محمد سلطانی فر

دولت ها برای حمایت از اتباع خود، ضمن استفاده از راهکارهای متعدد تلاش دارند تا حقوق تبعه خود را اعاده کنند. دفاع از حقوق اتباع شامل تمام افرادی می شود که از تابعیت آن کشور برخوردارند. هرچند شاید آن تبعه از نظر گرایش سیاسی در برابر حکومت قرار بگیرد، اما آن دولت بر خود لازم می داند که حداقل در ظاهر نشان بدهد که پیگیر وضعیت حقوقی تبعه خود است .
حساسیت دولت ها نسبت به حقوق اتباع، باید دائمی باشد همچنانکه شاهد هستیم که مدت زمان زیادی از مفقود شدن رون آراد گذشته است اما در همین مدت زمان دولت اسراییل از هر راهکاری بهره می گیرد تا مبادا یاد و خاطره وی از ذهنها پاک شود. آنها در جریان جنجال های رسانه ای تا رایزنی های دیپلماتیک همواره از مفقود شدن وی سخن می گویند. بیان مکرر نام تبعه مفقود شده در رسانه ها موجب می شود که حساسیت دیپلماتیک افزایش یابد.
البته از شگردهای رسانه ای نیز می توان نهایت بهره را برد به گونه ای که در سالگرد بازداشت و مفقود شدن، ضمن برگزاری همایش و اشاره به نحوه بازداشت، انتظار خانواده و مردم آن کشور از جامعه جهانی را در صدر اخبار قرار داد و همواره تاکید کرد که باید هرچه زودتر بسترهای لازم برای بازگشت آن تبعه به کشور خود فراهم شود.
در جریان مذاکرات دیپلماتیک، دولت باید بارها به وضعیت تبعه خود اشاره کند و آزادی وی را به عنوان شرطی بلا تردید مورد توجه قرار بدهد همچنانکه رژیم اسراییل بارها تاکید کرده که حاضر است در برابر اسرای دربند خود چندین برابر از اسرای فلسطینی را آزاد کند .
تکرا موضوع بازداشت افرادی مانند آقای تاجیک و ... حداقل به جهانیان نشان می دهد که وضعیت این تبعه برای دولت مهم است وگرنه فراموشی نام اتباع سبب می شود که کشور مذکور تحت فشار افکار عمومی برای آزادی آن فرد قرار نگیرد. حداقل انتظار این بود که ایران در برابر آزادی آمریکایی های بازداشت شده، آزادی اتباع خود را درخواست کند اما متاسفانه این مهم مورد توجه سیاستمداران کشور قرار نگرفت .
*استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

/214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =