ایران رود، پروژه بزرگ و جسورانه ای است؛ طرحی که دریاهای جنوبی و شمالی ایران را به هم متصل می کند.

تصور چنین پروژه ای هم جذاب است و هم هولناک. اما واکنش ها به این طرح، متفاوت بود؛ برخی کاربران خبرآنلاین آن را موجب تحولات بزرگی در شرق ایران می دانستند و برخی هم اثرات زیست محیطی بدی را پیش بینی کردند.

یکی از کاربران نوشته است: "صد در صد موافقم زیرا جنگ سالهای آتی ; جنگ غذا و مواد غذایی و البته آب خواهد بود. میشه به راحتی با این کار بخش قابل توجهی از کویر را قابل کشت کرد و از گرمتر شدن بخش زیادی از کشور جلوگیری کرد ..."

و همچنین: "این طرح یک عزم ملی رامی طلبد ودرصورت اجرایی شدن کشورایران بعنوان یک مرکز بین المللی وکانال ارتباطی راه دریایی کشورهای سردسیر وگرمسیر خواهد شد به شرط این که هویت فرهنگی - ایرانی - اسلامی کشور دستخوش این مسیر مهم بین المللی نگردد ."

برخی هم به تاریخ این طرح اشاره کرده بودند و آن را یکی از آرزوهای ایرانیان از زمان هخامنشیان عنوان کردند: "اکثر دوستان بدون تحقیق و مطالعه اظهار نظر فرموده اند؛ خوبه که عزیزان بدونن این طرح از زمان هخامنشیان مطرح بوده و اندیشمندان زیادی روی اون مطالعه کردن.
بعضی از فواید طرح:
1.ایجاد نزدیک به 2 میلیون شغل در ایران
2.تولید و دستیابی به آب آشامیدنی،مبارزه باخشکسالی
3.آبادانی وپدید آوردن امنیت و کمک به مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر در خاور ایران
4.پدید آوردن بندر آزاد در قلب ایران
از صمیم قلب امیدوارم اجرایی شدن این طرح رو توی عمر خودم ببینم ومردم عزیز کشورم ازمنافع فوق العاده فراوان زیست محیطی و اقتصادی و استراتژیک اون بهره مند بشن"

و همچنین: "تاریخ نگاران یونانی و رومی و ایرانی بارها اشاره کردن که تا عصر هخامنشی و پارتیان در محل نمکزارهای دشت کویر و کویر لوت ایران دریاچه‌های عظیمی وجود داشتن که امروزه خشک شدن. دولت هم تنها میخواهد آن دریاچه های باستانی را دوباره زنده کند. درضمن اگر این طرح موفق شود علاوه بر اینکه ایران دیگر کشوری کویری نخواهد بود، میتوان از این راه سود سرشاری بدست آورد و درضمن نیازی هم به انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه نخواهد بود هرچند احیای دریاچه ارومیه بدلیل کوهستانی بودن آذربایجان سخت‌تر از این موضوع است"

و یا: "این طرح در زمان پهلوی دوم بررسی شده پانزده سال فرانسوی ها و آلمانی ها روی آن کار کردند نقشه اش در وزارت کشور موجود است حتی آلمان میخواست این طرح را مجانی اجرا کند در عوض تمام خاک حاصل از کندن این کانالها مستقیما به آلمان منتقل شود و پس از پالایش نخاله آن می توانست کشور هلند ر ا سه متر از سطح دریا ارتفاع دهد"

یکی از مخاطبان هم درباره مزایای این طرح نوشته:

"خدا کنه عملیاتی بشه چون مزایایی مانند:

1_ اشتغال زایی
2_تولید (ماهی - قایق - و.)
3_ایجاد مراکز تفریحی
4_رونق کشاورزی
5_ سفرهای تجاری تفریحی علمی کم خطر
6_جذب گردشگر داخلی و خارجی
7_افزایش درآمد ناخالص ملی و ارز خارجی
8_زیبایی کشور
9_خلق آثار هنری
10_ وبرکات دیگر که از دل این آثار به وجود خواهند آمد.

و....
خواهد داشت"

اما مخالفان به آثار زیست محیطی اشاره می کنند؛ مثل منقرض شدن حیات وحش مسیر رودخانه؛ طوفان های شدید که بر اثر اختلاف دمای بالا بوجود می آید و مانند اینها. کاربرانی هم خواسته اند که دولت اول فکری برای خشک شدن دریاچه ارومیه کند سپس دریای خزر و عمان را به هم وصل کند.

کاربری هم نوشته است: "سود و زیان این چنین طرح هایی را نمی توان بطور کامل برای محیط زیست محاسبه کرد. از طرفی اگر ما به فکر ایجاد اشتغال و فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی سود آور از طریق دریا هستیم، با داشتن خطوط ساحلی بسیار مناسب در شمال و بویژه جنوب کشور می توانیم با هزینه هایی بسیار بسیار کمتر و اتخاذ سیاست های جدید بین المللی، به اهداف خود برسیم. چه بسا کشورهای همسایه دریایی ما در جنوب و شمال با داشتن سهم بسیار کمتری از سواحل دریا، درآمدهای بسیار بیشتری را نصیب ملت خود می کنند. با این اوصاف به نظر من نیازی به حفر چنین کانالی که آثار متعدد منفی روی فرایندهای اکولوژیک منطقه تحت اثر خواهد داشت، احساس نمی شود."

و همچنین: "طرحهای از این دست نیاز به بررسی همه جانبه و کارشناسانه دارد:

1- دریای مازندران حدود 29 متر از خلیج فارس کم ارتفاع تر است. اختلاط این دو دریا باعث جلوروی اب در سواحل دریای مازندران و تخریب وسیع شهر های ساحلی خواهد شد.
2- اب خلیج فارس بسیارشورتر از دریای مازندران است و اختلاط انها اثرات زیانبار و فاجعه ای زیست محیطی برای شمال ایران بوجود می اورد.
3- حتی در بحث انتقال اب دریای مازندران به مرکز ایران، تجمع املاح حاصل از شیرین سازی اب دریای مازندران می تواند باعث شوری دریا و اثرات مخرب زیست محیطی شود.
4- عبور اب از کوه های بلند مازندران بدون تخریب جنگل های بکر با تنها با حفر تونل ممکن است که خود بررسی های فنی عظیمی می خواهد."

برای انتقال آب از دریای خزر به کویر هم نظرات مثبت و منفی زیادی ثبت شد.

مثلا: "ای کاش آب را فقط از خیج فارس و دریای عمان انتال می دادند. دریای مازندران در حقیقت دریاچه است و با این انتقال ممکن است به سرنوشت دریاچه ی ارومیه دچار شود.
نکته ی مهم دیگر این است که ما رودهای ورودی به دریای مازندران را هم محدود کرده ایم و برآن ها سدهای زیادی ساخته ایم. همین حالا اگر از جاده های هراز و چالوس به شما سفر کنید می بینید که در حال سد سازی بر هر دو رودخانه ی این مسیر هستند. با این حساب مقدار آبی که به دریاچه می رود کمتر از آبی خواهد بود که از آن دریافت میشود و این یعنی فاجعه ی خشکیدن!"

برای خواندن نظرات بیشتر و ثبت نظر جدید همچنین رای و پاسخ به نظرات، این خبر ، این خبر و این خبر را بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    47 9
    به نظر من این پروژه امکان اجرا شدن نداره. حدود ۲ هزار کیلومتر زول ایران رود میشه. کی می خواد این مسیرو بکنه؟ بعدشم اصلا فکر کردین ایران دو قسمت میشه؟ کمی با کارشناسان دراین باره گفتگو کنید لطفا
    • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      17 4
      امان از ساده لوحی. کویرهای ایران یکی از گرم ترین نقاط زمین هستند و سطح تابش آفتاب در آن بالاس. حتی کویر لوت رکورد جهانی بالاترین دمای ثبت شده در طول تاریخ را با 71 درجه سانتیگراد دارد. شما خودتان حساب کنید بقیه ماجرا را.
    • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      32 2
      بزار طرح کلنگ بخوره و پول های قلنبه جابجا بشه... دیگه بعدش تمام اینایی که از طرح حرف میزدند خواهند گفت طرح به دلیل "تخیلی" بودن اجرا نمیشه.
    • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      12 6
      در موردش بيشتر تحقيق كنيد مي بينيد كه طرح كامل و يك پيشينه نيم قرنه دارد و هزينه اجراي كل طرح در دولت آقاي خاتمي حدود ١٠ميليارد دلار براورد شده و بنده به عنوان يك ايراني آرزوي اجراي طرح رو دارم . بزرگترين نيروگاه خورشيدي در گرمترين نقطه دنيا ( كوير لوت )كه علاوه بر توليد برق ميليونها متر مكعب آب شيرين رو به ايران عزيزمون تحويل بده و كلي طرحهاي بزرگ ديگه مي تونه حاصل اين طرح بزرگ و ملي باشد
    • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      19 9
      همچین میگی دو تیکه میشه انگار یه تیکش به جایی وصل نیست و می افته. این همه رودخونه وجود داره اینم روش. برای کندنش هم راه های زیادی هست. ساده ترینش اینه که از روسیه کمک بخوایم و در عوض اونا چند سالی مجانی از این مسیر رد شن. بعد چند وقت هم که حسابی به این مسیر وابسته شده بودن هم پول می گیریم هم یه اهرم فشار داریم. می مونه مشکلات زیست محیطی و اینجور چیزا که اونم با تحقیق و بررسی میشه فهمید آیا مشکل ساز هست یا نه.
    • کاوه US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      4 1
      خاطرات شمال محاله یادم بره واون همه آب یجا محاله یادم بره!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    38 14
    این کار هم از ان کارهاست و از پیش شکست خورده
    • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      18 6
      بذار اصلا کلنگشو بزنن. تا حالا تو چهار تا دولت این طرح با اسمای مختلف داشتند. اما نشد که نشد
    • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      22 14
      جدی حیات وحش کویر کجاشه؟ مار و عقرب و رتیل؟
    • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      38 21
      از روزی بترسیم که با این کار ایران تجزیه بشه. ایران شرقی-ایران غربی!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    51 12
    به عنوان یک مهندس آب ، کاملا با این طرح مخالفم این طرح مشکلات عدیده زیست محیطی و هیدرولیکی داره ، فقط پول دور ریختن محضه ، فکر نکنید با یک بیل مکانیکی میشه همچین پروژه ای رو حفاری کرد، تمام امکانات اجرایی کشور هم برای این پروژه کمه بعلاوه این طرح اثرات زیست محیطی بدی روی دریای خزر داره و خودشم مشکل زیاد خواهد داشت مثل: لایروبی و تجمع لجن تبخیر شدید مشکلات سازه ای و اجرایی انرژی بسیار زیاد مورد نیاز برای پمپاژ آب به تراز های بالاتر
    • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      17 44
      ما می توانیم!
    • امین IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      33 4
      بله ما می توانیم مثله دریاچه ارومیه دریای خزرم خشک کنیم.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    40 4
    چرا کسی به فکر کارون نیست؟ آبش شور شد رفت. کشاورزا بیچاره شدن. بایا آب کارون باز کنید. یخه زمانی مثلا کشتی رانی داشت
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    51 6
    سنگ بزرگ نشانه نزدن است
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    39 4
    بودجه این کار چقدره؟ اصلا برآورد شده؟ لابد از صندوق توسعه ملی می خوان بدن!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    13 2
    چرا فکر می کنید نمیشه شام سبک بخورین شب هم زود بخوابین حتما میشه//
  • m IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    4 5
    به این فکر شده که با این کار ایران به دو قسمت شرقی و غربی تقشیم میشه؟ ایران شرقی..... ایران غربی نکنه که کشور ما دوپاره بشه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    5 1
    اون موقع خزرکویر ! ودیگه لازم به نگرانی مسایل حقوقی خزر نباشیم
  • بدون نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    5 0
    حالا ممکن اتفاق غیر متصوره هم می افتاد مثلا کویر سوراخ باشه واب یهوی خالی کنه
  • بدون نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    4 0
    سهم ما از عقرب ورتیل چقدر بود یک پنجم .یا یک دهم
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 3
    این کار اصولا به صرفه نیست چون کل فلات ایران از سطح آبهای آزاد بالاتره و اگر بخواد این اتفاق بیافته فقط و فقط در یک حالته : "وقتی که غورباقه ابوعطا بخونه" اگر بخشی از ایران وجود داشت که ارتفاعش از سطح آب دریاها پائین تر بود ممکن بود این اتفاق رو کاغذ بیوفته پس مطمئن باشید این یه طرح گمراه کننده است.
  • سالاری US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    17 3
    نمی تونن دریاچه ارومیه رو نجات بدن چه برسه
  • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    22 2
    به فکر دریاچه ارومیه باش آقای رییس جمهور!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    16 2
    یقینا می خواهند خزر را نیز مانند دریاچه اورمیه بخشکانند تا فکر همه ایران و مسافران و بخصوص شمالیها را راحت کنند
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 8
    ظاهرا همه شما مخالفید. آیا راهکار بهتر برای استفاده از اراضی بایر و کویر دارید؟ در کل ایده خوبی است. اگر امکان ارتباط دو دریا نبود و یا گران است-امکان کانال یا لوله و پمپ به 20 کیلومتر که وجود دارد. با این تدبیر میشود چند صد هزار هکتار اراضی کشت و ابزی پروری ایجاد نمود. درخواست اجرایی شدن دارم و امیدوارم این طرح با هر تدبیر اجرا شود.
    • مهندس آب IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 2
      نخیر نداریم آقا جون. مگه آیه اومده که ما از هر وجب کویر استفاده کنیم ؟؟؟ همین نعمت هایی که در کنار خزر و خلیج فارس رو داریم بسته که این مملکت 1000 سال در سعادت زندگی کنه.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    16 0
    اینا فقط می خوان کلنگ بزنن .حالا کجا ؟خدا می داند
  • میثم ES ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    10 1
    بنظر من به جای اتلاف وقت و سرمایه برای انجام این کارهای محال بهتره برای جمع آوری و استفاده ی بهینه و هدایت سودمند آبهای سطحی فکری بکنن تا بجای غافلگیر شدن مردم هنگام بارندگی ها و جاری شدن سیل و سیلاب در شهرها و رودها و خیابانها، مردم خشنود بشن که میتونن از این ابها استفاده کنند.
  • جاوید IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    7 1
    با سلام دست همه ی کسانی که آب دریای خزر را به کویر ایران می رساند درد نکنه ای کاش این کار هم برای استان فارس و روستاهای خشک و بی آب انجام می شد که زمینهای زیاد اما بی آبی دارد مثلا توابع ارسنجان
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    8 0
    اجازه بدید اول پروژه انتقال آب کارون به زاینده رود به حفر تونل به نتیجه برسد تا بعد
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 2
    می گن پروژه آب رسانی با لوله است بعدم عکس یه لوله رو گذاشتن بعد نوشتن براش ده میلیارد دلار هزینه برآورد شده ده میلیارد برا لوله کشی.....زیاد نیست
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    3 1
    هیچی نمی شد! ههههه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    12 2
    كار نمايشي است .امكان پذير نيست آب دادن مزارع با بطري هاي اب معدني ارزانتر تمام مي شود .خلاصه ممكن است براي كشور آب نداشته باشد ولي براي خيلي ها نان دارد.
  • ريزبين IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    10 1
    او ل بياين درياچه اروميه رو نجات بدين از خشك شدن بعدا ببينيم ما ميتوانيم يا پروژه پول خوري جديده
  • سیما DE ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    4 2
    من توی تاپیک مربوط هم نظر دادم ولی منتشر نکردید ... این طرح از نظر امنیتی مشکل ساز می شه چون کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شه و ارتباط این دو بخش از طریق یک سری پل خواهد بود ... که با توجه به تهدیدات و خطراتی که درباره ی جنگ و مسائل امنیتی کشور می شه بسیار ریسک بالایی خواهد داشت ... با زدن پل ها ارتباط بخش شرقی و غربی مختل می شه ... لطفا این بار دیگه نظرم رو منتشر کنید !!!!!!!!!
  • سینا IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    12 1
    با توجه به موفقیت متروی تهران در انتقال آبها می توانیم این مسیر رو مترو کنیم -هم دو نیم نمیشه مملکت-هم آب تبخیر نمیشه-هم مترو واتر هم داریم--- دوم اینکه اصلاٌ مدعیان در روز افتتاح هنوز زنده اند که نتایج رو ببینند؟
    • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      5 1
      موافقم پیشنهاد بسیار علمی بود!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    11 2
    خبرانلاین حوصله داریا مردم نون ندارن بخوردن تو به فکر رسیدن آب به کویری. خودمون کویر شدیم رفت!
  • سید محمد هادی رضوی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    3 7
    سلام من سید محمد هادی رضوی یکی از پیشنهاد دهندگان این طرح هستم وپنچ سال رو این قضیه کار کردم توانایی انتقال اب تا ده برابر این طرح هم دارم تا بوشهر و کنارک
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      5 1
      اقا جا چقدر بدیم دست از سر ما بردارید . زایینده رود تو بیمارستان دریاچه ارومیه در حال موت .رود کارون داغونه حالا امدید طرح میدهید افغان ها هم رود مرزی را بستند چند تا دیگه بگم .قنات های ایران چند صد ساله بودن بروید انها را مهیا کنید
    • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      3 1
      باری کاله به تو
    • یاسر IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      5 0
      بابا آقای توانا میخوای جلو خشکی رو بگیری بیا دریاچه ارومیه رو طرح بده طراح خشک بشه نصف مونده کشور هم میره البته بعضی ها همینو می......... کسی که خشکی ایران رو میخواد دشمن ایرانه
    • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      6 0
      سید محمد هادی رضوی ، چشم نخوری اللهی با این طرح هات. من جات بودم خودمو معرفی نمیکردم.....
  • ایرج IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    4 1
    سلام متاسفانه در ایران همه چیز یا ابی قرمز است یا چپ و راست . به نظر من ما بهتر است وقتی از ابزار غربی استفاده می کنیم تفکر غربی را هم خوب درک کنیم . برای مثال چیزی بنام روند علمی است که در ان نظریه به ازمایش ازمایش به نتایج و نتایج در یک پروسه تحلیل و مطالعه علمی تبدیل به ایده علمی عملی می شود و تمام این مراحل در محافل علمی و دانشگاهی انجام می شود نه در مجلس و دولت !!! اگر هم می خواهیم خود بنیانگذار روش جدیدی باشیم بهتر است کاملا در یک محیط علمی خاص و حمایت شده این کار را کنیم نه در تریبون سفر استانی .
    • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 0
      آفرین دقیقا درسته.
  • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    6 0
    آقا بی خیال . من میگم این دروغه سیزده هست. ولی خیای وقته 13 گذشته . ثانیا اول مواظب کم آبی و قطع شدن آب در تابستون باشین بعدش چنین نظریه هایی بدین
  • یاسر IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    12 1
    دریـــــــــــــــاچه ارومـــــــــــــــــــــــــــــــیه .....
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    3 2
    این طرح حیاتی باید حتما اجرا بشه کویرهای ایران در حال رشد و بزرگتر شدن هستن و تا 50 سال دیگه با ادامه خشک سالی هیچ جنگل و دریاچه ای نخواهیم داشت مانند دریاچه ارومیه گاو خونی زاینده رود و....که دلیل اصلی همه آنها خشکسالی دهه های اخیر است.. آب دریای خزر هم از تنگه ولگا سالهاست به آب های جهانی وصل شده و خالی نمیشه....
  • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    1 1
    این طرح برای اینده کشور از نان شب واجبتر است
  • علی ح A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 1
    هرجا آب باشه آبادانی هست