فارس نوشت:

همزمان با آغاز برخورد انتظامی با دارندگان و فروشندگان ارز غیر از مجاری مجاز امروز خیابان فردوسی شاهد دلالان و صرافانی است که تنها و تنها نظاره‌گر مردم هستند.

 

 طبق اعلام رسمی بانک مرکزی از روز جاری نیروی انتظامی با کسانی که به خرید و فروش ارز غیر از مجاری رسمی می‌پردازند برخورد قانونی خواهد کرد.
هدف بانک مرکزی از این اقدام این است که از این پس ارز به عنوان کالای قاچاق به حساب آید و دیگر سفته‌بازان و دلالان به راحتی قیمت‌ها را بالا و پایین نبرند.
درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی روز گذشته  گفته بود از این پس فقط صرافان مجاز و بانک‌ها می‌توانند ارز بفروشند.
وی همچنین تاکید کرده بود از روز جاری نیروی انتظامی به شدت با دلالان خیابانی که ارز خرید و فروش می‌کنند برخورد خواهد کرد.
خبرنگار ما برای ارائه گزارش از وضعیت دلالان فردوسی و همچنین کسب اطلاع از آغاز برخورد نیروی انتظامی با این افراد سری به خیابان فردوسی زد.

* صدای "دلار،‌دلار" قطع شد!

دلالانی که بیش از این هر ساعت و هر دقیقه از روز تنها و تنها کارشان پیدا کردن مشتری چه برای خرید و چه برای فروش دلار بود امروز و بعد اطلاع از برنامه جدید بانک مرکزی فقط به خیابان فردوسی آمدند تا نظاره‌گر بازار باشند.
سکوت معنادار این افراد که در گوشه‌ای از خیابان ایستاده‌اند حکایت از انتظارشان برای اجرایی شدن یا عدم اجرای سیاست اعلام شده توسط بانک مرکزی دارد.
یکی از این افراد به خبرنگار ما می‌گوید: فقط نظاره‌گر بازار هستیم و منتظریم تا ساعتی دیگر شاهد هر برنامه‌ای توسط بانک مرکزی و نیروی انتظامی باشیم.

* نیروی انتظامی یک ساعت دیگر می‌آید 

وی با بیان اینکه امروز و یا حداقل تا این ساعت قصد خرید و فروش ارز را ندارد، می‌گوید: من و همکارانم فعلا ریسک نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم فقط بازار را نگاه کنیم.
این دلال خیابانی ادامه می‌دهد: آنطور که ما شنیده‌ایم قرار است از ساعت 10 و 30 دقیقه الی یک بعدازظهر نیروی انتظامی وارد عمل شود تا کسانی که ارز دارند را بگیرد.

* پسر 17 ساله هم به جمع دلالان خیابانی پیوست

اما نکته‌ای که در سکوت بازار ارز و حواشی خیابان فردوسی وجود داشت شور و شوق یک پسر بچه 17 ساله بود که تازه به جمع دلالان خیابانی پیوسته بود.
وی طبق گفته خود اولین روزی است که برای خرید و فروش دلار به این خیابان آمده در حالی با شور و هیجان خاصی سعی دارد مشتری پیدا کند که تمام دلالان میدان و خیابان فردوسی فقط کنار دیواری ایستاده‌اند.
ولی حمید قصد ندارد صدای "دلار"، "دلار" را قطع کند و در این وضعیت بدون هیچ ابایی با شجاعت به مردمی که از این میدان رد می‌شوند می‌گوید: "دلار" و سعی دارد برای خود مشتری پیدا کند.
خبرنگار ما علت این کارش را از وی پرسید و با این پاسخ مواجه شد که آمده‌ام تا کاسب شوم. دوست دارم مثل پدرم کاسب دلار شوم.
وی ادامه داد: پدر من کهنه‌کار این بازار است من هم آمدم تا مانند پدرم تجربه و ثروت پیدا کنم؛ من هم دلار را از دست مردم می‌خرم و می‌فروشم.
وی اضافه کرد: هنوز درسم تمام نشده ولی 2 الی 3 روز از هفته که مدرسه نمی‌روم را اینجا می‌آیم تا پیش پدرم کار یاد بگیرم.

* صرافی‌ها: فقط نرخ زدیم، کار نداریم

علاوه بر دلالان وضعیت صرافی‌های مجاز و غیرمجاز این خیابان نیز جای تأمل دارد چرا که این افراد نیز دست از کار نیز کشیده‌اند و طبق گفته خود تا زمانی که نرخی اعلام نشود نمی‌توانند خرید و فروش داشته باشند.
تقریبا تمام صرافی‌های فردوسی روی تابلوهای خود نرخ 1390 تومان را برای خرید و نرخ 1400 تومان را برای فروش دلار ثبت کرده‌اند ولی عملا توجهی به این نرخ‌ها و تقاضای مردم برای خرید و فروش ارز ندارند.
صرافی‌ها می‌گویند هنوز دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است؛ دستور داده‌اند نرخ 1390 ـ 1400 تومان را در تابلوها درج کنیم.
یکی از این افراد به خبرنگار فارس گفت: هر وقت نرخ جدید را اعلام کردند ما کارمان را شروع خواهیم کرد.
 برخورد رسمی نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دلالان خیابان طبق برنامه رسمی بانک مرکزی باید از امروز شروع شود از همین رو منتظر خواهیم ماند تا در ساعات بعدی روز جاری وضعیت برخورد با این گروه را مشاهده کنیم.
خبرگزاری فارس گزارش‌های تکمیلی را از این وضعیت در بازار ارز متعاقبا ارائه خواهد داد.
 

/3131

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    86 7
    دلار ميفروشم 2500
    • esi IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      57 3
      آقا من خریدارم 5000 تا می خوام :)
  • سيامک IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    117 2
    کارشناس کيفيت هستم!بخاطر کارم سالي 5-6 دفعه بايستي به خارج ازکشور سفر کنم!هر با تقريبا2000-2500 دلار هزينه دارم!امثال من بايستي ارز مورد نياز خود را ازکجا تهيه کنن؟بانک ارز نميده چون ميگه سالي يه بار ميديم!صرافي هاميگن فروش نداريمو فقط ميخريم!غير از کنار خيابون راه ديگه ای برام ميمونه!؟تازه نيروی انتظامي ميگه اگه فاکتور نداشته باشي قاچاقه!اگه ارز 2000 تومن هم بشه من به اندازه نيآز سفرم بايد بخرم !نميتونم بدون پول برم ديار غربت !اما اين قانونهای مسخره هميشه دست وپاگير و سبب دردسر امثال ما ميشن!هر بچه ميدونه اين راه کنترل بازار نيست!با زور نميشه قيمتها رو کاهش داد
  • داوود IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    54 2
    مبارک است، از امروز شغل جدیدی به نام فاکتور فروشی برای ارز هم به مشاغل قبلی و موجود! اضافه گردید. لطفاً اگر کسی از قیمت فاکتور خالی اطلاع داشت همینجا اعلام کند تا اجهاف در حق خریداران ناچار!!! و چند نرخی!!! بودن فاکتور را شاهد نباشیم.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    49 0
    اقا من که هفته دیگه باید برم سفر دلار از کجا باید بخرم؟ بار دوم هست و ارز مسافرتی هم نمی تونم بگیرم. تازه اگر هم می تونستم 1000 دلار خیلی برای سفر من کمه؟ یکی جواب بده لطفا
    • یونس IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      0 8
      شما احتمالا با ارز سر و کار نداری. در بحرانی ترین روزهای ارزی ارز رو میشد تهیه کرد. حالا زانوی غم بغل نگیر
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      2 11
      هزینه سفر خارجه شما رو باید دولت بده؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    دست نیرو انتظامی درد نکنه خدا میدونه که این دلال های ارز از قاتل ها و جانی ها برای کشور خطرناک ترند.
    • علی . م IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      14 0
      دوست بدون نام من فکر میکنی که با گرفتن 10 تا دلال که کنار خیابان ایستاده و کاره ای هم نیستند وضعیت ارز درست میشه ؟ مشکل این دلالها نیستند مشکل مسئولین اقتصادی هستند . مشکل دلارهای چمدانی هستند که خبرآنلاین توضیح داده . گرفتن این چندتا دلال که باید خیلی هم احمق باشند که با حضور مامور انتظامی در خیابان دلار بفروشند ؟ این حرکت برای ... است تا حالا آوردن مامور در خیابان کدام مشکل را ریشه ای حل کرده ضمن اینکه با جدیت تلاش هم کرده باشند ؟؟
  • متقاضی واقعی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    11 66
    ما که کاری به کار این بگیر و ببند ها نداریم چون نیازی به مراجعه به صرافی نداریم. ما متقاضیان واقعی خیلی راحت و بی دردسر مرویم از بانک دلارمان را به نرخ مرجع می خریم. قاچاقچی ها هم بروند از دلال و صرافی بخرند. دم عمو بهمنی گرم
    • یک تاجر IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      10 2
      شما هنوز فرق قاچاقچی رو نفهمیدی عزیزم من نوعی که دارم برای امثال تو جنس با هزار معرکه و تحریم (باز نکردن ال سی) وارد میکنم با چه امنیت شغلی کار کنم؟؟؟ تو میخوای سالی یک بار بری سفر برای عشق صفا معلومه 1000 دلار بسته... وقتی واردات تعطیل شد هم به دولت هم تو دوست نامحربان سلام میکنم 40000 یارانه میدن شماها خوشین وقتی با این سیاست داخل و تحریمها جنسها گرون شد بازم ببینم مارو قاچاقچی صدا میکنی. موفق باشی
    • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
      10 4
      لابد بعد که جنس وارد کرده با دلار 1700 تومنی جنستو میفروشی؟
  • بدون نام TR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    7 0
    این کار که ارز کالای قاچاق اعلام شده جز ایجاد بازار سیاه عواقب دیگری نخواهد داشت. در ضمن به قول این دوستمان ارز به غیر از چهارچوب چگونه باید تهیه شود؟ مثلا کسانی هستند که واحد درسی اخذ کرده اند ولی دانشجوی رسمی نشده اند پس از طریق سفارتخانه نمیشود ارز تهیه کرد، تکلیف این دسته چیست؟ جالب است بدانید برای گرفتن ارز به بانک رفتیم و از طریق سفارتخانه و وزارت علوم هم اقدام کرده بودیم گفتند قیمت همینه ولی ارز نداریم. واقعا الان ما موندیم چیکار کنیم حساب فردا را نمیتونیم بکنیم که چه بلایی سر ما خواهد آمد
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    61 4
    این ره که تو می روی به ترکستان است . این روش جواب نمی ده .
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    8 1
    من 1710 خریدارم فردوسی منتظر حضور گرم شما هستم
  • بدون نام US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    6 0
    تابناک جان لطفا" به بانک مرکزی بفرمایید که به ما مردم اعلام نماید کدام صرافیها دلاز 1400 تومان با فاکتوزر میفروشند تا ما که نیار داریم به همانجا مراجعه کنیم و خلاف فانون رفتار نکنیم.
  • فلانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    11 0
    یه روز می گفتند برای تربیت بچه ها باید اونا رو کتک زد الان میگن براساس علم روانشناسی باید آسیب شناسی کرد وتنبیه فیزیکی نتیجه نمیده کار دولت مثل تنبیه فیزیکی بچه هاست بابا اقتصاد علم است ساده ترین اصلش هم عرضه و تقاضاست با بگیر وببند هم کار به جایی نمیرسه چقدر آزمون وخطا....
  • بدون نام US ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    7 2
    بعد از عید دلار 3000 تومان می شه . هر کی داره فعلا" نگهداره
  • بدون نام DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    4 2
    دلارر دلاررررر . . . . 2490
  • آرمان CH ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    12 1
    انواع دلار در اقتصاد ایران: 1-نرخ رسمی 2-نرخ مسافرتی 3-نرخ شناور 4-نرخ آزاد دستوری 1400 تومنی! 5-نرخ آزاد غیر دستوری! 6-نرخ بازار سیاه زیرزمینی! 7-....