۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳

محمد خوش چهره

تحریم بانک مرکزی ایران به دلیل تاثیری که در بازار جهانی نفت دارد، نمی‌تواند تصمیمی منطقی باشد و تحریم‌کنندگان نسبت به این واقعیت اشراف دارند که عملی‌کردن این تصمیم خودشان را هم با ضررهایی جبران ناپذیر روبه‌رو می‌کند.

به هر حال ایران به عنوان یکی از سردمداران نفت و بازار جهانی این کالای مهم جایگاه ممتازی در مناسبت‌های اقتصادی دارد همین عامل موجب شده تا مجامع رسمی و حتی کشوری چون آمریکا که خصامتی دیرینه با ایران دارد، در عمل نشان بدهند که حاضر به تحریم بانک مرکزی نیستند. به هر حال بانک‌های مرکزی در تمامی کشورهای دنیا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و به همین دلیل است که تصمیم‌گیری در خصوص آنها با حساسیت ویژه‌ای انجام می‌شود.

البته این نکته دلیل خوبی نیست تا ما مساله‌ای مهم چون تحریم را جدی نگیریم و با این ذهنیت که آنها نمی‌توانند تحریم کنند یا تحریم‌ها تاثیرگذاری منفی‌ای نخواهند داشت، نسبت به این احتمال بی‌تفاوت باشیم. ما باید با کارهای کارشناسی به شناخت صحیحی از کم‌اثر، بی‌اثر یا تاثیرگذاربودن تحریم‌ها برسیم تا از این طریق واکنش مناسبی به شرایط مختلفی که احتمال وقوعش می‌رود، نشان بدهیم و برنامه‌های مالی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که در صورت شرایط بدتر هم بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.
با تمام این تفاصیل نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بدهیم این که هیچ احتمالی را نمی‌توان احتمال ناممکنی دانست.

پس بر ما واجب است تا با توجه به اهمیت بانک مرکزی و اینکه شرایط این بانک تا چه حد آن را در اقتصاد کشور مهم می‌کند، راه‌کارهای مناسبی را برای تحریم‌ها یا تصمیم‌های آنچنانی دنیای غرب پیدا کنیم و این را هم بدانیم که ظرفیت‌های مالی ایران و جایگاه ما در بازارهای جهانی به حدی است که بتوانیم با استفاده مطلوب از داشته‌هایمان به مقابله با دشواری‌هایی برویم و آسیب‌ها را به پایین‌ترین حد ممکن خود برسانیم.

 

*عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    4 0
    با سلام اقای خوش چهره لطفا اون مقاله را داوری کنید الان 6 ماه هست دست شماست داوری نکردید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!