محمدرضا نوروزپور:

با وتوی پیش نویس قطعنامه مورد حمایت کشورهای عربی و غربی درباره سوریه در شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه و چین و واکنش کشورهای مخالف این اقدام، به نظر می رسد فصل تازه ای در تحولات سوریه و بلکه خاورمیانه آغاز شده است.
با اقدام روسیه و چین در حمایت صریح از سوریه در شورای امنیت سازمان ملل که با استفاده آنها از حق وتو همراه بود مواضع کشورهای غربی-عربی و حتی اسرائیل که در همه ده ماه گذشته در خصوص تحولات سوریه و شخص بشار اسد سکوت اختیار کرده بود به شفافیت کامل و عینی رسیده است و این موضوع می تواند تا حد زیادی کمک حال سوریه باشد.
نگاهی گذرا به مواضع اتخاذ شده از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تشکیل جبهه های متفاوت نظامی، اقتصادی و مالی علیه دمشق و لزوم دست یازیدن به هر روشی برای فشار آوردن به بشار اسد به منظور وادار کردن او به کناره گیری از قدرت یا کمک به سرنگونی حکومتش و یا موضع گیری صریح اسرائیل مبنی بر اینکه از سرنگونی اسد استقبال می کند و نیز موضعگیری روز سه شنبه نخست وزیر انگلیس مبنی بر لزوم کمک این کشور به تقویت ارتش ازاد سوریه و باز اظهارات سناتور معروف جمهوریخواهان، جان مک کین مبنی بر لزوم مسلح کردن مخالفان اسد توسط آمریکا همه گویای این حقیقت است که اظهارات مقامات سوریه در ماه های گذشته مبنی بر وجود توطئه های غربی-عربی در بحران این کشور صرفا یک ادعای واهی نبوده و حقایق مربوط به دخالت این کشورها هم اینک از زبان خودشان در حال آشکار شدن است.
این اظهارات رسمی و بدون پرده مقامات غربی موید تلاش های مقامات سوری برای متقاعد کردن افکار عمومی جهان مبنی بر وجود کمک های بی دریغ غربی – عربی به شبه نظامیان مسلح در داخل کشور است که به گفته مقامات سوری، با رخنه کردن در میان مردم شهرهای حمص و حماء و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، قصد دارند آمار قربانیان از زن و کودک و پیر و جوان را بالابرده و از این طریق به حکومت مرکزی فشار وارد کنند.
اتخاذ مواضع تند سران کشورهای غربی نسبت به سوریه و حمایت همه جانبه آنها از اقدامات مسلحانه به زودی وزنه افکار عمومی جهان را حتی به نفع روسیه و چین سنگین خواهد کرد. چرا که روسیه و چین با این استدلال قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کردند که هیچ تلاش و اراده ای نه از سوی کشورهای عربی و نه از سوی کشورهای غربی مبنی بر پایان دادن مسالمت آمیز و دیپلماتیک به بحران سوریه مشاهده نکرده اند و دو طرف صرفا به براندازی حکومت اسد فکر می کنند.
روسیه و چین تاکید داشته اند که غربی ها و کشورهای اتحادیه عرب با محوریت عربستان و قطر از ابتدا به گزینه نظامی و کمک به تجهیز و مسلح کردن مخالفان فکر می کرده اندو این قطعنامه نیز در راستای تقویت همین نگاه بوده است.
از سوی دیگر چنین اظهاراتی که به طور صریح از حمایت کشورهای غربی از مخالفان مسلح و تایید و تهییج آنها به ادامه خشونت ها سخن می گوید نشان دهنده اوج دستپاچگی، بی درایتی و سردرگمی آنها در برخورد با اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه شورای امنیت و نیز مدیریت آمال و اهداف خود در براندازی حکومت اسد است.
از این منظر اکنون مواضع شفاف اتخاذ شده از سوی سران کشورهای غربی از جمله خانم کلینتون و دیوید کامرون که مشخصا از گزینه کمک به تجهیز و مسلح کردن مخالفان بشار اسد سخن گفته اند، مجوز مشروعی برای دمشق خواهد بود تا اقدامات نظامی خود را حتی در مناطق مسکونی که به گفته آنها محل اختفا و سنگر گیری مخالفان مسلح ضد حکومتی شده است، گسترش دهد.
این رهبران سیاسی بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه و بدون داشتن درک صحیح از معادلات حاکم بر بافت طائفی، قومی و مذهبی آن، بجای ارائه راهکارهایی برای پایان دادن به بحران از راه های مسالمت آمیز و دیپلماتیک، نسخه ای را تجویز کرده و می کنند که نتیجه آن صرفا افزایش قربانیان بیشتر از دو طرف و رهنمون ساختن سوریه به یک جنگ داخلی تمام عیار است که دولت بشار اسد و حامیان او به شدت می کوشند تا در ورطه آن گرفتار نشوند.
به زبان ساده اینکه اقدامات و حمایت هایی از این جنس از سوی غربی ها نه تنها کمکی به ملت سوریه نمی کند، بلکه صرفا آتش منازعات را بیش از گذشته شعله ور ساخته و تنش در منطقه را به اوج خود خواهد رساند.
اما سوالی که در اینجا مطرح است اینکه چگونه غربی ها متوجه نیستند که بشار اسد با تکیه براین حقایق و دستاویز قراردادن اظهارات خصمانه آنها ادله بی بدیلی برای اقدامات گذشته و آینده خود به دست آورده است.
با قائل بودن مختصر عقلی برای رهبران سیاسی غرب می توان حدس زد که آنها به خوبی از نتیجه کار خود آگاه هستند چرا که که مسلح کردن مخالفان اسد در سوریه بدون داشتن مجوز شورای امنیت سازمان ملل برای اعلام منطقه پرواز ممنوع یا هرگونه دخالت نظامی خارجی در این کشور برای پشتیبانی مخالفان – آنگونه که در لیبی صورت گرفت – و در نبود تمایلی در کشورهای عضو ناتو در انجام هرگونه عملیات نظامی خودسرانه در خاک سوریه و از سوی دیگر با علم به اینکه روسیه تمام قد در برابر هرگونه عملیات نظامی علیه اسد خواهد ایستاد و یا با وجود احتمال درگیر شدن سایر متحدان اسد در منطقه؛ این اقدام غربی ها صرفا به کشتار بیشتر غیرنظامیان و بالا رفتن هزینه های انسانی می انجامد.
پس یا باید عقلی برای رهبران سیاسی غرب قائل نباشیم و یا اگر قائلیم این سوال را پاسخ دهیم که آیا غربی ها واقعا با علم به چنین نتیجه خون بار و بی حاصلی، دوست مردم سوریه هستند؟
به نظر می رسد که غربی ها به خوبی از نتیجه خون بار حمایت های خود از گروه های مسلح در سوریه واقفند و در پناه شعارهای حمایت از مردم در برابر نظام اسد، صرفا به دنبال استراتژی بالا نگاه داشتن سطح تنش در سوریه و لاجرم در منطقه هستند تا از طریق آن زمان لازم برای برنامه های آتی و اقدامات بعدی را به دست آورند و به سیاست سردرگم خود در برابر تحولات منطقه سروسامانی بدهند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    17 1
    چیزی رو که شما فهمیدی یقینا غربی ها هم فهمیدن برادر :)
    • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      3 15
      اگه فهمیدن پس چرا حمایت می کنند از گروه های مسلح؟ نمی فهمن که با این کارشون اسد می تونه اونها رو با توجیه قلع و قمع کنه؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      5 26
      من فکر نمی کنم فهمیده باشن. اونها خیلی خنگن. اگه می فهمیدن اینقدر احمقانه از جنبش سبز حمایت نمی کردن که جنبش سبز ایران هم متهم به خارجی بودن و انقلاب مخملی بشه. خرن بابا اینا رو خیلی گنده کردید.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      7 33
      جنبش سبز بدون حمایت علنی آمریکا هم خطش معلوم بود. بیخودی جو نده.
  • حمیدرضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    5 23
    این قدر ها هم که فکر می کنی غربی ها باهوش نیستن. اونها معادلات ما رو درک نمی کنن اگر می کردن مثل احمق ها از جریانات مخالف حمایت نمی کردند که آتو بدن برای سرکوب کردنشون خودتون که نوشتید
    • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      17 2
      موافقم شدید. غربی ها واقعا با بسیاری از تصمیمات و اعلام اون ها در رسانه ها هیچ کمکی به ازادی خواه ها که نمی کنن هیچی همیشه بهانه ای برای سرکوب اونها به دولت های اقتدارگرا می دن.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    9 6
    کاملا موافقم. این ها همش بازیه. نقش اصلی بازی رو هم دادن به روسیه که خودی نشون بده و الا نه آمریکا و نه اسرائیل هیچکدوم نمی خوان اسد بره چون تمام منطقه و از جمله اسرائیل وضعشون افتضاح میشه
  • معلم IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    10 4
    کلا قضیه همینجوری که می گید خیلی مشکوکه. مخصوصا اینکه اسرائیلی ها یهو اعلام کردن که رفتن اسد به نفع ماست. این خیلی به نفع اسد تموم شد. از الان راحت می تونه بگه که مخالفاش با اسرائیل دستشون تو یه کاسه هست.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    13 4
    چرا هی اصرار دارید که تحلیل غلط بدید. حرف سوریه رو اوردید تو یادداشتتون که چی بشه. سپر انسانی کدومه؟ همه حمص سپر انسانی هستن؟ خیلی رندانه حرف خودت رو گذاشتی تو دهن مقامات سوریه. از لحن یادداشت اینگونه برمیاد که شماهم چندان از کشتار مردم ناراضی نیستی
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      5 8
      حرف سویه نیست. واقعیته. انقلابی که مسلح شد دیگه انقلابی نیست مبارزه اونوقت یا می شه جدایی طلب یا می شه مخل امنیت ملی یا شورشی و چریک فدایی
    • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      9 13
      اگه مسلح بودن و مبارزه مسلحانه کردن خوبه و غرب از اون حمایت می کنه پس چرا حماس تروریست محسوب میشه یا چرا حزب الله که این همه سال با اشغالگرای اسرائیل جنگید رو تروریست می دونن؟ یکی به این سوال ها جواب بده؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    7 2
    همین الان هم اینقدر اسلحه فرستادن تو سوریه که بتونن بدون اینکه خودشون بیان یه جنگ تمام عیار راه بیندازن
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    11 6
    من فقط می دونم که اگه جنگ بشه یعنی جنگ جهانی سوم.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    8 5
    دست سوریه مگه تا الان بسته بود؟ گرچه قبول دارم و استدلال شما رو کاملا منطقی می دونم که از این به بعد با استناد به این حمایت های غربی اسد همه مخالفاش رو به اسم خائن قتل عام می کنه
  • مومن نژاد IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    7 2
    بهتر بود یه کم واضح تر می نوشتید که آمریکایی ها بهانه کشتار رو به اسد دادن.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    7 17
    بابا تحلیل بابا فارین پالیسی تو دیگه از کجا پیدات شد این خبر انلاین فکر کرده با انتشار یاداشتهای خلی مث تو مثلا سوریه نجات پیدا می کنه ؟
    • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      6 3
      توهین؟؟؟؟ توهین ممنوع!
    • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      12 4
      ای بابا فکر کردی فارین پالیسی چی می نویسه. خیلی هم قشنگ بود . حقیقت همینه آمریکا داره با این کارش مخالفا رو راحت می ده دم توپ و گلوله. از هر طرف که در این درگیری کشته بشه به نفعه اسرائیله. باور کنید دقیقا این تحلیل درسته
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    20 1
    بشار اسد یک دیکتاتور است که از راه غیر مشروع به حکومت رسیده است. حال شما چه از این آدم دفاع کنید یا نه. موضوع دخالت غربی ها نیز بهانه است. طبعا آنها به دنبال منافع خود می باشند. اما آیا در آغاز درگیری های دمشق نیز این غربی ها بودند که سبب شد ند؟ به هیج وجه. آیا غربی ها به اسد گفتند که سرکوپ کن؟ مطمئنا همانطور که باید از مردم بحرین حمایت کنیم باید از سوریه نیز حمایت کنیم و از رفتار های دوگانه پرهیز کنیم
  • بدون نام US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    12 1
    موضوع دانستن ویا ندانستن نیست! غربیها بر اساس نظام اخلاقی خودشان به مسایل نگاه میکنند و تحلیل میکنند و تصمیم میگیرند و افکارعمومی مردم خودشان را مدنظر دارند.تحلیلگر محترم ما نیز بر اساس ذهنیت خود مطلب می نویسد واحساسات خودی ها را مد نظر دارد.
  • حسن IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    0 21
    جناب سردبیر این نویسنده که عکسش معلومه از آمریکا براتون مطلب می نویسه چرا اجازه میدید این عوامل استکبار در مورد سوریه جو بیخودی ایجاد کنند و افکار عمومی را منحرف کنند.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      13 2
      به قول رفیقمون اب رو بریز اونجات که سوخته
  • satar IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    3 11
    یه کلام غرب امریکا واسراییل واعراب می خوان که اسد بره چون با سیاستشون نمیخونه یعنی ضد شیعی ضد ایرانی اعراب چرا حالا صداشون دراومده زمانی که اسراییل به لبنان وغزه حمله کرد همه اینا خفه خون گرفتن حالا شدن دایه دلسوز تر از مادر برای سوریه زمانی که امریکا بر علیه لبنان وغزه وتو میزد این حکام نامرد عربی کجا بودن یه خورده واقع بین باشیم اینا همش به خاطر ضعیف کردن ایران عزیزمونه