29 اسفند سال 81، آمریکا با حمله به عراق، مقدمات سرنگونی صدام را فراهم کرد. <BR>

به گزارش خبرآنلاین، آیت​الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس، در آخرین روزهای اسفند سال 60، در مصاحبه​ای با مجله عربی «الموقف العربی» چاپ قبرس درباره مواضع ایران نسبت به سرنگونی صدام حسین، آینده دیگری را برای نجات مردم عراق از این حاکم ستمگر تصور کرده بود.
بخش​هایی از این مصاحبه را در ادامه بخوانید:
  • ما سرزمین عراق را نمی​خواهیم و چشم طمع به یک وجب از خاک آن ندوخته​ایم. اگر نیروهای ما توانستند نیروهای عراق را عقب برانند، در مرز دو کشور مستقر خواهند شد. زیرا ما ترجیح می​دهیم رژیم عراق توسط ملت مسلمان عراق سرنگون شود. ما همه امکانات را در اختیار این ملت می​گذاریم تا بتواند این رژیم را سرنگون کند.
  • چنانچه ملاحظه کنیم که ورود به سرزمین​های عراق برای سرنگونی رژیم این کشور یک وظیفه شرعی است، دریغ نخواهیم کرد. سرنگونی حکومت بعث برای ما یک هدف استراتژیک است و ما از این هدف عقب نشینی نمی​کنیم. این تنها بهای قربانی​های بیگناه جنگ ناجوانمردانه عراق علیه اسلام است.
  • پیشنهاد عربستان و پیشنهادات مشابه آن برای آتش بس با عراق و مذاکره برای جبران خسارات را نمی​پذیریم. چرا که مساله ضرر و منفعت نیست. مساله حق و باطل است. مساله اسلام و کفر است. پول نمی​تواند این قربانی​های بیگناه را که در جنگ جان خود را از دست دادند، بازگرداندو تنها چیزی که می تواند آن را جبران کند و مناسب است، سقوط صدام و قیام حکومت مردمی اسلامی در عراق است.
  • نمی خواهیم در سایه رژیم فعلی عراق، به هیچ توافقی با بغداد برسیم. این سری نیست که آن را فاش کنم. صدام حسین توسط میانجی​ها موافقت کرد طبق مواد و شرایط قرارداد الجزایر و بدون قید و شرط، عقب نشینی کند. ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم و با هرگونه توافقی مخالفت خواهیم کرد. مادامیکه رژیم فعلی عراق، طرف دوم توافق باشد. این توافق باید با ملت عراق و پس از پیروزی امضا گردد. ما حاضر نیستیم دست از حمایت ار سازمان های مخالف رژیم عراق برداریم.

متن کامل این مصاحبه در آخرین شماره از روزنامه جمهوری اسلامی در سال 1360 منتشر شده است.

 

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    22 72
    خدا نگهدارش
  • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    61 4
    شما هم که هرچی نظره سانسور کنید،أه!
  • بدون نام MY ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    57 15
    اگر همان زمان آتش بس را پذیرفته بودند پسر من و سایرین شهید نمیشدند
    • یک وکیل دادگستری IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
      12 52
      اگرشما واقعا"پدر شهید هستید در حال حاضر حداقل باید حدودآگ70ساله باشید،پس توجهتان را به چند نکته جلب میکنم: 1-عمر دست خداست و شهدا افراد برگزیده ای بودند که توسط خداوند گلچین شده واینکه درصورت عدم ادامه جنگ زنده میماندند یانه ،مشخص نیست. 2-صدام ثابت کرد که حتی به وفادارترین یارانش در طول جنگ تحمیلی خیانت می کند،کویت را که یادتان نرفته؟!!! 3-همه به این مسئله اذعان دارند که اتش بس پس از فتح خرمشهر صرفا"فرصت تجدید قوا و حمله مجدد برای صدام را فراهم می کرد و در آن صورت بسیار افراد دیگری شاید کشته و بی خانمان می شدند...حملات صدام پس از قبول قطعنامه از طرف ایران را که فراموش نکرده اید؟!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
      4 55
      اسلام باید گسترش می یافت،مصلحت این بود .. پسر من و تو چه کاره اند؟! آنهایی که رفتند ، برای شهادت رفتند و روزی می خورند ،ضمنا کسی پسر شمارا مجبور نکرد !
    • بدون نام MY ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
      43 1
      در آن زمان تنها فرزندم با من در جبهه بود. آن زمان 16-17 سال سن بیشتر نداشت و درست حدس زدی من الان 74 سالم هست . اما در آن زمان تمامی کشورهای عرب همسایه حاضر بودند برای اتمام جنگ تمام غرامت ایران را هم پرداخت کنند چیزی که تا الان برغم اعلام سازمان ملل چیزی عاید مملکت ما نشده و بعید نیست آینده عراق از ما غرامت هم طلب کند. اگر در آن زمان این عمل انجام شده بود از کشتارهای بعدی و زیانهایی که به کشور و صنعت و ... وارد شد جلوگیری میشد. هنوز بعد از پذیرفتن قطعنامه 598 شورای امنیت (23 سال) آثار آنرا در خوزستان و موطن من (خرمشهر) هنوز بجاست. )
    • وکیل دادگستری IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
      5 27
      متأسفم،شما واقعا"به کشورهای همسایه (عرب)و به قول وعهد آنها اینقدر اطمینان دارید؟!!!آنها به ما خسارت می دادند؟!!!به عرض بنده توجه بفرمایید،بعد از قبول قطعنامه از طرف ایران ،حملات مجدد صدام برای تسخیر دوباره خرمشهر را فراموش کرده اید؟!!!
    • بدون نام MY ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
      27 7
      در پاسخ به وکیل دادگستری: آن زمان حتما شما داشتی تحصیل میکردی و به خاطر نداری که پس از فتح خرمشهر برگ برنده در دست ما بود. ارتش ما بیخ گوش کویت و عربستان نشسته بود و همین آقایان با ترس آماده پادرمیانی بودند چرا که ماشین جنگی غراق بکل نابود شده بود. در پاسخ به آن بی نام: اسلام باید در کجا گسترش می یافت؟ مگر مردم عراق هرهری مذهب یا کافر بودند؟ اگر در ایران یک امام معصوم داریم در آنجا 6 امام. حوزه علمیه نجف قدمتش بیش از حوزه های ایران هست. بله آنها که شهید شدند برای رجای خود به جبهه رفتند اما در قران می خوانیم " لا تلهکوا" یعنی بدست خود خودتان را هلاک نکنید. شما هم اگر عزیزی از دست داده بودید به این صراحت راضی بودی دیگران نیش و کنایه بزنند؟ زیاده عرضی نیست. آیندگان قضاوت میکنند
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    21 2
    تاریخ قضاوت خواهد کرد!!!!!
  • حامد US ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    19 3
    تاریخ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الان سال 91 شروع شده و ما از سال 60 حرف میزنیم !!!!!!! بعد 30 سال تاریخ هنوز قاضی نشده ؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    12 3
    اگر دقت كنيد ميبينيد كه تيپ و نوع صحبت هاي آقاي احمدي نژاد دقيقا مانند همين مصاحبه آقاي رفسنجاني است. مانند "مسئله حق و باطل است" يا "ما به ملت عراق همه امكاناتي مي دهيم تا رژيم را سرنگون كند" آيا اين جمله از دهان يك سياستمدار قابل قبول است؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    13 6
    ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر هیچ توجیه منطقی ندارد و ورود رزمندگان به فاو وحلبجه هیچگونه دستاوردی برای ما نداشت
  • برسمنانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    7 11
    حب وطن از ایمان است شهدا فقط بخاطر حفظ دین و مملکت شان رفتند.خدایا مرگ همه ما را شهادت قرار ده.
  • پارسا IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    13 7
    در پاسخ به آقای وکیل داد!گستری!: اول این که اون موقع امثال شما و بجه های برخی مسئولین تو بهترین دانشگاه های بعضا خارجی درس میخوندین و بچه های مردم واسه نوشیدن شربت شهادت روانه جبهه ها می شدن! دوم این که ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر چه فایده ای برای ایران داشت جز خرابی، عقب افتادگی، کشته و مجروح شدن انسان های بیشمار دیگر، بمباران شیمیایی، بمباران شهرها از جمله تهران و ...، گیرم که همون حملات بعد از پذیرفتن قطنامه هم بعد از فتح خرمشهر حادث میشد، هزینش کمتر نبود!!! تازه بعضی آقایان فرمانده هم که ادعا می کردند (و هنوز هم ادعا میکنند) قطعنامه رو هم نباید بپذیریم و جنگ را باید ادامه داد! و سوم این که چطور امروز عراق،کشور دوست و برادره،اون موقع دشمن کافر،مردم عراق که همون مردمن فقط صدام سرجاش نیست!
  • پارسا IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    14 8
    در پاسخ به : (اسلام باید گسترش می یافت،مصلحت این بود .. پسر من و تو چه کاره اند؟! آنهایی که رفتند ، برای شهادت رفتند و روزی می خورند ،ضمنا کسی پسر شمارا مجبور نکرد) بهتره به جای زدن این حرفا لحظه ای خودمونو جای پدری که جگرگوشه نوجوونش جلوی چشماش پرپر شده قرار بدیم و تو دردی که سال های ساله با خودش به دوش میکشه شریک باشیم. پدری که خودشو ملامت میکنه که چرا به پسر نوجونش اجازه داد بره! و مادری که هنوز پدر رو بخاطر این که بدون اجازه و اطلاع او پسرش رو روانه کرد نبخشیده.
  • عبدالحسین IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    10 17
    سلام علیکم شنیدن کی بود مانند دیدن.........عزیزان یادتان باشد .....حضرت امام ره فرمودند:تکلیف است
  • محمد IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    2 5
    هرچه که بوده گذشته عوضش تجربه هایمان زیاد شد برای کار برد برای اینده گان ودیگر اینکه این صدام که ما می شناختیم وپتاسیلی که داشت تادو ملت تحلیل نمی رفتند سر عقل نمی امدند چون تجربه هم عقل را رشد میدهد وازطرفی اراده وخواست خداوند هم حرف اخر را میزند
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    5 5
    این آقای رفسنجانی که امروزه خود را خیلی معتدل و مردم گرا می داند، با افزایش جنگ به مدت 6 سال دیگر باعث کشتار مردم و ویرانی و عقب ماندگی کشور عزیزمان ایران شد و در نتیجه آن باعث پول دار شدن استعمار گردید. اگر همان زمان جنگ را تمام می کرد، می توانستیم کلی غرامت جنگی نیز بگیریم که متاسفانه نشد و همه جوانان و مردم و ثروت و منافع ملی و آینده ایران را به باد داد. خدا اکنون توسط احمدی نژاد درسهای خوبی به او داد و او را تا حدودی خانه نشین کرد. او در مقابل خدا و ملت ایران تا ابد و عاقبت ابدی جوابگوست. خدایا شر بدان را از ایران و ملت ایران دور بدار. آمین
  • جواد و آیدین IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 6
    درود خداوند بر ارواح طیبه شهدا وپدران ومادران آنان . من سال 63 درجبهه بودم وضعیت خاصی بود تمام دنیا بجز چند کشور همه با صدام بودند وازهیچ چیز دررابطه باکمک به صدام وحزب بعث دریغ نکردند روسیه موشکهای اسکات آلمان وانگلیس بمبهای شیمیایی آمریکا هواپیماهای آواکس کشورهای حاشیه خلیج فارس تماما دراختیار صدام بودند حتی چین باعراق بود اگر درمرزهای بین الملل صلح می کردیم شک نکنید عراق با تجدید قوا مجددا ایران را مورد تهاجم قرار می دادندوالان وضعیت طوری دیگر بود واگر کشور الان درحاشیه امن قراردارد دشمنان می دانند می توانند شروع کننده جنگ باشند اما پایان آن دست آنان نخواهد بود مقامات کشور درآن زمان خاص بهترین تصمیم را اتخاذ نمودند .
  • وطن دوست GB ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    1 1
    چرا خبرآنلاین دروغ می نویسد؟ در آخرین شماره از روزنامه جمهوری اسلامی سال 1360، گفتگویی از رفسنجانی با الموقف وجود ندارد! امیدوارم که این دروغ عامدانه نبوده باشد و اگر سهوی بوده است، تاریخ دقیق روزنامه و اصل روزنامه را درج بفرمایند. چند روز دیگر هم اول فروردین است، بامید روشن شدن ماجرای این گفتگو!