مسعود ده‌نمکی می‌گوید سینمای کشور دارد قربانی اختلاف سلیقه‌های سیاسی می‌شود.

مسعود ده‌نمکی عضو حقیقی شورای عالی سینما می‌گوید در جلسه شورای عالی سینما بحث انحلال خانه سینما مطرح نشده و البته او به عنوان یک سینماگر ، خودش راعضوی از اصناف خانه سینما می‌داند. او که تمایل چندانی برای ورود به دعوای بین هیات مدیره خانه سینما و معاونت سینمایی ندارد ، می گوید اگر دعوایی هم هست به جای طرح در دادگاه باید با ریش سفیدی بزرگان سینمای کشور حل و فصل شود و مناسبات قانونی میان ارشاد و شورای فرهنگ عمومی و خانه سینما. ده نمکی در این گفت و گو برای اولین بار درباره اختلافات خانه سینما و معاونت سینمایی سخن گفته است:
بحث اصلی‌مان ، ماجرای انحلال خانه سینما است.
اختلاف حقوقی بین خانه سینما و معاونت باید در درون خانواده سینما حل شود. زیبنده نیست که دعوای درون یک نهاد فرهنگی در مراجع قضایی حل شود. کاش با ریش سفیدی بزرگان سینمای ایران ، این قصه ختم به خیر شود. امیدوارم که ریش سفیدان سینمای ایران پا پیش بگذارند و اجازه ندهند که صنوف سینمایی کشور از این دعوای حقوقی ضربه بخورند.
شما به عنوان مسعود ده نمکی ؛ کارگردان و فیلم ساز آیا موافق انحلال خانه سینما هستید؟
من ، مسعود ده نمکی ، یکی از اعضای صنوف خانه سینما هستم و عضو کانون کارگردانان سینمای ایران. فکر می کنم اگر طبق قانون عمل بشود و آنچه دقیقا در اساسنامه اولیه خانه سینما و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد ، نیازی به این همه گرو کشی و دعوا نداریم و موضوع طرح انحلال خانه سینما اصلا ضرورتی ندارد و هر دو طرف یعنی دولت و خانه سینما به مطالبات خود می رسند.
پس به رغم ایراداتی که به خانه سینما دارید ، مخالف انحلالش هستید؟
ایرادات نه ، من می گویم اگر اساسنامه و قانون به درستی  اجرا شود و مرجع رسیدگی باشد ، مشکلی به وجود نخواهد آمد و نیازی به دعوا بر سر انحلال نیست که باعث لطمه خوردن به صنوف مختلف سینمایی می شود.
و حالا به عنوان عضو شورای عالی سینما دوست دارم به این سئوال پاسخ بدهید که آیا بحثی درباره انحلال خانه سینما در آخرین جلسه شورا  مطرح شد؟
ببینید به نظر من انحلال یا عدم انحلال خانه سینما از لحاظ کاری هیچ ارتباطی به شورای عالی سینما ندارد که بخواهد به آن ورود کند. اگر هم این شورا نظری بدهد ، نظرات مشورتی است. آنچه هم در آخرین نشست شورای عالی سینما پیشنهاد شد این بود که اگر این دعوا حل نشد و مصوبه شورای فرهنگ عمومی به اجرا در آمد ، صنوف سینمایی ضربه نخورند و تا وقتی که ساز و کار مشخصی برای این صنوف وجود ندارد ، بدنه سینما از این اتفاق لطمه ای نبیند.
در حقیقت تصمیم شما یک راه حل پیشگیرانه بوده ؟
دقیقا همین طور است. گفتیم که اگر چنین تصمیمی گرفته شد ، اهالی سینمای کشور بلاتکلیف نماند و ضربه نخورند.
فکر نمی کنید طرح این دعوا ها در آستانه جشنواره فجر می تواند به جشنواره لطمه بزند و همه دوباره در حالت قهر با هم باشند؟
 راستش مهمتر از جشنواره ، هویت و ساختار سینمای کشور است که نباید قربانی این کش و قوس های سیاسی بشود و لطمه بخورد. هرچه نهاد های سینمایی به سمت کارهای حزبی بروند ، منافع کلان سینما تهدید می شود. هر سینماگری که تمایل به کار سینمایی در قالب کار صنفی سیاسی دارد ، بهتر است برود حزب تشکیل دهد. نمی گویم سینماگر سیاسی باشد اما رفتار حزبی ، آن هم در قالب صنفی و یا حتی مدیریت دولتی باعث ایجاد سوء تفاهم می شود. سینمایی که با مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری ها دست به گریبان است ، نباید در مظان اتهام کار تشکیلات جناحی هم باشد.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    12 76
    زنده باد ده نمکی
  • سش IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    8 4
    شما که اینقدر خوب صحبت می کنی فیگور هم بلدی بگیری؟!!
  • دانشجو IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    0 1
    ده نمکی جان با شما موافقم و همچنین از سخنان شما در برنامه ی هفت در این هفته حمایت می کنم.