئله گرسنگی و قحطی در میان اوارگان سومالیایی جدی است

هزاران نفر از اوارگان داخلی سومالی در پایتخت این کشور با خطر مرگ بر اثر گرسنگی شدید مواجه اند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، قحطی و بدترین خشکسالی شصت سال اخیر در سومالی بسیاری از مردم این کشور را واداشته است تا خانه و کاشانه اشان را رها و به شهر موگادیشو سفر کنند.

هر روز بر شمار اوارگان داخلی در پایتخت سومالی افزوده می شود و محله های این شهر دیگر گنجایش اسکان مهاجران جدید را ندارد. از این رو بسیاری از قحطی زدگان به حال خود رها شده اند تا از گرسنگی بمیرند. حبیبو حاجی، از ریش سفیدان موگادیشو می گوید در این اردوگاه، اواره های بسیاری هستند که از گرسنگی شدید رنج می برند یا بیمارند. ما نیز نمی توانیم غذا یا دارو برای انها فراهم کنیم چون نهادهای محلی و بین المللی از ما حمایت نمی کنند. امار ابتلا به سوء تغذیه در سایر نقاط مرکز و جنوب سومالی که امکان ارسال کمک های غذایی به انها دشوار است، به مراتب بالاتر از موگادیشو است.

بسیاری از اوارگان سومالیایی که تا دیروز در مخروبه ها زندگی می کردند اکنون به اردوگاهی بیرون موگادیشو منتقل شده اند. اما محدودیت مواد غذایی سبب شده است تا هر روز بر شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه افزوده شود.مامینو موالیم یکی از اوارگان ساکن اردوگاه می گوید من از خشکسالی فرار کردم و چیزی برای خوردن ندارم. بچه هایم نیز از شدت ضعف و بیماری روی زمین دراز کشیده اند.ما از مرکز غذاخوری نزدیک اردوگاه فقط یک وعده غذایی دریافت می کنیم و این برای ما و بچه هایمان کافی نیست. طبق هشدار سازمان ملل، مردم در جنوب سومالی هم اکنون دچار قحطی شده اند و سه میلیون و هفتصد هزار نفر از مردم این کشور نیز از گرسنگی شدید رنج می برند.

بیش از یازده میلیون نفر در شاخ افریقا برای زنده ماندن در این بحران به کمک نیاز دارند. برنامه جهانی غذا زیر نظر سازمان ملل نیز اعلام کرده است فقط می تواند به دو میلیون نفر از گرسنگان سومالی در مناطق تحت سلطه شبه نظامیان مسلمان غذا برساند. شبه نظامیان در اوایل سال 2010، ارسال مواد غذایی را به مناطق جنوب سومالی ممنوع کردند. برنامه جهانی غذا و دیگر نهادهای امدادرسانی از اوایل سال دو هزار و ده قادر به فعالیت در جنوب سومالی نبوده اند و این سبب شده است تا سازمان ملل از تامین نیاز مردم و به ویژه کودکان این منطقه به مواد غذایی عاجز شود. برنامه جهانی غذا هم اکنون برای رفع این مشکل به گزینه هایی مانند پرتاب بسته های بیسکوئیت و دیگر مواد مغذی در مناطق کلیدی جنوب سومالی می اندیشد. بدین وسیله گروه های ملی و بین المللی فعال در این مناطق می توانند انها را میان مردم توزیع کنند. برنامه هایی نیز برای ارسال مواد غذایی مکمل به شاخ افریقا برای رفع مشکل سوء‌تغذیه کودکان این منطقه اندیشیده شده است.

شهردار قندهار در حمله ای انتحاری کشته شد

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از قندهار به نقل از منابع پلیس محلی اعلام کرد شهردار قندهار روز چهارشنبه در حمله ای انتحاری کشته شد.

کارخانه پلاستیک سازی در کالیفرنیا طعمه حریق شد

یک کارخانه پلاستیک سازی در شمال ایالت کالیفرنیا امریکا در شعله های اتش سوخت. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، این حادثه دیروز در کارخانه تولید کننده محفظه های پلاستیکی در منطقه فیرفیلد کالیفرنیا رخ داد و دود غلیظ حاصل از آن اسمان را تیره کرد.

ماموران اتش نشانی ساعت یک و بیست دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی خود را به کارخانه پلاستیک سازی ماکرو رساندند اما متوجه شدند که دامنه اتش سوزی بسیار وسیع است. مقامات محلی حتی از ان بیم داشتند که اتش سوزی به پایگاه نیروی هوایی تراویس در نزدیکی کارخانه نیز سرایت کند. در این پایگاه هوایی نیز کامیون های اتش نشانی با کف های ویژه مهار اتش در حالت اماده باش بودند.بنا به گفته مسئولان اتش نشانی، دود غلیظ در محل کارخانه ناشی از اتش گرفتن ظروف پلاستیکی در انبارها بوده است. هم اکنون مسئولان بهداشتی کالیفرنیا نیز درباره اثار اتش سوزی بر سلامت مردم منطقه نگران هستند، اما معتقدند هنوز نمی توان با قطعیت گفت که دود اتش سوزی سمی بوده است. انها از مردم محلی خواسته اند که حداقل به شعاع سه کیلومتر از کارخانه فاصله بگیرند. بر پایه گزارش ها، این اتش سوزی گسترده زخمی یا تلفاتی نداشته است.

 

خشکسالی در کنیا گله های بسیاری را نابود کرده است

خشکسالی در کنیا منجر به مرگ چارپایان بسیاری شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، واتو مردی کنیایی است که خشکسالی گله او را قتل عام کرده است. تنها سه گاو برای او باقی مانده است که در کنار خانواده اش زندگی می کنند. وی می گوید پیش از خشکسالی صد و بیست گاو، هشتاد بز و هفت خر داشت اما هم اکنون تنها سه گاو دارد. این سه گاو با استفاده از آب و غلاتی که توسط سازمان های حقوق بشر به این خانواده داده می شود، تغذیه می کنند. کمیسیون اروپا تامین مالی طرح جدیدی برای کمک به خانواده های محروم را برعهده گرفته است. در این طرح دامپروران تشویق می شوند حیواناتی را که در شرایط مطلوبی به سر می برند بفروشند. گوشت این حیوانات در میان خانواده های محروم تقسیم می شود. بزرگان روستاها مرتبا تشکیل جلسه می دهند تا در مورد بحران تصمیم گیری کنند.اما آنها به خوبی می دانند تنها راه موجود انتظار برای رسیدن کمک های بیشتر است. از سوی دیگر باید امیدوار بود فصل بارندگی در ماه اکتبر پربار باشد.

 

انبه وارداتی از مکزیک 99 نفر را در آمریکا بیمار کرد

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در آمریکا سه شنبه اعلام کرد دستکم نود و نه نفر در این کشور به علت مصرف انبه وارداتی از مکزیک که آلوده به باکتری سالمونلاست، بیمار شده اند. تاکنون گزارشی درباره مرگ ناشی از مصرف انبه آلوده به باکتری سالمونلا در آمریکا دریافت نشده است، اما این باکتری در هر بیست و سه ایالت این کشور شیوع یافته و مسئولان بهداشتی به مردم درباره مصرف انبه وارداتی از مکزیک هشدار داده اند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در آمریکا در اطلاعیه ای اعلام کرد:  مردم باید از مصرف انبه وارداتی از مکزیک خودداری کنند و رستورانها و فروشگاههای میوه و تره بار نباید این میوه را به مردم عرضه کنند.

 این در حالی است که شرکت واردکننده انبه از مکزیک به علت احتمال آلودگی آن به باکتری سالمونلا، شنبه به طور داوطلبانه خواستار جمع آوری میوه هایی شده است که از بیست و سوم ژوییه وارد آمریکا کرده است.

بنا به اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها، نخستین موارد شیوع باکتری سالمونلا ماه ژانویه در آمریکا شناسایی شد و تا اواسط این ماه ادامه یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، از نود و نه نفری که به علت مصرف انبه وارداتی از مکزیک بیمار شده اند، بیست و پنج تن در ایالت تگزاس بیمار شده اند.

 

روسیه کشتی غرق شده بولگاریا را از رود ولگا بیرون کشید

روسیه کشتی غرق شده بولگاریا را از رود ولگا بیرون کشید. به گزارش شبکه خبری یورونیوز، یک هفته پس از غرق شدن کشتی بولگاریا در رود ولگا این کشتی از آب بیرون کشیده شد. در حادثه غرق شدن این کشتی صد و بیست و دو نفر جان باختند. کارشناسان اعلام کردند این کشتی به دلیل مشکلات فنی غرق شد

 

پلیس اسپانیا مانع از فعالیت یک شبکه پولشویی در این کشور شد

پلیس اسپانیا از شکست فعالیت یک شبکه پولشویی در این کشور خبر داد. به گزارش شبکه خبری یورونیوز، پلیس اسپانیا مانع از فعالیت این شبکه پولشویی مرتبط با یکی از بزرگترین کارتل های قاچاق مواد مخدر آمریکای جنوبی شد. در این راستا نه نفر دستگیر شدند که یکی از آنها همسر دون لوچیو یکی از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر کلمبیا است. دون لوچیو خود هم اکنون در آمریکا زندانی است.

 

انتشار ابر خاکستر موجب لغو پروازها در آرژانتین و اروگوئه شد

انتشار ابر خاکستر از آتشفشان پیوهیوی شیلی سه شنبه، پروازها را در پایتختهای اروگوئه و آرژانتین مختل کرد. بنا به اعلام سخنگوی شرکت هواپیمایی ایروپورتوس آرژانتین، در پی مشاهده ابر خاکستر در آسمان بوئنوس آیرس که آثار آن روی سطح زمین نیز مشاهده می شد، فعالیت فرودگاه بین المللی ازیزا و فرودگاه ایروپارکو که بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص دارد، مختل شد.

به گفته سخنگوی این شرکت هواپیمایی، اکثر پروازها دستکم تا چهارشنبه صبح به وقت محلی لغو شده اند. مسئولان فرودگاه بین المللی کاراسکو در اروگوئه نیز اعلام کردند دستکم پانزده پرواز سه شنبه در این کشور لغو شد. خروج ابر خاکستر از کوه آتشفشانی پیوهیو چهارم ژوئن برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر فعال شد. فعالیت این آتشفشان موجب انتشار حجم گسترده غبار و خاکستر به فضا شده است. انتشار ابر خاکستر به سمت نیمکره جنوبی، موجب اختلال در پروازها در سراسر آمریکای جنوبی از جمله فرودگاههای پرمسافر مونته ویدئو، سانتیاگو، پایتخت شیلی و جنوب برزیل شده است.

 

دستگیری نماینده کنگره آمریکا به سبب اعتراض به سیاستهای اوباما درباره مهاجرت

لوئیز گوتی یِرِز نماینده کنگره آمریکا روز سه شنبه به سبب اعتراض به کوتاهی اوباما در اجرای اصلاحات مربوط به قوانین مهاجرت دستگیر شد. داگلاس ریولین معاون رسانه ای گوتی یرز گفت گوتی یرز در تظاهراتی که توسط فعالان حقوق مدنی اسپانیایی تبار در اطراف کاخ سفید برگزار شده بود شرکت کرده بود.

او به همراه یازده تن از تظاهر کنندگان توسط پلیس آمریکا دستگیر شد زیرا به درخواست پلیس برای ترک محل تظاهرات توجه نکرده بودند. دفتر این نماینده دمکرات از ایالت ایلی نویز بعد از دستگیری‌اش در بیانیه ای اعلام کرد:  رئیس جمهور می گوید جمهوریخواهان مخالف اجرای اصلاحات مربوط به قوانین مهاجرت هستند، حق با اوست اما این موضوع مشکلات اوباما را حل نمی کند.

 گوتی یرز که اصالتا اهل پورتوریکو است نخستین بار در سال هزار و نهصد و نود و سه به عنوان نماینده کنگره آمریکا انتخاب شد.

در آمریکا او را به عنوان  رهبر ملی برای اصلاحات جامع قوانین مهاجرت  می شناسند. اجرای اصلاحات فراگیر درباره قوانین مربوط به مهاجرت یکی از اصلی‌ترین وعد‌ه های اوباما در تبلیغات انتخاباتی اش در سال دو هزار و هشت بود که به او کمک کرد حمایت رأی دهندگان اسپانیایی تبار را جلب کند. به گزارش خبرگزاری شین هوا از واشنگتن، این در حالی است که طی دو سال و نیم گذشته اوباما اصلاحات چندانی در باره قوانین مهاجرت انجام نداده است. بسیاری از اسپانیایی تبارها اوباما را متهم می کنند که به اندازه کافی برای اجرای اصلاحات تلاش نمی کند.

 

قهرمان اسکی آمریکا خودکشی کرد

جِرِت پترسون اسکی باز آمریکایی و دارنده مدال نقره اسکی آزاد المپیک زمستانی دو هزار و ده ونکوور، خودکشی کرد.

پلیس ایالت یوتا آمریکا سه شنبه اعلام کرد جسد پترسون در منطقه ای دور افتاده بین سالک لیک سیتی و پارک سیتی در این ایالت غربی آمریکا کشف شد. پلیس افزود او پیش از آنکه با سلاح گرم به زندگی خود پایان دهد به شماره فوری پلیس زنگ زده و گفته بود قصد خودکشی دارد. پترسون بیست و نه ساله روز جمعه به رانندگی در حال مستی در یکی از بزرگراه های آیداهو (شمال غرب) متهم شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی سال دو هزار و شش به علت دعوا و کتک کاری در حال مستی، از بازی های المپیک زمستانی تورین (شمال ایتالیا) کنار گذاشته شد.

 

زمین لرزه 5.9 ریشتری در مکزیک

زمین لرزه‌ای به بزرگی پنج و نه دهم ریشتر روز گذشته ایالت سینالوآ مکزیک را لرزاند. موسسه لرزه‌نگاری مکزیک با اعلام این خبر افزود این زمین لرزه روز سه‌شنبه ساعت دوازده و چهل و چهار دقیقه به وقت محلی حدود صد کیلومتری شهر لوس موچیس به وقوع پیوست . به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از مکزیکو سیتی، هنوز آماری درباره تلفات و خسارات احتمالی منتشر نشده است.

 

مردم مناطق سیل زده پاکستان با گذشت یکسال هنوز دچار مشکلات زیادی هستند

با گذشت یک سال از جاری شدن سیل در مناطق گسترده ای از پاکستان مردم هنوز گرفتار پیامدهای آن هستند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ، کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی اعلام کرد: مردم مناطق فاجعه زده پاکستان هر روز برای گذران زندگی خود دچار مشکل هستند. سیل سال گذشته در پاکستان به زندگی هجده میلیون نفر آسیب رساند. عبدالغفور مالک یک کارخانه هیدرو الکتریک گفت: به دلیل درگیری ما خانه های خود را ترک کرده بودیم و به مناطق دیگری رفته بودیم و وقتی بازگشتیم سیل آمد و همه چیز از جمله نیرونگاه برق را که منبعی برای کسب درآمد هم بود از بین برد. این تنها منبع تامین برق برای ما بود و هیچ نیروگاه دولتی دیگری در اینجا وجود نداشت. عبدالغفور افزود: گروه صلیب سرخ با ورود به این منطقه و تعمیر دوباره نیروگاه برق ، ماشین آلات را فراهم کرد. اکنون این نیروگاه برق مردم را تامین می کند و ما از این بابت خوشحالیم.

 

مصرف مواد مخدر در استرالیا رو به افزایش است

بررسی های محققان در استرالیا نشان می دهد شمار سیگاری ها در این کشور رو به کاهش است ولی تمایل مردم برای استفاده از مواد مخدر در حال زیاد شدن است. موسسه سلامت استرالیا با بررسی بیست و شش هزار استرالیایی اعلام کرد شمار سیگاری های بالاتر از چهارده سال ،از شانزده ممیز شش دهم درصد در سال دو هزار و هفت به پانزده درصد کاهش یافته است ولی استفاده مردم استرالیا از مواد مخدر افزایش داشته است. این موسسه اعلام کرد شمار جمعیت استفاده کننده از مواد مخدر مشتق از تریاک و همچنین استفاده از قرصهای مخدر ، افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا ،‌در این بین فقط مصرف قرص های اکستازی نیز افزایش نشان داده است.

 

هند 91 زندانی پاکستانی را آزاد کرد

در آستانه دیدار وزرای امور خارجه هند و پاکستان، دهلی روز سه‌شنبه به نشانه حسن نیت 91 زندانی پاکستانی را آزاد کرد و به مقامات مرزی پاکستان تحویل داد. 87 تن از این زندانیان آزاد شده ماهیگیر هستند. منابع رسمی آگاه گفتند: پاکستان نیز در واکنش به تصمیم هند تعدادی از زندانیان هندی را آزاد خواهد کرد. وزیر امور خارجه پاکستان روز سه‌شنبه گفت: پاکستان خواستار یک روند گفتگوی  بی‌وقفه  با هند است که به برقراری صلح و پیشرفت در منطقه بینجامد. حنا ربانی کهر پیش از عزیمت به دهلی برای حضور در گفتگوهای وزیران خارجه با محوریت مبارزه با تروریسم، مناقشه کشمیر، تجارت و ارتقای تبادلات دوجانبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه لاهور حاضر شد. کهر خاطرنشان کرد: هردو کشور تعهد شفافی برای مذاکره و حل تمام مسائل موجود نشان داده‌اند. گفتگوهای دیپلمات‌های پاکستان و هند روز سه‌شنبه در دهلی نو به منظور نهایی کردن برنامه وزرای خارجه دو کشور برگزار شد و وزرای خارجه دو کشور چهارشنبه گفتگوهایی را برگزار خواهند کرد. پس از حدود چهار سال بن بست بین پاکستان و هند بر سر حملات بمبئی که دهلی گروه پاکستانی  لشگر طیبه را مسئول آن می‌داند، این دو کشور در ماه فوریه گفتگوهای رسمی خود را از سر گرفتند. وزیر امور خارجه پاکستان گفت: دولت پاکستان به رهبران مخالف از جمله نواز شریف نخست وزیر سابق در خصوص این گفتگوها اعتماد کرده است. انتظار می‌رود کهر و اس ام کریشنا همتای هندی وی به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور و گسترش مسافرتها در طول مرز دو طرف در منطقه کشمیر اقداماتی را در راستای اعتماد سازی اعلام کنند.

 /5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =