۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

طعم وایتکس در لبنیات شایعه رسانه ها بود یا تخلفی که برخی توزیع کنندگان شیر یا تولیدکنندگان محصولات لبنی انجام می دهند؟ نقش رقبا در بازار چقدر در پررنگ شدن این خبر نقش داشت؟

علی حق: شایعه ای که دهان به دهان چرخید و بدل به نظرات ارسالی مخاطبان خبرآنلاین شد. آیا لبنیات مصرفی ما این روزها حاوی مواد شوینده است؟ همچون ماده شوینده خطرناکی که به طور عمومی از آن به عنوان وایتکس یاد می شود.
برای پیگیری این نگرانی عمومی از رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی دعوت کردیم تا ضمن حضور در کافه خبر، این بحث را در حضور او مطرح کنیم. او تولیدکنندگان بزرگ و معتبر را از این اتهام مبرا دانست ولی احتمال این را که برخی تولیدکنندگان کوچک به چنین عملی دست بزنند، رد نکرد.(اینجا)
انتشار خبر اولیه این نشست کافه خبر، موج تازه ای از نگرانی مخاطبان خبرآنلاین را بر انگیخت. در میان نظرها، برخی با عنوان کارشناسان امر، تاکید داشتند که شیرهای استریلیزه به طور قطع حاوی مواد شوینده نیست و مردم می توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند.(اینجا)
اما در این میان برخی گمانه های تازه نیز از سوی خوانندگان خبرآنلاین منتشر شد از جمله این که "این شایعه را وارد کنندگان شیر خشک چینی راه انداختند. چون شیر داخلی رقیب آن هاست وشیر خشک چینی هم سرطان زاست."(اینجا)
در چنین شرایطی یکی از تولیدکنندگان محصولا لبنی در گفتگو با خبرآنلاین تخطی برخی تولیدکنندگان را تایید کرد. او علت این امر را فشار هزینه ها بر تولیدکنندگانی دانست که قادر به افزایش قیمت های خود نیستند.(اینجا)
اما برخی مخاطبان معتقدند که افزون مواد شوینده به شیر، در بخش تولید و توزیع شیر صورت می گیرد و تولیدکنندگان محصولات لبنی مقصر نیستند. به گفته آنها، توزیع کنندگان برای تغییر اسیدیته شیر قدری وایتکس به آن می افزایند تا آن را گران تر و راحت تر بفروشند.(اینجا)
بدین ترتیب همه نگاه ها متوجه نهادهای مسوول شد.
آرام آرام نظرهای مخاطبان خبرآنلاین به این سمت معطوف شد که چرا وزارت بهداشت و درمان در این خصوص سکوت اختیار کرده است.
به همین دلیل، مساله را با معاون غذای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در میان گذاشتیم. بهروز جنت به مردم اطمینان داد که شیرهای تولیدشده از سوی تولیدکنندگان دارای نشان استاندار و پروانه بهره برداری وزارت بهداشت و درمان، هیچ مشکلی ندارد.(اینجا)
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی وزارت بهداشت نیز در واکنش به این خبر، آن را ساخته و پرداخته رسانه ها دانست ولی به زعم او  یک دلیل افزودن وایتکس به شیر این است که ممکن است برخی شیرها آلودگی میکروبی بیش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه کردن وایتکس می توانند این آلودگی‌ها را از دید آزمایشگاه غذا و دارو پنهان کنند که البته در آزمایشگاه غذا و دارو راههای کشف این مسئله وجود دارد.(اینجا)
اما در پایان مشاور معاون سازمان غذا و دارو گفت: مردم می‌توانند شکایتهای مستند خود را در مورد مواد غذایی به شماره 09646 اطلاع دهند یا با مراجعه به معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی به همراه مستندات و کالای مورد نظر شکایت کنند.(اینجا)
حال باید منتظر ماند و دید آیا شکایت مستندی در این خصوص به وزارت بهداشت و درمان ارایه می شود، اگر می شود، نتیجه بررسی های این وزارتخانه چه خواهد بود؟
/3131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صنایع غذایی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    89 1
    دوست عزیز این آقایون که شما باهاشون صحبت کردین هیچ کدوم در ارتباط با این قضیه نیستن من دانشجوی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور هستم رئیس این انستیتو یک دکترای تغذیه است نه صنایع غذایی ایشون نگران این هستند که صرانه مصرف شیر پایین نیاد اگه متن کامل صحبت هاشونو میزاشتین خودشون گفته بودنددر حالی اساتید صنایع غذایی همین مرکز تحقیاتی-آموزشی به ما دانشجواشون توصیه می کنند که هیچ کدوم از شیر های کارخونه های بزرگ از جمله.......... که همه سوپر مارکت هارو پرکرده مصرف نکنیم چرا که پر از افلاتوکسینه و تویه 90% اونا وایتکس می ریزن. اصلا نیاز نیست در مورد صحت این حرف ها به کسی مراجعه کنیم فقط دنبال این سوال برید شیر که دامدار کیلوی 820 تومان به کارخانه..... تهران میفروشه چه جور کاروخنه میده700 تومن؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      58 2
      دوست عزیز اسم این محصولاتی که میدونی مناسب نیستن و کیفیت ندارن و بگو .... از چی میترسی که فروششون کم نشه به قیمت جون مردم ؟
    • بدون نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      50 0
      شما که اینارو میدونی چرا اطلاع رسانی نمیکنی؟ اینجا نمیتونی بگی تو سایتای دیگه که میتونی بگی. منم حق دارم اسم این شرکتارو بدونم و از اون شرکتا جنس نخرم.
    • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      8 16
      شاید دولت داره سوبسیت به کارخانه دار میده؟؟؟ شاید هم شیر پس از طی فرایندهای جانبی و گرفتن چربی روانه بازار میشه؟؟؟ که در این صورت کارخانه از فروش محصولات بدست آمده از چربی شیر ، ضررش از شیر رو جبران میکنه؟؟؟
    • هادی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      4 19
      دانشجوی انستیتو تحقیقات تغذیه.با سلام. بنده هم کارشناس ارشد صنایع غذایی هستم. اولا که دانشگاه شما در زمینه صنایع غذایی جزو ضعیفترین دانشگاه های ایران می باشد. در این شک نکن. چنانکه جزو بهترین دانشگاه ها در زمینه تغذیه است. بنده پایان نامه ارشدم رو 1 سال تمام در یکی از این کارخانه های بزرگ لبنی گذرانده ام. جزو بهترین کارخانجات و مظلوم ترین کارخانجات تمام ایران بود. یک بار هم بحث وایتکس رو اونجا ندیدم . در حالی که به همه جای کارخونه هم امکان سرک کشیدن داشتم. این واقعا درست نیست که همه کارخونه ها رو با یک دید ببینیم. مثل این میماند به خاطر تقلب چند دانشجو تمام دانشجویان رو متقلب بدونیم. در ضمن کاش ندانسته حرف نزنید. دولت به کارخانه های لبنی سوبسید پرداخت میکنه و اغلبشون به زور سرپا موندن .
    • کارشناس لبنی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      14 0
      دوستان به عنوان کارشناس لبنی عرض میکنم روش های بسیار بسیار بهتری برای تقلب در زمینه صنایع لبنی وجود داره . بسیار بهتر از وایتکس. مونده به صداقت و انصاف کارخونه دار ها . مگر در صنفی که شما توش هستین تقلب وجود نداره. درحالی که در کنارش آدمهای سالم هم با انصاف تمام وجود داره.این مونده به انصاف و صداقت کارخونه ها و البته به بازدید های موشکافانه تر و دقیق تر ادارات کنترل کننده.اگر چنین اتفاقی هم بیافته به اندازه اون کارخونه ادارات نظارتی هم مسئول هستن. چون کارشون کشف این چیزاست.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      3 14
      خیلی جالبه همه افرادی که اظهار نظر می کنند غیر متخصص هستند. آفلاتوکسین چیه؟؟؟ این سم خطرناک از غذاهای دام و طیور وارد بدن دام، فراورده های دامی و در نهایت بدن انسان می شود. چه ربطی به کارخانه دارد؟؟؟ 90 درصد از کجا آمد؟؟ این هم مثل نرخ تورم حساب می شه؟؟ چرا کارخانه باید آب ژاول یا همان وایتکس را اضافه کنه؟؟ اگر شیری مشکل داره آن را از دامدار تحویل نمی گیرند نه اینکه تحویل بگیرند بعد مواد سمی به آن اضافه کنند. این همه جو سازی منفی نکنید لطفا بدون شک در همه جا تقلبات هست ولی همه متقلب نیستند
    • صنایع غدایی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      2 1
      دوست بزرگوار ارشد صنایع غذایی اینجا صحبت از دانشکده صنایع غذایی نیست بحث انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع کشوره که تویه ایران یدونه است ومسئول این کاره.در ضمن صحبتی که من مطرح کردم نقل قول از آقای دکتر ...... که دکترایی لبنیات دارند,اولین نفر در ایران تو رشته خودشونن و اولین بار بحث پروبیوتیک هارو مطرح کردند چنانچه یکبار هم تویه این انستیتو اومده باشین الان فهمیدین چه کسی رو میگم و دیگه در درست بودن این کلام هیچ شکی براتون باقی نمی مونه.. از همه دوستانی که خواسته بودند نمونه های استاندارد رو معرفی کنم چون یه جورایی تبلیغ میشه معذورم. دوستان داستان های جالب تری هم هست که هنوز صحبتی از ازونا نمیشه مثل کارخونه معروف آبلیموی که 6 ماه ورودی لیمو نداشته و بیشترین تولیدی آبلیمو رو داره......
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    41 2
    سلام من در یک شرکت لبنی کار میکنم. اولاً ریختن وایتکس و سایر تقلبات شیر خام معمولاً در کارخانجات صورت نمیگیرد و توزیع کنندگان شیر خام برای اینکه شیر کاملاً غیراستاندارد خود را به کارخانجات بفروشند و بتوانند از فیلتر آزمایشات ورودی بگذرند، تقلب میکنند. البته اتفاقات بازار شیر خام و سیاستهای موجود که منجر به کمبود شیرخام شده و اینکه کارخانجات؛ اکنون فقط برای بقاء تلاش میکنند، باعث شده کیفیت و نهایتاً سلامت مصرف کننده قربانی شوند.
    • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      37 1
      چقدر ساده ای خوش خیال توی مملکت ما کسی تخلف نمی کنه ؟ مثلا اختلاص -گرونفروشی -دزدی و......
    • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      1 4
      عزیزم من عرض کردم معمولاً. و سطر آخر حرفم گویای همه چیز هست.
  • سعید IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    40 1
    فقط ببین تو رو قران با جون مردم چه جوری بازی میکنند.
  • بنده خدا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    29 2
    بابا اینقدر نگید وایتکس. وایتکس اسم یه برنده. یه جور سفیدکننده س. بگید سفید کننده. بگید شوینده یا یه چیزی تو این مایه ها. دست به شکایت وایتکس خوبه ها. از ما گفتن.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    51 0
    یکی از بستگان ما در صنایع لبنی ... ودر قسمت ازمایشگاه مشغول بکار هستند .قبل از اینکه این موضوع رسانه ای شود،به ما تذکر می دادند که از مواد لبنی پاستوریزه استفاده نکنیم ، خودشان هم استفاده نمی کردند. قسم می خوردند که در شیر تولید شده و... از مواد غیر مجازی همچون وایتکس استفاده می شود.یک سالی هست که ما شیر و ماست طبیعی مصرف میکنیم. از دود فرار کنیم ، از برنج های آلوده ،از گرد وغبار، ازمواد غذایی مصنوعی و غیر بهداشتی، از مواد و وسایل چینی فوق العاده نامرغوب و بعضا خطر ناک، از گرانی یا............بابا به داد مردم برسید .حرف و شعار بس است.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      29 0
      شیروماست طبیعی از کجا تهیه می کنین ؟
  • وحید IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    23 0
    تا آنجایی که من میدانم به علت ارتباط کاری ام متأسفانه برخی از دامداران به جهت اینکه ph شیر خود را بالا ببرند و مانده بودن شیر تشخیص داده نشود از مایع ظرفشویی و... استفاده می کنند چون کارخانجات شیر قبل از تحویل شیر از آن نمونه می گیرند و یک سری پارامترها مثل چربی دانسیته و ph و... را اندازه گیری و سپس بر اساس کیفیف شیر را می خرند و یا قیمت خرید آن را تعیین می کنند به نظرم این بی وجدانی برخی از انسانهای از خدا بی خبر رو تنها میشه با قوی کردن نظارت ها اصلاح کرد ولا غیر
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    34 2
    بهتره هموطنان یه مدت شیر نخرن تا حساب کار همه اعم از مسئولین و غیره دستشون بیاد
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      4 5
      پاک کردن صورت مساله....
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      10 2
      مردم برای سلامتیشون باید شیر بخورن .بارها از این مشکلات پیش اومده مسولین هیچ وقت حساب کار دستشون نیومده .
  • مهدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    6 2
    اساتید طب سنتی، سالهاست که اعلام کرده اند به هیچ وجه از لبنیات پاستوریزه استفاده نکنید (به همان دلایلی که دوستان گفتند) ولی متاسفانه به شدت سانسور می شوند. یکی از عوارض ناشی از این لبنیات، آرتروز است که متاسفانه به شدت شایع شده است. پیشنهاد می کنم هیچ کس از لبنیات پاستوریزه استفاده نکند.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    9 0
    همه اینها اثرات طرح تثبیت قیمتهاست. طرحی که در مجلس هفتم به تصویب رسید و تولید کشور رو زمین زد. کنترل اجباری قیمتها منجر میشه به کاهش اجباری کیفیت تولیدات.
  • هم وطن IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    32 0
    قدیما داستانی بود که می گفتند شیر فروشی توی شیر آب می کرد و می فروخت تا این که روزی همان آبها سیلی شد و شیرفروش رابرد حالا شده حکایت مملکت ما که همه جور دزدی و تقلب صورت می گیره عاقبت کار شده ورشکستگی و بیکاری و بی انصافی ... و مدیر های نالایقی که از حساب و کتاب نمی ترسند . پیش خودشان فکر می کنند که اگر عوارضی هم داشته یاشد سالیان بعد مشخص می شود و تازه کی می تونه ثابت کنه که این عوارض از شیر آلوده به سفید کننده یا برنج آلوده به آرسنیک یا هوای آلوده به آزبست یا سبزیجات آلوده با فاضلاب یا ...... می باشد .
  • داشاکل IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
    3 0
    ‫طبق نظر WHO حد مجاز کلریت آب آشامیدنی ‪0.7 mg/l‬ هست و در صورتیکه طبق گفته یکی از دوستان یک لیتر سفید کننده در ۲۰۰۰۰ لیتر شیر بریزن میشه تقریباً ‪50 mg/l ‬ یعنی در حدود ۷۰ برابر حد مجاز! امیدوارم بیشتر از اینها نریزن. تو هر خانواده‌ای یک یا چند نفر درگیر سرطان هستن. پس نپرسید که چرا در ایران این همه آمار سرطان بالاست. این کارها رو سالهاست که دارن انجام می‌دن و سالها بعد از این هم ادامه می‌دن. این مواد تاثیر خودشون رو سالها بعد نشون میدن. میتونید منبع WHO رو در لینک زیر ببینید. www.who.int/entity/water_sanitation_health/bathing/srwe2chap4.pdf
  • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    8 0
    والا کاش بیان تو شیر آب بریزن شیر آبکی باز بهتر از وایتکسیه
  • ؟؟ IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    2 0
    شستشوي و جرم گيري كامل دستگاه گوارش با شيرهاي ايراني!! مگه بده؟؟