مهر نوشت:

با آغاز فصل مذاکرات و چانه زنی های کارگری و کارفرمایی برای تعیین حداقل دستمزد 91 کارگران و افزایش 3 درصدی نرخ تورم در تابستان امسال؛ احتمال تعیین حداقل مزد متفاوت از امسال تا 2 برابر افزایش دور از انتظار نیست.

افزایش حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار که حداقل 40 درصد کل شاغلان کشور را شامل می شود مهم ترین موضوع و اقدامی است که هر ساله توسط شورای عالی کار طی ماه های پایانی سال دنبال می شود.

افزایش مزد هر سال میلیون ها مشمول قانون کار و اینکه افراد شاغل در بخش ها و بنگاه های مختلف تولیدی و اقتصادی کشور در سال جدید به چه میزان افزایش حقوق خواهند داشت، موضوعی نیست که حس کنجکاوی کارگران را تحریک نکند.

از اینرو، همزمان با آغاز نشست ها و بررسی های کارگران، کارفرمایان و دولت پیرامون این موضع در ماه های پایانی هر سال، حداقل دستمزد به یکی از مهم ترین پیگیری ها چه در رسانه ها و چه برای خود مشمولان قانون کار تبدیل می شود.

طی سال های گذشته نیز افزایش حداقل دستمزد که طبق پیش بینی های ماده 41 قانون کار صورت می گیرد دستخوش نوسانات و مصوبات مختلفی بوده است به نحوی که افزایش 9 درصدی امسال دستمزد کارگران یکی از کمترین افزایش ها و تجربه ها در سال های گذشته بوده است.

طبق ماده 41 قانون کار، نرخ تورم در کنار تامین حداقل معیشت خانوار کارگری دو مولفه اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد هر سال کارگران است به نحوی که نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار پیشنهادات و کارشناسی های خود را بر مبنای این دو مولفه جمع بندی و ارائه می کنند.

سال گذشته که کمترین افزایش حداقل دستمزد برای سال جاری به میزان 9 درصد به تصویب شورای عالی کار رسید طبق نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی در پایان بهمن ماه 89، نرخ تورم به میزان 11.1 درصد بوده است.

هرچند که به گفته نمایندگان کارگری و کارفرمایی عضو شورای عالی کار، افزایش حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار با افزایش حق بن به میزان 11.1 درصد یعنی نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بوده است، اما بر سر اینکه نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی با واقعیت معیشت خانوار مطابقت دارد و یا خیر؟ نیز برخی حواشی هرساله مطرح می شود.

منتقدان روش محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی بر این اعتقادند که نرخ های اعلامی این بانک با واقعیت معیشت و سبد هزینه های خانوار مطابقت ندارد و تورم به مراتب بالاتر از اعلام بانک مرکزی است که البته در نقطه مقابل بانک مرکزی نیز از محاسبات خود دفاع می کند.

با این حال به دلیل تاکید ماده 41 قانون کار، توجه و محوریت بالایی در تعیین حداقل دستمزد بر نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی وجود دارد. هرچند که برای سال آینده شورای عالی کار با یک چالش جدید نیز در مورد نرخ تورم مواجه است و آن هم وجود دو مرجع اعلام نرخ یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است.

به نظر می رسد متفاوت بودن نرخ های تورم اعلامی توسط این دو مرکز در ماه های گذشته و برحق دانستن محاسبات توسط هر یک از این دو نهاد، شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران چالش جدیدی را نیز تجربه کند.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری باعث افزایش نرخ تورم طی ماه های گذشته شده است به نحوی که این نرخ تنها در یک فصل (تابستان امسال) به میزان 2.8 درصد افزایش یافته است.

از منظر دیگر رشد 3 درصدی نرخ تورم در فاصله تیر تا مهر ماه 90 از 16.3 تا 19.1 درصد نشان دهنده احتمال تعیین حداقل دستمزد متفاوت برای سال آینده به نسبت 9 درصد سال جاری است.

ماه نرخ تورم
تیر 16.3
مرداد 17.3
شهریور 18.3
مهر 19.1
آبان ؟

هرچند حفظ شرایط افزایش 1 درصدی نرخ تورم در هر ماه از تیر تا مهر می تواند مهم ترین مولفه تعیین حداقل دستمزد را به نفع کارگران چرخش دهد اما اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ تورم از دی ماه کاهش خواهد یافت.

این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که شورای عالی کار نرخ تورم پایان بهمن ماه هر سال را ملاک اصلی افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران قرار می دهد.

اما اگر پیش بینی های رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش شدن نرخ تورم از دی ماه درست نباشد، باید انتظار داشت که حداقل دستمزد سال 91 کارگران حداقل به میزان 2 برابر امسال نیز افزایش یابد و با توجه به روند افزایش نرخ تورم فعلی این موضوع دور از انتظار نخواهد بود.

با این حال، رفته رفته باید منتظر اظهارنظرهای مختلفی در مورد حداقل دستمزد سال آینده کارگران باشیم چرا که از این به بعد نشست ها و جلسات مختلفی چه بین کارگران و چه به صورت مشترک با کارفرمایان پیرامون مسئله دستمزد سال آینده برگزار خواهد شد که به ارائه اظهارنظرهای مختلفی خواهد انجامید.

علی دهقان کیا با تاکید بر یک نشست مقدماتی برگزار شده شورای عالی کار با حضور مقامات کارگری، کارفرمایی و دولت در زمینه حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها کارگر، گفت: از این طریق کار به صورت رسمی آغاز شده است.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، اظهار داشت: در اولین جلسه مقدماتی تصمیم گیری شد تا هر یک از گروه ها اعم از کارگران، کارفرمایان و دولت تا یکماه آینده برخی بررسی ها را در مورد دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار انجام دهند.

دهقان کیا ادامه داد: تهیه مدارک و انجام کارشناسی های مختلف در زمینه وضعیت قیمت ها و سبد معیشت خانوار در ماه های آینده مهم ترین و اساسی ترین کاری است که هر یک از گروه های کارگری و کارفرمایی انجام خواهند داد.

وی تاکید کرد: نمایندگان کارگری تا یکماه آینده باید برخی دلایل و مستندات خود در مورد میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده را ارائه کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور همچنین از انجام برخی مذاکرات و رایزنی ها برای تشکیل کمیته های تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران در استان تهران خبر داد و گفت: با این وجود، تاکنون کار به صورت جدی در استان تهران آغاز نشده است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    87 3
    همیشه بهمن ماه که میشه ریس کل بانک مرکزی یه اماری میده و بر اساس همین امار نرخ افزایش دستمزد کارگران بیچاره رو اعلام میکنند .خدا جای حقه ای مسولین.
    • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      15 2
      واقعاٌ ما کارکنان فنی وحرفه ای را نیز دولت مردان با حقوق 4500000ریال دریابید. با این حقوق کم چکار کنیم
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    78 4
    افزایش حقوق کارمندان 9% ئر سال 90! خدایا این چه عدالتیه اخه! اقلا رشد حقوق کارمند و کارگر باید 10% از متوسط تورم بیشتر باشه تا این قشر بتونه پیشرفت کنه
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    117 2
    واقعاً نرخ تومر این چیزی که اعلام کردند من میخوام بدونم دون پایه ترین مسئول این مملکت میتونه با زن و بچه و خونه مستأجری با ماهی 450 هزار تومن زندگی کنه خدایا حق ما رو از این ناحقان بگیر الهی آمین
    • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
      19 1
      انشاء الله
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    25 2
    اینا چیزی از حقوق ما کم نکنن ما اضافه نخواستیم.من یک کارگر متاهلم در یکی از شرکتهای دولتی با مردک لیسانس.تا پارسال با همیم مدرک ماهی پانصد تومان به ما میدادن امسال به دلیل دور زدن قانون با مدرک دیپلم با ما قرارداد بسته اند و ماهی چهارصدوپنجاه تومان به ما میدن در حالی که حقوق ما در سال 87 پانصدو پنجاه تومان،درسال 88 پانصدتومان و در سال 89 نیز پانصدتومان بوده.ای امان از این همه عدالت.....
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    15 17
    همش الکیه ینا رو میگن دل خوش کنن کجایی کارین تا بیان تصویب بشه دو برابرم بدرد نمیخوره هیچ کارفرمایی حاضر نیست حقوق ببره بالا تو رو خدا این تزا رو ندین باز یک عده دیگرو میندازن بیرون به همین 340000 خودمون راضی هستیم
  • ذبيح IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    60 3
    بازم انتخابات نزديك شد
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    40 0
    همين الان 4ماه يكبار حقوق ميگيريم شركتها هم با 30%توان كار ميكنند ولي ميگن همچي ارومه ....
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    60 2
    مسولین خواهشن بیان یک ماه بجای من با حقوق کارگری زندگی کنند اگه تونستن من هیچ حرفی ندارم ازشون عذر خواهی میکنم و دستشون را هم میبوسم
  • بانام! IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    5 38
    از همین جا! کمال تشکرم را از حسن نیت مسولین و حفظ شان کارمندان اعلام مینمایم.
  • بدون نام US ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    68 1
    پيشنهاد مي كنم يك نفر از نمايندگان كارگران و يك نفر از نمايندگان كارفرمايان و نماينده دولت در شوراي عالي كار پس از تصويب حداقل دستمزد به مدت يكسال مجبور به زندگي كردن با حداقل دستمزد مصوب خودشان ، بدون دريافت هيچ گونه مزايا در منزل استيجاري شوند .
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    40 12
    ساده لوح هستین! دولت با مشکلات مالی جدی مواجه هست، همون طوری که محسن رضایی می گفت الان لب پرتگاه هستیم! شما منتظر افزایش حقوق ها هستید؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    16 0
    مسئولين محترم به فكر محرومترين اقشار مملكت باشيد تورم بالا ميره درسته كه ركود اقتصاديم داره در كل همه اقشار صدمه ميبينن ولي تنها قشري كه دستش به هيج جا بند نيست همين قشر حقوق بگيره اگر مسئولين به جاي سياست بازي وبازي با ارقام واعداد به اندازه سرسوزني به فكر مردم هستن همين امروز اقدام كنند چون فردا نه مردمي وجود دارن نه مملكتي كه اقايان مسئول بخوان مسئوليت داشته باشن بترسين از اه مظلوم همه نميتونن برن كانادا با پول ملت .... بزار نظرو
  • ناسیونالیست IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    32 1
    سلام در تامین اجتماعی 1000 میلیارد اختلاس کردن و با پول هزاران بدبخت کارگر شرکت زدن و پول چاپیدن بعد که صحبت از اضافه حقوق که میشه میگن بودجه نیست...
  • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    37 0
    اينطور كه شما تيتر كرديد "احتمال افزایش ۲ برابری دستمزد کارگری" يعني حقوق كارگران 2 برابر ميشود در صورتي كه در متن مشخص ميگردد كه افزايش امسال دو برابر افزايش پارسال يعني دو برابر 9 درصد است اون هم احتمالاً !! نكنيد اين كارها رو لطفاً خوانندگان را ... فرض نكنيد.
  • حسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    28 1
    بازم امارهای دروغ! تورم الان 6 سالی هست که بالای 20 است. 11.1؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
      8 1
      20 درصد نه بالای 30 درصده فقط نوبت ما میشه تورم میاد پایین
  • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    33 2
    اندکی صبر انتخابات نزدیک است
    • س ا ر ه DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
      18 3
      انتصابات دیگه؟
  • يك كارگر IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    12 2
    شايد كارخانه ها و مراكز نيمه دولتي حقوق كارگر را طبق قانون پرداخت كنند. اما ما كه در شركتهاي كوچك خصوصي هستيم فقط " برامون نمي صرفه" از كارفرمايان مي شنويم. هيچ مسئولي هم نظارت بر اونا نداره.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    21 10
    این یعنی بیکار شدن 50 درصد کارگران
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    17 1
    چه تورمی خواهیم داشت! به به!
    • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      4 18
      هیچی کیفیت محصولاتمان ازچین هم خیلی خیلی پائین تر ولی مقایسه حقوقها با کشور المان و امریکا برابر . اخر این محصولات از دست شما عزیزان بیرون می اید مثل خودرو . پوشاک . نان . کفش . آجر . میوه . خانه وغیره...
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    14 0
    حقوقهاي ميليوني مزاياي مجاني بيمه براي رئيس و مديرانه آخر هم 30 الي 50 هزار تومان به حقوقا اضافه ميكنن تا توانيد رفع غم از چهره غمناك كن در جهان گرياندن آسان است اشگي پاك كن
  • ناشناس MY ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    20 0
    بازم موقع انتخابات شد و مسولان وعدهایشان شروع شد همین الان زورکی حقوق میدهند و خیلی از کارخانه چند ماه حقوق کارگران را نداده اند
  • kourosh GB ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    22 1
    کارگر ۲ برابر,, دولتیها مادام العمر!!عجب عدالتی!!
  • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    22 1
    ای کاش حقوقمان مثل سال 75 سی وپنج هزارتومان بودوهمه چیز میتوانستیم بخریم و قیمت تمام شده کالاها هم پائین ترمی شد وهمسایه های کشورمان به خاطر ارزان بودن محصولات تولیدی یمان مشتری و خرید کلان از کشورمان می کردند اخر دولت با سوبسید دادن بایدجلو تورم را بگیردنه با چهل و پنج هزار توماندادن به هر نفر و رها کردن به حال خود همه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
      2 10
      این پاسخ از سر شعور و خرد میباشد.وقتی رشد اقتصادی مملکت سه درصد هست یعنی حجم کالا و خدمات در کشور تنها سه درصد افزایش پیدا کرده حال چطور می شه قدرت خرید ده میلیون نفر را دو برابر کرد.سخت یا آسان تنها افزایش متناسب با رشد اقتصادی واقعی هست و افزایش بیش از آن با ضریب دو تا سه برابر به صورت تورم از جیب حقوق بگیر خارج میشه در صورت کنترل دستوری قیمتها هم تعطیلی واحد زیانده وبیکاری پرسنل آن در انتظار آنها خواهد بود.حقوق کمتر بهتر از بیکاری هست.
  • ساحل IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    13 8
    دو سال پیش که وارد یکی از شرکتهای خصوصی بزرگ تهران شدم 400 نفر پرسنل داشت الان کلا 80 نفر هم نیستیم اگر واقعابخوان حقوقا رو دو برابر کنند مطمئنا همین چند نفر رو هم اخراج می کنند .
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    16 0
    شوخى جالبى بود
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    2 19
    هی حقوق ها را گران کنید اصلا حقوق هر ماه را پنچ میلیون تومان بکنید اخرش چی تمامی محصولات غذائی برقی بهداشتی صنعتی همه و همه از دست همین زحمت کشان بیرون می اید پس رابطه مستقیم با قیمت تمام شده کالا دارد گرانی پشت گرانی پس نه کارگر ونه کارفرما نتیجه مطلوبی نمی بینند باید دولت ها فقط جهت مهار تورم سوبسید بدهند مگر کارفرماها چه گناهی کرده اند که باید تمام بار سنگین تولید راهمیشه به دوش بگیرند و اخر سر هم اسمشان در لیست سرمایه داران باشد
  • بنده خدا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    17 1
    سلام.شفافسازي كنيد لطفا.دوبرابرميشود قوق يعني 9% دوبرابر ميشود الكي طوري تبليغ نكنيد كه اينگار دوبرابر ميشود حقوق.تازه اينهم يكي از شعارهاي تبليغاتيه ..تورم در بعضي اجناس تا 70% درصد رسيده و كمترين درصد تورم 30% ميباشد.پ
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    17 1
    حقوق ها رو هم اگر دو برابر کنن تازه می شه زندگی بخور نمیر فقط 30% کرایه خانه هارو بالا بردن کارگر کارمیکنه زحمت میکشه بقیه میخورن
  • بدون نام IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    7 10
    احتمال اخراج دو برابری کارگران در سال 91
  • مظلومی از جامعه IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    15 0
    کاش یکی از مسئولان تعیین حداقل دستمزد را در یک خانه نگهدارند و 400000 هزار تومان به او حقوق بدهند تا با زن و بچه خود به مدت یک ماه در ان خانه زندگی کنند من میتوانم قسم هم بخورم که 10 روز هم نمیتوانند دوام بیاورند چه برسد به یک ماه
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    13 0
    دوستان عزیز کار از این حرفها گذشته وضعیت انقدر بده که با 30 الی 50تومانی که اینا می خوان زیاد کنن دردی دوا نمیشه کاش یک هفته خودشان را جای ما میزاشتن ببینم میتونن زندگی کنن. کار از ریشه خرابه بدتر نشه بهتر نمیشه
  • شهاب IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    9 1
    حقوق ماهی سیصدوسی تومن به کجای آدم میرسه اونایی که تو مجلس نشستن واین قانونارو تصویب میکنن حقوقشون چقدره ببینن میتونن یک ماه با حقوق سیصد تومن زندگیشونو بچرخونن
  • عباس IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    3 2
    قبل از یارانه ها ده تن اجر صدوهشتاد تومن بود حالا چهارصدو پنجاه تومن یعنی کل حقوقم پس از کجا خرج زندگی را تامین کنم خونه سازی پیش کش
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    6 1
    با این افزایش قیمتها 20 درصد افزایش حقوق به هیچ جا نمی رسد دلتان راخوش نکنید
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    5 1
    با اين حقوقا ما فقط قراره زنده بمونيم نه اينكه زندگي كنيم سال پيش حقوق ما 20تومن زياد شد اجاره خونم 30 تومن اضافه شد بقييه چيزا بماند مشكل رو بايد كلي حل كرد.تركيه اي كه تا چند سال پيش آقايون قبولش نداشتن اقتصاد 13 جهان شده نه مثل ما نفت مفت دارن نه معدن آنچناني نه انرژي هسته اي نه...حالا همه كارامونرو به واسطه تركيه انجام ميديم حقوق هارو افزايش ندن تورم رو كم كنن هر روز هم يه چيز نگن يه روز افزايش حقوق يه روز استخدام يه روز حذف پيمانكارا....اما اينو بگم حقوق بخور و نمير بهتر از بيكارييه همه هم قبول دارن
  • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    4 1
    ای بابا همیشه وقتی این موقع از سال که میشود هی میگویند دوبرابر یا 20 درصد ولی آخرش میگن بیا این 5 درصد بگیر تا حالا نمیری ببینید دوستان شکم سیر از تورم و گرانی چه خبر دارد تازه شانس بیاریم چیزی از ما کم نکنند
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    6 3
    ای بابا این بانک مرکزی گندشو بالا آورده یا میترسه درصد واقعی را بگوید چون اگر بگوید حقوق ها واقعا باید دوبرابر شود
  • ali US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    7 0
    با سلام .بدبختي بيش از 80درصد جامعه كارگري ايران همين قانون كارو بانك مركزي كذابمون هست كه مياد تورم بيش از 60درصدي را 11 درصد اعلام ميكن 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    5 0
    تو همچین میگی منتظر افزایش حقوق هستید؟ انگار باید منتظرم نباشیم. آخه بیچاره همین شماها هستید که باعث بدبختی ما میشید دیگه. چرا نباید انتظار داشته باشیم. من یه آدم مجرد با حقوق 400 تومان به خدا نمی تونم نیازای خودمو برطرف کنم. حالا کلا خرج و مخارج خونمونو بابام میده. میدونید دولت هیچ وقت نرخ نعیین نمیکنه بلکه نگاه می کنه به دهن ملت. پس حرفی که میزنید رو به نفع خودتون بزنید. مردم میگن بنزین می خواد 1000 بشه دولت تو تولویزیون میگه نه نمیشه. اما این مردم باز دارن میگن پس دارن را باز می کنن که بنزین 1000 میشه. اونوقت تو انتظار داری ما نگیم حقوقا زیاد بشن. من میگم باید 2 برابر بشن یعنی اگه نشه بدبخت شدیم بخد
  • حسن A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    1 3
    شاید حرف زدن راحت باشه ولی تو اجرا کردن حتما به مشکل میخورن من خواهشم اینه که هر دو طرف کارگر و کارفرما تو افزایش دستمزد دیئه بشن و دولت سبدهای حمایتی به کارفرمایان بده و اونها رو حمایت کنه و ما هم از اونا انتظار کار و دست مزد داشته باشیم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    3 1
    من کارگر گروه توسعه صنعی آذفر - ارومیه هستم بعد از 7 ماه حقوق نگرفتن 170 هزار تومن مساعده دادن که از گرسنگی نمیریم . به جای این حرفها و وعده وعیدها یه فکر تولید کننده باشبن همین شرکت تا آخر سال 87 حقوق ها رو هر ماه پرداخت می کرد ولی الان 3 ساله که 7 ماه یک بار حقوق می گیریم
  • ali IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    2 0
    از اول دنيا همه آدم ها با مشكلات زيادي مواج شده اند .ما هم همين طور. ديگران سعي مي كنند با هم مشكلات را حل كنند.اما ما ايراني ها سعي مي كنيم مشكلات خودمان را حل كنيم. بيايد درست فكر كنيم . اگر اجناس توليدي ايران از كشورهاي مجاور ارزانتر باشد ، آنها به فكر مي افتند كه مملكت ما را غارت كنند. مثل سوخت كه از كشور به راحتي خارج مي شود. اما راه حل. ما بايد تمام اجناس توليدي خود را با كيفيت بالا توليد و به نرخ كمتر از توليد گنندگان بزرك دنيا به كشورهاي ديگر ارائه دهيم. اما در خصوص دستمزدها ، بايد مثل هزينه ها بالا رود. مثلاً اگر بنزين با نرخ ديگر كشورها بالا مي رود بايد دستمزد هم با آن كشورها مقايسه شود. و بايد دقت شود از كشورهاي موفق كپي برداري گردد.
  • كارگران مجتمع تراكتورسازي IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    2 1
    حقوق كارمندان دولت در اوايل رياست جمهوري سال 88 دو برابر شد ولي بيچاركارگران با مشقت كاري حالا زير خط معاش كه نزديك خط بقاء هست امرار معاش ميكنند وهر سال افزايش حقوقي كمتر از تورم را دارند. در حالي كه كارمندان دولت بدون كمترين اضافه كاري بطور متوسط 120 ساعت مفتكي از دولت كريمه اضاف كاري كارانه وپاداش دريافت ميكنند. اگر واقعا عدالت قراراجرا بشه كمترين كاريكه دولت ميتونه انجام بده دو برابر كردن حقوق ومزاياي كارگران است. وجالب اينكه در كل ايران وحتي بين كارخانجات سازمان گسترش ،كمترين حقوق كارگري مربوط به مجتمع تراكتورسازيست
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    6 0
    قابل توجه آقازادها من در جایی هستم که ماهی 330000 هزار تومان میگیرم 30 سالسن دارم لیسانس مدیریت که ای کاش وقتمو صرف درس نمی کردم از 8 صبح تا 10 شب واقعا نظام عدالتمندی داری همه در رفاه اند
  • یوسف GB ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    باتوجه به تورم ۹۱ حداقل حقوق ۹۲ باید ماهی ۴ میلیون بشه که مردم راضی زندگی کنن
  • بی نام IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    مسولان مملکتی تو رو خدا به فکر ما کارگران باشید