محمّد درویش

در سال 1391 بی شک باز هم ماجرای ریزگردها ادامه خواهد یافت؛ و باز هم بعد از هر یورش سراسری به خاک وطن، چند روزی در رسانه‌ها، بحثش داغ خواهد شد و داستان مشهور کی بود کی بود، من نبودم! در بین برخی از مدیران محیط زیست و منابع طبیعی تکرار خواهد شد.

بی شک در سال 1391، کیفیت آب رودخانه کارون بدتر شده و شوری آن از مرزهای بحران گذر خواهد کرد؛ اما همچنان هیچ دولتمرد شجاعی یافت نخواهد شد تا بتواند با قبول مسئولیت در جانمایی اشتباه سد گُتوند، تمهیداتی خردمندانه برای مهار بحران صادر کند.

در سال 1391 باز هم چند مدیر شجاع در بخش محیط زیست و منابع طبیعی به سرنوشت فریبرز غیبی، علی سلاجقه و محمدباقر صدوق دچار خواهند شد تا همه دریابند که کسی حق ندارد از ملاحظات اقتصادی به نفع ملاحظات محیط زیستی بگذرد!

در سال 1391 این احتمال قوی وجود دارد تا دریاچه ارومیه سخت ترین مراحل حیات خود را گذرانده و همچنان بر وسعت کویرهای آن افزوده شود.

در سال 1391 شاید سرانجام مسئولین رسانه ملی به یک ضرورت بزرگ پاسخ داده و کلید شروع به کار یک برنامه 90 محیط زیستی را در ساعت پرمخاطبش بدهند.

در سال 1391 همچنان روند فروافت سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی ادامه خواهد یافت و چاه‌های کشاورزی همچنان با کف شکنی به حیات نیمه جان خود ادامه خواهند داد.

در سال 1391 سرانجام اسعد تقی زاده، محیط بان منطقه دنا از خطر قصاص رهایی یافته و مقدمات جشن عروسی‌اش را که 4 سال به عقب افتاده بود، به انجام می‌رساند. همچنین در این سال، باقر زارع همیار محیط بان در استان هرمزگان هم آزاد خواهد شد.

در سال 1391 به دنبال موفقیت فیلم "در جستجوی پلنگ ایرانی" چند فیلم مستند و داستانی با بهره‌گیری از مضامینی محیط زیستی ساخته خواهد شد.

در سال 1390، همچنان گاوخونی، بختگان و پریشان خشک خواهند ماند.

در سال 1391 همچنان چند ببر دیگر از روسیه وارد تهران خواهد شد، هرچند ضمانتی وجود ندارد که آنها صحیح و سالم به میانکاله برسند!

در سال 1391 همچنان هیچ روزنامه‌ای وجود نخواهد داشت که یک صفحه از مطالبش را به صورت روزانه و منحصراً به محیط زیست اختصاص دهد.

در سال 1391 بر آلودگی آب‌ها در دریای خزر و خلیج فارس افزوده خواهد شد و رودخانه‌های بیشتری به دلیل پروژه‌های احداث سد با مرگ هم‌آغوشی می‌کنند.

و سرانجام آن که در سال 1391، پیشرفت سامانه فاضلاب اغلب کلان‌شهرها و سکونت‌گاه‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت که در جوار مناطق و سواحل محیط‌های آبی قرار دارند، مطابق پیش‌بینی برنامه پنج ساله پنجم پیش نخواهد رفت! زیرا پولی برای این امر وجود ندارد تا اختصاص داده شود!!
*فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یادت نره IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    9 0
    -ادامه زمین خواری در مناطق محافظت شده. که معروف ترین آنها منطقه محافظت شده سرخه حصار است. -ادامه تولید ماشین های بی کیفیت و آلوده کننده هوا در مقیاس میلیونی و انحصاری تر شدن فضای خودروسازی ها که به تولید خودرو بی کیفیت و آلود کننده خواهد افزود و به آلودگی دامن خواهد زد. تعداد سرطان و سکته قلبی و مغزی ناشی از آلودگی هوا زندگی میلیون ها ایرانی را تلخ خواهد کرد. -افت کیفیت آب شرب ادامه خواهد داشت. -فرهنگ آشغال ریخت در خیابان ها و در کنار جاده ها به دلیل نبود مجازات مالی برای این کار و همینطور عدم صرف بودجه برای ارتقای فرهنگ مردم، بدتر خواهد شد.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    8 0
    امسال همچنین با تولد 1 میلیون و 300 هزار کودک دیگر (که به اعتراف یکی از مقامات 300 هزار تای آنها ناخواسته و ناشی از عدم جلوگیری از بارداری به شیوه صحیح هستند) به جمعیت ایران اضافه خواهند شد. تا با نزدیک شدن جمعیت ایران به رقم باورنکردنی 80 میلیون، غلبه انسان بر طبیعت شدت گیرد و طبیعت و محیط زیست به حاشیه رانده شود.
  • خدادادی GB ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    1 1
    و سیاست های انتقال آب مطالعه و کارشناسی نشده از کارون به فلات مرکزی -از ارس به دریاچه ارومیه -از خزر به سمنان- از خلیج فارس به کرمان و.... بدون هیچ توجیه اقتصادی ، اجتماعی و فنی به عنوان پاسخگویی به افکار عمومی تعریف و با پول مردم به عنوان طرح های اقتصادی ادامه خواهند یافت بدون اینکه آینده مشخصی داشته باشند
  • سالی US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    1 0
    سال 90 که اینقدر پربار بود وای به حال ما در سال 91 مثل اینکه هیچ ارگانی خیال ندارد به داد این زیست بوم بی رمق و مردم ناآگاه برسد، پس همدیگر را به زودی در دیار باقی ملاقات خواهیم کرد ولی فکر کنم به خاطر سابقۀ بدمان در نگهداری از محیط زیست آنجا راهمان ندهند