طبق اعلام مکرر فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی امریکا و اروپا و پیمان اتلانتیک شمالی( ناتو) مداخله نظامی خارجی فعلاً از روی میز برداشته شده است.

*سید مرتضی نعمت زاده


ابعاد داخلی و خارجی بحران سوریه نشان می دهد که ارادۀ بازیگران منطقه ای و بین المللی بر طولانی شدن این بحران قرار گرفته و براین اساس بنا شده است که همه راه حل های سیاسی با شکست و بن بست مواجه گردد و درگیری ها برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. چنانکه بر اساس اعلام مکرر فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی امریکا و اروپا و پیمان اتلانتیک شمالی( ناتو) نیز، مداخله نظامی خارجی که آخرین راهکار تلقی می شود هم با موانع و مشکلات بسیاری روبرو است و از این رو این گزینه به تعبیر دیپلمات های اروپایی فعلاً از روی میز برداشته شده است. تکرار مکرر و عموماً عامدانه این مسئله، صرف نظر از صحت یا عدم صحت آن، نشان می دهد که ارادۀ بین المللی بر طولانی کردن بحران سوریه قرار گرفته است. این اراده بویژه زمانی بر فرسایشی کردن بحران سوریه قرار گرفت که بازیگران بین المللی و منطقه ای از یکسره کردن سریع و سرنگونی فوری نظام اسد ناامید شده و احساس ناتوانی کردند. تلاش هایی هم که در حال حاضر در سطح بین المللی از سوی به اصطلاح "دوستان سوریه" به رهبری آمریکا صورت می گیرد در جهت قرار دادن بحران سوریه در دستورِ کار شورای امنیت برای قرارِ دادن آن تحت فصل هفتم منشور ملل متحد است که عملاً مرکزیت تصمیم گیری درباره آن را از داخل سوریه به خارج و از اختیار دولت آن به شورای امنیت انتقال می دهد و این به معنای انتقال مدیریت بحران از دست نظام سوریه به دست قدرت های خارجی بویژه امریکا است.
اما طولانی شدن بحران سوریه چه دستاوردی برای غربیان دارد؟
نخست، طولانی شدن بحران یعنی فرسایشی شدن آن، خسته کردن و تضعیف دولت و نهادهای امنیتی و نظامی آن، ایجاد امکان و فرصت برای اثرگذاری تحریم ها و فشارهای روانی ناشی از تداوم بحران و انفجارات مهیب و کشتارهای فجیع بر روحیه مردم و شهروندان سوری، فراهم کردن امکان تبدیل بحران سیاسی به جنگ طائفی، و گسیختگی در نهادهای سیاسی و نظامی رژیم سوریه و خارج شدن اوضاع از کنترل دولت که عملاً به وقوع کشتارهای انتقامجویانه طائفی و مذهبی منجر می شود. این وضعیت زمینه را برای بردن بحران سوریه زیر فصل هفتم منشور ملل کاملا مهیا می کند و ضمنا به آمریکا فرصت می دهد تا زمان مداخله خود را متناسب با شرایط خود انتخاب کند.
دوم، دور ماندن اسرائیل از خطرات و تهدیدات منطقه ای بواسطه مشغولیت منطقه به بحران سوریه و امتدادهای آن در لبنان و درگیر بودن محور مقاومت در منطقه به این بحران. ضمنا اسرائیل ترجیح می دهد، تا بحران را مدیریت کند تا مداخله مستقیم در آن.
سوم، با تداوم و امتداد یافتن بحران سوریه، جریان بیداری که در حال پیشروی به سوی کشورهای با نظام های دیکتاتوری بویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است تحت الشعاع این بحران قرار می گیرد و معادله رویارویی ملت ها با رژیم های دیکتاتوری وابسته به امریکا و هم پیمانانِ آشکار و پنهان با اسرائیل، به معادله رویارویی ملت ها و رژیم های دیکتاتوری با نظام سوریه وهم پیمانان منطقه ای(یعنی ایران، و حزب الله و مقاومت فلسطینی) و بین المللی آن یعنی روسیه و چین تبدیل می شود.
رویارویی با رژیم های دیکتاتوری و مقابله با امریکا و رژیم صهیونیستی از اولویت ملت ها خارج شده و مقابله با محور مقاومت اولویت می یابد. در نتیجه هم پیمانان امریکا در منطقه بویژه آخرین همپیمان عرب قدرتمند امریکا، یعنی عربستان از خطر سونامی بیداری جان سالم بدر می برد و رویاروی با اسرائیل نیز اولویت خود را از دست می دهد.
چهارم، طولانی شدن بحران سوریه و نوع عملیات های گروه های تروریستی در آن که از خصیصه مذهبی برخوردارند، بحران سیاسی و امنیتی سوریه را به بحران مذهبی و امنیتی تبدیل کرده و این کشور را مرکزی برای تولید انبوه اختلافات مذهبی و سپس صدور آن به سراسر جهان اسلام، به کمک رسانه های وابسته به ائتلاف غربی/عربی بویژه شبکه های الجزیره وابسته به قطر و العربیه وابسته به عربستان و بی بی سی عربی وابسته به انگلیس و... مبدل می سازد.
محصول تولید شده در سوریه یعنی اختلافات شدید مذهبی، به ویژه کشورهای جبهه مقاومت نظیر لبنان را به نحوی که هم اینک شاهد بحران و درگیری مذهبی در آن هستیم و فلسطین و عراق را به شکل دیگری دچار مشکل کرده و در روابط میان ایران با کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه بیداری تنش آفرینی می کند. اختلافات مذهبی اثرگذاری ایران را بر کشورهای منطقه می کاهد و در مقابل، اثرگذاری عربستان و امریکا و از طریق آنها اسرائیل را بر این کشورها افزایش می دهد. جهان در حال بیداریِ اسلام را هم، چنان به اختلافات داخلی در گیر می سازد، که به این زودی ها نتواند در مقابل "غرب بیمار" به فکر ایستادگی و مقاومت بیفتد.
از آن جا که گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان وحدت طلبانه و تقریبی و استقلال طلبانه و مقاومتگرانه است و اتفاقا گفتمان بیداری اسلامی نیز با گفتمان انقلاب اسلامی مشابه است و این تشابه دیر یا زود موجب نزدیکی ایران با کشورهای حوزه بیداری می شود، لذا عربستان با گفتمان مذهبی (که در بطن خود وابستگی به امریکا و سازش با اسرائیل و استضعاف ملت ها را دارد) به رویارویی و مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی و ایجاد تنش میانِ ایران و کشورهای عربی بویژه ملت ها بر آمده است و از این رو تلاش می کند تا با طولانی کردن بحران سوریه و دادن بعد مذهبی به آن و توسعه دایره آن به کل منطقه به این هدف یعنی غلبه گفتمان مذهبی بر گفتمان وحدت طلبانه اسلامی ایران دست یابد.
امروزه گفتمان مذهبی و قرائت تحولات سوریه و منطقه از جمله لبنان و عراق بر اساس این گفتمان و نیز نسبت دادن سیاست های ایران به گرایشات و اهداف مذهبی و تحریک تعصبات و تعمیق اختلافات مذهبی از این طریق در میان امت اسلامی، به گفتمان رایجِ زمامداران محور عربی/ ترکی تبدیل شده است تا محور مقاومت به رهبری ایران را تضعیف کنند. این گفتمان به صورت جسته و گریخته در اظهارات برخی زمامداران و دیپلمات های غربی هم مشاهده می شود که نشان از حمایت آنها از این روند خطرناک در منطقه بدون دخالت علنی در این پروژه است.
به اختصار می توان گفت کشمکش میان دو گفتمان، یکی گفتمان مذهبی به رهبری عربستان با رویکرد ترویج اختلافات مذهبی و دیگری گفتمان وحدت طلبانه اسلامی با رویکرد وحدت جهان اسلام و امت اسلامی با محوریت ایران در جریان است. گفتمان نخست خواهان استمرار بحران سوریه به صورت امنیتی است و برای تحقق آن هزینه صرف کرده و به صدور سلاح و نفرات به داخل آن تلاش می کند. گفتمان دوم خواهان حل سیاسی و اجرای اصلاحات در کشور و پایان سریع بحران از طریق گفتگو است. اما دستگاه های تبلیغاتی عربی و غربی جریان خشونت طلبِ نخست را طرفدار حقوق بشر و خواهانِ اقدامات انساندوستانه توصیف می کند و جریان دوم را حامی خشونت و خونریزی و ناقض حقوق بشر می خواند و شب و روز در این زمینه خبرسازی و اطلاع رسانی می کند.
بسیاری را عقیده بر این است که جنگ جاری در سوریه دو بخش دارد؛ بخش واقعی و بخش مجازی و رسانه ای. 20% جنگ، واقعی و 80% در صد مجازی و رسانه ای است، اما بدون تردید بعد مذهبی این جنگ، 100% مجازی و رسانه ای است و این جنگی است که کل منطقه را تحت الشعاع قرار داده است و آینده آن را تهدید می کند.
اما راه حل های خروج از بحران:
اول،
فعال شدن مقاومت ضدصهیونیستی و اولویت یافتن بحران فلسطین که عملاً گفتمان انقلاب اسلامی و وحدت طلبانه و مقاومتگرانه را بر گفتمان تفرقه طلبانه مذهبی غالب می کند.
دوم، راه یافتن موج بیداری اسلامی به کشورهای بازیگر در عرصه بحران آفرینی در داخل با خط ترویج گفتمان مذهبی
سوم، فعال کردن مدیریت سیاسی بحران سوریه از طریق گفتگو با مخالفان داخلی و تسریع در اصلاحات سیاسی و کاهش ابعاد امنیتی، مبتنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی.
چهارم، فعال سازی همه توان رسانه ای در جهان اسلام در خدمت به مقاومت ضد صهیونیستی و شکستن "گنبد رسانه ای و فضای مجازی دروغین" کنونی که در خدمت به امریکا و اسرائیل و گفتمان تفرقه طلبانه مذهبی با قدرت و شدت عمل می کند.
پنجم، فعال سازی نهادهای دینی جهان اسلام برای مقابله با گفتمان تفرقه طلبانه مذهبی و فراتر از آن تهاجم به متولیان این گفتمان و منزوی سازی آنان.
ششم، راه اندازی گفتگوی ملی و اسلامی برای یافتن راه های برون رفت از بحران کنونی منطقه.
هفتم اینکه، گفتمان و سیاست روسها در مورد تغییرات در سوریه فی الواقع در پاسخ به فشارهای تبلیغاتی، سیاسی و رسانه ای است که هر روز بر کرملین وارد می شود وگرنه سیاست روسیه همچنان مخالفت با مداخلۀ خارجی و تصمیم گیری در مورد آینده سوریه در خارج از این کشور و از سوی قدرتهای جهانی و منطقه ای است. فضاسازی مجاری در مورد بحران سوریه تاحدی به این مسئله اختصاص دارد که اخیراً سخن از عقب نشینی ایران، روسیه و چین از مواضع خود در مورد سوریه را به میان می آورد.
چنانچه رسانه ها تلاش دارند به عنوان اهرمی در کنار فشارهای سیاسی و دیپلماتیک این کشورها را از مواضع شان عقب برانند و آنها را در حمایت از سوریه سست و ضعیف کنند. در حالیکه هر راه حلی به ویژه راه حل سیاسی بدون مشارکت و موافقت این سه قدرت منطقه ای و جهانی امکانپذیر نیست. از این رو ایران، باید از توان بین المللی این دو قدرت جهانی در جهت پایان دادن سریع بحران سوریه مبتنی بر اعمال اصلاحات مورد نظر مردم این کشور استفاده کنند.

 

*رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه

 

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    کناره گیری بشار اسد و حضور یک دولت انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد با حضور ناظران بین المللی همانند مصر
    • محمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      عزیز من چرا شما ها نمی خواهید بفهمید که ماجرای سوریه مصنوعی هست. واقعا اینجوری نیست که اکثریت مردم خواهان رفتن اسد باشن. دو تا شهر تحریک شدن تازه اونم همشون مردم اون شهر نیستن. سناریو درست کردن که سوریه رو هم مثل مصر و یمن جلوه بدن اگه اینجوری باشه تو بحرین و عربستان هم باید حکومت هاشون برن کنار چون تو چند تا شهرش اعتراضه. مگه کشکه یارو ول کنه بره
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      35 40
      خوب محمد اگه اینطوری هست یه انتخابات آزاد با حضور ناظران چه ایرادی داره . بعدش هم بحرین و عربستان حداقل اینقدر حکومت مرکزی قوی داره که از کشت وکشتار مردمش جلوگیری کنه هرچند ظالم باشند.
    • محمدرضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      24 69
      مگه انتخابات برگزار نشد؟ مگه الان سازمان ملل اونجا نیست؟ بابا از خواب بیدار شید. این استعمارگری نوین هست. توطئه هست. برنامه امریکاست که کل منطقه رو به اتش بکشن نفت رو ببرن. بخدا کسی به فکر مردم نیست. این ها می خوان موانع سر راهشون رو بردارن.
    • حجت IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      15 68
      متاسفاه مثل اینکه عمده خوانندگان وب سایت های ایرانی همون هایی هستندکه اخبار رو از طریق بی بی سی پیگیری می کنن. نظرات همه نشون میده که چشم و گوش بسته هرچی رو که امریکایی ها دیکته می کنند اون ها هم می پذیرن ومیان اینجا می نویسن. رفتن اسد خواست امریکا و اسرائیل هستو همین دلیل برای نرفتن او کافی است. او باید بماند و تا اخرین نفس هم بجنگند. هرکس در جنگ با اسد است در مسیر امریکاو اسرائیل است این کشته سازی ها هم سناریوی عربستان و قطر بی ناموسه
    • میترا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      31 70
      آخه برای چی باید انتخابات بگذاره . یعنی اگر در هر کشوری یه عده ای از یه شهری بنلد شدند شلوغ کردن و کشورهای دیگه هم از اونها حمایت کردن تشکیلات و قدرت سیاسی باید بذاره بره؟؟؟ من نمی فهمم این منطق مسخره رو که امریکایی ها با تبلیغات رسانه ای درست کردن.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      7 55
      مخالف در حد تیم ملی. اخه چقدر وادادگی چقدر بی سوادی چقدر خواری و زبونی. برای چی یه متحد ملی ما باید بذاره بره اما متحدهای امریکا و اسرائیل قرص سرجاشون وایسن. در کدام دوره تاریخی دیدید که یک حکومت با دخالت های بیگانگان که به این روشنی هست دمش رو بذاره رو کولش و بره. فکر نمی کنید با این کار عربستان و قطر چقدر پررو و گستاخ می شن؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      9 54
      برو عامو. برو. انگار شهر هرته که به دو تا تق و توق یا رو ول کنه بره. کسی که باید ول کنه بره ال سعودو ال خلیفه و اسرائیلن که انگار تو کشور ما هم طرفدار کم ندارن
    • امید US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      47 6
      هیچاه حقیقبت را فدای مصلحت نکنید. این که ماندن اسد به مصلحت ما باشد حقیقت را تغییر نمیدهد که نظام اسد نظام تک حزبی موروثی و غیر مردمسالار است و اگر ادعا کنیم مردم سوریه اکثریتشان هوادار چنین نظامی هستند یعنی اینکه آنها خود را مستحق یک نظام دیکتاتوری میدانند. البته متاسفم که این نظرات هرگز توسط خبرآنلاین منتشر نمیشود. وقتی این آزادی وجود ندارد که در کشور دیگری از نظام اسد انتقاد شود وای به حال داخل سوریه که معلوم است چه خبر است!! همین سانسور نظرات ضد اسد در یک سایت ایرانی و خارجی نشان میدهد اوضاع چه قدر میتواند در داخل سوریه بدتر باشد.
    • حقیقت گو IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      7 27
      آقا امید اگر در مورد "حقیقت" صحبت می کنی باید به عرض شما برسانم که اتحادیه ی عرب یک گروه ناظر فرستاد سوریه و بعد گزارششون رو قبول نکرد!!!!! اگر حقیقت رو میخواهی بدونی حقیقت اینه که اسرائیل از سرنگونی نظام بشار اسد حمایت میکنه!!! اگه باز میخواهی حقیقت بیشتری بدونی حقیقت اینه که قطر و عربستان که توشون یک بار هم انتخابات درست و حسابی برگزار نشده حالا نگران وضعیت دموکراسی در سوریه شده اند!!!!
    • امید US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      28 7
      جناب حقیقت گو من فقط این حقیقت را میدانم که چرا نظام اسد یک نظام مردمسالار نیست و نظامی که با کودتای حافظ اسد بر سر کار آمده و در آن قدرت به شکل موروثی منتقل میشود و ریاست جمهوری مادام العمر و تنها انتخابات ریاست جمهوری آن تک نفره وبده است نمیتواند مردمی باشد. مهم نیست که آمریکا و اسراییل و قطر و عربستان چه میخواهند مهم این است که مردم سوریه چه میخواهند و با هیچ معیاری نظام سوریه نمیتواند منعکس کننده نظرات اکثریت سنی مذهب جامعه سوریه باشد. وقتی در ایران نمیشود درباره نظام اسد صحبت کرد تکلیف در داخل سوریه روشن است.
    • امید US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      31 6
      من این حقیقت را فقط میفهمم که اگر اکثریت شیعه بحرین حق انقلاب دارند تا نظامی عادلانه در برابر نظام سنی مذهب آل خلیفه داشته باشند. اکثریت سنی سوریه نیز حق انقلاب و تغییر نظام طایفه ای علوی را دارند. من فقط این حقیقت را میفهمم که اگر آمریکا در جریان نسل کشی صرب ها طرف مسلمانان بوسنی را گرفت و کسی مردم بوسنی را به دلیل حمایت آمریکا متهم نکرد کسی هم نمیتواند انقلابیون سوریه را به دلیل حمایت آمریکا و غرب متهم کند. و این حقیقت را میفهمم که اگر نظام آپارتاید آفریقای جنوبی مورد تحریم آمریکا قرار گرفت و آمریکا سر دسته کشورهایی بود که نظام آپارتاید را به سقوط کشاندند و کسی هم ماندلا و سیاهان را متهم به مزدوری برای غرب نکرد پس انقلابیون سوریه را نیز نمیتوان متهم به مزدوری برای غرب کرد.
    • امید US ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      29 6
      و در پاسخ به مطلب شما: اسراییل خواهان سرنگونی نظام صدام هم بود. حتی صدام تل آویو را هم هدق قرار دادو اسراییل نیز در سال 1981 نیروگاه تموز عراق را هدف قرار داده بود آیا این به معنی بر حق بودن صدام و باطل بودن مخالفینش نظیر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بود ؟
    • امید US ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      30 6
      نظام سوریه با کودتا بر سر کار آمده و به صورتی موروثی 45 سال حکومت کرده
    • امید US ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      27 6
      آقا امده میگوید در سوریه انتخابات آزاد با حضور سازمان ملل برگزار شده . نظر ایشان که حاوی مطالب کذب است منتشر میشه ولی بنده که به ایشان پاسخ میدهم خیر قربان سازمان ملل هیچ نظارتی بر انتخابات نداشت و تنها صلحبانان سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس آنجا حضور دارند و اخیرا هم اعلام کرده اند دولت اجازه بازرسی از شهرهای بمباران شده را نمیدهد و آن انتخابات با حضور 50 درصد و توسط نظام اسد برگزار شده بدون نظارت اپوزیسیون و نهاد های بین المللی. آنوقت کامنت من سانسور میشود.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    93 45
    راهش کناره گیری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک زیر نظر سازمان ملل است
    • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      55 85
      بشار اسد برای چی باید کناره گیری کنه اخه؟ دعوا سر قدرته. اون بره کنار که یه سری مفت خور بیان جاش رو بگیرن. خوب قدرت چیزی نیست که من و شما درباره اش چیزی بدونیم چون هیچ وقت نداشتیم. لذا طرف وای میسه تا اخرش هم می جنگه.
    • حقیقت گو IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 25
      راهش اعزام یک سری گروه ناظر از اتحادیه ی عرب هست که اتفاقا این کار انجام شده ولی قطر، ترکیه و عربستان گزارش این گروه ناظر رو رد کردند و به ادامه ی روند دامن زدن به خشونت ها اصرار کردند!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    51 74
    بابا همش يك قصه است نظام سلطه ظالمانه كنوني كه توسط صهيونيستها اداره مي شود از مقاومت ضد صهيونيستي كه درحال گسترشه وحشت فوق العاده اي داره وكانونهاي اين مقاومت را كه در حال حاضر سوريه يكي از نمادهاي بارز آن است هدف گرفته كه اگر خداي ناكرده موفق بشن سراغ نمادهاي بعدي آن ميروند فعلا خط مقدم سوريه است. هيچگاه ازخود پرسيده ايد چرا بحرانيهاي كه دركشورهاي خاورميانه به وجود مي ايند منجر به ترورها و خونريزيهاي فاجعه با رميشود اما دركشورهاي اروپايي يا غربي اين بحرانها به آرامي طي ميشوند؟ چون اين غربيها هستند كه تروريستها را برعليه كشورهاي هدفشان به كارميگيرند و در آنجا توطئه راه مياندازند اما كشورهاي مسلمان هيچگاه نه توان و نه اراده ايجاد چنين توطئه ها يي را در كشورهاي اروپايي و غربي ندارند .
  • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    78 43
    تحویل قدرت
    • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      31 73
      خاک بر سر اسد اگر این کار رو بکنه. این هایی که دم از تحویل قدرت می دن از اونایی بودن که تو مدرسه همیشه به بچه قلدرای کلاس بالاتر باج می دادن. هرکی اومددو تا داد زد و عربده کشید که ادم همه چیزش رو نمی ده برده که.
    • یخ فروش جهنم IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      29 2
      اقای بی نام خواهشن دیگه بس کن اسد هم عقل امثال تو توی کلشه که اگه یه کسی مثلا قلدر توی کلاس داد زد باید چاقو کشید و همه کلاس رو قتل عام کرد که کلاسی نباشه که کسی بخواد داد بزنه
  • بدون نام CH ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    90 30
    بر کناری بشار اسد
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    89 32
    با سلام و احترام 1-انتخابات ازاد تحت کنترل سازمان ملل 2 -عدم دخالت کشورهای خارجی مانند ایران ترکیه عربستان و..... بهتر است ایران در تعاملات بین المللی به منافع ملی خود توجه بیشتر کندو از دخالت خود در امور کشور های دیگر بکاهد.
  • حسنی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    87 24
    کناره گیری بشار اسد
  • مهدی NL ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    33 37
    به نظر من راه حل اول شما درست نیست. در اینکه رژیم صهیونیستی دشمن جهان اسلام است شکی نیست ولی در مقطع فعلی ارتباطی به بحران سوریه ندارد. سایر مسائل باید در اولویت باشد. دولت بعدی خودش می داند چگونه حساب خود را با اسراییل تسویه کند و جولان را پس بگیرد.
    • احمد IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
      10 0
      جالب لبنان به اون لبنانیش اکثر مناطق اشغالیشو پس گرفت اون وقت سوریه حتی جرات نکرده به اسرائیل کمتر از آقا بگه حتی یه سانتی مترم ژس نگرفته همش ادعا واسه سرکوبه
  • بی نام NL ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    68 18
    چرا تمام راه حل های شما به رژیم صهیونیستی ختم می شود؟ و نقش سایر عوامل نادیده گرفته شده است؟
  • بی نام NL ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 48
    راه حل های ارائه شده منطقی نبود و بیشتر جنبۀ ایدئولوژیک داشت و نه اجرایی شدن
    • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      47 2
      گر شما بهتر زنی بستان بزن
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      22 1
      گر تو بهتر می زنی بستان بزن بابا
  • منصور حلاج IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    73 2
    چرا شما عادت کرده اید همیشه شیپور را از سر گشادش بزنید؟ به جای این همه تحلیل وتفسیر برای در قدرت ماندن بشار اسد و چرخاندن لقمه به دور سر ، خیلی راحت با برگزاری یک انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل ونهاد های بین المللی معتبر مشخص خواهد شده که آیا مردم سوریه خواهان در قدرت ماندن بشار اسد هستند یا نه. فقط لازم است همه گروه ها تعهد بدهند که : 1.برگزاری انتخابات آزاد وعادلانه باشد. 2.در صورت برگزاری انتخابات آزاد همه گروه ها بخصوص نظام حاکم به نتلیج انتخابات احترام بگذارند.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 71
      برای شما خیلی راحت است اقای محترم. اولا که مسائل سوریه در یک یا دو شهر داره اتفاق می افته و معلوم نیست چقدرش کار نظام سوریه و چقدرش کار ترویست های مزدور عربستان و قطر است که به هر مزدور برای جنگیدن در سوریه روزی هزار دلار می دن. به تو هم این پول رو می دادن الان تو حمص بودی. بعد حالا به خاطر این جنایتکاران یه نظام باید بیاد کلید رو تحویل بده بره؟؟؟ چقدر شما ها تحلیل دارید بابا
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      54 1
      کسی نگفت کلید رو تحویل بده بره. فقط یک رفراندوم آزاد برگزار بشه تحت نظر دستگاههای بین المللی. که آیا مردم با ماندن اسد موافق هستن یا خیر. اگر بودن بمونه. اگر اکثریت مردم موافقش هستند که دیگه برگزاری رفراندوم ترس نداره.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      49 2
      عددورقم های شمام مثل بعضی هاست ها... روزی 1000 دلارو از کجات آوردی؟ اونجابودی؟
  • بی نام NL ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 23
    اگر طرح کوفی عنان که در آن بر نقش همسایگان منطقه ای سوریه تأکید شده اجرایی شود، روسها راهی جز پذیرش آن ندارند. لذا نمی توان گفت که سیاست اعلامی و اعمالی روسها با هم فرق می کند.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      6 50
      کلید حل بحران دست ایرانه. منافع کشور ما حکم می کنه که بشار حاکم باشه خانواده اونها در جنگ ایران و عراق به ماکمک کرد و حالا ما باید به اونها کمک کنیم. تازه این درحالیست که سوری ها معتقدند ایران فقط حرف می زنه و در عمل هیچ کمکی به سوریه نکرده . برعکس تصوری که در ملت خود ما هست. ایران فقط شعار می ده و عملا کمکی به اسد نکرده جز موضع گیری
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    75 6
    بشار اسد استعفا بده
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      2 48
      بشار استعفا بده که جیره خورای امریکا بیان جاش رو بگیرن همه منافع اسرائیل یعنی از نیل و تا فرات رو محقق کنن؟؟ اخه چقدر شما امریکایی هستید. کاش این دولت ما با امریکا رابطه برقرار میکرد این عقده امریکا پرستی این مردم فروکش می کرد. من یه سوال دارم زمان شاه که مردم همه چیزشون امریکایی بود حتی تو شئونات زندگی شخصیشون هم امریکایی ها بودن پس چرا مردم انقلاب کردن؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    71 4
    اسد اگر به ملتش علاقه دارد انتخابات آزاد ریاست جمهوری بگذارد با نظارت سازمان ملل
    • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      5 44
      اون قرار نیست به ملتش علاقه داشته باشه اون به قدرتش علاقه داره و سعی می کنه حفظش کنه چون معتقده اینجوری یه عده کشته می شن اما نبود دولت مقتدر در کشورهای خاورمیانه ده برابر فاجعه گسترش پیدا می کنه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    52 6
    راه یافتن موج بیداری اسلامی به کشورهای بازیگر در عرصه بحران آفرینی در داخل با خط ترویج گفتمان مذهبی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      8 60
      مسخره نکن اقا نظر بده . شما فکر می کنید هر شر و وری که بی بی سی و غربی ها می گن خوبه متاسفانه این هم از سرلجبازی ملت ایران است که حتی با سرنوشت خودشون هم لجبازی میکنن
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    61 5
    جمله برداشته شدن گزينه نظامي از روي ميز تقريباً مضحك است و اين تله اي است كه غرب براي توسعه كشتار بيشتر و نهايتاً اجماع بين المللي براي حركت نهائي گسترانده است . آوردن گزينه نظامي روي ميز در عرض چند ثانيه اتفاق مي افتد اين تاريخ است كه دائماً تكرار مي شود همه آن را مي خوانند ولي متوجه نمي شوند كشتي تايتانيك موقعي كه از وسط نصف شده بود نجات آن غيرممكن بود پروژه سوريه تقريباً مثل ليبي تمام مي شود با اين تفاوت كه بشار اسد در پايان كار احتمالاً به كشوري فرار خواهد كرد نتيجه شمشيربازي بر لبه پرتگاه چيزي بهتر از اين نمي شود . نتيجه تكيه به كشورهاي آدم فروش مثل روسيه و چين چيزي بهتر از اين نمي شود
    • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      12 41
      گزینه نظامی در سوریه تنها زمانی جواب می دهد که نظام اسد دقایق اخر را پشت سر بگذارد
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    25 12
    عدم دخالت خارجی،سعی در ایجاد آرامش داخلی،معذرت خواهی کردن و عرض غلط کردم از سوی هر دو طرف.مسئول خون این همه آدم بی گناه هر دو طرفن.
  • بدون نام PL ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    25 38
    این مشکل از آن زمان آغاز شد که انگلیس نقشه خاورمیانه را بر اساس تفرقه بنا نهاد و ادامه آن تقسیم بندی شرق و غرب و بعد از فروپاشی شوروی این آمریکاست که می خواهد تمام جغرافیای منظقه را تغییر دهد و سوریه تنها جایی است که روسیه به این راحتی از دست نمی دهد , سوریه که رفت توان آمریکا در مقابله با ایران و حزب الله زیاد خواهد شد و تمام منظقه وارد جنگ فرسایشی و طولانی داخلی قومیتی و نژادی و مذهبی خواهد شد و آمریکا با قدرتی که خواهد گرفت تمام منطقه را بر اساس خواسته خود تقسیم بندی خواهد کرد ولی تا زمانی که روسیه حمایت خودش را از نظام سوریه ای که پایبند به خودش را دریغ نکرده باشد جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت و مردم سوریه هستند که تاوان این استعمار جدید را خواهند داد انالله و انا الیه راجعون
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    25 45
    به نظر من اسد نباید خام جوامع بین المللی گردد چون تصمیم گیرندگان آن تمایل کامل به اسرائیل دارند وهدفشان این است که سوریه بعنوان دشمن در خط مقدم از مقابل اسرائیل بردارند واسد باید چشم امید به آنها ببندد وارتش خود جهت مقابله با افراد مسلح با اقتدار وارد صحنه کند وامنیت را به کشورش باز گرداند چرا که اگرجوامع بین المللی اگر راست می گفتند چنین اقداماتی در خصوص مردم فلسطین و بحرین نیز انجام می دادند چون مردم فلسطین وبحرین مخلف اسرائیل هستند فراموش شده اند
  • اردلان A2 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    18 51
    غربیها زور آخرشونو زدن تا موگابه رو برکنار کنند نشد ،خواستند عمرالبشیر رو به دادگاه لاهه بفرستند نشد باکمک شیخ مفتخور قطر و باند حاکم آل سعود ،سودان رو تقسیم کردند تا حداقل غنایم نفتی سودان جنوبی رو به یغما ببرند.حالا هم غربیها با کمک قطر وترکیه وعربستان ، برای به انحراف کشیدن قضیه فلسطین وگمراه کردن انقلابهای منطقه به سوریه چنگ انداختند تا حداقل کمکی به منحرف کردن ملتها از بحران اقتصادی و نقض حقوق بشر در بحرین وعربستان وترکیه و اسرائیل بکنند.فکر میکنید همه چیز در این کشورها به خوبی پیش میرود؟در زندانهای ترکیه فعالان مخالف دولت و روزنامه نگاران مخالف دولت اردوغان حبس اند.در عربستان وبحرین همینطور.از نظر من نظام سوریه دموکراتترین دولت در میان کشورهای عربی منطقه است.
  • حقیقت IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    13 50
    عمده نظرات تحت تاثیر تبلیغات امریکاست. بی خود نیست که اسرائیلی ها گفتن ایرانی ها امریکایی ترین کشور ضد امریکایی منطقه هستن.
  • همراه اول IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    13 55
    اسد باید بماند. تهش جنگ داخلی است و هرکی پیروز شد اون می مونه. انتخابات اگه صدبارهم برگزار بشه نتیجه اش مشخصه، اسد رای میاره مثل همین چندتا انتخاباتی که برگزار شد اما همه می گن تقلب کرد چه فایده ایداره . این هایی که دم از همه پرسی زدند از پیش می خوان نتیجه همه پریسی رفتن اسد بشه اما رفتن اسد خواست یک گروه مسلح شورشی هست باید حقشون رو گذاشت کف دستشون. کشتن زنان و کودکان هم کار شورشی هاست برای کشته سازی و تحریک افکار عمومی جهان که دخالت نظامی رو توجیه کنند.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    52 4
    به به. برادران سایبری حضور چشمگیری دارند. یادتان باشد عاقبت تمام حکومت های اقلیت بر اکثریت همین است. چشمان خود را نبندید. شمام خبر آنلاین معلومه که کدوم طرفی هستی و چه نظراتی منتشر می کنی.
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 26
    اگه تحليل درست ميخوايد غربيها به اسد كاري ندارن موضوع اصلي خود سوريه است كه ميخوان به هر طريق اونو زير سيطره اسرائيل بيارن و فشارها را به ايران زياد كنن بالخره ايران هم منافعي داره كه بايد اونو بدست بياره غربيها اگه يك كم سوريه كوتاه بياد درخواستهاي ديگه اي دارن در همين انرژي هسته اي ما ببينيد اگه ايران يك ذره كوتاه بياد چه ميكنن بلايي كه سر صدام اوردن اول ميگن فلان جا را بگرديم بعد فلان جا تا يوايواش اتاق خواب مردم عادي را هم بايد بگردن پس عميق فكر كنيد و به فكر مملكت خودتان باشيد با تحاد كه اگر متفرق باشيد و عميق فكر نكنيد اونا شما را عميق ميكنن
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 19
    نظر من ماندن اسد در قدرت و تقسیم آن با سایر گروه هاست . البته فقط و فقط برای رو کم کنی وهابیها. من خطر وهابیت را به مراتب بیشتر از اسراییل میدانم. اسد در قدرت میماند تا عربستان و قطر و حماس و اخوالمسلمین و سلفی ها خفه شن.
  • محمد IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    4 17
    من كاري رفتن ويا موندون بشار ندارم ولي چرا سازمان ملل وامريكا يك سري هم به بحرين وعربستان نميزنن . در عربستاني كه حتي زنانش حق رانندگي ندارن لوللللللل دموكراسي فقط يك كلمه خوشگل براي استعمار نوينه
    • امید DE ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
      7 0
      در عربستان بحرین هم 10 هزار نفر کشته شده اند و خانه های مردم بمباران شده و مخالفین آتش زده شده اند؟ اگر چنین اتفاقی افتاده و دنیا سکوت کرده حق با شماست ! ولی اگر منظور شما این است که بعد از کشته شدن 10 نفر در عربستان و 40 نفر در بحرین باید دنیا به این دو کشور لشکر کشی میکرد بحث دیگری است !!
    • بدون نام GB ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
      0 9
      آقای امید همچین حرف می زنه که انگار از عالم غیب اومده از همه چی خبر داره. یواش بابا. کی گفته همه رو اسد کشته. یا خیلی ساده ای یا ماموریت داری که تبلیغ کنی علیه اسد. اسد کشته بدون شک اما همه کار اون نبوده یه عده مزدور مسلح که از عربستان و قطر و ترکیه پول می گیرن پس اونجا چه غلطی می کنند؟ نکنه امدادگر هستن طفلک ها. نشسته برای خودش تند و تند این کشته اون دریده اون خورده اون برده پس باید بیان بزنن برن. اینجوریام نیست بابا خر تو خره تو جنگ و خر تو خری هم حلوا خیر نمی کنن.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    1 14
    اگه بنا بر این باشه که در هر مملکت ، مخالفین نظام سیاسی اسله بردارن و یه عده که دنبال منافع خودشون هستن اون را حمایت کنند و نتیجه اش هم رفتن نظام موجود شود. یه کم فکر کن!! یه کلحظه تصور کن!! چی پیش میآد. هیچ نظام ثابتی در هیچ کشوری سر پا نمی مونه . و نتیجه اش افغانستان ، یا سومالی و یا آینده همین پاکستان اتمی همسایه خودمون- حالاً اگه ملت سوریه و یا خومان و یا هر ملت دیگه دوست دارن مثل ملت افغان هیچ وقت روی امنیت را نبینند و تو فقر و کثافت آزاد باشند (منظورم با داشتن یه اسلحه زیر بار هیچ کس نروند-که اینم خودش یه آزادیه) انتخاب کنند. یا روشن فکرها !! تز بدهند!! خلایق هر چه لایق
  • پخمه IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    0 10
    واقعاً از واژه «سازمان ملل» که بعضی ها فکر می کنند سازمان ملل معادل صداقت و درستی و اعتماد است خندم می گیره - یا ساده بینند یا بوق های تبلیغاتی اغفالشون کرده. آقای عزیز و خوش فکر -سازمان ملل با پیشینه ها و سوابقش بارها و بارها ثابت کرده دنبال منافع کیه . اصلاً چرا خومون گیج کنیم . نهاد سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم توسط متفقین (آمریکا ، شوروی و کلاً غربیها) یعنی فاتحان جنگ جهت پیشگیری از وقوع جنگی مشابه بر علیه خودشان و تأمین منافعشون ایجاد شده و خوب طبیعی است. دنبال هدف مؤسسین اصلی خود باشد. و ایجاد صلح را مطابق افکار خودشون تعبییر کنند. امتحانش را در جنگ عراق علیه ایران (حمله به شهرها، حمله شیمیایی )جنایت های اسرائیل و جنگ اریتره - نیکاراگوئه و... پس داده .
  • حمیدی دزفول DE ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    0 3
    سلام دوستان بایدازخودمان سوال کنیم امریکادربین مسلمانان چکارمیکندچه می خواهدایایادمان رفته درکشورخودمان حق توحش میگرفتن بامردم افغان وباکستان چهاکه نکردن دوستان خداوندمیفرماید هرگز یهود ونصارا ولی خودقرارندهید